2019-12-17, 15:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Det har du fått svar på flera gånger.
Har jag? Då har du säkert inga problem med att hitta ett av de svaren, citera det och klistra in det här?

Citat:
Hade du något svar i övrigt?
(FB) Blev Dag Hammarskjöld mördad?
Jodå. Jag behöver som sagt veta vad det är som du faktiskt argumenterar för/mot om du samtidigt menar att det Meijer hörde är fullt möjligt.

Som en förutsättning för vidare diskussion.
Citera
2019-12-17, 15:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Har jag? Då har du säkert inga problem med att hitta ett av de svaren, citera det och klistra in det här?
Att ditt påstående:
Citat:
Tornet ser en upplyst DC6 flyga över från öst till väst samtidigt som planet går från ca 2000 - 1000 meter, vänder ca 15 km från tornet varpå ett mindre plan ses flyga fram bakom och ovanifrån när DC6an nästan har fullföljt sin 180˚ sväng varpå radiosändningen klipps av.
låter orimligt.
Nu en vecka senare har du dock backat från det mesta och hävdar att du egentligen menade något annat.

Citat:
Jodå. Jag behöver som sagt veta vad det är som du faktiskt argumenterar för/mot om du samtidigt menar att det Meijer hörde är fullt möjligt.

Som en förutsättning för vidare diskussion.
Jag argumenterar mot det orimliga i många av dina påståenden.
Citera
2019-12-17, 15:35
Medlem
Citat:
Att ditt påstående:

låter orimligt.
Nu en vecka senare har du dock backat från det mesta och hävdar att du egentligen menade något annat.
Att korrigera ett slarvfel är inte att backa från något. Vad mer har jag backat från, menar du?

Citat:
Jag argumenterar mot det orimliga i många av dina påståenden.
Jo, det tycks vara något du tror att du gör, men det är inte ett svar på min fråga. Igen:

- Om du nu håller med mig om att det Meijer hörde är fullt möjligt, vad är det då du tjafsar om?
Citera
2019-12-17, 15:59
Medlem
Citat:
Att korrigera ett slarvfel är inte att backa från något.
Var har du fått höjduppgifterna 2000 ft och 1000 ft ifrån?
Av haverirapporten framgår att haveriutredarna gjorde testflygningar med en DC6 på 1840 ft (ca 600 m) över marken vid flygplatsen och 934 ft (ca 300 m) över trädtopparna kring haveriplatsen och vittnen som observerade testflygningarna menar att DC6an flög lägre än så.
Utredarna konstaterar att under 180° svängen låg SE-BDY lägre än 500 ft över flygplatsen, vilket motsvarar lägre än ca 300 fot över trädtopparna vid haveriplatsen.

Citat:
Vad mer har jag backat från, menar du?
Ditt påstående:
Citat:
vänder ca 15 km från tornet varpå ett mindre plan ses flyga fram bakom och ovanifrån när DC6an nästan har fullföljt sin 180˚ sväng

Citat:
Jo, det tycks vara något du tror att du gör, men det är inte ett svar på min fråga. Igen:

- Om du nu håller med mig om att det Meijer hörde är fullt möjligt, vad är det då du tjafsar om?
Jag tjafsar inte, det är du som tjafsar. Jag väntar bara på svar:
Det finns inget som hindrar dig från att svara på mitt inlägg trots att Meijer kan ha hört något på radion.
Senast redigerad av Prudent 2019-12-17 kl. 16:43.
Citera
2019-12-17, 16:51
Medlem
Citat:
Var har du fått höjduppgifterna 2000 ft och 1000 ft ifrån?
Planet ska ha passerat 6000 fot över havet = ca 2000 fot över Ndolas flygplats i nordvästlig riktning och så halverade jag den höjden vid inledningen av den 180˚ svängen man tror att planet gjorde precis innan den förestående inflygningen för landning. Ett ungefärligt resonemang.

Hur så?

Citat:
Av haverirapporten framgår att haveriutredarna gjorde testflygningar med en DC6 på 1840 ft (ca 600 m) över marken vid flygplatsen och 934 ft (ca 300 m) över trädtopparna kring haveriplatsen
Exakt. Ca 2000 fot och ca 1000 fot, precis som jag skrev.

Citat:
och vittnen som observerade testflygningarna menar att DC6an flög lägre än så.
Vilka vittnen tänker du specifikt på här?

Citat:
Utredarna konstaterar att i svängen låg SE-BDY lägre än 500 ft över flygplatsen, vilket motsvarar lägre än ca 300 fot över trädtopparna vid haveriplatsen.
Baserat på sagda vittnesmål, ja. Vilka vittnesmål avser du här?

Citat:
Ditt påstående:
vänder ca 15 km från tornet varpå ett mindre plan ses flyga fram bakom och ovanifrån när DC6an nästan har fullföljt sin 180˚ sväng
Var har jag backat från det?

Citat:
Jag tjafsar inte, det är du som tjafsar. Jag väntar bara på svar:
Det finns inget som hindrar dig från att svara på mitt inlägg trots att Meijer kan ha hört något på radion.
Inte ”hört något”. Hört det han säger att han hörde. Om du håller med om att det han säger att han hörde är ett fullt möjligt scenario så vill jag veta varför du trots det attacker min ståndpunkt för att jag delar ... din ståndpunkt?

Masochist?
Citera
2019-12-17, 17:26
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Om du fortsätter att läsa några rader till i Williams bok så skriver hon följande:
In any case, the time reported by Dagens Nyheter was not 22.00 local time, but about 24.00 (10 p.m. GMT), which was just minutes before the Albertina’s crash.
Dessutom så är just mer eller mindre exakta tidangivelser rent generellt svårt att erinra sig om inte specifika förhållanden anges som säkra ’krokar’ att hänga upp ett specifikt klockslag på.
Jag vet - men vad spelar det för roll menar du? Tror du att Rösiö ljuger nu helt plötsligt?
Tror du Dagerns Nyheter och Hellberg har bättre koll på tiden för Meijers observation än vad Meijer själv ska ha angett för Rösiö?

(Och även om det skulle ha varit 22 GMT så har ju DN uppenbarligen ändå fel eftersom det skulle betyda 23.00 i Ndola, inte 24.00...)

Citat:
Det i sig är således inte skäl nog att avfärda ett vittnesmål.
Om du inte vill avfärda ett vittnesmål pga att observationen skedde timmar innan kraschen så är det ändå ytterligare ett tecken på det du efterfrågar i nästa inlägg – dvs motstridiga uppgifter..
Citera
2019-12-17, 17:31
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Struntprat. Nämn motstridiga sådana och förklara vad som ger ”stöd åt precis vad som helst”.
Förutom de motstridiga uppgifterna om vad/när Meijer hörde så listade jag följande tidigare i tråden till dig:

Ska man blint tro på det som "forskats fram" och vittnats om i Hammarskjöldfallet så blev han ju t.ex. både
nedskjuten av misstag
nedskjuten med flit
nedtvingad så de kraschade
kraschade av CFIT
attackerad av ett flygplan
attackerad av två flygplan
inte attackerad alls
attackerad av Dove-flygplan
attackerad av Fouga-flygplan
attackerad av flyg från Ndola
attackerad av flyga från andra flygplatser
landningsbanorna släcktes ned
landningsbanorna släckes inte ned
skjuten efter kraschen
inte skjuten efter kraschen
det kom folk och "städade olycksplatsen på natten/morgonen
det kom inte folk till olycksplatsen förrän 15 timmar senare

Citat:
Vad med det här är oförenligt med vad som är odiskutabelt känt om händelsen?
Alltihop är oförenligt med varandra..
Citera
2019-12-17, 17:37
Medlem
Citat:
Planet ska ha passerat 6000 fot över havet = ca 2000 fot över Ndolas flygplats i nordvästlig riktning och så halverade jag den höjden vid inledningen av den 180˚ svängen man tror att planet gjorde precis innan den förestående inflygningen för landning. Ett ungefärligt resonemang.

Hur så?
Jag undrade bara var du hämtat uppgifterna från

Edit. Nu minns jag att du svarat att du hämtat uppgiften från minnet:
Citat:
Från minnet. 6000 fot över havet som jag omvandlade till 2000 meter över havet och som jag därpå halverade vid tiden för avslutningen av 180˚ kursändringen strax innan planet kraschade. Dvs, jag glömde att räkna in Ndolas ca 4000 fot över havet och att planet istället var ca 2000 fot över marken som sedan halverades till ca 1000 fot.

Förenklat så förväxlade jag över havet med över marken. Slarvfel.
De konstiga uppgifterna kom ur att du räknade om 6000 ft över havet till 2000 meter över flygplatsen som du sedan ändrade till 2000 ft samt halvetade till 1000 ft.
Varifrån uppgiften kom till ditt minne är oklart, men det saknar helt betydelse.
Enligt haverirapporten befann sig DC6an dock lägre än 1840 ft vid passagen över flygplatsen och under 180° svängen lägre än 500 ft över flygplatsen, vilket motsvarar lägre än ca 300 fot över trädtopparna vid haveriplatsen.

Citat:
Vilka vittnen tänker du specifikt på här?
De vittnen som haveriutredarna placerade på de positioner de befann sig när de observerade SE-BDY

Citat:
Baserat på sagda vittnesmål, ja. Vilka vittnesmål avser du här?
De vittnen som haveriutredarna placerade på de positioner de befann sig när de observerade SE-BDY

Citat:
Var har jag backat från det?
Till exempel här:
Citat:
Nej, jag menar att ”bakom” mycket väl kan ha varit ”efter” i meningen att det mindre planet ses flyga in efter DC-6an med samma kurs (nordvästlig) mot radiofyren och att DC-6an därpå ses påbörja svängen och nästan avsluta den varpå sändningen abrupt bryts.

Citat:
Inte ”hört något”. Hört det han säger att han hörde. Om du håller med om att det han säger att han hörde är ett fullt möjligt scenario så vill jag veta varför du trots det attacker min ståndpunkt för att jag delar ... din ståndpunkt?

Masochist?
Meijer kan mycket väl ha hört något, lite oklart när, men jag vet inte om det han säger att han hörde stämmer med vad han hörde och isåfall när. I vilket fall attackerar jag inte din ståndpunkt utan jag ifrågasätter rimligheten och riktigheten i vissa av dina påståenden.

?
Senast redigerad av Prudent 2019-12-17 kl. 18:10.
Citera
2019-12-17, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Förutom de motstridiga uppgifterna om vad/när Meijer hörde
Menar du som när du felaktigt hävdar att Meijer vittnade om att händelsen inträffade tre timmar innan Albertinan kraschade? (FB) Blev Dag Hammarskjöld mördad?

Hade du någon ej av dig fabricerad motsättning?

Citat:
så listade jag följande tidigare i tråden till dig:

Ska man blint tro på det som "forskats fram" och vittnats om i Hammarskjöldfallet så blev han ju t.ex. både
nedskjuten av misstag
nedskjuten med flit
nedtvingad så de kraschade
kraschade av CFIT
attackerad av ett flygplan
attackerad av två flygplan
inte attackerad alls
attackerad av Dove-flygplan
attackerad av Fouga-flygplan
attackerad av flyg från Ndola
attackerad av flyga från andra flygplatser
landningsbanorna släcktes ned
landningsbanorna släckes inte ned
skjuten efter kraschen
inte skjuten efter kraschen
det kom folk och "städade olycksplatsen på natten/morgonen
det kom inte folk till olycksplatsen förrän 15 timmar senare
Och som jag utförligt punkterade punkt för punkt utan att du genmälde? (FB) Blev Dag Hammarskjöld mördad?

Citat:
Alltihop är oförenligt med varandra..
Bra. Då är det ju enkelt för dig att också lista motsättningarna. En punkt i taget.
Citera
2019-12-17, 19:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jag vet - men vad spelar det för roll menar du? Tror du att Rösiö ljuger nu helt plötsligt?
Nej. I så fall misstog han sig.

Citat:
Tror du Dagerns Nyheter och Hellberg har bättre koll på tiden för Meijers observation än vad Meijer själv ska ha angett för Rösiö?
1. Hellberg skrev sin artikel direkt efter det att han intervjuat Meijer och där anger Meijer kl. 22.00 GMT. Något som Meijers änka konfirmerar i intervju med Williams.

2. Rösiö refererar vagt till att Meijer något år tidigare ska ha uppgett kl. 22.00 lokal tid (Addis Abeba) till Utrikesdepartementet. Har du någon mer info här som kan konfirmera den här versionen?

Citat:
(Och även om det skulle ha varit 22 GMT så har ju DN uppenbarligen ändå fel eftersom det skulle betyda 23.00 i Ndola, inte 24.00...)
Nej. 22.00 GMT = 24.00 i Ndola = tiden för kraschen.

Citat:
Om du inte vill avfärda ett vittnesmål pga att observationen skedde timmar innan kraschen så är det ändå ytterligare ett tecken på det du efterfrågar i nästa inlägg – dvs motstridiga uppgifter..
1. Ja, jag avfärdar både dina uppgifter och ditt sätt att räkna.

2. Men även OM det hade diffat någon timme hit eller dit så är det som sagt generellt mycket vanligt att det är svårt att memorera mer eller mindre exakt tid om inga specifika pregnanta hakar finns att hänga upp klockslaget på.

Här måste andra faktorer vägas in vid varje enskild bedömning.
Citera
2019-12-17, 19:13
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Menar du som när du felaktigt hävdar att Meijer vittnade om att händelsen inträffade tre timmar innan Albertinan kraschade? (FB) Blev Dag Hammarskjöld mördad?
Vad var fel med det menar du?
Det är alltså ett citat från samma bok av Susan Williams som du själv citerat flera gånger.
Citatet bygger dessutom på ett brev av Bengt Rösiö som du också hänvisat till flera gånger.
Bengt Rösiös brev hänvisar till ett direkt uttalande av Meijer om att han hörde meddelandet kl 22 lokal tid, vilket var kl 21 i Ndola - alltså cirka 3 timmar innan Hammarskjölds flygplan kraschade.

Citat:
Hade du någon ej av dig fabricerad motsättning?
Ja, allihop..

Citat:
Och som jag utförligt punkterade punkt för punkt utan att du genmälde? (FB) Blev Dag Hammarskjöld mördad?
Jag tror du inte förstår vad en motsättning är, annars skulle du inte hävda att du "Punkterat dem"..
Jag kan nämligen ärligt talat inte se att du punkterade en enda.

Att du är skeptisk till Beukels punkterar ju t.ex. inte faktumet att det finns en motsättning i påståendena att Hammarskjöld blev
• nedskjuten med flit
• nedskjuten av misstag
• nedtvingad så de kraschade
• kraschade av CFIT
eller menar du att inte alla dessa påståenden förekommer i utredningarna och spekulerandet?

Och sen fortsätter du ju än värre..
När jag skriver att det finns en motsättning i påståendena att Hammarskjöld blev:
• attackerad av ett flygplan
• attackerad av två flygplan
• inte attackerad alls
• attackerad av Dove-flygplan
• attackerad av Fouga-flygplan
• attackerad av flyg från Ndola
• attackerad av flyg från andra flygplatser

Ja då håller du med om att (de flesta) av dessa påståenden förekommer och exemplifierar t.o.m...
Att det är direkta motsättningar mellan påståendena - ser du inte det eller förstår du inte vad en motsättning är?
Citera
2019-12-17, 19:23
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Nej. I så fall misstog han sig.
Misstog han sig? Hur vet du att det var just Rösiö som misstog sig?

Citat:
1. Hellberg skrev sin artikel direkt efter det att han intervjuat Meijer och där anger Meijer kl. 22.00 GMT. Något som Meijers änka konfirmerar i intervju med Williams.

2. Rösiö refererar vagt till att Meijer något år tidigare ska ha uppgett kl. 22.00 lokal tid (Addis Abeba) till Utrikesdepartementet. Har du någon mer info här som kan konfirmera den här versionen?
Var hänvisar Rösiö till det?
Så står det ju i alla fall inte i Susan Williams bok - där står det tvärtom att det är Hellberg som påstår att det var kl 22 GMT, men att Rösiö/Meijer säger 22 lokal tid..

Citat:
Nej. 22.00 GMT = 24.00 i Ndola = tiden för kraschen.

Citat:
1. Ja, jag avfärdar både dina uppgifter och ditt sätt att räkna.
Det kan du göra om du vill, men du får nog förklara varför.

Citat:
2. Men även OM det hade diffat någon timme hit eller dit så är det som sagt generellt mycket vanligt att det är svårt att memorera mer eller mindre exakt tid om inga specifika pregnanta hakar finns att hänga upp klockslaget på.
Ändå förlitar du dig på tredjehandsuppgifter om vad Meijers fru ska ha påstått att klockan var när avlyssningen skedde? En avlyssning som ingen verkar ens våga påstå vad som sades?

Citat:
Här måste andra faktorer vägas in vid varje enskild bedömning.
Ja gissa på du..
Senast redigerad av SnakePlisssken 2019-12-17 kl. 19:38.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in