2008-05-27, 11:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rom3liuZ
Du verkar väldigt tidsfixerad. Modernt och primitivt. Som om något modernt måste vara bättre än något gammalt.

Till sak, det kan säkert finnas biologiska medfödda faktorer som öker risken att utveckla homosexualitet. På vilket sätt spelar det någon roll i diskussionen?

För övrigt kan man ju hävda att om man förds homo på samma sätt som vänsterhänt, och därför bör accepteras. Bör detta då inte gälla pedofiler, mördare, anarkister, djurknullare, incester etc?

Du har fastnat på att religiösa skulle ha en felsyn. Varför är det de som har en felaktig syn och inte du?
Bismillah

Intressant iakttagelse.
Citera
2008-05-27, 12:05
Medlem
Rutger MacLeans avatar
Citat:
Du menar alltså att homosexualitet är 100% medfött och att det inte är någon miljöpåverkan inblandad. Även då att man mitt i livet inte kan ändra sig och byta sexualitet? I så fall har du fel.

Man kan väl visst stoppa driften att äta och dricka. Hört talas om fasta?

Du verkar sitta inne med någon mystisk kunskap om homosexualitet eftersom du argumenterar att alla andra inte förstår hela tiden. När du ombeds berätta vad denna kunskap är som alla andra har missat, så verkar du inte vilja ge ett konkret svar.

Primitiv har som jag ser blivit ett nytt favoritord här. Vet du vad det betyder? Kan du ge en definition på det?

Nu får du väl skärpa dig!! Stoppa driften att sluta äta och dricka är inte samma sak
som att fasta, det var det dummaste argument jag hört på år och dag.

Det är ungefär som om jag skulle säga att jag slutat med min sexuella
drift bara för att jag inte kn*llar dygnet runt.

Homosexualitet är inte mer märkligt än fräknar, vad är det som är så svårt
att förstå??? Den "mystiska" kunskapen som lurkar i bakgrunden kallas för
vetenskap, det kanske är något helt obekant för dig.

Greve Rutger MacLean
Citera
2008-05-27, 12:11
Medlem
Rom3liuZs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rutger MacLean
Och resten av inlägget läste du inte eller?

Shine On!

Greve Rutger MacLean

Jo men det tillförde inget som förtjänade ett svar riktigt, men jag kan göra ett försök.

Citat:
Att ens komma på idén om att homosexualitet skulle vara onaturligt är befängt.

Homosexualitet är precis lika natuligt som att det finns vänsterhänta.

Ja, efterssom naturligt blev definierat som allt som finns, så är inget onaturligt.

Citat:
Ställ dig frågan; Är du för eller emot vänsterhänta?
Själv tycker jag att vänsterhänta skall stenas och förskjutas från samhället
Värst är det när två vänstehänta tar varandra i handen, då skall hela
släkten stenas och förskjutas
Ja dem och pedofilerna, då det är precis lika onaturligt, eller?

Citat:
En liten dos biologi och vetenskap vore najs!
Om du är uppriktigt intresserad, kan jag rekomendera att du väljer Naturvetenskapliga linjen när det blir dags för gymnasiet.
Citera
2008-05-27, 12:23
Medlem
Rom3liuZs avatar
Citat:
Nu får du väl skärpa dig!! Stoppa driften att sluta äta och dricka är inte samma sak
som att fasta, det var det dummaste argument jag hört på år och dag.

Det är ungefär som om jag skulle säga att jag slutat med min sexuella
drift bara för att jag inte kn*llar dygnet runt.

Homosexualitet är inte mer märkligt än fräknar, vad är det som är så svårt
att förstå??? Den "mystiska" kunskapen som lurkar i bakgrunden kallas för
vetenskap, det kanske är något helt obekant för dig.

Greve Rutger MacLean

När man slutar äta och dricka under en längre tid sätter man stopp för sin drift att äta och dricka. Det kallas att fasta.

Om du lever i celibat har du satt stopp för din sexuella drift.

Du kan inte skriva att kunskapen kallas för vetenskap. Vetenskap är ingen specifik kunskap.
Citera
2008-05-27, 13:17
Medlem
Nickeps avatar
Citat:
Du verkar väldigt tidsfixerad. Modernt och primitivt. Som om något modernt måste vara bättre än något gammalt.
Inte alls, det finns mängder av företeelser förr som var bättre än det dagens samhälle bjuder. När det gäller modern vetenskap och den kunskap vi kan dra av den är det en anna sak.
Citat:
Till sak, det kan säkert finnas biologiska medfödda faktorer som öker risken att utveckla homosexualitet. På vilket sätt spelar det någon roll i diskussionen?
En avgörande roll. Man kan ta en jämförelse med vänsterhänthet, som under den gamla skolan betraktades som felaktig. Varje försök att lära vänsterhänta barn använda höger hand som främsta redskap misslyckades (skapade ibland psykiska störningar). Detsamma gäller den sexuella attraktionen till samma kön. Det är inget man kan ändra på! Det fåtal fall som "demonstreras" vara lyckade berör vanligen bisexuella som avvants från den ena sidan av sin tudelade läggning.
Citat:
För övrigt kan man ju hävda att om man förds homo på samma sätt som vänsterhänt, och därför bör accepteras. Bör detta då inte gälla pedofiler, mördare, anarkister, djurknullare, incester etc?
Naturligtvis inte eftersom flertalet i din uppräkning avser att skada eller engagera sig i aktiviteter som två parter inte är samstämmiga om. Då måste samhället via lagstiftning göra klart att aktiviteterna inte kan accepteras.
Citat:
Du har fastnat på att religiösa skulle ha en felsyn. Varför är det de som har en felaktig syn och inte du?
Eftersom felsynen grundas på primitivt tänkande tusentals år bakåt i tiden. Vi lever i nutiden och den rimliga följden av det är att utgå från vårt tids kunskapsläge!
Citera
2008-05-27, 13:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nutid
Bismillah

Intressant iakttagelse.

Eller hur, men kan du svara på vilket sätt kärleken mellan två män eller två kvinnor som föds homosexuella är något som kan liknas vid att en person föds till mördare och tvingar en annan person (den som blir mördad) att stilla hans/hennes lustar? Till exempel.
Citera
2008-05-27, 13:28
Medlem
Rutger MacLeans avatar
Citat:
Om du är uppriktigt intresserad, kan jag rekomendera att du väljer Naturvetenskapliga linjen när det blir dags för gymnasiet.

Tror det heter Program numera, eller nått sånt, linje var nog en
korrekt benämning för ca 30 år sen eller så, sen kan du i lugn
och ro få räkna ut resten själv, säg till om du behöver hjälp.

Angående fasta; Fasta är vanligtvis sett ett uppehåll av intagande av fast
och flytande föda under väldigt kort tid, inte mer än ett par timmar mer än
helt vanligt ätande, så, tyvärr, du bör läsa på lite om fakta kring fasta innan
du ens påstår att fasta skulle innebära någon form av brytande av "drifter"
vad gäller behovet av energitillförsel till kroppen.

Kanske du blandar ihop fasta med självsvält, men vad vet jag...

Du kan få en tankegåta att roa dig med;

Fasta gör man mellan solens upp och nedgång, men hur gör man då om man
skall fasta på nordpolen under sommaren?

Greve Rutger MacLean
Citera
2008-05-27, 14:47
Medlem
Rom3liuZs avatar
Citat:
Tror det heter Program numera, eller nått sånt, linje var nog en
korrekt benämning för ca 30 år sen eller så, sen kan du i lugn
och ro få räkna ut resten själv, säg till om du behöver hjälp.

Angående fasta; Fasta är vanligtvis sett ett uppehåll av intagande av fast
och flytande föda under väldigt kort tid, inte mer än ett par timmar mer än
helt vanligt ätande, så, tyvärr, du bör läsa på lite om fakta kring fasta innan
du ens påstår att fasta skulle innebära någon form av brytande av "drifter"
vad gäller behovet av energitillförsel till kroppen.

Kanske du blandar ihop fasta med självsvält, men vad vet jag...

Du kan få en tankegåta att roa dig med;

Fasta gör man mellan solens upp och nedgång, men hur gör man då om man
skall fasta på nordpolen under sommaren?

Greve Rutger MacLean

Det du tänker på nu är när muslimerna har ramadan. Det är korrekt att det är endast ett par timmar.

Nu är det så att det även finns andra som fastar. Ett exempel är kristna. (de kommer säkert berätta om de andra religionerna när du läser religion A).

I kristendom finns inte bestämmt att man måste fasta, men det uppmuntras. Inte heller är någon tidsram angiven för hur länge man bör fasta. Man får välja detta själv. Jag tycker att om man har fastat i låt säga 2 veckor, så kan man säga att man stoppat driften att äta och dricka.

Måste vara pinsamt att uppmana någon annan att läsa på när man själv inte har så stor koll?
Citera
2008-05-27, 14:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SMA
Eller hur, men kan du svara på vilket sätt kärleken mellan två män eller två kvinnor som föds homosexuella är något som kan liknas vid att en person föds till mördare och tvingar en annan person (den som blir mördad) att stilla hans/hennes lustar? Till exempel.
Bismillah

Nope.
Men tycker fortfarande det är ett intressant tankeexperiment.
Citera
2008-05-27, 15:28
Medlem
Rutger MacLeans avatar
Citat:
I kristendom finns inte bestämmt att man måste fasta, men det uppmuntras. Inte heller är någon tidsram angiven för hur länge man bör fasta. Man får välja detta själv. Jag tycker att om man har fastat i låt säga 2 veckor, så kan man säga att man stoppat driften att äta och dricka.

Måste vara pinsamt att uppmana någon annan att läsa på när man själv inte har så stor koll?

Jag håller helt med dig, lite pinsamt är det allt, men du behöver inte vara
ledsen för det.

Är det stora målet då att helt sluta äta och dricka? Är anorektiker högt
ansedda i din religion, det är riktigt duktiga på att fasta.

Det mest sorliga är att du verkar framställa ätande och drickande som om
det vore något fel med det, och att kroppen skall straffas enbart
för att det finns ett behov av att äta, men men... står det i någon gammal
möglig bok, tja, då är det väl sant

Greve Rutger MacLean
Citera
2008-05-27, 16:00
Medlem
Doxologys avatar
Citat:
Jag håller helt med dig, lite pinsamt är det allt, men du behöver inte vara
ledsen för det.

Är det stora målet då att helt sluta äta och dricka? Är anorektiker högt
ansedda i din religion, det är riktigt duktiga på att fasta.

Det mest sorliga är att du verkar framställa ätande och drickande som om
det vore något fel med det, och att kroppen skall straffas enbart
för att det finns ett behov av att äta, men men... står det i någon gammal
möglig bok, tja, då är det väl sant

Greve Rutger MacLean

Att fasta är väl även att utveckla sin disciplin och att kunna avstå det överflöd som vi har fötts med. Oavsett om vi gör detta med religiösa förtecken eller icke-religiösa förtecken så tycker jag att fastan är en procedur som är utvecklande och personlighetsdanande då det sätter din karaktär på prov och ger insyn i vilken gåva det är att varje dag kunna sätta sig till bords med mat och dryck resterande delar utav året.
Citera
2008-05-27, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Doxology
Att fasta är väl även att utveckla sin disciplin och att kunna avstå det överflöd som vi har fötts med. Oavsett om vi gör detta med religiösa förtecken eller icke-religiösa förtecken så tycker jag att fastan är en procedur som är utvecklande och personlighetsdanande då det sätter din karaktär på prov och ger insyn i vilken gåva det är att varje dag kunna sätta sig till bords med mat och dryck resterande delar utav året.
Bismillah

Vill bara ge en eloge för ett bra inlägg.
Visst har det en vits med att inte alltid bejaka sina begär (äta och dricka så fort magen säger ifrån i det här fallet) och att våga tänka tanken att inte tillfredsställa det som pockar på omedelbart det gör sig påmint, är nog så lärorikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in