Citat:
Ursprungligen postat av
Pocca
Drygt 8 år sedan som denna tråd var aktiv. Ämnet är dock aktuellt som aldrig för.
Min privata utgångspunkt är att för tidig _elitsatsning_ inte leder till resultat i 18+ åldern vilket torde vara syftet.
Brukar ta det faktum att varken Henrik Larsson eller Zlatan var uttagen till elitlägret i Halmstad för landets 15-åringar som exempel. Och att de två inte sågs som nog talangfulla vid den åldern säger det mesta om hur svårt det är att veta om ett barn har förutsättningar att bli bra som vuxen.
Absolut men du vet att de inte tar ut spelare på talang utan på hur bra de är?
Läser man intervjuer så säger väl alla att Zlatan och Henke var speciella även om de inte stod ut bland mängden i det de fick ut om det nu är sant vet jag inte, kan ju vara en efterhandskonstruktion.
Våra U-landslag är det likadant, spelare tas ut efter prestation och inte efter potential.
Tror det var Feyernoord som droppade en kille i ungdomslaget(typ u14) för de inte trodde på honom trots att han gjorde alla målen men han hämmade de andra och han var väldigt tidigt utvecklad rent fysiskt.
Läser man intervjuer med de som varit med i talangutvecklingen så säger väl alla om hur dåligt det har skötts tidigare, jag ser fortfarande tränare i mitt distrikt som varken kan fotboll eller öga för spelare, ändå har de viktiga roller i ungdomsfotbollen men det har ju blivit bättre för det var ju värre när jag själv spelade och betydligt värre när mina föräldrar spelade.
Klart det är svårt att urskilja om Zlatan är en av de 16 bästa vid 15 års ålder, Henke kom ju med när han var 16 i distriktslaget.
Zlatan var ju med i distriktslaget men var inte bland de 16 bästa och det i det bästa fotbollsdistriktet det om något säger ju att han var bra som ung.
Zlatan gick ju ut med att det inte skulle satsas för tidigt vilket media gärna skyltade med trots att Zlatan troligtvis inte har någon erfarenhet om det eller ens insatt i ämnet, annars låter det ju gärna annorlunda när någon stor spelare kliver ut och säger tvärtom att det bara är en spelare och ingen som kan något om ungdomsfotboll.
Martin Åslund säger ju tvärt om, han är väl helt övertygad om att du måste satsa tidigt för att bli bra.
Fotbollen och andra sporter för den delen utvecklas ju hela tiden så att Foppa(Sedin, Henke m.fl) blev proffs trots att han höll på med flera idrotter är ju helt irrelevant, det är ju en helt annan konkurrens i dag än tidigare.
Vad som är bäst vet jag inte och jag tycker det är knepigt att vi inte kommit längre i frågan.
Våra U-landslag har aldrig varit bättre och ändå så väljer vi att ändra i ungdomsfotbollen och några idioter skriker kolla på Belgien, man blir ju fundersam.