2014-08-11, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Nej, men fy fan... Sovloftet såg ut som ett brevinkast, eller en likkista... Jag får alltid ångest av små sovloft. Det funkar att bygga sånt där man har en bit över tre meter i takhöjd, men när man inte får ståhöjd i rummet och inte sitthöjd i sängen så funkar det inte längre. Badrummet var fult också, jag har alltid undrat vem som köper de där rostfria toaletterna. Det ger en obehaglig bårhuskänsla.

Jag tycker det ser mysigt ut, men tänker på hur kvavt och varmt det kan bli uppe under taket. Tänker även på vad Skidaddle brukar säga -inte k**llvänligt, fast med finare ord.

Jag hade dock fixat stege som gick att kroka fast eller byggt någon variant som satt fast ordentligt. Känns sådär att klättra ner för en sån stege som syns på bilden, den står säkert utfälld dygnet runt i vanliga fall och tar onödigt stor plats i sitt utförande.
Citera
2014-08-11, 19:03
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Jag tycker det ser mysigt ut, men tänker på hur kvavt och varmt det kan bli uppe under taket. Tänker även på vad Skidaddle brukar säga -inte k**llvänligt, fast med finare ord.

Jag hade dock fixat stege som gick att kroka fast eller byggt någon variant som satt fast ordentligt. Känns sådär att klättra ner för en sån stege som syns på bilden, den står säkert utfälld dygnet runt i vanliga fall och tar onödigt stor plats i sitt utförande.

Haha, tänkte också på det där med stegen. Sätt du foten fel och välter stegen på vägen ned blir det akrobatik för att ta sig ut från loftet... Det finns säkert många som skulle kunna leva med det där, men för mig skulle det aldrig funka. Kvavt, trångt och utan möjlighet att sitta i sängen. Det är verkligen inte min grej.
Citera
2014-08-11, 21:00
Medlem
Bearforceones avatar
Citat:

Håller inte helt med dig helt, det var en riktigt mysig lägenhet och jag hade nog precis som dig fixat en bättre stege, fan, tänk att försöka komma upp där full och trött efter en sen kväll på krogen. Som gjort för fallolyckor. Sen är det väl extremt gosigt och knullvänligt där uppe på loftet? Tycker jag i varje fall.
Citera
2014-08-11, 21:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bearforceone
Håller inte helt med dig helt, det var en riktigt mysig lägenhet och jag hade nog precis som dig fixat en bättre stege, fan, tänk att försöka komma upp där full och trött efter en sen kväll på krogen. Som gjort för fallolyckor. Sen är det väl extremt gosigt och knullvänligt där uppe på loftet? Tycker jag i varje fall.

Det var mer aspekten "rida" som främst syftades på.
Citera
2014-08-11, 21:44
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brokenback
http://m.lansfast.se/index.php?sid=object&guid=4A1RS5DH92O2FRUJ&typ=CMB oLgh
Först får du klaustrofobi på sovloftet. När du sen ska vaska av dig paniken på badrummet så får du göra det på något som för tankarna till en offentlig toalett....
Annars väldigt välplanerade 23 kvm.

Jag tycker det var en fantastisk liten lägenhet! En sån jag önskade när jag flyttade hemifrån. "Brevinkastet" till säng passar mig utmärkt- tänk att ligga där uppe i ditt eget lilla fack och kika ut på världen.

Citat:
Det var mer aspekten "rida" som främst syftades på.

Finns ju både köksbord och soffa + en påle man kan leka på. Mig fattas inget.
Citera
2014-08-11, 21:54
Medlem
carlpetersen73s avatar
Citat:
Nej, men fy fan... Sovloftet såg ut som ett brevinkast, eller en likkista... Jag får alltid ångest av små sovloft. Det funkar att bygga sånt där man har en bit över tre meter i takhöjd, men när man inte får ståhöjd i rummet och inte sitthöjd i sängen så funkar det inte längre. Badrummet var fult också, jag har alltid undrat vem som köper de där rostfria toaletterna. Det ger en obehaglig bårhuskänsla.
Skulle tippa på att det är i vart fall 3 meter i taket, kolla vid ytterdörren. Så ståhöjd är det nog under taket, sitthöjd i sängen vägar jag inte gissa på men det såg ok ut. Fin lägenhet och smart planerad, men stör mig lite på den fula stolpen till sovloften, det hade de kunnat trolla in i bardisken.
Citera
2014-08-11, 22:10
Medlem
Citat:
Flemminggatan 81

Först får du klaustrofobi på sovloftet. När du sen ska vaska av dig paniken på badrummet så får du göra det på något som för tankarna till en offentlig toalett....

Tycker om mäklarens förklaring på att avgiften inte kommer påverkas vid stambytet.
Visst BRF har två 4or som nu är HR som dom "kan sälja om det behövs pengar" hur ska dom lyckas sälja dessa om dom befintliga HR gästerna inte vill köpa.

3.2 m i tak gör att loftet är OK smart lösning som garanterat generar några 100k
Citera
2014-08-11, 22:13
Medlem
Takhöjden är 3,2 m. så det är nog full ståhöjd under loftet. Beror ju på hur lång man är om det känns lågt. Loftet ser relativt rymligt ut faktiskt, har ju sett mindre. Det verkar bo en kille där nu med tanke på skorna i hallen. Men vart förvarar människan sina kläder, antagligen eller uppenbart ovanför skohyllan och skrivbordet. Men hur praktiskt är det....not. Antagligen tar han sängstegen dit för att nå.
Stort litet kök faktiskt.
Citera
2014-08-12, 00:53
Medlem
Citat:
Flemminggatan 81

Det där badrummet var nog ta mig fan det vidrigaste jag sett. (Av alla rena badrum jag sett dvs)
Citera
2014-08-12, 01:09
Medlem
Isnatts avatar
Citat:
Flemminggatan 81

När jag var 18 och flyttade hemifrån skulle jag nog älskat en sån lägenhet. Men sovloft har jag svårt för då jag är 190 cm lång - men tycker att det är en smart lösning i trånga lägenheter.
Det fanns dessutom en liten ventilation däruppe såg jag så man kanske slipper bli överhettad.
Men det måste var ett meck att byta sängkläder där uppe! Att dra och slita i lakanet samtidigt som man är i hytten
Citera
2014-08-12, 10:21
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av carlpetersen73
Skulle tippa på att det är i vart fall 3 meter i taket, kolla vid ytterdörren. Så ståhöjd är det nog under taket, sitthöjd i sängen vägar jag inte gissa på men det såg ok ut. Fin lägenhet och smart planerad, men stör mig lite på den fula stolpen till sovloften, det hade de kunnat trolla in i bardisken.

Ståhöjd under loftet kan det nog vara, men sitthöjd i sovdelen finns nog inte en chans om man inte kan tänka sig halvligga. Överlag tycker jag att den där typen av sovloft där man måste krypa in väldigt långt med huvudet känns obehagliga, det är en annan sak där det är långsidan som är öppen. Det blir inte alls lika klaustrofobiskt. I den här lägenheten var väl inte det ett alternativ i och för sig. Men om man kan tänka sig att sova så är det säkert funktionell compact living.
Citera
2014-08-12, 21:24
Medlem
SuraStinas avatar
Citat:
Överlag tycker jag att den där typen av sovloft där man måste krypa in väldigt långt med huvudet känns obehagliga, det är en annan sak där det är långsidan som är öppen. Det blir inte alls lika klaustrofobiskt. I den här lägenheten var väl inte det ett alternativ i och för sig. Men om man kan tänka sig att sova så är det säkert funktionell compact living.

Va lustigt- jag känner precis tvärtom på små och trånga utrymmen. Loftet ser varmt och ombonat ut i mina ögon, helt perfekt. Men å andra sidan har jag alltid gillat såna där japanska pods som man sover i. Allt nära till hands och en massa människor runtom- tryggt och bra! Är nämligen grymt mörkrädd och livrädd för att det ska komma en mördare om man bor i ett torp i skogen.

On another note. Hittade detta hus och undrar om någon vet något om byggnadsstilen? Har sett ett fåtal liknande hus förut på nätet. Förmodar att det är 70-tal. Men någon som vet mer? Var det en viss arkitekt som byggde dessa? Varifrån kom influenserna? Själv tycker jag de ser lite coola ut men det verkar inte så smart att ha så djupt tak då du bara kan ha fönster på kortsidorna. Jag ser ett litet fönster på långsidan men det vätter rakt ut mot yttertaket. För övrigt är det en våt dröm för furuälskare.

http://www.svenskfast.se/fritidshus/uppsala/tierp/hallnas/hallnas/fagelsundet/romsmaren-119/64271#bildlista
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in