2008-05-04, 20:47
Medlem
Alpha-Omegas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillisonline
Ni säger att tvång är något ont. Staten bygger på tvång, därför är den också ond. Nåja, hur har ni tänkt att göra i er anarkistiska värld, om jag får för mig att vilja döda någon. Ska ni tvinga mig att inte göra det?

http://en.wikipedia.org/wiki/Non-aggression_principle

"Allt initierande av våld är fel". Försöker du döda någon så initierar du våld och har således gjort fel. Personen som "tvingar" dig att avstå från att döda har däremot inte gjort fel.

Citat:
Även, utan en stat, så skulle det förekomma tvång

Ja...? Det rättfärdigar likförbannat inte statens använding av tvång, vilken är större än tvånget som finns hos de frivilliga sammanslutningarna.

Citat:
I ett samhälle utan stat, skulle olika grupper, ändå kunna skapa sig tillräcklig auktoritet för att tvinga oss att göra sånt som vi inte vill. Hels Angels får ju större befogenheter utan den stat, som begränsar deras möjligheter att leka gangsters. Elller för den delen annan form av organiserad brottslighet. Eller ska ni tvinga dem att inte göra vad dem vill?

HA hade fått göra precis vad fan de vill, så länge de inte hade levt jävel med någon. Hade de levt jävel med någon, ja, då hade folk fått försvara sig mot dem. Svårare än så är det inte.

Citat:
Kanske är det till och med så, att graden av tvång är mindre i en demokratisk stat, än vad den skulle vara i en icke stat. Allt beror ju på vilka människor som finns i icke staten. Vad föredrar ni ett maffiastyrt samhälle, eller en demokratiskt stat? Poängen är alltså, att ni kan inte veta att graden av tvång kommer att vara mindre i en icke stat än i en demokrati.

På sätt och vis kan vi det. Det har funnits ganska många väl fungerande anarkistiska samhällen byggda på frivillig kooperation.
Citera
2008-05-04, 20:58
Medlem
Joppees avatar
Jag ger Chrillisonline mitt fulla support i denna diskussion.
Fuck ya all anarchist… Era resonemang är bara för rationella (ironi) .
Globalt realistiskt perspektiv: anarki förekommer alltid mellan mäktiga och ej mäktiga länder… inescapable facts… men seriöst: även då vi ej kommer att kunna etablera global fred och förutsätta ett globalt rättsväsende …så borde mänskligheten utgå ifrån ett liberalistiskt perspektiv och motarbeta all form av anarkism.

Again, fuck ya anarchists ….. Det är inte ens lönt att ni försöker övertyga mig med en massa dåliga kontra repliker som :” gå och läs på etc.”….

Till och med en förtryckande diktatur regim är en bättre samhällsstruktur än anarki.

FUCK YA !!!
Citera
2008-05-04, 21:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Joppee
Globalt realistiskt perspektiv: anarki förekommer alltid mellan mäktiga och ej mäktiga länder… inescapable facts… men seriöst: även då vi ej kommer att kunna etablera global fred och förutsätta ett globalt rättsväsende …så borde mänskligheten utgå ifrån ett liberalistiskt perspektiv och motarbeta all form av anarkism.

Again, fuck ya anarchists ….. Det är inte ens lönt att ni försöker övertyga mig med en massa dåliga kontra repliker som :” gå och läs på etc.”….

Till och med en förtryckande diktatur regim är en bättre samhällsstruktur än anarki.

FUCK YA !!!
För det första kanske du skulle ta reda på skillnaden mellan anarki och anarkism. Anarkism ligger ju lite närmare liberalism än en "diktatur regim".
Fuck YALL! Var jag häftig nu?
Senast redigerad av ATY 2008-05-04 kl. 21:07.
Citera
2008-05-04, 21:07
Medlem
Alpha-Omegas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillisonline
Alla kan inte alltid försvara sig, ibland tvingas man. Ditt anarkistiska samhälle kommer inte uppstå i dagens värld, eftersom att du inte kan försvara dig mot all form av tvång. Ibland kan man tvingas ge efter. Hela poängen är att ditt samhälle inte kommer att funka, eftersom att tvånget ändå kommer att finnas där.

Kan man inte försvara sig så finns det gott om sätt att lösa det på. Man kan betala andra att göra det åt en, eller så kan man helt enkelt slå sig samman med andra som behöver beskydd och hjälpa varandra. Visst, det kommer alltid att finnas lite tvång kvar, men det har vi aldrig förnekat. Det gör inte anarkismen omöjlig, det gör bara att anarkismen inte blir en utopi.

Citat:
Och eftersom att tvång alltid kommer att finnas, kommer inte heller ditt drömparadis att vara möjligt, inom den närmaste framtiden. Anarkismen kräver väldigt, små och få grupper, för att människor frivilligt ska kunna enas tillsammans. Och även om vi skulle bestå av små och få grupper, så kommer dessa att utvecklas till att bli större, därmed blir det, dessto svårare att enas.

Egentligen inte. Även stora grupper går att delas in i mindre så att även stora samhällen kan fungera. För övrigt så glömmer du bort det faktum att om en person inte gillar de lagar och relgeringar som finns på en plats eller i en organisation, så är han fri att flytta eller att skapa något eget efter egna preferenser. Det kan du inte göra i en stat (flytta ifrån, möjligtvis, men meh).

Citat:
Vad säger du om teorin att alla ska få göra vad dem vill för att man annars inskränker människors frihet? Den är ganska logisk tycker jag. Det betyder att jag ska få slå ner dig om jag önskar.

Vad jag säger om den teorin? Jag säger att det är den största hög av rykande dynga jag någonsin hört.
Citera
2008-05-04, 21:10
Medlem
Alpha-Omegas avatar
Citat:

FUCK YA !!!

Mm-hmm... och hur står det till med dig idag då? Är det långt kvar tills du fyller 15?
Citera
2008-05-04, 21:29
Medlem
Joppees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha-Omega
Mm-hmm... och hur står det till med dig idag då? Är det långt kvar tills du fyller 15?

Du själv? Fyller väl 30 snart och förespråkar fortfarande anarkism.
Smart kille liksom LOL
Citera
2008-05-04, 21:34
Medlem
Joppees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ATY
För det första kanske du skulle ta reda på skillnaden mellan anarki och anarkism. Anarkism ligger ju lite närmare liberalism än en "diktatur regim".
Fuck YALL! Var jag häftig nu?

Oavsett vad syftar jag rent funktionellt ”long term” …
Diktatur kanske inte är kul direkt, men bättre hålla klasser, etniciteter och religiösa grupper under kontroll igenom förtryck …..än att låta dem lever under anarkism….
Oavsett vad ….hur vacker din ideologi är utifrån ett teoretiskt perspektiv ….så är den 100% olämplig utifrån ett praktiskt …

Men oj vad vackert o harmoniskt ….anarkism principerna klingar ….funktionell symbios det där du …….

Fuck ya all
Citera
2008-05-04, 21:36
Medlem
Pseud0nyms avatar
Citat:
Du själv? Fyller väl 30 snart och förespråkar fortfarande anarkism.
Smart kille liksom LOL

Professor Noam Chomsky är professor i filosofi och lingvistik och har kallats "världens störste nu levande intellektuellle". Han är även anarkist, han är typ 78. Här är ett klipp där han debatterar den kände sociologen Foucault nån gång på 70-talet.

http://www.youtube.com/watch?v=hbUYsQR3Mes
Citera
2008-05-04, 21:40
Medlem
Joppees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseud0nym
Professor Noam Chomsky är professor i filosofi och lingvistik och har kallats "världens störste nu levande intellektuellle". Han är även anarkist, han är typ 78. Här är ett klipp där han debatterar den kände sociologen Foucault nån gång på 70-talet.

http://www.youtube.com/watch?v=hbUYsQR3Mes

Professor Noam Chomsky har rökt för mycket weed
Citera
2008-05-04, 21:41
Medlem
Pseud0nyms avatar
Citat:
Professor Noam Chomsky har rökt för mycket weed

Han är trots det mycket smart. Han revolutionerade språkvetenskapen.
Citera
2008-05-04, 22:22
Medlem
Citat:
Va? Mina behov fylls redan acceptabelt, så det är lugnt, jag tvingas iofa att jobba, men det ger ju mig en arena för klasskamp så jag klagar inte.

Ja om det inte finns kapitalism eller nån stat, så borde ju konkurransen vara borta, eller? Då är det kanske inte så svårt att tillfredsställa folks behov, speciellt om man ger fan i att producera en massa saker som aldrig används, tex så bränner man ju en massa av EUs jordbruksöverskott(bla lär hela den grekiska tobaksskörden eldas upp), så det är nog lugnt.

Och som tidigare sagt, om tvång är en del av dina behov så finns det nog utrymme även för det, sexuellt avvikande ska givetvis få utöva sitt så länge inte nån annan tar skada av det. Om du är kontrarevolutionär, så vet jag massor av vänsterbögar och vänstertjejer som gärna hjälper dig.

Du hakar upp dig väldigt mycket på behov. Även utan en kapitalistisk stat, så skulle folk ha olika behov. Även en icke-stat, skulle kunna ha marknadsekonomiska inslag.

En icke-stat skulle även kunna innehålla många andra inslag, som gör att en icke-stat har en större grad av tvång än, en demokratiskt styrd stat. Avsaknad av ett rättsystem, polis etc, skulle kunna betyda en större grad av tvång i en icke-stat.

Nu är inte tvång något av mina behov, men tack för att du tänker på mig.

Puss på dig
Citera
2008-05-04, 23:03
Medlem
Citat:
Kan man inte försvara sig så finns det gott om sätt att lösa det på. Man kan betala andra att göra det åt en, eller så kan man helt enkelt slå sig samman med andra som behöver beskydd och hjälpa varandra. Visst, det kommer alltid att finnas lite tvång kvar, men det har vi aldrig förnekat. Det gör inte anarkismen omöjlig, det gör bara att anarkismen inte blir en utopi.

Nåja, min poäng är ju att en icke-stat antagligen kommer ha en större grad av tvång, än en demokratisk styrd stat.

Citat:
Egentligen inte. Även stora grupper går att delas in i mindre så att även stora samhällen kan fungera.

Men alla i samhället måste ju vara eniga för att genomföra beslutet, eller hur? Därför kan du inte heller dela in den stora gruppen i massa olika smågrupper.

Citat:
För övrigt så glömmer du bort det faktum att om en person inte gillar de lagar och relgeringar som finns på en plats eller i en organisation, så är han fri att flytta eller att skapa något eget efter egna preferenser. Det kan du inte göra i en stat (flytta ifrån, möjligtvis, men meh

Och om denna personen inte vill flytta då, måste han då följa organisationens regler? Nä, det kan ni ju inte göra, ditt samhälle bygger på en enhällighet.

Citat:
Vad jag säger om den teorin? Jag säger att det är den största hög av rykande dynga jag någonsin hört.

Den är inte mindre logisk än det exemplet jag fick uppvisat för mig innan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in