Det är därför vi har religion, tro, osv., eftersom människan har bestämt sig för att livet måste ha en mening. De som agnostiker eller ateister hittar säkert andra orsaker, men i slutändan så är den en allmän uppfattning.
Dock jämför vi aldrig oss med andra varelser, dvs. hur deras liv ser ut. Min katt, t ex, äter, sover, dricker, bajsar, sover, äter, bajsar igen. Tror ni att han tänker på livets mening? Han verkar inte vara orolig i alla fall.
Eftersom människans liv "verkar" så komplex, mer komplex än en katts iaf, så skulle vi gärna tro att detta komplexitet borde innebära någonting. Närlivet inte verkar så komplex som vi vill gärna tro så begår vi självmord, eller blir deppig iaf.
Men när man förenklar saker till den graden att man kan börja jämföra vanor med en katt så är vi inte så himla annorlunda. Frågan, som jag ännu inte har fått svar på, är då hur kan vi acceptera detta faktum?
Citat:
Ursprungligen postat av Gallileo
Jag minns inte vem det var som sa detta, men personen kortfattade det hela med tre ord: "survival and replication".
Där har du ett gemensamt beteende med katter, vi är i slutändan inte så annorlunda. Så varför hakar vi upp oss på att söka livets mening då?