Citat:
Ursprungligen postat av Chrillisonline
Ni säger att tvång är något ont. Staten bygger på tvång, därför är den också ond. Nåja, hur har ni tänkt att göra i er anarkistiska värld, om jag får för mig att vilja döda någon. Ska ni tvinga mig att inte göra det?
http://en.wikipedia.org/wiki/Non-aggression_principle
"Allt initierande av våld är fel". Försöker du döda någon så initierar du våld och har således gjort fel. Personen som "tvingar" dig att avstå från att döda har däremot inte gjort fel.
Citat:
Även, utan en stat, så skulle det förekomma tvång
Ja...? Det rättfärdigar likförbannat inte statens använding av tvång, vilken är större än tvånget som finns hos de frivilliga sammanslutningarna.
Citat:
I ett samhälle utan stat, skulle olika grupper, ändå kunna skapa sig tillräcklig auktoritet för att tvinga oss att göra sånt som vi inte vill. Hels Angels får ju större befogenheter utan den stat, som begränsar deras möjligheter att leka gangsters. Elller för den delen annan form av organiserad brottslighet. Eller ska ni tvinga dem att inte göra vad dem vill?
HA hade fått göra precis vad fan de vill, så länge de inte hade levt jävel med någon. Hade de levt jävel med någon, ja, då hade folk fått försvara sig mot dem. Svårare än så är det inte.
Citat:
Kanske är det till och med så, att graden av tvång är mindre i en demokratisk stat, än vad den skulle vara i en icke stat. Allt beror ju på vilka människor som finns i icke staten. Vad föredrar ni ett maffiastyrt samhälle, eller en demokratiskt stat? Poängen är alltså, att ni kan inte veta att graden av tvång kommer att vara mindre i en icke stat än i en demokrati.
På sätt och vis kan vi det. Det har funnits ganska många väl fungerande anarkistiska samhällen byggda på frivillig kooperation.