2013-11-26, 06:34
  #5749
Medlem
http://www.booli.se/bostad/villa/uppsala/vardsatra+11:22/1554683/maklare
bergrummet i Lurbo, Uppsala är till salu
Citera
2013-11-26, 09:00
  #5750
Medlem
Skidaddles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pneumatics
var är de udda hemnetobjekten? Har inte ork att leta själv idag, lite sjuker..

Det har varit tunnsått med det den senaste veckan, jag kollar varje dag om det skulle dyka upp nåt kul.

Men varför inte Sveriges antagligen billigaste arkitektritade hus?

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-fors-avesta-kommun-kopparplan-8-5906772

Ralph Erskine månade ju annars om att göra bra arbetarbostäder, och jag tycker det är ganska sympatiskt att förska lägga tid på genomtänkta lösningar för vanligt folk. Dock är väl det här lite i simplaste laget, och jag är faktiskt imponerad hur man har lyckats få det att se så trångt och mörkt ut på bilderna. Det där överljuset i vardagsrummet borde ha gett ett bra ljus för fotograferingen.
Citera
2013-11-26, 09:43
  #5751
Medlem
Moffins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Det har varit tunnsått med det den senaste veckan, jag kollar varje dag om det skulle dyka upp nåt kul.

Men varför inte Sveriges antagligen billigaste arkitektritade hus?

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-fors-avesta-kommun-kopparplan-8-5906772

Ralph Erskine månade ju annars om att göra bra arbetarbostäder, och jag tycker det är ganska sympatiskt att förska lägga tid på genomtänkta lösningar för vanligt folk. Dock är väl det här lite i simplaste laget, och jag är faktiskt imponerad hur man har lyckats få det att se så trångt och mörkt ut på bilderna. Det där överljuset i vardagsrummet borde ha gett ett bra ljus för fotograferingen.

Det här gör mig extremt deprimerad på något vis, skulle nog inte ens gå på visningen.

Mörkt, trångt och inredningen ja.. det ser halvtömt ut till att börja med, det som är kvar känns på något vis smaklöst. Framförallt den lila väggen med någon sorts röd-vita fotspår.

Den största boven är nog de otroligt dåliga bilderna.. Jag vet inte, allt liksom andas medelklassmisär på något vis.
Citera
2013-11-26, 09:46
  #5752
Medlem
Skidaddles avatar
Väldigt sött litet hus:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-bracke-goteborgs-kommun-slanbarsvagen-16-5907872

Det ligger nog en träfasad under eterniten på det där lilla funkishuset, och jag tror att det skulle kunna bli riktigt snyggt om man plockade fram den. Dock är det ju lite synd att dom har gjort öppen planlösning, hela nedervåningen är istort sett ett enda rum. Med så små ytor är det faktiskt inte säkert att det känns större bara för att man öppnar upp. När man har öppen planlösning försvinner ju också väggar som kan komma till användning vid möblering av tavlor, bokhyllor, tv-apparater och dylikt.

"Altan utan bygglov, dock med grannarnas skriftliga godkännande". Det låter ju som att det skulle kunna bli problem med den kolossen till altan. Å andra sidan förstår jag dom, hörntomter ligger ofta öppna och oskyddade och utan möjlighet till nåt sorts privat trädgårdsliv. Om man ser på resten av husen i området verkar dom ha varit byggda i samma stil och vid samma tid. Alla ser däremot olika ut, eftersom folk har byggt om med hjärtans lust. Och det är ju också kul att se hur kreativiteten tar sig olika uttryck.
Citera
2013-11-26, 10:03
  #5753
Medlem
Skidaddles avatar
Ett hus jag gärna hade velat sett mer av:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-spanga-stockholms-kommun-vandrarstigen-12-5907452

"Obs! Renoveringsbehov!" Och inga bilder på interörien... Wtf, liksom... Gör mig nyfiken bara, gör det...
Citera
2013-11-26, 10:05
  #5754
Medlem
Skidaddles avatar
Ännu ett sånt därnt hus med pryttlar till förbannelse:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-varby-huddinge-kommun-duvbergsvagen-17-5895737
Citera
2013-11-26, 10:13
  #5755
Medlem
Antevantes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Väldigt sött litet hus:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-bracke-goteborgs-kommun-slanbarsvagen-16-5907872
Dock är det ju lite synd att dom har gjort öppen planlösning, hela nedervåningen är istort sett ett enda rum. Med så små ytor är det faktiskt inte säkert att det känns större bara för att man öppnar upp. När man har öppen planlösning försvinner ju också väggar som kan komma till användning vid möblering av tavlor, bokhyllor, tv-apparater och dylikt.

I detta fallet är jag ganska säker på att man gjort det bästa av situationen. En vägg i det utrymmet hade gjort det till två yttepytte rum som känts klaustrofobiska. Av möbleringen att döma är även väggytorna fullt tillräckliga.
Annars håller jag med dig om att folk är lite väl glada i att ta bort väggar..
Citera
2013-11-26, 10:18
  #5756
Medlem
Skidaddles avatar
Och ännu en ganska eklektisk inredning, om man säger så:

http://www.hemnet.se/bostad/radhus-4rum-enebyberg-danderyds-kommun-fankalsgrand-20-5902871

Poängen med kitsch är ju att det är ett medvetet stildrag, ett sorts ironiskt statement. Det är därför det är så kul att hamna hos folk som verkligen tar det på allvar. Notera dom upphängda kopparkastrullerna på väggen och den obligatoriska tevagnen. Samt bardisken och dom upphängda gevären i trappan. För att inte tala om tavlan ovanför sängen.

Vi pratade ju om kitsch förut, och kombinationen av nutida/forntida ikoner. Det där är alltså DaVincis Den sista nattvarden, med Hollywoodstjärnor som Helan och Halvan och Marilyn Monroe istället för Jesus och hans lärjungar. Det är väl den tavlan och den där med dom jävla hundarna som sitter och spelar kort som jag hatar mest av allt i hela kitschbranchen...
Citera
2013-11-26, 11:00
  #5757
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Ännu ett sånt därnt hus med pryttlar till förbannelse:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-3rum-varby-huddinge-kommun-duvbergsvagen-17-5895737
Ibland känns det som jag är den ende i världen som föredrar en minimalistisk stil...
Citera
2013-11-26, 11:27
  #5758
Medlem
Cliffords avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skidaddle
Väldigt sött litet hus:

http://www.hemnet.se/bostad/villa-4rum-bracke-goteborgs-kommun-slanbarsvagen-16-5907872

Det ligger nog en träfasad under eterniten på det där lilla funkishuset, och jag tror att det skulle kunna bli riktigt snyggt om man plockade fram den. Dock är det ju lite synd att dom har gjort öppen planlösning, hela nedervåningen är istort sett ett enda rum. Med så små ytor är det faktiskt inte säkert att det känns större bara för att man öppnar upp. När man har öppen planlösning försvinner ju också väggar som kan komma till användning vid möblering av tavlor, bokhyllor, tv-apparater och dylikt.

"Altan utan bygglov, dock med grannarnas skriftliga godkännande". Det låter ju som att det skulle kunna bli problem med den kolossen till altan. Å andra sidan förstår jag dom, hörntomter ligger ofta öppna och oskyddade och utan möjlighet till nåt sorts privat trädgårdsliv. Om man ser på resten av husen i området verkar dom ha varit byggda i samma stil och vid samma tid. Alla ser däremot olika ut, eftersom folk har byggt om med hjärtans lust. Och det är ju också kul att se hur kreativiteten tar sig olika uttryck.
Bräcke Egnahemsområde, byggt på 30-talet för att arbetarfamiljer skulle få möjlighet till ett eget hus. Billiga tomter, standardiserade husformer, mycket av arbetet gjordes av husägaren själv om jag har fattat det hela rätt. Det där är väl ett av de få hus som inte är utbyggda alls, ursprungsstorleken är just 40 kvadrat per plan för de flesta husen. I originalutförande ligger enda badrummet i källaren, vilket inte är så populärt idag.
Citera
2013-11-26, 11:50
  #5759
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 9527-38-CA
Din lycka är hörsammad. Fortifikationsverket mfl säljer ut hur många bombsäkra boenden som helst just.
Över hela landet. Tyvärr tycks det finnas en genomgående problematik med att skriva sig där.
Inte för att jag inte tror dig men när jag forskade lite i ämnet så förstod jag det som att man fick bo lite var man hade lust,Sverige är ett fritt land. Däremot kan man naturligtvis inte räkna med kommunal service hur som helst. Utveckla gärna.
Citera
2013-11-26, 13:24
  #5760
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SixtenSune
Inte för att jag inte tror dig men när jag forskade lite i ämnet så förstod jag det som att man fick bo lite var man hade lust,Sverige är ett fritt land. Däremot kan man naturligtvis inte räkna med kommunal service hur som helst. Utveckla gärna.

Det där har jag också funderat på. Man har väl rätt att bo i princip vilken koja man vill, men man måste då skaffa postlåda, ta med sina egna sopor, skjutsa sina barn själv till skola, gräva egen brunn, skaffa mulltoa om inget avlopp finns osv.
Kanske det finns byggnader med "avtal" om att man inte får bo där?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in