2008-05-15, 13:39
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av H4mm4r
Att sedan jämföra människan med en katt som Reoshi gör finner jag ytterst ointressant eftersom vi har en hjärna som tillåter oss att resonera och använda en abstrakt fantasi. Visst vi är djur på samma sätt men det gör oss inte likvärdiga eller säger att vi lever våra liv på samma villkor.
Det var jag som kom med det "utmärkta" exemplet...

Abstrakttänkande kommer att vara mänsklighetens undergång. Vi ser och gör saker mycket mer komplex än de är, trots att vår existens delvis går ut på att föröka sig. Jag finner t ex inget abstrakt i religion, som i princip existerar pga. allt sökande efter livets mening.
Citera
2008-05-15, 14:32
Medlem
BlackMetals avatar
Det finns ingen mening med livet som gäller för allt levande eller ens alla människor. Däremot kan man skapa sig sin egen mening med livet självklart.
Men jag köper inte att det skulle finnas någon högre plan eller något högre vi skulle uppfylla. Vi föds, vi gör vad vi vill med den tiden vi har, vi dör
Citera
2008-05-15, 14:34
Bannlyst
En vis man sa något liknande till mig:

"Det finns ingen mening med livet.

Däremot finns det en orsak till att vi skapats.

Orsaken är helt enkelt en kemisk process som gjort att varelser som djur och människor växt fram."

Den förklaringen har jag ansett vara den enda rimliga. Som svar på din fråga anser jag alltså inte att det måste finnas någon mening med livet. Det är helt enkelt upp till var och än att skapa sig en mening med livet om man nu vill det, en mening skulle kunna vara mål, som jobb och familj.
Citera
2008-05-15, 19:46
Medlem
Meningen med livet är uppenbar för mig. Utveckla teknologi för att rädda människan från jordens undergång som helt klart kommer komma. Sedan när den kommer spelar egentligen ingen roll, om det är 21dec 2012 eller om några miljoner år när solen blir en röd jätte (:

Bortom den meningen så är jag rätt övertygad om att det inte finns en skapare av människorasen som skapade oss enkom för ett syfte eller ens multipla. Vill du ha en mening så uppfinn den själv! Själv trivs jag bra med planlöst vandrande och att ge efter för begär och passion när de tar över handen, jobba när jag behöver pengar och sova när jag är sömning samt agera utifrån vad jag anser är klokt och inte går ut negativt sätt över någon annan.
Citera
2008-05-15, 21:02
Medlem
känner du och upplever att ditt liv har en mening så har ditt liv en mening, just den mening du upplever.. du existerar ju och dina tankar och känslor existerar, det gör dina känslor till fakta.. en mening är inte en sak som finns utanför din uppfattning och dina tankar, den är ett begrepp.. så du väljer helt själv.. tror de flesta känner att deras liv har någon slags mening, eller åtminstone att saker eller delar i deras liv har mening.. så det finns mängder av meningar med livet..
Citera
2008-05-15, 21:05
Medlem
meningen med livet är att bygga muskler
Citera
2008-05-15, 21:14
Medlem
nån sade en gång till mig (ursäktar om det sagts tidigare i tråden, är för trött för att se efter) någonting i stil med detta: "Meningen med livet är att hitta en mening med livet".

Det är ett tillräckligt generellt begrepp för att man ska kunna applicera det på fler än en person.. Och alltså ett möjligt svar på frågan..

För min egen del har jag ingen aning om vad meningen med livet är. Har nästan gått så långt att jag ser livet som ett spel eller liknande, exempelvis en bana på en nivå som man ska klara av för att sedan gå upp till nästa nivå..

På samma gång ser jag på den enskilda nivån, eller livet här, som så att man ska ta sig så högt upp som möjligt och försöka hitta sanningen eller något annat flummigt.. Sedan berätta det åt sina hjärntvättade medmänniskor som bara följer vad de blir tillsagda av auktoriteter..

Nu går jag och lägger mig.
Citera
2008-05-15, 21:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kennie24
För min egen del har jag ingen aning om vad meningen med livet är. Har nästan gått så långt att jag ser livet som ett spel eller liknande, exempelvis en bana på en nivå som man ska klara av för att sedan gå upp till nästa nivå..

Hoppas du är en av dem som grät när Aeris dog i FFVII ^_-
Citera
2008-05-15, 22:02
Medlem
sayyadina99s avatar
Jag skulle vilja påstå att jag lever ett liv som i det yttre förefaller vara helt utan mening. Jag är barnlös, arbetslös, religionsfri och lever i nuet. Ibland är jag ambitiös och tar i, men det är lite som att skriva i sanden. Det som var meningsfullt igår är meningslöst imorgon.Jag lämnar inga spår direkt.
Detta utifrån ett västerländskt perspektiv, mätt i prestationer. För mig själv är mitt liv meningsfullt. Jag lever ju! Det är väl det som är själva meningen.... Resultatlöst för andra, men inte för mig.Ibland gör jag saker som får betydelse för någon annan på ett bra sätt. Mer kan man inte begära tror jag. Jag känner inte att jag behöver verka meningsfull för andra, bara att det jag för stunden gör verkar meningsfullt för mig. Det räcker långt.
Jag tror inte någon människas liv är meningslöst bara för att han/hon inte gjort något som vi andra uppfattar som "viktigt". Samtidigt sker många viktiga saker i det tysta, i människoöden som aldrig kommer att spela någon roll. Att bara ta ansvar för sina egna dagliga val är inte själviskt eller meningslöst heller.Vad är mening? Ibland bara att känna att man finns till. Och vem ska tacka en för det? Man själv, såklart.
Citera
2008-05-15, 22:43
Medlem
Pentanistens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av optimum
meningen med livet är att bygga muskler

Lmao. Livet har lika lite mening som skribenten till denna mening har ett liv.
Citera
2008-05-16, 00:45
Medlem
Dr.Sativas avatar
Om meningen att livet inte har mening så har ju livet en mening?
Citera
2008-05-16, 15:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Boobs
Hoppas du är en av dem som grät när Aeris dog i FFVII ^_-

Menade kanske inte riktigt så

Man tar inspiration från sin omgivning.. :P

ps. Dessutom har jag aldrig spelat nåt från FF-serien ds.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in