2012-09-18, 09:51
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sovvandring
"Vad pysslade Kapten Hallonqvist och hans besättning med?[/b]
Jo, man hade fått radarkontakt med ett flyplan som tycktes förfölja Albertina.
Jag läste vidare i länken och det framgår ju att det skulle varit Albertinas egen radar och inte någon markbaserad station som skulle upptäckt det förföljande planet. Det är inte rimligt. 1961 hade civila plan precis börjat utrustas med framåtseende väderradar, någon annan radar fanns inte på en civil DC-6:a. En sådan upptäcker man inga förföljande flygplan med.

Prespektivet på bilden av Hammarskjöld är inte det bästa, det är svårt att avgöra hur det där ljusa runt ögat egentligen ser ut. Kanske han dagen innan hade gått runt med solglasögon och fått en tjusig björnligan-bränna. Att klockan inte visar den officiella kraschtiden kan man inte se på bilden, jag vet inte var Aftonbladet fått det ifrån. Om det stämmer och syns på något annat foto så kanske det helt enkelt beror på att klockan inte stannat utan visar tidpunkten fotot togs istället. Varför skulle den stannat liksom? Den drevs väl inte av Hammarskjölds hjärtslag och han var ju inte helt mosad heller.
Citera
2012-09-18, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cash
fallskärmen är ju en sele och är ryggburen eller som en klump på magen, detta räcker inte till att skydda någon skjorta.
Det där med hoppglasögon låter väldigt långsökt.

Om man flyger transport/passagerar flyg och någon får indikation på att jakt eventuellt ligger efter så avbryter man inte inflygningen. Man landar så fort som möjligt.

Man ger sig inte in i någon kurvstrid med jakt, även om man kan kurva ut
Äldre jet med vissa transportflyg.

Fria fantasier säger att DC6an blev beskjuten och därefter störtade. Den event. förekomsten av annat
flyg i luften nära Ndola bevisar ingenting.
Först flög planet i backen i en s.k. CFIT. Och sedan - efter okänd tid - så blev DH mördad/skjuten. På backen, bredvid flygplansvraket.
Hur svårt kan det vara??
Citera
2012-09-18, 10:39
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Fria fantasier säger att DC6an blev beskjuten och därefter störtade. Den event. förekomsten av annat
Först flög planet i backen i en s.k. CFIT. Och sedan - efter okänd tid - så blev DH mördad/skjuten. På backen, bredvid flygplansvraket.
Hur svårt kan det vara??
Menar du att kraschen var en ren olycka och efter den blev han mördad? Typ:

Mbkebe Buttlubuttlu: Vilken flax, Hammarskjölds flygplan verkar ha försvunnit. Spring ut och se om de har störtat och har han överlevt så skjut den djäveln.

Kkoto Johansson: OK chief!

(Namnen är ändrade för att skydda de skyliga.)

Ett sådant scenario är nog det mest långsökta av alla.
Citera
2012-09-18, 11:05
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skunkjobb
Jag läste vidare i länken och det framgår ju att det skulle varit Albertinas egen radar och inte någon markbaserad station som skulle upptäckt det förföljande planet. Det är inte rimligt. 1961 hade civila plan precis börjat utrustas med framåtseende väderradar, någon annan radar fanns inte på en civil DC-6:a. En sådan upptäcker man inga förföljande flygplan med.

Prespektivet på bilden av Hammarskjöld är inte det bästa, det är svårt att avgöra hur det där ljusa runt ögat egentligen ser ut. Kanske han dagen innan hade gått runt med solglasögon och fått en tjusig björnligan-bränna. Att klockan inte visar den officiella kraschtiden kan man inte se på bilden, jag vet inte var Aftonbladet fått det ifrån. Om det stämmer och syns på något annat foto så kanske det helt enkelt beror på att klockan inte stannat utan visar tidpunkten fotot togs istället. Varför skulle den stannat liksom? Den drevs väl inte av Hammarskjölds hjärtslag och han var ju inte helt mosad heller.
Var Albertina ett civilt utrustat plan?
Med tanke på att de valde radiotystnad och använd en telegrafist för att sköta kontakten, gissar jag att det inte var civilt plan som användes.
Vilken utrustning svenska försvaret hade i sina transport plan vid tiden vet jag ej. Men vi vet vad Sverige hade i catalinan 1953 då ryssen dampade ur sköt ner den.
Senast redigerad av styrlund 2012-09-18 kl. 11:23.
Citera
2012-09-18, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HLiljensparre
Hammarskjölds död var ingen lokalpolitisk historia. Däremot är det mycket sannolikt att man utnyttjade läget i södra Afrika för att kunna eliminera honom. De maktambitioner som USA och dåvarande kolonialstater hade gick helt på tvärs med Hammarskjölds idéer och aktiviteter.
Jag hyser heller inga tvivel heller om att Olof Palmes och Berndt Carlssons död är sammanlänkade med detta. Och att Sydafrikas maktambitioner och vidriga styre i det här området är centralt i hela historien.

T ex att de Vampireplan som patrullerade Ndola dygnet då Albertina sköts ner troligen var sydafrikanska.
-Men tilläts starta och landa vid New Sarum med benäget och hemligt bistånd från USA och Storbritannien. Utan att planen "loggades".

-Att bandspelaren som loggade radiotrafiken vid Ndola inte fungerade kvällen då Albertina kom var självklart inte heller en tillfällighet.

-Och att Lord Alport(MI6) kommenderade ut samtliga sökresurser österut. Trots att man redan då visste att Albertina flög på en rutt för västlig inflygning.

-Att "Lone Ranger" inte hade instrument för mörkerflygning eller ens en landningsbana med ljus i Katanga.

Så här kan man hålla på en sida till... omständigheter och vittnesmål talar ett mycket tydligt språk.

Håller helt med om detta.

Nu bevisas det med att FN-personal bränt upp dokument.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article15458048.ab
Citera
2012-09-18, 12:08
Medlem
skunkjobbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av styrlund
Var Albertina ett civilt utrustat plan?
Med tanke på att de valde radiotystnad och använd en telegrafist för att sköta kontakten, gissar jag att det inte var civilt plan som användes.
Vilken utrustning svenska försvaret hade i sina transport plan vid tiden vet jag ej. Men vi vet vad Sverige hade i catalinan 1953 då ryssen dampade ur sköt ner den.
Det var ett civilt flygplan inhyrt från svenska charterbolaget Transair. Mer om planet: http://www.transairsweden.com/Memories/peterzen2.php
Citera
2012-09-18, 12:57
Medlem
styrlunds avatar
Citat:
Det var ett civilt flygplan inhyrt från svenska charterbolaget Transair. Mer om planet: http://www.transairsweden.com/Memories/peterzen2.php
Intressant länk. Det pratas om ett spårningssystem som kallades "Diana". Det fanns på några av deras andra plan.
Det finns ju inget i texten som klargör vilken utrustning Albertina hade eller ej.
Intressant är att det var väldigt viktigt att ta redan på vilka frekvenser planet hade. Att de sedan beordrades till radiotystnad och använda frekvenser som används på arabiska halvön säger ju en sak.
Planet skulle helt enkelt inte kunna komunicera som ett normalt plan.
Frågan är varför.
Citera
2012-09-18, 13:14
Medlem
Varför hålls obduktionsrapporten hemlig?

jag kan inte så mycket om Hammarskjöld, men vad sysslade mannen med för att skaffa sig potentiella fiender?
Citera
2012-09-18, 14:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Niklas-P
Hur svårt kan det vara??
Varför i helvete citerar du mig för?
Jag har inte sagt ett ord om hurvida Hammarskjöld avled.
Citera
2012-09-18, 15:39
Medlem
flatfourromances avatar
Citat:
Kanske han dagen innan hade gått runt med solglasögon och fått en tjusig björnligan-bränna.

Det finns bilder på Hammarskjöld i solglasögon på väg in i Albertina precis innan, med tanke på vädret i Kongo så känns det ju inte helt osannolikt att han rockade runt med solglajjor för det mesta där nere.
Citera
2012-09-18, 18:06
Medlem
Att Dags klocka går vid fotografering stämmer, klockslaget är 5 i 4 på eftermiddagen och
det ska den vara.
Dom hittade planet 15 timmar efter att det slog ned och planet slog ner runt midnatt 00.00 och
sedan plus en timma för att hitta Dag. Så det blir 00.00 plus 15 timmar plus div. =16 timmar =
16.00 på eftermiddagen, som klockan visar.
Citera
2012-09-18, 20:39
Medlem
Mvks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Fast det var ju precis det jag efterfrågade, dvs konspirationer som avslöjats (på dödsbädden av inblandade) - inte konspirationer som inte avslöjats, sådana finns det redan tillräckligt av här. Om du påstår att det är en vanlig företeelse att folk avslöjar konspirationer i slutskedet av sitt liv så måste det ju finnas exempel, eller? Att du påstår att det är så utgör ju inte mer bevis än när nån stolle tycker sig se förvarningar om 9/11 på supertramps gamla skivomslag.

Edit, om alla dessa erkännanden på dödsbädden aldrig har lett till att något har avslöjats så är de ju helt värdelösa. Det är rätt vanligt med feberyra och svammel i slutskedet av livet, ofta i samband med smärtstillande... Kom igen nu, nån måste väl haft lite avslöjande papper eller nåt att hänvisa till? Eller är de för superduperagentproffsiga för det också?

Några rader upp skriver jag om en försvarsminister som som innan sin död erkänner att vietnameser aldrig attackerade amerikanska fartyg och att hela incidenten var en lögn för att få klartecken från kongressen om anfall och du vill se fler historier än dom jag dragit.
Läs en bok.

Citat:
Nu ska vi se, är du en sådan som försöker äta upp kakan och ha den kvar? Det kan vara gott med kakor men i verkliga livet måste man välja mellan att äta och behålla.

Antingen var det superproffs som inte lämnade några spår eller så är de spår som talar för nedskjutning ogiltiga. Du inser väl att båda inte kan gälla samtidigt?

Har du bestämt dig för en förklaring som gör att du tänker blunda för allt som talar mot den? Det är ingen särskilt sanningssökande inställning i så fall, den borde du ompröva. Vi ska väl ändå väga samman alla bevis? Alltid?

Läser du inte vad jag skriver pojk?
Det är försent nu!
Over. Finito. Done. Dom fick som dom ville.
Dom kunde inte bry sig mindre om att nån prälle och en kvällsblaska öppnar caset igen.
Ingen kommer åt dom, det är preskriberat.
Ansvariga är döda, pensionerade, bytt namn, flyttat välj valfri.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in