2004-10-19, 09:05
Medlem
Pellefants avatar
Eftersom det finns ett stort antal trådar om just belastningsregistret kan det vara på sin plats med en samlad tråd om detta.

Bestämmelser om hur länge en belastning finns kvar i belastningsregistret finns i Lag om belastningsregister (1998:620).

På polisens hemsida finns följande info:
Citat:
Uppgifter tas bort 3 år efter beslut
När inget åtal har väcks och personen är under 18 år (SFS 2008:47)

Uppgifter tas bort 5 år efter dom, beslut eller godkännande
Penningböter, exempelvis fortkörningsböter
Dagsböter
Tillträdesförbud

Uppgifter tas bort 5 år efter det att straffet fallit bort, preskriberats
Förvandlingsstraff, omvandling till fängelse för böter (18 § eller 21 § (1979:189) bötesverkställighetslagen)
Bortfallande av fängelsestraff (35 kap 8 eller 9 § brottsbalken)
Villkorlig dom, 5 år om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet
Skyddstillsyn, 5 år om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet
Ungdomstjänst, 5 år om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet
Ungdomsvård eller överlämnande till vård enligt lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall, 5 år om personen var under 18 år vid tidpunkten för brottet.

Uppgifter tas bort 10 år efter dom eller beslut
Villkorlig dom
När inget åtal har väckts om personen var 18 år och äldre vid tidpunkten för brottet (SFS 2008:47)
Skyddstillsyn
Sluten ungdomsvård
Ungdomstjänst
Ungdomsvård eller överlämnande till vård enligt lagen (1988:870) om vård av missbrukare i vissa fall
Fri från påföljd
Besöksförbud

Uppgifter tas bort 10 år efter det att straffet har avtjänats
Fängelse
Sluten ungdomsvård
Rättspsykiatrisk vård
En uppgift i belastningsregistret ska finnas kvar så länge en annan uppgifts gallringstid, borttagningstid, inte har infallit. Undantaget är penningböter, de påverkar inte gallringstiden för andra uppgifter.

Den längsta tid en uppgift finns kvar i belastningsregistret är 20 år, med undantag för att fängelsedomar gallras senast 20 år efter frigivning och överlämnade till rättspsykiatrisk vård gallras senast 20 år efter utskrivningen (18§ och 17§).

Om ett anmält brott inte leder till någon dom hamnar det inte i belastningsregistret. Friande dom i första instans hamnar heller aldrig i registret. Blir det en friande dom i högre instans försvinner belastningen efter laga kraft datum från belastningsregistret.

Belastningsregistret är inte öppet för envar. Endast ett begränsat antal myndigheter och arbetsgivare har rätt att få tillgång till registret och primärt rör det sig om domstolar som använder informationen som grundval för påföljdsbestämning. Den enskilde har givetvis rätt att få ut utdrag beträffande sig själv.
Senast redigerad av ormanoff 2011-04-06 kl. 22:23. Anledning: uppdaterat informationen och länkat
Citera
Emerains avatar

Moderatormeddelande

Postat av Emerain 2004-10-19, 09:05
Medlem
Första inlägget i tråden innehåller en liten sammanställning av information kring belastningsregistret. Läs det inlägget innan du postar din fråga, så kanske du slipper vänta på svar.

Om du sitter på information du tror skulle vara bra att ha med i första inlägget så hör av dig till någon av juridik-moderatorerna, i nuläget Gordon Blixt och Emerain, för dialog kring detta.

/Mod
2004-12-02, 09:35
Medlem
sekazzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av __olof
tjenare, vi säger att jag åkt dit för misshandlar och fylla ett antal gånger och är nervös för att inte få jobb osv om någon kolla skiten (nu är det inte allvarliga saker men roligt att veta endå)

försvinner saker ur brottsregistret någon gång ?

om man är under 18 när man begått brotten finns då dom kvar hela livet ? ingen ny 'chans' ?
`
Är det "mildare" brott så att du döms till böter osv, så ligger du kvar i brottsregistret i 2 år.
"Tyngre" brott ungefär 5 år.
Dock tror jag att man aldrig försvinner ur dessa register.
Citera
2005-02-10, 07:00
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Försvinner saker ur belastningsregistret efter en viss tid?

Försvinner saker ur belastningsregistret efter en viss tid om man inte hittar på några fler dumheter, eller betraktas man som straffad livet ut?

Är ju allt fler tjänster som vill ha utdrag ifrån BR då man söker jobbet, och jag lyckades med en liten dummhet för snart 10 år sedan som ledde till en vilkorlig dom + böter.
Citera
2005-02-10, 09:18
Awaiting Email Confirmation
Jag är inte helt 100 nu men jag har fått lära mig att ditt brottsregister försvinner efter 10 år om du inte dömts för något nytt under den tiden. Misstänktsregistret ligger kvar i 5 år. Rätta mig gärna om jag har fel någon.
Citera
2005-02-10, 09:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PrimoJohn
Jag är inte helt 100 nu men jag har fått lära mig att ditt brottsregister försvinner efter 10 år om du inte dömts för något nytt under den tiden. Misstänktsregistret ligger kvar i 5 år. Rätta mig gärna om jag har fel någon.

Det står väl i relation till brottet, om jag inte missminner mig.

Men visst försvinner det! Om du snokar runt lite på polisens sida så finns där möjlighet att beställa hem ett utdrag ur ditt belastningsregister, så kan du titta själv!

EDIT Länk:
http://www.polisen.se/inter/nodeid=3...version=1.html
Citera
2005-02-10, 09:58
Medlem
farbror einars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PrimoJohn
Ja du har fel jag är misstänkt för ofredande i skrivande stund sedan 2 år tillbaka men det syntes inte när jag beställde utdrag till mitt jobb.
Citera
2005-02-10, 10:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jean-Luc Pickard
Försvinner saker ur belastningsregistret efter en viss tid om man inte hittar på några fler dumheter, eller betraktas man som straffad livet ut?

Är ju allt fler tjänster som vill ha utdrag ifrån BR då man söker jobbet, och jag lyckades med en liten dummhet för snart 10 år sedan som ledde till en vilkorlig dom + böter.

Notering försvinner efter 10 eller 5 år beorende på påföljd. Om du är dömd till böter så försvinner det efter 5år och fängelse 10 år efter frisläppande, villkorlig dom 10 år efter domen. Dock måste det finnas något mer register som polisen använder för jag har hört på polisradion att dem frågat efter tidigare belastningar vid t.ex kontroll av fordon, då har de pratat om saker som hänt på 80-talet så någonstans hos polisen finns det nog kvar för alltid.
Citera
2005-02-10, 16:32
Medlem
Jean-Luc Pickards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pewe
Notering försvinner efter 10 eller 5 år beorende på påföljd. Om du är dömd till böter så försvinner det efter 5år och fängelse 10 år efter frisläppande, villkorlig dom 10 år efter domen. Dock måste det finnas något mer register som polisen använder för jag har hört på polisradion att dem frågat efter tidigare belastningar vid t.ex kontroll av fordon, då har de pratat om saker som hänt på 80-talet så någonstans hos polisen finns det nog kvar för alltid.

Då är det nog 10 år, så mitt lilla snedsprång försvinner om ~4 månader...
Citera
2005-02-11, 03:48
Medlem
Det försvinner ALDRIG någonting ur polisens register i synnerhet inte ur spanings eller misstankesregistrerna.
Men man blir prickfri efter 5år för lägre brott och 10år efter grövre.
Alltså sakerna belastar en inte, men polisen kan fortfarande gå in och se vad man gjort när man är 80år
Vid frihetsberövande påföljder räknas det från frisläppande.
Citera
2005-02-11, 03:57
Medlem
Bråkmakarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Laban12
Det står väl i relation till brottet, om jag inte missminner mig.

Men visst försvinner det! Om du snokar runt lite på polisens sida så finns där möjlighet att beställa hem ett utdrag ur ditt belastningsregister, så kan du titta själv!

EDIT Länk:
http://www.polisen.se/inter/nodeid=3...version=1.html
Vad fan! När jag ringde Örebropolisen för att få ut mitt register så sa dom att jag var tvungen att veta vilka datum olika anmälningar mot mig gjorts, vilket jag inte hade en aning om!

Den där blanketen ska jag skicka iväg omedelbart! Det kostar inget att få ut registret va?
Citera
2005-04-09, 20:47
Medlem
brottsregistret för ringa brott?

Hamnar man i brottsregistret för ringa brott?
Hur länge är registrerad där i såfall
Och om man gör det hur påverkar det mitt liv , jobb mm?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in