2008-06-05, 13:58
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rom3liuZ
Att du tycker att min religion är fel är ju helt irrelevant.
Vad man måste fokusera på i detta sammanhang är att religionen har direkt fel vad gäller homosexualiteten. Det struntar du i genom ditt sätt att diskutera!
Citat:
Den stora andelen pedofili när barn tar skada kan inte motivera en generell kriminalisering av sex med unga personer.
Naturligtvis finns inga skäl till att inte generellt kriminalisera. Förstår du inte det?
Citat:
Och kan det motivera det så kan även kriminaliserandet av homosex motiveras.
Du visar att du inte förstår vad du talar om!
Citera
2008-06-05, 14:47
Medlem
Rom3liuZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iskra
Du vill inte stifta lagar kring det men du vill kriminalisera det? Kan du förklara skillnaden?

Varför likställer du pedofili och homosexualitet?

Pedofilt sex är en handling med en förgripare och ett offer, en syndare och en ickesyndare. Pedofilen hamnar i fängelse och kommer så snåningom ställas till svars inför Gud. Offret hamnar inte i fängelse och kommer inte ställas till svars för just den handlingen.

Homosexuellt sex är en handling utan offer men möjligen med två syndare. Ingen hamnar i fängelse men bägge kommer ställas till svars inför Gud för handlingen.

Handlingarna har alltså inga likheter, pedofili skall vara illegalt för att skydda offret från brottet. Vi kan inte stifta lagar för att skydda vuxna människor från sina egna handlingar och från att begå synder utan offer. Eller vill du det, vill du då kriminalisera förnekande av Gud?

Jag personligen hade om jag var enväldig härskare i landet förbjudit både homo och pedo-sex. Jag hade nog kriminaliserat en massa andra saker också, men nu är jag inte det.

Min syn på dessa 2 företeelser är baserad på religiösa och moraliska aspekter. Jag kan inte kräva att alla ska rätta sig efter detta, då de har rätt att tycka och tänka vad de vill.

Om de nu säger : Vi ska inte hindra 2 människor att ge varandra ömsesidig kärlek. Då bör detta gälla för åldersskillnader minst lika mycket som för könsskillnader (eller ickekönsskillnader i detta fall). Annars är man ju inkonsekvent.

Detta gäller då när det sker av fri vilja, i varken utnyttjande eller tvång.

Självklart kommer de få stå till svars inför Gud. Men ska man som kristen då försöka motverka, eller uppmuntra ett felaktigt beteende. Det är inte vårt jobb att döma, men det är väl vår plikt att på alla sätt vi kan försöka styra vårt samhälle närmre Gud?
Citera
2008-06-05, 14:52
Medlem
Rom3liuZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Hur då? Hur många homosexuella tar skada av att ha ett homosexuellt förhållande? (då räknas inte att bli misshandlad av religösa tokar alternativt nazister?)

Varför det är förbjudet för två personer att älska varandra trots att de har olika åldrar? Det är det inte. Vad som är förbjudet är att vuxna människor utnyttjar sin maktposition över barn till att utnyttja dem sexuellt. De fall som du talar om är i extrem minioritet jämfört med de fall där barnet råkat illa ut. Av den anledningen är det kriminellt att knulla spädbarn och då faller även extremfallen in där någon gubbe satt på 14åriga Sara och hon tyckte om det.
Som att fråga varför det är förbjudet att köra 200 på en 30 väg när det funnits fall då någon kört 40 och inget hänt..

Som sagt, att utnyttja/våldta hör inte till ämnet. Detta är väl fel i alla sexualiteter oavsett ålder?

Det är förbjudet för 18åriga Pelle att ha sex med 14åriga Sara.

De fall jag talar om är antagligen inte minoritet om man räknar in sånna som Pelle och Sara. Om de vore minoritet, ska vi köra över dem då? Då kan vi väl köra över de homosexuella också då de är minoritet.
Citera
2008-06-05, 14:55
Medlem
Rom3liuZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nickep
Vad man måste fokusera på i detta sammanhang är att religionen har direkt fel vad gäller homosexualiteten. Det struntar du i genom ditt sätt att diskutera!Naturligtvis finns inga skäl till att inte generellt kriminalisera. Förstår du inte det?Du visar att du inte förstår vad du talar om!

Intelligent att påstå att min religion har fel. Inga argument, bara sådär ändå.

Nyss sa du att man inte kan generalisera och kriminalisera. Nu går det bra.

Du är inkonsekvent.
Citera
2008-06-05, 15:31
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limited_edition
Jag har vuxit upp i kristna kretsar på min mors sida är alla kristna och jag har alltid haft en slags tro på Gud.. Visst har man tvekat men jag tror att det finns något och vill så gärna tro på honom! Men det är så mycket som jag tycker är konstigt..

Nu till själva problemet.. Jag har blivit kär i min bästa vän! Har alltid ansett att homosexualitet är FEL! antagligen eftersom det är den synen jag växt upp med. Jag hade jättesvårt att ta till mig att jag faktiskt hade sådana känslor för henne och har förträngt det i flera års tid, men av en slump i sommras så utvecklades vår relation till mer än vänskap och jag har nu försökt tänka att det ju faktiskt inte är i ett kön jag blir kär utan i en PERSON! Hon hade ju likväl varit kille? Hade det inte varit syndigt då? Vad gör man, jag älskar henne och vill vara med henne mer än någon annan.. Jag känner inte att jag ÄR homosexuell för övrigt för har aldrig haft några sexuella tankar om tjejer direkt utan då bara killar...
Möjligen är du bisexuell! F.ö. och oavsett det finns inga skäl till att inte leva som du känner vara rätt.
Citera
2008-06-05, 15:40
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Intelligent att påstå att min religion har fel. Inga argument, bara sådär ändå.

Nyss sa du att man inte kan generalisera och kriminalisera. Nu går det bra.

Du är inkonsekvent.
Du läser som en kratta... Det man inte kunde göra var att generellt kriminalisera en grupp (t.ex. homosexuella) för att en viss andel av denna samtidigt var pedofiler (vilka är kriminella om de förgriper sig på barn). Svårt att förstå?

Om du tror att det inte går att påvisa fel i en religion efter tusentals år eller mindre (dvs. om du anser religionen ofelbar), blir det nog din förmåga att bedöma fakta man har störst anledning att ifrågasätta!
Citera
2008-06-05, 15:54
Medlem
Rom3liuZs avatar
Citat:
Du läser som en kratta... Det man inte kunde göra var att generellt kriminalisera en grupp (t.ex. homosexuella) för att en viss andel av denna samtidigt var pedofiler (vilka är kriminella om de förgriper sig på barn). Svårt att förstå?

Om du tror att det inte går att påvisa fel i en religion efter tusentals år eller mindre (dvs. om du anser religionen ofelbar), blir det nog din förmåga att bedöma fakta man har störst anledning att ifrågasätta!

Jag kasnke läser som en kratta då, men jag har läst det 5 ggr nu.

Citat:
..kan inte motivera generell kriminalisering av homosexualitet! Det måste du förstå!

Citat:
Naturligtvis finns inga skäl till att inte generellt kriminalisera. Förstår du inte det?

I första fallet vill du inte men i andra går det bra?

Om du seriöst menar att kristen moral är objektivt fel, samt så får du gärna komma med argument.
Citera
2008-06-05, 16:22
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
...Om du seriöst menar att kristen moral är objektivt fel, samt så får du gärna komma med argument.
Även om huvuddelen av den etiska grunden för vårt samhälle är kristen, dvs. ur vilken fertalet av oss fått sin uppfostran, är inte det liktydigt med att alla dogmer håller för nutida granskning. På objektiv grund finns bl.a. en kraftig skiljelinje mellan religionens och samhällets/lagstiftningens uppfattning om homosexualiteten.
Citera
2008-06-05, 16:25
Medlem
Bekics avatar
Citat:
Helt rätt. Det jag försöker komma till är alltså att om man till exempel applicerar minoritetsargumentet på homosar så bör man vara konsekvent och göra det på pedosar.

Så vi ska utgå från minoriteten eller?

Citat:
Personligen så vill jag kriminalisera både homosexualitet och pedofili, då dessa 2 företeelser är vidriga.

Du beöhver ju inte delta i någon av dem eller hur? Låter lite konstigt att stifta lagar mot det man själv ogillar.

Citat:
Man utväcklas ju som sagt ett bra tag efter 18. När män sätter gränsen för vuxenhet är ju en tyckesfråga och jag skulle inte säga att det beror på gammla kulturer som finns kvar. Exempel på olika myndighetsåldrar i samma kultur.

Ja så är det nog men nånstans måste man sätta gränsen och jag ser den hellre lite högre upp än lite lägre.

Citat:
18 - Wales
16 - Scotland
21 - Mississippi
19 - Alabama and Nebraska
17 - Louisiana
14 - American Samoa och Puerto Rico

Även Kanada har både 18 och 19.

som sagt, hellre lite högre upp än lägre ner.
Citera
2008-06-05, 16:26
Medlem
_Dante_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av limited_edition
Jag har vuxit upp i kristna kretsar på min mors sida är alla kristna och jag har alltid haft en slags tro på Gud.. Visst har man tvekat men jag tror att det finns något och vill så gärna tro på honom! Men det är så mycket som jag tycker är konstigt..

Nu till själva problemet.. Jag har blivit kär i min bästa vän! Har alltid ansett att homosexualitet är FEL! antagligen eftersom det är den synen jag växt upp med. Jag hade jättesvårt att ta till mig att jag faktiskt hade sådana känslor för henne och har förträngt det i flera års tid, men av en slump i sommras så utvecklades vår relation till mer än vänskap och jag har nu försökt tänka att det ju faktiskt inte är i ett kön jag blir kär utan i en PERSON! Hon hade ju likväl varit kille? Hade det inte varit syndigt då? Vad gör man, jag älskar henne och vill vara med henne mer än någon annan.. Jag känner inte att jag ÄR homosexuell för övrigt för har aldrig haft några sexuella tankar om tjejer direkt utan då bara killar...

Känns det rätt så är det rätt.....Utan att ta hänsyn till vad andra tycker och tänker förstås....

ROCK ON!
Citera
2008-06-05, 18:23
Medlem
Giorgis avatar
Citat:
Jag kasnke läser som en kratta då, men jag har läst det 5 ggr nu.

I första fallet vill du inte men i andra går det bra?

Om du seriöst menar att kristen moral är objektivt fel, samt så får du gärna komma med argument.

Han menar att det inte finns några skäl för att inte kriminalisera det, men att man inte kan motivera en kriminalisering.

Ingen motsättning.
Citera
2008-06-05, 19:25
Medlem
Iskras avatar
Citat:
Jag personligen hade om jag var enväldig härskare i landet förbjudit både homo och pedo-sex.

Citat:
Jag kan inte kräva att alla ska rätta sig efter detta, då de har rätt att tycka och tänka vad de vill.

???

Citat:
Om de nu säger : Vi ska inte hindra 2 människor att ge varandra ömsesidig kärlek. Då bör detta gälla för åldersskillnader minst lika mycket som för könsskillnader (eller ickekönsskillnader i detta fall). Annars är man ju inkonsekvent.

Man måste göra skillnad mellan vuxna människor och barn. Vuxna kan antas vara kapabla att ta självständiga beslut som omfattar deras egna liv, barn kan inte väntas ta sådana beslut. Det känner du gissningsvis till. I fråga om pedofili tillkommer dessutom det oundvikliga maktförhållande som uppstår i en situation mellan ett barn och en vuxen.

När det gäller en minderårig och en äldre person där de bägge har ringa ålderskillnad så tillämpas inte lagen och situationen är alltså inte straffbar. Ditt åberopande av udda exempel då personerna är av nästan samma ålder gäller alltså inte. Dessutom finns det en definition av vad som betraktas som pedofili och då måste det vara en avsevärd ålderskillnad mellan personerna och egentligen skall barnet vara förpubertalt.

Citat:
Detta gäller då när det sker av fri vilja, i varken utnyttjande eller tvång.

Självklart kommer de få stå till svars inför Gud. Men ska man som kristen då försöka motverka, eller uppmuntra ett felaktigt beteende. Det är inte vårt jobb att döma, men det är väl vår plikt att på alla sätt vi kan försöka styra vårt samhälle närmre Gud?

Vi skall inte dömma folk för deras synder och vi skall inte heller uppmuntra till synd. Men det är en våldsam skillnad mellan att uppmuntra och att som du, åberopa kriminalisering och jämställa homosexuella handlingar med våldsövergrepp (vilket pedofili tveklöst är), det är i mina ögon att dömma.

Vi måste göra skillnad på synder som har offer och synder som saknar offer. Bägge är synder men de som saknar offer är endast en fråga mellan syndaren och Gud.

Min sista fråga, som du inte basvarade, kvarstår. Vill du kriminalisera även andra synder som saknar offer, exempelvis förnekande av Gud, för att skydda syndaren?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in