2008-05-07, 13:29
Medlem
CodeMANs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Det beror på vilken arbetsgivare vi talar om.

http://www.flashback.org/showpost.p...5&postcount=83

http://www.regeringen.se/content/1/c6/01/22/03/7aa10786.pdf
Jo, nu utgick jag utifrån TS frågeställning, då svaret ovan kan missuppfattas, dvs. att vem som helst kan begära andras utdrag.
2008-05-07, 13:31
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CodeMAN
Jo, nu utgick jag utifrån TS frågeställning, då svaret ovan kan missuppfattas, dvs. att vem som helst kan begära andras utdrag.

Förstod det. Ville bara poängtera att arbetsgivaren kan begära ut papper i vissa fall.
2008-05-07, 14:23
Medlem
Citat:
Förstod det. Ville bara poängtera att arbetsgivaren kan begära ut papper i vissa fall.

jo visst är det så men nu är jag ingen arbetsgivare utan en vanlig privatperson. det är ju i stort sett omöjlight att hitta någon dom på en person om man inte vet vart han gjort brottet då? om jag tolkade det rätt så kan det alltså vara så här:
en stockholmare åker till sundsvall och gör ett brott.
rättegången hålls i sundsvall?
2008-05-07, 18:25
Medlem
kramdjurs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Big_Boy
en stockholmare åker till sundsvall och gör ett brott.
rättegången hålls i sundsvall?
Ja rättegången hålls där brottet har begåtts men i ditt fall låter det ju som om han gjort sig skyldig till misshandel i hemmet och då är det ju en bra början att ringa till tingsrätten där han bor, kollar du hos hovrätten också så har du täckt upp en del.
2008-05-07, 20:52
Medlem
hallon1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr_Big_Boy
till vad? ja jag kan väl berätta lite kort.
en nära vän till mig har precis flyttat ihop med en kille som misshandlar henne. det är det gamla vanliga historien.
vill bevisa att det inte är en slump och engångsföreteelse (har iofs hänt flera gånger). av flera anledningar så kan jag inte ta saken i egna händer...

Mitt tips till dig är att ringa Kronofogden och fråga om personen har några skulder där. Är han dömd för misshandelsbrott tidigare, så har han sannolikt skadestånd att betala hos fogden. Alla sådana uppgifter är offentliga hos fogden och det är alltså helt lagligt att ringa och fråga där. Du behöver bara personnumret på den du frågar efter, och du behöver inte ens tala om vem du är.

Tillägg: Domar på skadestånd i brottmål går direkt från domstolen till fogden för indrivning. Om en person har såna skulder hos fogden, så har fogden alltså uppgift på vilken dom det är. Du kan sen ringa den aktuella domstolen och begära ut domen i fulltext.
Senast redigerad av hallon1 2008-05-07 kl. 21:12.
2008-05-08, 07:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hallon1
Mitt tips till dig är att ringa Kronofogden och fråga om personen har några skulder där. Är han dömd för misshandelsbrott tidigare, så har han sannolikt skadestånd att betala hos fogden. Alla sådana uppgifter är offentliga hos fogden och det är alltså helt lagligt att ringa och fråga där. Du behöver bara personnumret på den du frågar efter, och du behöver inte ens tala om vem du är.

Tillägg: Domar på skadestånd i brottmål går direkt från domstolen till fogden för indrivning. Om en person har såna skulder hos fogden, så har fogden alltså uppgift på vilken dom det är. Du kan sen ringa den aktuella domstolen och begära ut domen i fulltext.

ett mycket bra tips! tack så mycket! ska testa detta idag
2008-05-08, 10:45
Medlem
Bagronks avatar
Citat:

Det sistnämnda stämmer inte. Det är bara när skadestånden inte betalas som de går till fogden
2008-05-08, 18:57
Medlem
hallon1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bagronk
Det sistnämnda stämmer inte. Det är bara när skadestånden inte betalas som de går till fogden

Haha, det stämmer visst. Exakt hundra procent av alla skadeståndsdomar går direkt efter att de har meddelats (dvs innan de har vunnit laga kraft) till Kronofogden. När det gäller själva betalningen, så kan självklart den dömde vara snabb och "frivlligt" betala skadeståndet direkt till målsäganden. I så fall behöver naturligtvis inte heller fogden driva in pengarna, eftersom skulden redan är reglerad. Det är ju inte så svårt att begripa.
Att den dömde betalar skadeståndet frivilligt på detta sätt, är dock inte så där väldigt vanligt. En anledning till varför den dömde inte betalar frivilligt, är för att han har överklagat domen och inte vill betala något skadestånd innan överrätten har prövat målet. En annan anledning till att den dömde inte betalar är för att han inte kan, om målsäganden (särskilt gäller det misshandelsoffer), inte vill ha någon kontakt med den dömde, och därför inte heller vill ge den dömde sitt kontonummer eller adress eller på annat sätt medverkar till en frivillig betalning (det kan också bero på att målsäganden faktiskt vill att den dömde ska få en betalningsanmärkning). En tredje anledning till att den dömde inte betalar kan vara att han helt enkelt inte vill göra rätt för sig, och en fjärde anledning, (som jag skulle gissa är den absolut vanligaste), är att den dömde inte kan betala eftersom han inte har några pengar att betala med.

Är det något av ovanstående som du återigen känner en ohejdbar lust att ifrågasätta så gör föralldel det. Men något klargörande svar orkar jag inte ge dig en gång till.
2008-05-08, 19:12
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Exakt hundra procent av alla skadeståndsdomar går direkt efter att de har meddelats (dvs innan de har vunnit laga kraft) till Kronofogden. När det gäller själva betalningen, så kan självklart den dömde vara snabb och "frivlligt" betala skadeståndet direkt till målsäganden. I så fall behöver naturligtvis inte heller fogden driva in pengarna, eftersom skulden redan är reglerad. Det är ju inte så svårt att begripa.
Att den dömde betalar skadeståndet frivilligt på detta sätt, är dock inte så där väldigt vanligt. En anledning till varför den dömde inte betalar frivilligt, är för att han har överklagat domen och inte vill betala något skadestånd innan överrätten har prövat målet. En annan anledning till att den dömde inte betalar är för att han inte kan, om målsäganden (särskilt gäller det misshandelsoffer), inte vill ha någon kontakt med den dömde, och därför inte heller vill ge den dömde sitt kontonummer eller adress eller på annat sätt medverkar till en frivillig betalning (det kan också bero på att målsäganden faktiskt vill att den dömde ska få en betalningsanmärkning). En tredje anledning till att den dömde inte betalar kan vara att han helt enkelt inte vill göra rätt för sig, och en fjärde anledning, (som jag skulle gissa är den absolut vanligaste), är att den dömde inte kan betala eftersom han inte har några pengar att betala med.

En femte är att den dömde är utan vita tillgångar i Sverige (och annorstädes) och snart utvisas ur riket. Vad ska KFM göra?
2008-05-08, 20:56
Medlem
hallon1s avatar
Citat:
En femte är att den dömde är utan vita tillgångar i Sverige (och annorstädes) och snart utvisas ur riket. Vad ska KFM göra?

Fogden kan konstatera att den dömde saknar tillgångar att betala skadeståndet med. Målsäganden kan sen med fogdens utredning som grund ansöka om brottsskadeersättning. Om inte målsäganden har en hemförsäkring som täcker personskador vid brott, vilket den ofta gör.
2008-05-08, 21:21
Medlem
Tuesdays avatar
Citat:
Fogden kan konstatera att den dömde saknar tillgångar att betala skadeståndet med. Målsäganden kan sen med fogdens utredning som grund ansöka om brottsskadeersättning. Om inte målsäganden har en hemförsäkring som täcker personskador vid brott, vilket den ofta gör.

Inklusive personer som begår brott i Sverige när de vistas här illegalt?
2008-05-08, 22:21
Medlem
hallon1s avatar
Citat:
Inklusive personer som begår brott i Sverige när de vistas här illegalt?

Jag vet inte om det är jag som inte förstår din fråga eller om det är du som är förvirrad, men så här är det. Om man blir utsatt för ett brott så går man till polisen och gör en anmälan. Ibland leder den anmälan till att en gärningsman kan hittas och dömas av domstol. Om den dömde är här med eller utan uppehållstillstånd spelar ingen roll. Han får ett speciellt personnummer och döms som vem som helst. Domen går sen direkt, som jag redan redogjort för, till fogden. Fogden utreder och driver in alla sorters skadestånd dvs allt det som domstolen har utdömt i form av person- sak- och förmögenhetsskador. Om, den dömde är utvisad, sitter på kåken eller bara saknar pengar att betala med, så kan offret vända sig till BrOM och ansöka om ersättning. Detta gäller dock inte alla sorters skadestånd, utan i princip bara personskador. BrOM ersätter m a o i princip aldrig skador på bilar eller betalar ersättning för stulna juveler o dylikt.

I de fall polisen inte kan hitta någon gärningsman, och ingen kan dömas för brott, kan ett brottsoffer med personskador ändå ansöka om brottsskadeersättning, (om inte det finns någon hemförsäkring som täcker skadan).

Huruvida gärningsmannen är illegal invandrare, svart- eller vitjobbare eller utvisad eller bor här eller där, har alltså ingen betydelse när det gäller brottsoffers rätt till ersättning för personskador. Syftet med brottsskadeersättningen är ju att garantera brottsoffer rätten till ersättning oavsett vem som är gärningsman. Offret ska inte behöva bli utan ersättning för att gärningsmannen inte kan gripas eller betala. Ärume?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in