Citat:
Ursprungligen postat av Lyssna Kompis
Jag har aldrig sagt att jag tror att anarkisterna strävar efter att den starkes rätt. Det som anarkister strävar är säkert jättefint - men totalt omöjligt.
Så sade man om demokratin också innan den infördes. Bakåtsträvare som du förhindrar människans framsteg.
Citat:
För det första:
Om man tror att statslöshet går att leva i så borde man fundera lite över vad det egentligen innebär. Jo, det innebär att alla måste ta ett gemensamt och kollektivt ansvar, och det innebär också att alla måste dra repet åt samma håll. Tror du att detta är genomförbart? Knappast - eftersom alla har olika bakgrund och olika viljor. Vad händer då om någon har det så pass illa att denne inte klarar sin vardag - jo han måste kämpa för sin överlevnad. Vad händer då om han inte har mat för dagen - jo han måste begå brott. Vad händer då om vi inte har några verktyg för att stävja bortt - jo det blir kaos.
Man kan ha ett gemensamt beslutsfattande utan stat. Hört talas om direkt demokrati? Om någon har det dåligt i ett anarkistiskt samhälle kan det bero på två saker. Antingen är han handikappad, sjuk eller skadad på något sätt (i vilket fall jag anser att han bör få hjälp att klara sig) eller så väljer han att inte arbeta. Isåfall förtjänar han inte att få ta del av samhället. Minns dock att de allra flesta vill arbeta. Idag önskar över 90% av de arbetslösa i Sverige att de hade ett arbete.
Detta problem skulle inte behöva existera i ett samhälle där människors behov styr istället för pengabegär. Det vore exempelvis möjligt för staten att idag anställa alla arbetslösa till att gräva och fylla igen gropar, och ändå gå i vinst, eftersom de arbetslösa kostar samhället så mycket. Vad visar det? Jo, att problemet ligger inte i arbetsbrist. Arbetstillfällen kan alltid skapas. Problemet ligger i det kapitalistiska systemets oförmåga att tillfredsställa behov.
Jag säger alltså inte att alla behöver dra åt samma håll. Snarare kan de allra flesta sätta sig ner och diskutera åt vilket håll man ska dra, och sammarbeta därefter. Ditt sätt att se på saker är konkurrensbaserat. Sådant finns inte i ett anarkistiskt samhälle.
Citat:
Om du tror att alla kan leva efter gemensamma normer som man tillsammans kommit fram till så är du insnöad. För det första kommer det aldrig gå att komma fram till gemensamma normer, och om man väl skulle göra det så kommer dom falla ihop allteftersom, och tillslut har vi - - - kaos.
Det tror jag inte heller, jag tror att de allra flesta kan komma överens, speciellt om vi delar upp oss i mindre kommuner. Anta att det behövs en bättre infrastruktur. Folket beslutar om att något behöver göras. 45% tycker att vi ska bygga järnvägar, 50% tycker att vi ska bygga flygplatser, 5% tycker att vi ska värna om miljön istället. Här bör man i första hand sträva efter en kompromiss, precis som man gör i alla andra sociala sammanhang. Varför kan inte vuxna människor agera som sådana även i dessa lägen? Alternativt kan man helt enkelt dela upp samhället i tre, som går skilda vägar. Minoriteten får gärna flytta ut i skogen och skapa ett samhälle av lövhyddor, i samklang med naturen.
Citat:
EDIT: Eventuellt talar vi förbi varandra, men jag hävdar ändå att detta är produktenb av anarkism.
Jag tycker att jag bemöter dina argument på ett relevant sätt. Om du har några synpunker på hur jag skriver tar jag gärna konstruktiv kritik.