2014-08-15, 11:04
  #9745
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
On another note. Hittade detta hus och undrar om någon vet något om byggnadsstilen? Har sett ett fåtal liknande hus förut på nätet. Förmodar att det är 70-tal. Men någon som vet mer? Var det en viss arkitekt som byggde dessa? Varifrån kom influenserna? Själv tycker jag de ser lite coola ut men det verkar inte så smart att ha så djupt tak då du bara kan ha fönster på kortsidorna. Jag ser ett litet fönster på långsidan men det vätter rakt ut mot yttertaket. För övrigt är det en våt dröm för furuälskare.

http://www.svenskfast.se/fritidshus/uppsala/tierp/hallnas/hallnas/fagelsundet/romsmaren-119/64271#bildlista

Det är ett så kallat A-frame (vet inte om det finns något svenskt ord) http://en.wikipedia.org/wiki/A-Frame_house

Personligen är jag väldigt förtjust i dem även om de kanske inte är så himla praktiska, åtminstone inte när det kommer till möblering. Det där var däremot inte så lyckat när det inte var ett "äkta" a-frame, med så höga ytterväggar vore det vettigare att ha ett tak som slutar i samma höjd för att kunna ha fönster med utsikt och inte mot ett tak. Eller så bygger man som det ska vara med ytterväggar ända ut till taket och kan då ha takfönster som släpper in ljus åtminstone.
Citera
2014-08-15, 12:08
  #9746
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Här är en enorm gård (gammalt mejeri) till salu för en spottstyver. Över 600 kvm boyta och ännu mer lokalyta + en massa mark. Dock som ni ser så är det en del att göra på stället...

http://bostad.lansfast.se/beskrivning.aspx?GUID=49OIJ30VR64OJU5C&typ=CMVilla

Det låter ballt, men länken fungerar inte. Är objektet redan borta?
Citera
2014-08-15, 12:41
  #9747
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GammaRay
Det är ett så kallat A-frame (vet inte om det finns något svenskt ord) http://en.wikipedia.org/wiki/A-Frame_house

Personligen är jag väldigt förtjust i dem även om de kanske inte är så himla praktiska, åtminstone inte när det kommer till möblering. Det där var däremot inte så lyckat när det inte var ett "äkta" a-frame, med så höga ytterväggar vore det vettigare att ha ett tak som slutar i samma höjd för att kunna ha fönster med utsikt och inte mot ett tak. Eller så bygger man som det ska vara med ytterväggar ända ut till taket och kan då ha takfönster som släpper in ljus åtminstone.
Ser ut som något hämtat ur en Elsa Beskow-saga...
Citera
2014-08-15, 16:23
  #9748
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Det låter ballt, men länken fungerar inte. Är objektet redan borta?

Ja det tycks faktiskt som det. Märkligt, den har ju legat ute ett bra tag och jag var säker på att ingen skulle vilja köpa 600 kvm ruckel med tanke på allt du måste forsla bort från tomten...

Edit. Här får du ett annat mejeri att kika på. Legat ute ett tag också. Inget udda objekt egentligen, annat än om man gillar stora byggnader med lite annorlunda historia. Plus att en affär på bottenvåningen ingår. Kolla förresten in tapeterna i lägenheten i uthuset.

http://www.hemnet.se/bostad/villa-7rum-hedesunda-gavle-kommun-mejerivagen-8-5517711
__________________
Senast redigerad av SuraStina 2014-08-15 kl. 16:28.
Citera
2014-08-15, 16:53
  #9749
Medlem
SuraStinas avatar
Såg en skum sak på ett objekt jag postat i tråden för ett tag sen. Det står nu att priset höjts med 25%. Men det har det ju inte alls! Priset på det här kapellet har hela tiden varit 100 000 kr sen det hamnade på Hemnet. Men nu står ett överstruket 80 000 kr. Är det nån som vet varför mäklarfirmorna gör på det här sättet? Det kan väl knappast vara ett försäljningsknep??

http://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-bjorneborg-kristinehamns-kommun-stationsvagen-8-5421371
Citera
2014-08-15, 16:57
  #9750
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disco.
Är du allvarlig?

Tycker att tapeterna var fullständigt vidriga, att ha så mönstrade tapeter i ett sovrum kan omöjligt vara hälsosamt, räcker med att titta på bilden ett litet tag för att känna sig yr.
Hoppas inte att dom var alltför dyra.

Det var faktiskt hämtat direkt från beskrivningen av lägenheten.
Citera
2014-08-15, 17:01
  #9751
Medlem
CarolynHaxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MEC62
Är det verkligen inga garderober någonstans? Syns varken på något av fotona eller planritningen.

Det har du rätt i. Det är väl tänkt att man ska ha fristående garderober i sovrummen.
Citera
2014-08-16, 00:32
  #9752
Medlem
Kvackelikvacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuraStina
Såg en skum sak på ett objekt jag postat i tråden för ett tag sen. Det står nu att priset höjts med 25%. Men det har det ju inte alls! Priset på det här kapellet har hela tiden varit 100 000 kr sen det hamnade på Hemnet. Men nu står ett överstruket 80 000 kr. Är det nån som vet varför mäklarfirmorna gör på det här sättet? Det kan väl knappast vara ett försäljningsknep??

http://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-bjorneborg-kristinehamns-kommun-stationsvagen-8-5421371
Konstigt. Har sett höjningar av pris förut, men aldrig på detta sätt. De gångerna har objektet legat ute ett tag med ett utgångspris som ersatts av ett högre acceptpris. Något jag bara kan tolka som om säljaren vill ha ett visst pris, men köparna trott att de skall få för ett lägre. Men detta?
Gissning 1: Mäklaren låtsas att han fått ett bud på 90,000:- i hopp om att skaka fram intressenter? Sådana måste ju finnas, det har ju varit en del visningar på objektet.
Gissning 2: Man har sänkt priset till 80,000:- men sedan raskt ångrat sig.
Citera
2014-08-16, 09:56
  #9753
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Konstigt. Har sett höjningar av pris förut, men aldrig på detta sätt. De gångerna har objektet legat ute ett tag med ett utgångspris som ersatts av ett högre acceptpris. Något jag bara kan tolka som om säljaren vill ha ett visst pris, men köparna trott att de skall få för ett lägre. Men detta?
Gissning 1: Mäklaren låtsas att han fått ett bud på 90,000:- i hopp om att skaka fram intressenter? Sådana måste ju finnas, det har ju varit en del visningar på objektet.
Gissning 2: Man har sänkt priset till 80,000:- men sedan raskt ångrat sig.

Ja, nåt sånt måste det väl va. Tycker ändå det är konstigt. Mest logiskt hade varit att låtsas att det kostat 120 000 kr och få det att se ut som en prissänkning istället.
Citera
2014-08-16, 10:28
  #9754
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippiraya
Inte vackert någonstans.

http://objekt.fastighetsbyran.se/Objekt/?source=Hemnet&ObjektGID=OBJ2120_1173916339

Åhh, herregud vilken ångest jag fick. Det här måste vara det mest obehagliga hus jag någonsin skådat. Lever familjer såhär? Funderar på att sticka hem från jobbet nu och gå och lägga mig. Tycker så synd om familjen som hamnat där. Tomma toarullar i badrummet, barnen har försökt piffat upp huset genom att rita teckningar och inte en pryl nyare än tidigt 80 tal. Listan kan göras lång.
Citera
2014-08-16, 10:34
  #9755
Medlem
TigerKids avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvackelikvack
Konstigt. Har sett höjningar av pris förut, men aldrig på detta sätt. De gångerna har objektet legat ute ett tag med ett utgångspris som ersatts av ett högre acceptpris. Något jag bara kan tolka som om säljaren vill ha ett visst pris, men köparna trott att de skall få för ett lägre. Men detta?
Gissning 1: Mäklaren låtsas att han fått ett bud på 90,000:- i hopp om att skaka fram intressenter? Sådana måste ju finnas, det har ju varit en del visningar på objektet.
Gissning 2: Man har sänkt priset till 80,000:- men sedan raskt ångrat sig.
Ja det verkar konstigt. "Det blev inte sålt till det lägre priset och nu höjer vi".

Ska man tolka det som att mäklaren inte kommer överens med säljaren? T ex mäklaren övertalade säljaren att lägga ut det lite lägre för att få igång intresset, de får något/några bud på det men säljaren vägrar sälja lägre än 100 000:- ?

Tycker det ser fint ut dock, men det är lär ju vara mycket att göra för att använda som ett hem. Ändock mer lockande än kapell som andra byggt om på fula sätt.
__________________
Senast redigerad av TigerKid 2014-08-16 kl. 10:36.
Citera
2014-08-17, 11:03
  #9756
Medlem
CarolynHaxs avatar
Här försöker man bestämt luras lite grann...

En tvåa på 49 kvm är inte jättelik. Denna har dessutom kvadratmeterna fördelade på 2 plan + loft! Men med skicklig möblering och fotografering verkar lägenheten mycket rymligare.

Köket är så orimligt smalt att man knappt kan röra sig där, och man ska absolut inte bli gravid. Vardagsrummet rymmer i planlösningen soffa + bord och ett litet matbord. På en av bilderna står där bara ett stort matbord som fyller nästan hela rummet, på en annan bild är bordet borttaget för att ge ett luftigare intryck. En trappa upp ligger sovrummet, enligt planritningen, men på fotona finns bara en stor soffa.

Men det kanske är meningen att man ska sova på loftet (och vacklar man på den stegen riskerar man att falla rakt ner i trappan från entréplanet).

http://www.hemnet.se/bostad/bostadsratt-2rum-stockholms-kommun-sankt-eriksgatan-101-6525855
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in