Citat:
Ursprungligen postat av Bunnyman2
Jo det låter rimligt, men du kan inte utesluta faktorer som att han har vapen, kanske är fler än en person som är med och rånar dig, känner faktisk lite tvivel på den punkten, sitter faktist inte fel med poliser som man kan vända sig till vid stöld, istället för att själv behöva skapa ett gäng som skall "råna tillbaka" de saker som blev stulna, eller vad tycker du? Ne jag föredrar en diktator framför anarki, jag skulle ändå inte bryta mot diktatorns lagar, så skulle inte behöva oroa mig
Det intressanta är att staten snor mer än 50% av mina tillgångar varje månad...
Och vad kan jag sätta mot dem och deras vapenlagar och poliser?
Självklart kommer där finnas organisationer som håller på med "polisarbete" även i det statslösa samhället; inte bara i teorin utan också empiriskt (som vi sett i medeltida Irland och Island, och även ser i Somalia, bland annat).
Frågan är varför organisationen/organisationerna som har hand om det måste påtvingas med hjälp av staten?
Och vad gör man om staten, som den idag gör, håller på och kränka rättigheter?
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillisonline
I praktiken innebär alltså din värld, att man bara kan försvara sig, mycket mer kan du inte göra. Vad ska vi göra med alla våldsverkare som, bara vill döda och åter döda? Ska dem få gå fritt ute i samhället. Det är ju vad det innebär eftersom att man bara får försvara sig mot dem i din värld? Det går ju inte spärra in dem, det skulle gå emot dina värderingar, om tvång.
Frågan är vem som skulle låta dessa våldsönskare gå på gatorna?
Skulle kollektiven eller individerna verkligen vilja ha folk som öppet proklamerar sin vilja att fördärva nära sig?
Självklart får man inte använda våld och tvång om det inte är i självförsvar -
Om någon går fram till dig och säger att han tänker skjuta dig får du givetvis försvara dig.
Frågan blir ju: Vem skulle vilja förse dessa människor med el? Med mat?
Vem skulle låta dem gå på deras vägar?
Citat:
Du ska alltså tvinga mig att ge tillbaka det jag tagit av dig. Ibland är alltså tvång ok?
Jag tar tillbaka det som är mitt. Jag försvarar min egendom. Ger du inte mig det som är mitt, använder du ju våld mot mig.
Igen, våld i sig är inte fel, det är
initieringen av våld som är fel (det är alltså bara han som hotar och brukar våld först som gör fel, inte de som försvarar sig mot honom).
Citat:
Nä, inte alls, men det tvång som förekommer i ditt samhälle, kan mycket väl vara värre en statens tvång.
Var någonstans måste du försvara dig mest? Svårt att säga eller hur? Det finns bättre och sämre stater. Precis som det skulle kunna finnas bättre eller sämre icke stater. Dämed faller anarkismen, eftersom att du inte kan veta att en icke stat kommer att ha mindre grad av tvång än en demokratisk stat.
Så det värsta som kan hända om vi tar bort staten, är att staten uppkommer igen?
Anser du att vi inte bör motarbeta maffior, bara för att där kan komma andra hemskare maffior och ta de förras plats?
Citat:
Alla kan inte alltid försvara sig, ibland tvingas man. Ditt anarkistiska samhälle kommer inte uppstå i dagens värld, eftersom att du inte kan försvara dig mot all form av tvång. Ibland kan man tvingas ge efter. Hela poängen är att ditt samhälle inte kommer att funka, eftersom att tvånget ändå kommer att finnas där.
Där finns tvång i alla samhällen. Det är inget man kan komma ifrån. Frågan är om man löser problemet med tvång genom att använda ett system som själv bygger på tvång...
Lite paradoxalt, eh?
Jag är inte utopisk. Jag vet att där kommer finnas problem. Men jag är av åsikten att vi alla bör sträva efter frihet, och slå ner de som kränker våra rättigheter.
man gör inte detta genom att stödja den demokratiska staten.
Och igen, om nu människor vill ha en stark organisation som bekämpar brottslingar, så behöver den ju inte vara påtvingad, eller hur?
Om alla vill ha mjölk, behöver vi ju inte
tvinga folk att skaffa det..