Citat:
Om majoriteten av människor varit onda gangstrar, hade alla stater styrts av onda gangstrar (eller ja, i alla fall ondare än vi har idag).
Ursprungligen postat av Chrillisonline
Frågan är om, dessa våldsverkare låter dig gå på gatan? Frågan är om, gangsters låter dig gå på gatan? Varför tar du för givet, att ni dem, goda människorna, har makten?
När tiden kommer för ett statslöst samhälle är de flesta redan "goda".
Självklart är det så, att om alla personer i världen tycker att stöld är bra, så kan man inte komma in och tro att man inte ska bli bestulen bara för att man har rätten.
Det kräver såklart lite övertalning.
Citat:
Du förstår alltså inte skillnaden mellan självförsvar och angreppsvåld?
Nej, jag har bara tagit det, du kallar din egendom, vill du ha tillbaka det, får du slå ner mig. Jag tänker dock inte, slå första slaget. Men jag tänker försvara mig, för att behålla det jag tagit av dig, för att du inte ska använda tvång.
Citat:
En icke-stat är ju ingenting... Den kan inte bestå av tvång.
Det som kan hända är kanske att, din icke stat, består av långt mycket mer tvång, än en demokratiskt styrd stat.
Citat:
Självklart är det samhälle som bygger på minst tvång att föredra.
Anser du inte att det alltid kommer att förekomma tvång? Om, du måste välja mellan två samhällen där det förekommer olika grader av tvång, visst tar du då den med minst tvång i? Om det visar sig att det förekommer mindre tvång i en demokratiskt styrd stat, föredrar du då inte denna framför en icke stat, där det förekommer mer tvång? Det mest logisk vore väl att välja det alternativ, som ger minst tvång? Varför haka upp sig på att en icke stat, automatiskt resulterar i mindre tvång än en demokratiskt styrd stat?
Det statsdemokratiska samhället bygger på tvång.
Det anarkistiska samhället bygger inte på tvång.
Ergo: Det anarkistiska samhället är att föredra.
Om frågan sen är vilket samhälle som kommer innehålla mest tvång, så har vi ju redan tagit bort en stor portion tvång när staten som sådan försvinner.
Varför ett anarkistiskt samhälle skulle leda till mer tvång förstår jag inte. Du får gärna visa varför fallet skulle vara så, både teoretiskt och med empiriska bevis.
Citat:
Rättigheter är något som alltid existerar, överallt och för alla. Vad som står på en papperssida i en lagbok har inget att göra med mina rättigheter.
I ditt samhälle finns inga rättigheter, eftersom att det inte finns några lagar. Och du hakar ständigt upp dig på att ditt anarkistiska samhälle, automatiskt ger ett samhälle som, ger större frihet och mindre tvång, varför skulle det nödvändigtvis bli så?
Rättigheter bestäms av logik och rationalitet.
Om du lägger fram en moralisk teori måste den alltså vara logisk och rationell för att vara giltig.
Den moraliska teorin som säger att alla har rätten att inte bli tvingade av någon annan är logisk och rationell, och därför giltig.
Varför det anarkistiska samhället skulle ge större frihet och mindre tvång?
När du tagit bort den statsdemokratiska staten har du tagit bort det mesta av tvånget.
Det som återstår är alltså tjuvar, mördare, och liknande, och varför ett anarkistiskt samhälle inte skulle klara av att lösa det problemet förstår jag inte. Du får gärna förklara!
Själv är jag helt övertygad om att ett anarkistiskt, frivilligt, samhälle kan lösa problemen bättre än en centralplanerande stat någonsin kan; baserat på kunskapen om hur ekonomi faktiskt fungerar.
Men vem vet, du kanske har information som jag inte har. Övertyga mig!