Citat:
Ursprungligen postat av
lacrima
None taken, men jag förstår inte vad du menar, no offence men källare är för mig synonymt med fukt. Äldre hus med källare är inte alltid dränerade ens i efterhand, byggs väl knappast villor med källare idag heller, det är vad jag vet bara höghus som byggs med väl dränerade källarväggar och golv som grund eller av utrymmesskäl.
Vanlig torpargrund ger ingen fukt i bostäder under förutsättning att allt byggs på rätt sätt.
Däremot så är källarväggar ständigt utsatta för markfukt och ska man klä väggar och golv i en källare måste man använda icke organiska material i direktkontakt med väggar och golv och luftspalter för ventilation. Hus av äldre modell med betongplatta är ofta fuktskadade men dagens betongplattor är väl dränerade.
Poängen är, källare är ofta fuktiga, men det är heller inte tänkt att man ska bo i källarvåningen, det är ett senare påfund. Torpargrund eller stenkällare bygger på samma idé, att man lyfter upp boendet ovan marknivå, så att markfukten under boendet vädras ut. I hus med stampat jordgolv var det också en hiskelig markfukt och en hiskeligt dålig boendemiljö.
Platta på mark är ett senare påfund, och fuktproblem berodde ofta på dålig isolering, dvs att man inte hade grävt tillräckligt djup och dränerat, så att fukten steg upp genom plattan. Också det där med dom ingjutna syllarna på 70-talet, vilket gjorde att husen ruttnade underifrån. Klimatet i Sverige är såpass att den mesta fukten inte kommer ovanifrån eller från sidorna, utan från den konstant fuktiga marken. Utan vädring = fukt inomhus.
Att källarna användes för bostadsändamål berodde på dom där avdragen som jag nämnde tidigare, att folk fick sina villakällare subventionerade, och därmed använde dom som utökad boyta. Därför fuktiga rum i källaren. Men som sagt, det är inte tänkt att man ska bo i källaren heller...