Flashback bygger pepparkakshus!
2019-12-08, 11:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tenor302
10 km avstånd är alldeles för lågt räknat!
Vraket efter SE-BDY hittades ju 15 km från flygplatsen, och hade kommit flygande dit i en flack vinkel.
Således måste den förmenta attacken skett längre bort från flygplatsen än 15 km, kanske det dubbla....
Det krävs en observatör med "supersyn" för att kunna observera ett litet plan som Fouga Magister i afrikanskt mörker på ett sådant avstånd!
Kanske är det så att onopono hittar inspiration till sitt fabulerande även i Stålmannen eller liknande?

/T
Ok.
Ja, då krävs det verkligen supersyn.

Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Jag tror inte någon överhuvudtaget såg själva kraschen - det skulle väl vara dina supermän i kontrolltornet då - de kunde ju tydligen se alldeles utmärkt över en mil bort i nattmörkret.
Så det finns alltså ingen som sett varken mynningsflammor från den påstådda Fougan, eller eld från det störtande planet?

Om onopono har rätt stod ju en flygledare, som inte är med i någon konspiration, och tittade på planet när det påstått attackerande planet svängde in bakom:
Citat:
Ursprungligen postat av onopono
Jag menar att flygledaren i fråga inte behöver vara inblandad i en konspiration. Att han helt legitimt kommenterade förloppet.
och påståendet om flygattack innefattar ju att den anfallande piloten såg hur DC6an började brinna efter beskjutningen:
Citat:
I’ve hit it. There are flames. It’s going down. It’s crashing.
vilket han ska ha berättade i etern via hot mic.
Konstigt..
Citera
2019-12-08, 12:02
Medlem
SE-BDY Albertinas nedslagsplats

Citat:
Vraket efter SE-BDY hittades ju 15 km från flygplatsen,
/T

Blev intresserad av var exakt kraschen ägde rum så jag letade lite på Wikipedia.
Date: 18 September 1961
Summary: Cause undetermined. Possible controlled flight into terrain due to pilot error and pilot fatigue or as a result of an external attack or threat.[1]
Site: 15 km (9.3 mi) W of Ndola Airport (NLA) Zambia
12°58′31″S 28°31′22″E Dag Hammarskjöld Crasch Site Memorial 28 km från Ndola airport.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/1961...ons_DC-6_crash

Tyvärr anges inte koordinaterna för nedslagsplatsen men "minnesplatsen" 28 km väster om Ndola anges och kan ge en uppfattning om man drar en rät linje med parallellt med landningsbanan på Ndola airport 15 km västerut.

Från Ndola Airport till Punkt markerad på kartan via T3. Tid med bil nu i modern tid 34 min (28 km)
https://maps.app.goo.gl/FvWvzawQCn9GP6S18

Väg T3 är såpass stor att den bör ha funnits 1961. Bebyggelse och bosättningar verkar också ha funnits. Jo, vittnen kan det säkert ha funnits inom synhåll och det tar inte lång tid för grupperad marktrupp med terrängkännedom att hitta vraket, så varför 15 timmar för att hitta Albertina ????.

Den enda orsaken jag kan tänka mig är att Katanga eller Rhodesian airforce sköt ner Albertinan och tid behövdes för att "städa mordplatsen"
Senast redigerad av Utredaren 2019-12-08 kl. 12:26.
Citera
2019-12-08, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Så utöver att du verkar tro att DC6an sköts ner av av en Fouga samtidigt som piloten refererade sitt anfall genom att ha en modifierad radioknapp som gick låsa i sändläge så hade Fougan dessutom navigationsljusen tända eller tror du man kan se ett flygplan av Fuogans storlek utan lysen, i månsken, på låg höjd, mot en mörk bakgrund, på 10 km avstånd, bakom en DC6 med tända landningsljus?
Fri sikt 5-10 miles = 8 - 16 km. Månsken och slight haze.

Tornet ser en upplyst DC6 flyga över från öst till väst samtidigt som planet går från ca 2000 - 1000 meter, vänder ca 15 km från tornet varpå ett mindre plan ses flyga fram bakom och ovanifrån när DC6an nästan har fullföljt sin 180˚ sväng varpå radiosändningen klipps av.

Det här är omöjligt, menar du?
Citera
2019-12-08, 12:22
Medlem
Citat:
Vraket efter SE-BDY hittades ju 15 km från flygplatsen, och hade kommit flygande dit i en flack vinkel.
Således måste den förmenta attacken skett längre bort från flygplatsen än 15 km, kanske det dubbla....
Det krävs en observatör med "supersyn" för att kunna observera ett litet plan som Fouga Magister i afrikanskt mörker på ett sådant avstånd!
Kanske är det så att onopono hittar inspiration till sitt fabulerande även i Stålmannen eller liknande?

/T
Här är det i så fall Meijer som fabulerar. Gör han det, menar du?
Citera
2019-12-08, 12:25
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Blev intresserad av var exakt kraschen ägde rum så jag letade lite på Wikipedia.
Date: 18 September 1961
Summary: Cause undetermined. Possible controlled flight into terrain due to pilot error and pilot fatigue or as a result of an external attack or threat.[1]
Site: 15 km (9.3 mi) W of Ndola Airport (NLA) Zambia
12°58′31″S 28°31′22″E Dag Hammarskjöld Crasch Site Memorial 28 km från Ndola airport.
https://en.m.wikipedia.org/wiki/1961...ons_DC-6_crash
Tyvärr anges inte koordinaterna för nedslagsplatsen men "minnesplatsen" 28 km väster om Ndola anges och kan ge en uppfattning om man drar en rät linje med parallellt med landningsbanan på Ndola airport 15 km västerut.

Från Ndola Airport till Punkt markerad på kartan via T3. Tid med bil nu i modern tid 34 min (28 km)
https://maps.app.goo.gl/FvWvzawQCn9GP6S18

Väg T3 är såpass stor att den bör ha funnits 1961. Bebyggelse och bosättningar verkar också ha funnits. Jo, vittnen kan det säkert ha funnits inom synhåll och det tar inte lång tid för grupperad marktrupp med terrängkännedom att hitta vraket, så varför 15 timmar för att hitta Albertina ????.

Den enda orsaken jag kan tänka mig är att Katanga eller Rhodesian airforce sköt ner Alvertinan och tid behövdes för att "städa mordplatsen"
Positionen anges förstås i FN's rapport:
12° 58' 20" S
28° 31' 23" E

https://www.google.com/maps/place/12°58'20.0%22S+28°31'23.0%22E/@-12.9722222,28.4552064,12z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d-12.9722222!4d28.5230556

Kolarbetare vittnade om att de hörde nedslaget / såg lågor från kraschen, och det var även vrakplundrare(Messrs. Banda, Daka och Moyo) som besökte platsen redan i gryningen - de stal tydligen en krypteringsmasking som de försökte sälja senare i tron att det var en skrivmaskin. Det rimmar ju knappast med att någon skulle varit där och "städat" samtidigt.
Senast redigerad av SnakePlisssken 2019-12-08 kl. 12:45.
Citera
2019-12-08, 12:25
Medlem
Citat:
Jag tror inte någon överhuvudtaget såg själva kraschen - det skulle väl vara dina supermän i kontrolltornet då - de kunde ju tydligen se alldeles utmärkt över en mil bort i nattmörkret.
Det finns vittnen från lokalbefolkningen som såg hur planet attackerades av ett mindre plan och därpå brinnande störtade neråt. Om du menar att ingen såg när planet träffade träden och marken så stämmer det, vad jag vet.

Och?
Citera
2019-12-08, 12:30
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Det finns vittnen från lokalbefolkningen som såg hur planet attackerades av ett mindre plan och därpå brinnande störtade neråt. Om du menar att ingen såg när planet träffade träden och marken så stämmer det, vad jag vet.

Och?

Jag bara svarade på din fråga. Finns väl inget "och" där att fylla i vad jag vet..
Citera
2019-12-08, 12:38
Medlem
Vad menar du?

Citat:
Positionen anges förstås i FN's rapport:
12° 58' 20" S
28° 31' 23" E

https://www.google.com/maps/place/12°58'20.0%22S+28°31'23.0%22E/@-12.9722222,28.4552064,12z/data=!4m5!3m4!1s0x0:0x0!8m2!3d-12.9722222!4d28.5230556

Kolarbetare vittnade om att de hörde nedslaget / såg lågor från kraschen, och det var även vrakplundrare(Messrs. Banda, Daka och Moyo) som besökte platsen redan i gryningen - de stal tydligen en krypteringsmasking som de försökte sälja senare i tron att det var en skrivmaskin. Det rimmar ju knappast med att någon skulle varit där och "städat" samtidigt.

Din länk fungerar inte. Gör om!

Dina koordinater ligger ca 2,8 mil från Ndola airport.

Det är lång tid mellan tidpunkten för kraschen och gryningen. Tillräcklig för att "städa mordplatsen". Vrakplundrarna aktar sig nog för att ange möjliga legosoldater på plats om de såg några. Det vore hälsofarligt så att säga.

Jag förstår att du har utvecklat en förmåga att hitta på invändningar för omständigheter som händer på andra sidan ekvatorn. Har du varit där? Har du exv färdats nattetid i buss runt samma breddgrader som Ndola? Osv, osv.

Varför vill du inte vara hjälpsam och undersöka möjligheter och sannolikheter/troligheter för något scenario, i detta fall massmord på Albertinans besättning och passagerare? För att inte tala om deras efterlevandes rätt till ett avslut?

Sen anser jag inte enstaka utsagor som en tillräcklig beviskedja för den ena eller andra orsaken till Albertinas öde.
Senast redigerad av Utredaren 2019-12-08 kl. 12:44.
Citera
2019-12-08, 12:44
Medlem
Citat:
Fri sikt 5-10 miles = 8 - 16 km. Månsken och slight haze.

Tornet ser en upplyst DC6 flyga över från öst till väst samtidigt som planet går från ca 2000 - 1000 meter, vänder ca 15 km från tornet varpå ett mindre plan ses flyga fram bakom och ovanifrån när DC6an nästan har fullföljt sin 180˚ sväng varpå radiosändningen klipps av.

Det här är omöjligt, menar du?
Inte omöjligt att se ett stort plan med tända navigationsljus och landningsstrålkastare som riktas allt mer mot observatören, men att i mörkret bakom ett upplyst flygplan med tända landningsstrålkastare, på över 15 kilometers avstånd se ett relativt litet plan, utan navigationsljus, i mörker (månsken) och lätt dis, från ett kontrolltorn invid en landningsbana med tända banljus tror jag är omöjligt.
Senast redigerad av Prudent 2019-12-08 kl. 12:56.
Citera
2019-12-08, 12:52
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utredaren
Din länk fungerar inte. Gör om!
Det är fixat!

Citat:
Det är lång tid mellan tidpunkten för kraschen och gryningen. Tillräcklig för att "städa mordplatsen". Vrakplundrarna aktar sig nog för att ange möjliga legosoldater på plats om de såg några. Det vore hälsofarligt så att säga.
De hamnade likt förbaskat i fängelse alla tre. Hur skulle de lyckats komma över krypteringsmaskinen om det var en massa legosoldater där?

Citat:
Jag förstår att du har utvecklat en förmåga att hitta på invändningar för omständigheter som händer på andra sidan ekvatorn. Har du varit där? Har du exv färdats nattetid i buss runt samma breddgrader som Ndola? Osv, osv.
Nej jag har inte åkt buss runt Ndola. Det närmste blir nog nattbuss i södra Egypten om du undrar.

Citat:
Varför vill du inte vara hjälpsam och undersöka möjligheter och sannolikheter/troligheter för något scenario, i detta fall massmord på Albertinans besättning och passagerare? För att inte tala om deras efterlevandes rätt till ett avslut?
Det vill jag gärna göra - som jag skrivit flera gånger är jag inte alls övertygad om vad som hände eller huruvida flygplanets kraschade av pilotfel eller attackerades på något sätt.
Däremot tänker jag inte hjälpa till och ge stöd för absurda påståenden och felaktigheter - jag försöker bara få rätsida på påståendena som kastas ut här.

Citat:
Sen anser jag inte enstaka utsagor som en tillräcklig beviskedja för den ena eller andra orsaken till Albertinas öde.
Inte jag heller..
Senast redigerad av SnakePlisssken 2019-12-08 kl. 12:54.
Citera
2019-12-08, 13:19
Medlem
Citat:
Lite mer ”häxbränningar” från Hammarskjöldkommissionen:

13.25 About 9 p.m. on 17 September 1961 Southall was telephoned at his home by the communications watch officer, who said “Get yourself out here tonight. Something interesting is going to happen.” Southall drove to the listening facility where, shortly after midnight, a recording was played back to a group gathered over a loudspeaker. As Southall has consistently recalled it, a single male voice was heard over the sound of an aircraft engine saying in a voice Southall describes as ‘cool and professional’:
“I see a transport plane coming low. All the lights are on. I’m going down to make a run on it. Yes, it’s the Transair DC6. It’s the plane.”
13.26 There followed the sound of cannon-fire; then, in a more animated voice:
“I’ve hit it. There are flames. It’s going down. It’s crashing.”
”Häxbränningar” och ondskefullt fabulerande.

Den av dig citerade berättelsen väcker förstås en del funderingar.
Den här omtalade rösten säger tydligen "I see a transport plane coming low" (min kursivering).
Men, det var ju inget transportplan (om han nu talar om SE-BDY) utan ett renodlat passagerarplan!
Och sedan "Yes, it’s the Transair DC6. It’s the plane." (min fetning)
Det här låter på mig "för bra för att vara sant..".
Vi har alltså den tänkta "lone ranger" som i mörkret kan avgöra att det är just Transair:s DC6.
Planet var vitmålat och det stod inte längre Transair på det.
I nosen står namnet Albertina men det verkar vara den enda identifikationen, det verkar faktiskt som att även registreringen SE-BDY är borta.
Se: https://www.youtube.com/watch?v=8h0u_6KZuBA

/T
Citera
2019-12-08, 13:25
Medlem
Vad menar du?

Citat:
Det är fixat!

De hamnade likt förbaskat i fängelse alla tre. Hur skulle de lyckats komma över krypteringsmaskinen om det var en massa legosoldater där?

Nej jag har inte åkt buss runt Ndola. Det närmste blir nog nattbuss i södra Egypten om du undrar.

Det vill jag gärna göra - som jag skrivit flera gånger är jag inte alls övertygad om vad som hände eller huruvida flygplanets kraschade av pilotfel eller attackerades på något sätt.
Däremot tänker jag inte hjälpa till och ge stöd för absurda påståenden och felaktigheter - jag försöker bara få rätsida på påståendena som kastas ut här.

Inte jag heller..

Dina koordinater och din länk visar båda på en position 2,8 mil från Ndola airport, inte 15 km som anges som Albertinans nedslagsplats. Dessutom ligger den inte i rät linje parallellt med Ndolas airports landningsbana som kan antas vara den ungefärliga väg som Albertinan tar för att flyga in för landning.

Med Googles vägbeskrivning och din länk får man följande resultat.
Delad rutt
Från Ndola Airport till 12°58'20.0"S 28°31'23.0"E via T3.
34 min (28 km)
34 min med aktuell trafik
För bästa rutten i nuvarande trafik besöker du https://maps.app.goo.gl/iLYHQYYSpT6Rewgs5
Att vrakplundrarna hamnade i fängelse borde väl vara standard i alla länder, sen är det ju ett utmärkt tillfälle för Katangas militär att förhöra dom om vad dom såg och om det behövdes anpassa deras berättelse om så skulle behövas.

Ja, jag undrar om dina äventyr söderut och då mest för andra läsares skull. Man kan uppfatta dig som en slags självutnämnd expert på allting med dina tvärsäkra angrepp på alla ståndpunkter, ena dagen för andra dagen emot. Det trasar sönder ett resonemang som leder i en riktning och är inte fruktsamt.

Om du nu inte övertygad om den ena eller andra orsaken till Albertinans öde, varför attackerar du alla ståndpunkter urskillningslöst. Du behöver inte rättfärdiga dig själv med att du inte vill stödja "absurda påståenden och felaktigheter".

Du svarade på mitt inlägg om den exakta platsen för Albertinans nedslagsplats och har inte gett någon värdefull information om någorlunda exakt var på perimeteren västerut 15 km ifrån Ndolas airport.
Vad kolare/vrakplundrare ser eller inte ser förändrar inte den positionen och är inte relevant med tanke på att det finns exakt kunskap om nedslagsplatsen som inte stämmer med det som cirkulerar på nätet.

Om du inte har någon information som kan bidra till en mer exakt positionsbestämmelse kan du väl hitta någon annan att angripa.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in