Citat:
Ursprungligen postat av Tuesday
Inklusive personer som begår brott i Sverige när de vistas här illegalt?
Jag vet inte om det är jag som inte förstår din fråga eller om det är du som är förvirrad, men så här är det. Om man blir utsatt för ett brott så går man till polisen och gör en anmälan. Ibland leder den anmälan till att en gärningsman kan hittas och dömas av domstol. Om den dömde är här med eller utan uppehållstillstånd spelar ingen roll. Han får ett speciellt personnummer och döms som vem som helst. Domen går sen direkt, som jag redan redogjort för, till fogden. Fogden utreder och driver in alla sorters skadestånd dvs allt det som domstolen har utdömt i form av person- sak- och förmögenhetsskador. Om, den dömde är utvisad, sitter på kåken eller bara saknar pengar att betala med, så kan offret vända sig till BrOM och ansöka om ersättning. Detta gäller dock inte alla sorters skadestånd, utan i princip bara personskador. BrOM ersätter m a o i princip aldrig skador på bilar eller betalar ersättning för stulna juveler o dylikt.
I de fall polisen inte kan hitta någon gärningsman, och ingen kan dömas för brott, kan ett brottsoffer med personskador ändå ansöka om brottsskadeersättning, (om inte det finns någon hemförsäkring som täcker skadan).
Huruvida gärningsmannen är illegal invandrare, svart- eller vitjobbare eller utvisad eller bor här eller där, har alltså ingen betydelse när det gäller brottsoffers rätt till ersättning för personskador. Syftet med brottsskadeersättningen är ju att garantera brottsoffer rätten till ersättning oavsett vem som är gärningsman. Offret ska inte behöva bli utan ersättning för att gärningsmannen inte kan gripas eller betala. Ärume?