Citat:
Eftersom du vägrar att besvara min enkla fråga så gör jag det åt dig.Och mitt svar från #138 är fortfarande att på VHF-frekvenser är det omöjligt.
Och svaret oan: Teoretiskt kan allting (i en pojkbok speciellt) vara möjligt. Det som skiljer pojkboksäventyret från verkligheten är att man beskriver hur man lyckas, vilka hjälpmedel man har och var eventuella bevis finns. I detta fall är det i teorin möjligt, men med hänvisning även till SVT-programmet om minne igår så blir man ännu mer övertygad om bristerna i såväl pojkboksäventyr där man ska rädda världen som otydligt beskrivna decenniegamla minnen. Det är den likheten som är slående.
Och svaret oan: Teoretiskt kan allting (i en pojkbok speciellt) vara möjligt. Det som skiljer pojkboksäventyret från verkligheten är att man beskriver hur man lyckas, vilka hjälpmedel man har och var eventuella bevis finns. I detta fall är det i teorin möjligt, men med hänvisning även till SVT-programmet om minne igår så blir man ännu mer övertygad om bristerna i såväl pojkboksäventyr där man ska rädda världen som otydligt beskrivna decenniegamla minnen. Det är den likheten som är slående.
Ja, det var tekniskt/teknologiskt fullt möjligt för NSA att på Cypern ta emot nyss bandad radiotrafik från cockpit i ett 'mindre' plan över Ndola den natten så som Southall beskriver det. Det är alltså inte skäl nog att på dess tekniska/teknologiska meriter enbart, döma ut hans berättelse som "pojkboksfantasier."
Nästa fråga är om det finns några tecken på att så verkligen var fallet. Ja, även där är svaret jakande. Två USAF Dakota-plan rapporteras befinna sig på flygplatsen hela natten och med motorerna igång. Ett från Leopoldville i Kongo där det annars var stationerat och ett från Pretoria i Sydafrika vars pilot senare angav att han fick order om att stå stand by i den händelse Hammarskjölds FN-kontingent behövde assist med transport. Om det i sin tur var det verkliga skälet vet vi i dagsläget inte. Vi vet däremot att något sådant arrangemang i så fall inte var känt, vare sig då eller nu, på sätt som kan vidimera uppgiften.