Citat:
Ursprungligen postat av impieteer
Jag tycker det verkar vara rätt mycket moralhysteri över "elitsatsningar" i ungdomsidrott. Vill de själva så är det ju inga problem tycker jag. Tror det är mycket vanligare att ungar tröttnar för att det är för lite tävling och för lite möjlighet att bli bra och visa det, än att de far illa av att en galen förälder jagar dem, som är den vanliga skrämselbilden som målas upp.
Jag tror att du har helt fel här. Det finns en rad andra parametrar som man måste ta hänsyn till. Själv är jag i högsta grad inblandad i just detta och vi ser för ofta att det är föräldrarna som väljer åt barnen. Föräldrar och ledare sätter för mycket press på ungarna i för tidig ålder.
Du skriver att barnen vill visa hur bra de är och det är helt sant. Men vänd på frågeställningen lite.
Om vi som exempel tar ett ishockeylag där spelarna är 12-13 år gamla så ser de i många fall ut så här:
* Vi har ett par tre spelare som har varit bäst sedan de började.
Om något år måste de som alltid har varit bäst och glidit runt på en räkmacka måste helt plötsligt börja träna hårt för att vara i topp och det är de inte vana vid. Alltför ofta leder det till att de slutar med idrotten helt istället för att ta vara på sin talang.
* Vi har en merparten av spelarna i mittensegmentet där en del är lite bättre och en del är lite sämre.
Medelgruppen kan inom några år blomma ut både psykiskt och fysiskt och helt plötsligt bli riktigt bra. De är vana att hela tiden få träna och kämpa så för de är det inget problem med den fortsatta satsningen vid 15 år och äldre.
* Vi har de som är sämst och förmodligen alltid har varit det.
De kommer förmodligen aldrig att bli bra heller.
Det här är naturligtvis en kraftig generalisering eftersom det är människor vi diskuterar.
Vän av ordning som dessutom är hockeyintresserad invänder då genast mot mitt resonemang och säger TV-pucken i samma mening. Men, TV-pucken är inte den plantskola vi tror att det är. Det är få av stjärnorna i de lagen som sedan blir stjärnor i vuxen ålder.
Ett stort problem med för tidig satsning är att vi dels slår ut de som skulle ha blommat ut lite senare och dels att vi bränner ut barnen så att de slutar med idrotten i den ålder då det egentligen är dags att börja satsa...
För att styrka mina påståenden länkar jag till ett par dokument som jag tycker att alla idrottsintresserade ska läsa igenom och sedan bilda sig en uppfattning utifrån det.
Studier av ungdomsidrott
Så blir ditt barn en guldgosse