Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2018-10-17, 18:44
  #21469
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumalauta
Kitschig inredning. Konsten är så fantasilös att man blir röd i ansiktet. 2 dl Linn, litet blandat foto, späd ut med lagom mycket 1800-tal och en knivsudd Damien Hirst!

Betydligt snyggare tre tr. upp.

Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Nu måste du förklara för oss som är helt vilsna när det gäller modern konst! Vad är "2 dl Linn"?

Och VEM bor tre tr upp?
Konst/konstnär. Det är en reflektion i vad jag tror är en platt-tv av tavlan. För övrigt förstår jag mig inte på stilen i det där hemmet, möbler och konst i en konstig blandning. Usch var min spontana reaktion. Pengar kan inte köpa stil helt enkelt.
Citera
2018-10-17, 22:02
  #21470
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Nu måste du förklara för oss som är helt vilsna när det gäller modern konst! Vad är "2 dl Linn"?

Och VEM bor tre tr upp?

https://www.bukowskis.com/sv/auction...m-overvintrare

Där hade vi tavlan Övervintrare, av Linn Fernström
Men var den egentligen hänger i bostaden vete sjutton, den finns med på flera bilder, men ovanför olika möbler...

Prick-tavlan var kanske av Damien Hirst. Han har iaf gjort sådana han.

Vem som bor på tre trappor har vi inte fått veta än, av den som vet.
__________________
Senast redigerad av Persiljan 2018-10-17 kl. 22:06.
Citera
2018-10-17, 22:24
  #21471
Medlem
Triremers avatar
2 195 000kr för 25 m2 i Lund!

Det är inte det sjukaste. Det sjukaste är objektbeskrivningen.

https://www.hemnet.se/bostad/bostads...an-3a-14338036




"När porten in till innergården stängs så öppnas en liten mysig oas mitt i Lund. Under sommarmånaderna så inges en känsla av en hemlig Florentinsk gränd, omgiven av vackra gamla byggnader, böljande gröna växter och stadens skiftande puls utanför den patinerade gröna porten. Ostörd kan man avnjuta frukost, lunch och middag i ett av trädgårdens många rum, om man nu inte vill dela sin flaska rött med en av de vänliga grannarna.
Men man behöver inte lämna lägenheten för den känslan, tvärtom. Upphöjd över innergården, så tillåter lägenheten att man kan sitta i fönstret och räkna tinnar och torn med den skiftande himmeln som bakgrund. I vardagsrummet filtrerats solens strålar genom böljande rosenbuskar som står utanför, och dansar som ett ljusspel på rummets väggar. Precis som solen följer dagens aktiviteter i lägenheten, så kan man följa solens vandring från de vackra fönstren och djupa fönsternischerna.
De stora fönstren och den luftiga takhöjden fyller lägenheten med ett ljus som vackert accentuerar detaljerna målad i sval greige. Vinklar, vrår och vackra gamla golv är både lägenhetens bakgrund men även filmiska centerpunkt. Ingen lägenhet är identisk någon av de övriga i huset, vilket gör att ditt boende verkligen är ditt. Sen att Botaniska trädgården finns lika få steg bort som stadens torg och Universitet, är en bonus få förunnat.

Denna vackert proportionerade och varsamt renoverade lägenhet ligger avskilt i en av Kulturkvadratens gömda, lummiga innergårdar. Renoveringen är utförd i samarbete med en lokal möbelrestauratör och art director, och visar genom smakfull återhållsamhet lägenhetens originalstruktur, i detta äldsta av Lunds kvarter. De grålaserade originalgolven och djupa fönsternischerna flörtar med bostaden historia, medan den genomgående greiga tonen accentuerar lägenhetens takhöjd och inredning. Välkommen på visning!"
Citera
2018-10-17, 22:28
  #21472
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
2 195 000kr för 25 m2 i Lund!

Det är inte det sjukaste. Det sjukaste är objektbeskrivningen.

https://www.hemnet.se/bostad/bostads...an-3a-14338036




"När porten in till innergården stängs så öppnas en liten mysig oas mitt i Lund. Under sommarmånaderna så inges en känsla av en hemlig Florentinsk gränd, omgiven av vackra gamla byggnader, böljande gröna växter och stadens skiftande puls utanför den patinerade gröna porten. Ostörd kan man avnjuta frukost, lunch och middag i ett av trädgårdens många rum, om man nu inte vill dela sin flaska rött med en av de vänliga grannarna.
Men man behöver inte lämna lägenheten för den känslan, tvärtom. Upphöjd över innergården, så tillåter lägenheten att man kan sitta i fönstret och räkna tinnar och torn med den skiftande himmeln som bakgrund. I vardagsrummet filtrerats solens strålar genom böljande rosenbuskar som står utanför, och dansar som ett ljusspel på rummets väggar. Precis som solen följer dagens aktiviteter i lägenheten, så kan man följa solens vandring från de vackra fönstren och djupa fönsternischerna.
De stora fönstren och den luftiga takhöjden fyller lägenheten med ett ljus som vackert accentuerar detaljerna målad i sval greige. Vinklar, vrår och vackra gamla golv är både lägenhetens bakgrund men även filmiska centerpunkt. Ingen lägenhet är identisk någon av de övriga i huset, vilket gör att ditt boende verkligen är ditt. Sen att Botaniska trädgården finns lika få steg bort som stadens torg och Universitet, är en bonus få förunnat.

Denna vackert proportionerade och varsamt renoverade lägenhet ligger avskilt i en av Kulturkvadratens gömda, lummiga innergårdar. Renoveringen är utförd i samarbete med en lokal möbelrestauratör och art director, och visar genom smakfull återhållsamhet lägenhetens originalstruktur, i detta äldsta av Lunds kvarter. De grålaserade originalgolven och djupa fönsternischerna flörtar med bostaden historia, medan den genomgående greiga tonen accentuerar lägenhetens takhöjd och inredning. Välkommen på visning!"
Jag blev deprimerad av bilderna på interiören. Mäklaren blev väl också det och försöker uppväga det med alla medel.
Citera
2018-10-17, 23:31
  #21473
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lacrima
Jag blev deprimerad av bilderna på interiören. Mäklaren blev väl också det och försöker uppväga det med alla medel.

Till alla medel räknas tydligen också närbilder på lösa föremål, som i det här fallet nog var i majoritet. Bondfångeri. Skulle jag leta bostad så skulle jag bli misstänksam när mäklaren använder detta" knep"
Citera
2018-10-18, 00:41
  #21474
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
målad i sval greige.

...

den genomgående greiga tonen

Ursäkta en okunnig stackare, men vad är "greige" för färg? Gråbeige? Grönbeige? Eller någon helt nyupptäckt färg likt smakernas umami?!
Citera
2018-10-18, 09:27
  #21475
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Triremer
2 195 000kr för 25 m2 i Lund!

Det är inte det sjukaste. Det sjukaste är objektbeskrivningen.

https://www.hemnet.se/bostad/bostads...an-3a-14338036





Ja, och då har vi inte ens talat om delen "säljaren berättar"...

I och med att föreningen inte accepterar juridisk person så är väl "målgruppen" decimerad till bohemchic studerande med föräldrar som står för lägenheten. Låg avgift kan eventuellt betalas av studenten själv.
Citera
2018-10-18, 12:29
  #21476
Medlem
Jumalautas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarolynHax
Nu måste du förklara för oss som är helt vilsna när det gäller modern konst! Vad är "2 dl Linn"?

Och VEM bor tre tr upp?
Linn är Fernström som sagt. 2 dl var bara ett sätt att beskriva kvantiteten i aktuell lägenhet av denna konstnär på modet.

Tre tr upp bor en mycket sympatisk man. Vill inte avslöja mer.
Citera
2018-10-18, 19:22
  #21477
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Oddball
Ursäkta en okunnig stackare, men vad är "greige" för färg? Gråbeige? Grönbeige? Eller någon helt nyupptäckt färg likt smakernas umami?!

http://www.ladyinspirationsblogg.se/...rabeigegreige/

Lika okunnig var jag men här fick jag veta att det var läckert skitigt, jaja
Citera
2018-10-19, 00:28
  #21478
Moderator
Oddballs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Persiljan
http://www.ladyinspirationsblogg.se/...rabeigegreige/

Lika okunnig var jag men här fick jag veta att det var läckert skitigt, jaja

Man undrar ju varför inte mäklaren då istället skriver "gråbeige" och gör sig förstådd bland vanliga människor istället för någon muppig förkortning som endast förstås av en liten klick modemedvetna färgconnoisseurer...
Citera
2018-10-19, 23:14
  #21479
Medlem
JayGatsbys avatar
Det här var sannerligen udda.
Ett funkishus i Djurgårdsstaden har en slags sidodel som är en del av bostadsrättsföreningen, men egen ingång, eget garage och egen uteplats.

https://www.hemnet.se/bostad/bostads...en-96-15032656

En lägenhet i själva huvudhuset
https://www.hemnet.se/bostad/bostads...-1-tr-14958915
Citera
2018-10-20, 14:22
  #21480
Medlem
Venators avatar
Ett herrgårdsliknande hus från sent 1700-tal ganska centralt i Trollhättan. Det saknar ju inte charm men kan man verkligen räkna med att få ut över nio miljoner där? Handlar i och för om skick, det står inget om gjorda renoveringar.

https://www.lundin.se/beskrivning/4P...B4?from=Hemnet

Citat:
Anrik fastighet med unikt läge i centrala Trollhättan. Fastigheten och byggnaden är en av de äldsta kvarvarande i Trollhättans historia. Platsen har varit bebyggd sedan åtminstone 1500-talet. På 1600-talets mitt anlades en större gård och nuvarande byggnad uppfördes 1789 av svenska militären, flottan. Delar av grunden - husets källare - verkar ha återanvänts från den föregående byggnaden. Under 1800-talet ägdes fastigheten av kanalbolaget, för att senare överföras till Vattenfall. Först 1999 friköptes fastigheten och kom i privat ägo.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback