Citat:
Ursprungligen postat av Kid Curry
Drullknull> Där ser man, trodde du på ditt twistade vis erkände äganderätt... "Olika" rättigheter är konsekvenser av varandra och därmed är äganderätten precis som rätten till liv och frihet också den absolut. Har dessvärre inte särskilt mycket tid just nu men jag är ganska säker på att blogglänken tar upp det bättre.
Jo, visst erkänner jag äganderätten, rätten till vad man producerar håller jag högt, kapitalister t.e.x. producerar inget. Samtidigt inser jag att den omöjligen kan bli absolut, i en värld med begränsade resurser fungerar Lockes äganderätt inte, speciellt med den snedvridna resursfördelningen som knappast uppkommit under fri handel utan med massivt kolonialt förtryck.
I en värld med begränsade resurser leder till kompromisser, fetingarna i den rika världen kan visserligen hävda sin absoluta äganderätt, på bekostnad av de fattiga som fått betala med ett kraftigt inskränkt livsrum.
När fetingen expanderar i den resursbegränsade världen får ett antal människor offra motsvarande livsutrymme. Den som hävdar att äganderätten kan vara absolut är inte vid sinnes fulla bruk, i verkligheten slutar all äganderätt i optimeringsprocesser om man samtidigt betraktar den individuella friheten. Kräver alla sin lika frihet måste approximationer till, alla kan inte bli kapitalister, någon måste arbeta för deras välgång, därmed faller argumentet om den absoluta äganderätten platt, således ett hjärnspöke.
Frågan är om absolut äganderätt kan vara giltig enligt liberal praxis när vi vet att den uppkommit med förtryck?