Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Förresten Kid Curry, ser att du har en ny kommentar; "Seizing the results of someone's labor is equivalent to seizing hours from him and directing him to carry on various activities." Inte trodde jag att du hade blivit kommunist

Du äger din kropp.
När du arbetar (till exempel bygger ett hus) äger du resultatet.
När du arbetar med andras varor utan deras tillstånd (till exempel bygger ett hus med mitt virke, utan mitt tillstånd), äger du
inte resultatet.
Så tänk dig följande scenario:
Jag är en arbetare. Jag äger min kropp (och dess arbete).
Jag går till en arbetsgivare och säger "Hej, får jag sälja mitt arbete mot dina pengar?", och arbetsgivaren säger "Självklart!".
Detta blir ett utbyte mellan två varor: Mitt arbete mot arbetsgivarens pengar (som alltså blir min lön).
När jag har fått lön, innebär det att arbetsgivaren äger mitt arbete (och jag äger arbetsgivarens lön).
Och precis som att arbetsgivaren inte har rätt till vinster jag gör med min lön (vinna på lotto kanske), så har inte jag rätt till vinsterna arbetsgivaren gör med det som innan var mitt arbete.
Alltså: jag säljer mitt arbete mot lön. Om arbetsgivaren tjänar mer på arbetet än vad han betalade i lön, finns där inga problem. Om jag tjänar mer på lönen än vad jag betalade i arbete, finns där inga problem.
Att säga att man inte kan sälja sitt arbete är att säga att arbetare inte äger sig själv.
Arbetaren har inte rätt till vinsten som görs på arbetet, av den enkla anledning att arbetaren sålde arbetet för lön. Arbetaren äger inte längre arbetet, och kan således inte kräva ut någon som helst vinst som görs tack vare arbetet.