Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Big_Boy
om domar är offentliga handlingar borde man inte kunna få en sammanställning från polisen då?
Du får inte ens ut ett riktigt utdrag på dej själv från Polisen. Min bror har spridit ut att jag är "farlig, kriminell knarkare" utan att jag någonsin gjort något annat än kört för fort och haft en motorcykel som lät för mycket. Jag begärde ut ett utdrag för att bevisa att jag aldrig gjort något för folk. Jag fick ett brev där det stod "Om du inte har något i belastningsregistret så har du bara fått denna första sida, har du belastningar följer dom på följande sidor. Sidorna är onumrerade därför att det är inte myndighetens avsikt att denna handling ska användas för att bevisa att man är ostraffad."
Tack för det. Hade jag snattat en chokladbit och åkt fast hade jag kunnat visa upp att det var det enda jag gjort men nu gick det inte att påvisa något alls.
Så att få ut om någon annan kan du nog glömma. Enda chansen är att köpa ut domar från tingsrätter runt om där du vet att personen har befunnit sej.