Citat:
Ursprungligen postat av Rom3liuZ
Jag personligen hade om jag var enväldig härskare i landet förbjudit både homo och pedo-sex.
Citat:
Jag kan inte kräva att alla ska rätta sig efter detta, då de har rätt att tycka och tänka vad de vill.
???
Citat:
Om de nu säger : Vi ska inte hindra 2 människor att ge varandra ömsesidig kärlek. Då bör detta gälla för åldersskillnader minst lika mycket som för könsskillnader (eller ickekönsskillnader i detta fall). Annars är man ju inkonsekvent.
Man måste göra skillnad mellan vuxna människor och barn. Vuxna kan antas vara kapabla att ta självständiga beslut som omfattar deras egna liv, barn kan inte väntas ta sådana beslut. Det känner du gissningsvis till. I fråga om pedofili tillkommer dessutom det oundvikliga maktförhållande som uppstår i en situation mellan ett barn och en vuxen.
När det gäller en minderårig och en äldre person där de bägge har ringa ålderskillnad så tillämpas inte lagen och situationen är alltså inte straffbar. Ditt åberopande av udda exempel då personerna är av nästan samma ålder gäller alltså inte. Dessutom finns det en definition av vad som betraktas som pedofili och då måste det vara en avsevärd ålderskillnad mellan personerna och egentligen skall barnet vara förpubertalt.
Citat:
Detta gäller då när det sker av fri vilja, i varken utnyttjande eller tvång.
Självklart kommer de få stå till svars inför Gud. Men ska man som kristen då försöka motverka, eller uppmuntra ett felaktigt beteende. Det är inte vårt jobb att döma, men det är väl vår plikt att på alla sätt vi kan försöka styra vårt samhälle närmre Gud?
Vi skall inte dömma folk för deras synder och vi skall inte heller uppmuntra till synd. Men det är en våldsam skillnad mellan att uppmuntra och att som du, åberopa kriminalisering och jämställa homosexuella handlingar med våldsövergrepp (vilket pedofili tveklöst är), det är i mina ögon att dömma.
Vi måste göra skillnad på synder som har offer och synder som saknar offer. Bägge är synder men de som saknar offer är endast en fråga mellan syndaren och Gud.
Min sista fråga, som du inte basvarade, kvarstår. Vill du kriminalisera även andra synder som saknar offer, exempelvis förnekande av Gud, för att skydda syndaren?