Citat:

Ursprungligen postat av cst

Det hindrar väl inte att "late-bloomers" får chansen.

Inte nödvändigtvis, men chansen minskar betydligt. Men det finns en anledning till att jag la till det sista citatet. Så länge man har möjlighet att fortsätta spela/träna på sin nivå och har möjlighet att ta steget när man väl är mogen är det ju inte så illa. Dock verkar en del vara inne på att det ska vara stenhård konkurens från början överallt så att bara de bästa blir kvar. Och det är mer det jag motsätter mig.
Vet ju hur det var när man själv började. Ett lag körde på devisen "Bäst spelar, oavsett hur lite man tränar" redan på lågstadieåldernivå. Vilket resulterade i att de barn som dök upp på varje träning under en lång period knappt fick någon speltid alls medan de mer talanfulla fick spela oavsett om de kom till träningen eller inte (nåja). Nu hade ju de stackars icke så talangfulla spelarna möjlighet att gå till andra klubbar. Men hur hade det sett ut om varenda klubb hade agerat som den förstämnda? Alternativ måste finnas.
	Citat:

Ursprungligen postat av cst

Andelen "late-bloomers" känns inte lika stor som den delen som innehåller de spelare som haft elitfotboll som mål sedan de föddes.

Av de som väl lyckas så stämmer det troligvis. Men sedan finns ju andelen som har den inställningen men trots det inte lyckas. Sedan beror det väl på hur man definierar late-bloomer. Ska elitsatsningen börja innan tioårsåldern kan man ju fråga sig hur det sett ut idag. Ett exempel är ju Zlatan och Rosenberg. Båda har lyckats (till slut) att bli helt godända proffs. En av dem var mycket större "stjärna" i tidig ålder. Gissa vem? Men om jag inte missminner mig var Tony Flygare den största talangen och var den som först fick chansen i MFF:S a-lag. Någon som vet vem det är?
"HBK-målvakten Håkan Svensson gjorde en rörelse som om han tänkte slänga sig till höger. Malmö FF:s Tony Flygare lät sig luras och lade den i andra hörnet. Svensson knep den. Ingen hade velat slå straffen, nu blev 18-årige Flygare syndabock.
Det var på Örjans Vall i september 1999, året då MFF åkte ur allsvenskan. Symboliken var nästan övertydlig. Tony hamnade i kylan, i den 82:a minuten fick Zlatan Ibrahimovic göra sitt första inhopp i allsvenskan och under resten av säsongen var det honom ledningen satsade på.
- Det kändes som om det kom uppifrån, inte från tränarna. Det verkade som om någon i klubben tyckte att jag hade svikit, säger Tony Flygare.
Medan kompisen Zlatan seglade upp i skyn bar det rakt ned i källaren för Tony.
De träffades som sexåringar på hemspråksundervisningen, bägge hade föräldrar med rötter på Balkan, de spelade i MFF:s ungdomslag och det var Tony som öste in mål och som dittills fått mest uppmärksamhet. "
Min mening är inte att påvisa att Zlatan var utan talang, för det lär inte vara sant. Det är mest för att visa de som är lite enkelspåriga att bäst som yngst inte automatiskt betyder samma sak som vuxen.