• 3
  • 4
2008-05-08, 22:29
Medlem
Tuesdays avatar
Nu pratar vi om olika saker. Jag vet allt det där och mer därtill.

Försöker igen. Vad kan KFM göra i fall med dömda som vistas illegalt här, eller utvisas omgående (döms till kort fängelsestraff efter att ha suttit häktade så det går jämt ut)? Gärningsmännen, inte offren. Hur hanterar KFM utdömda skadestånd i de fallen? Krävs personnummer för registrering hos dem, fungerar det med ett tillfälligt samordningsnummer som personen har fått för att kunna hanteras av polis och domstol?
2008-05-08, 23:07
Medlem
hallon1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Nu pratar vi om olika saker. Jag vet allt det där och mer därtill.

Försöker igen. Vad kan KFM göra i fall med dömda som vistas illegalt här, eller utvisas omgående (döms till kort fängelsestraff efter att ha suttit häktade så det går jämt ut)? Gärningsmännen, inte offren. Hur hanterar KFM utdömda skadestånd i de fallen? Krävs personnummer för registrering hos dem, fungerar det med ett tillfälligt samordningsnummer som personen har fått för att kunna hanteras av polis och domstol?

Person- eller samordningsnummer krävs ju för att en person ska kunna handläggas av vilken svensk myndighet som helst. Det gäller även för KFMs verksamhet. En person som utvisas, avregistreras hos de flesta myndigheter. Och en person som vistas här illegalt existerar inte, juridiskt sett. Varför undrar du?
2008-05-08, 23:27
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hallon1
Person- eller samordningsnummer krävs ju för att en person ska kunna handläggas av vilken svensk myndighet som helst. Det gäller även för KFMs verksamhet. En person som utvisas, avregistreras hos de flesta myndigheter. Och en person som vistas här illegalt existerar inte, juridiskt sett.

Avregistreras personen/skulden även hos KFM? Är jag så otydlig?
Hur kan en person som vistas här illegalt inte existera juridiskt, samtidigt som denne kan dömas för brott i landet? Till och med ha rätt till ersättning från JK för häktningstid om åtalet av något skäl ogillas.

Citat:
Ursprungligen postat av hallon1
I de fall polisen inte kan hitta någon gärningsman, och ingen kan dömas för brott, kan ett brottsoffer med personskador ändå ansöka om brottsskadeersättning, (om inte det finns någon hemförsäkring som täcker skadan).

Syftet med brottsskadeersättningen är ju att garantera brottsoffer rätten till ersättning oavsett vem som är gärningsman.

Ansöka kan förstås vem som helst göra och syftet låter fint. Att få skadestånd beviljat är en helt annan sak. Du glömmer t ex de fall där GM åtalas men bevisningen inte räcker riktigt ända fram. Eller det dagsaktuella Rödebymålet, där GM friades av andra skäl.
2011-01-03, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Big_Boy
om domar är offentliga handlingar borde man inte kunna få en sammanställning från polisen då?
Du får inte ens ut ett riktigt utdrag på dej själv från Polisen. Min bror har spridit ut att jag är "farlig, kriminell knarkare" utan att jag någonsin gjort något annat än kört för fort och haft en motorcykel som lät för mycket. Jag begärde ut ett utdrag för att bevisa att jag aldrig gjort något för folk. Jag fick ett brev där det stod "Om du inte har något i belastningsregistret så har du bara fått denna första sida, har du belastningar följer dom på följande sidor. Sidorna är onumrerade därför att det är inte myndighetens avsikt att denna handling ska användas för att bevisa att man är ostraffad."
Tack för det. Hade jag snattat en chokladbit och åkt fast hade jag kunnat visa upp att det var det enda jag gjort men nu gick det inte att påvisa något alls.
Så att få ut om någon annan kan du nog glömma. Enda chansen är att köpa ut domar från tingsrätter runt om där du vet att personen har befunnit sej.
2011-01-03, 14:47
Medlem
sjpatriks avatar
Beroende på din ålder kan du eventuellt begära en fullmakt på din kompis, och på så sätt få en möjlighet till att själv få tillgång till hans brottsregister. En fullmakt är dock ömsesidig, dvs att båda parterna skall vara överens och skriva kontrakt.
2011-03-25, 05:57
Medlem
Charlie6789s avatar
Hur länge stannar prickarna kvar i brottsregistret? Jag har ett gäng åtal emot mig från domstolar sen många år sedan :/ När man va yngre och dum.

Har hört att grova brott ligger kvar i 10 år, stämmer det?
minns inte exakt allt jag gjort men några är: misshandlar, bedrägeri, häleri, stöld.

Mina prickar har jag haft i mer än 7-8 år iaf. vill gärna att de ska försvinna så man kan lägga det bakom sig. Jävla stil att bli "straffad" för något man gjorde för så länge sedan.
2011-03-25, 08:23
Moderator
blomvattnares avatar
I Juridik finns en samlingstråd om belastningsregistret. Fortsätt diskussionen där.
Denna tråd låses.

https://www.flashback.org/t946851

/Mod
  • 3
  • 4

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här