2008-05-04, 23:13
Medlem
BinaryTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillisonline
Nåja, min poäng är ju att en icke-stat antagligen kommer ha en större grad av tvång, än en demokratisk styrd stat.
Varför?

Det mesta av tvånget i samhället (statsdemokratiska staten) är borta.

Till det lägger vi ett minskat ekonomiskt incitament till att stjäla; ofta har det att göra med narkotika som ju blir helt lagligt, samt folk som lever i svår fattigdom, något som också kommer minska när staten upphör med att sluka en massa tillgångar och slösa bort dem på planekonomiskt skit (som subventioner).

Inga vapenlagar som desarmerar folket, vilket innebär bland annat att även polisarbete och liknande kommer göras mycket bättre (empiriskt bevisat).
Citera
2008-05-04, 23:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av loop62
Varför skulle man det? Som sagt läs på lite om det här med behov, eller tänkt till när du skiter nästa gång.

Det finns många psykopater, kriminella gäng och dårar som har "behov" av att mörda, våldta, råna och lemlästa folk.
Citera
2008-05-04, 23:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av AmandaPanda
Det finns många psykopater, kriminella gäng och dårar som har "behov" av att mörda, våldta, råna och lemlästa folk.

Föds de som sådana eller skapas dom i sin sociala miljö?
Citera
2008-05-04, 23:40
Medlem
Kid Currys avatar
Citat:
Att 349 av dem var fjärde år får ta sig in i riksdagen och diktera villkoren för alla andras liv är väl lite det som är problemet...
Citera
2008-05-05, 01:17
Medlem
Citat:
"Allt initierande av våld är fel". Försöker du döda någon så initierar du våld och har således gjort fel. Personen som "tvingar" dig att avstå från att döda har däremot inte gjort fel.

Din så kallade princip är inte objektiv. Den är utformad efter ideologiska ståndpunkter, därför håller inte ditt argument.

Citat:
Ja...? Det rättfärdigar likförbannat inte statens använding av tvång, vilken är större än tvånget som finns hos de frivilliga sammanslutningarna.

Det låter ju fint det där med "frivilliga sammanslutningar", men i praktiken finns det inget som säger att en icke-stat kommer att ha mindre tvång. Saken är ju att den att de frivilliga sammanslutningarna, kommer få svårt att få någon större inverkan, då dessa "frivilliga sammanslutningar" kräver enhällighet, därför är chansen mycket liten att det anarkistiska samhället kommer att uppstå, ja i alla fall i någon större skala.

Citat:
På sätt och vis kan vi det. Det har funnits ganska många väl fungerande anarkistiska samhällen byggda på frivillig kooperation.

Hur stora var dessa? Definiera också väl fungerande samhällen är du snäll.
Citera
2008-05-05, 01:25
Medlem
Citat:
Det mesta av tvånget i samhället (statsdemokratiska staten) är borta.

Eller kanske det berättigade tvånget för att se till att det blir någorlunda lugnt.

Citat:
Inga vapenlagar som desarmerar folket, vilket innebär bland annat att även polisarbete och liknande kommer göras mycket bättre (empiriskt bevisat).

Det finns ju inga poliser i det anarkistiska samhället. Ni får ju inte ens bära in dårarna i finkan för då skulle ni bryta mot era egna principer.
Senast redigerad av Chrillisonline 2008-05-05 kl. 01:33.
Citera
2008-05-05, 02:17
Medlem
slipZens avatar
Citat:

Nej, det finns det inte.
Citera
2008-05-05, 12:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av slipZen
Nej, det finns det inte.

Jaså? Vilken fantasivärld lever du i där det inte finns några kriminella?
Citera
2008-05-05, 12:20
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kid Curry
Att 349 av dem var fjärde år får ta sig in i riksdagen och diktera villkoren för alla andras liv är väl lite det som är problemet...

Ja det skulle ju säkert bli bättre om Hells Angels, Bandidos, maffian och övriga rånare och psykopater fick agera fritt utan att någon "dikterar villkoren" för dem
Citera
2008-05-05, 13:23
Medlem
slipZens avatar
Citat:
Jaså? Vilken fantasivärld lever du i där det inte finns några kriminella?

Jag tänkte säga samma värld som du, men då din värld antagligen består av väldigt konstiga saker så nöjer jag mig med att säga att jag lever i verkligheten.

Klart som fan det finns kriminella. Det finns en djävla massa kriminiella faktiskt. Det jag anser inte existerar är massvis med psykopater och "kriminella gäng som har behov att våldta folk". De flesta blir brottslingar just pga faktorer som existerar enbart pga hur dagens samhälle ser ut. Ändrar man samhället så har man tagit bort en enorm grund för kriminalitet.

Kvar kommer det alltid finnas en liten liten klick med sjuka människor, men dessa är inte många.
Citera
2008-05-05, 13:41
Medlem
Pseud0nyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillisonline
Ni kan inte tvinga mig, anarkister

Jodå, det går alldeles utmärkt!
Citera
2008-05-05, 14:55
Medlem
Citat: