Citat:
Ursprungligen postat av Pseud0nym
Alltså, slutsatsen är precis i enlighet med mitt ursprungliga påstående. Du har mindre inflytande över ditt eget liv än Kamprad.
Jag ger upp, det är som att diskuttera med en vägg. Jag har perfekt kontroll och perfekt inflytande över mitt eget liv, även fast jag just nu är sjukskriven. Comprende?
Sen att du är så fruktansvärt avundsjuk på Kamprad eller andra rika och betydelsefulla människor, det behöver du inte väga in när du argumenterar mot mig.
Citat:
Jag förnekar inte att man har ett visst inflytande över sitt öde, men jag tror att man begränsas kraftigt om man tillhör arbetarklassen. Exempelvis har du färre jobb att välja mellan om du har lite pengar. Tillhör du överklassen kan du å andra sidan ta hjälp av pappas kontaktnät för att få jobb, eller av hans pengar för att starta eget. Hursomhelst kan vi dra kanske enas om att det är både systemet och individen som bestämmer individens öde. Vad vi är oense om är de båda parternas grad av inflytande. Detta är lite svårt att diskutera, då det är svårt att mäta. Några förslag? Jag påstår exempelvis att en stor del av vårat konsumtionsmönster påverkas av reklam.
Det är inte systemets fel om du föds fattig eller rik. Det är inte systemets fel om din familj tillhör arbetarklassen eller överklassen. (Som du nu uttrycker dig, ordet klassindelning har knapp funnit i mitt vokabulär förrän nu, jag har aldrig sett på människor och tänkt att "dom är överklass för att dom är läkare" och "han är arbetarklass för han jobbar i fabrik". I mina ögon känns bara förlegat och ger uttryck fär att olika människor är olika värda pga deras jobbförhållande/ekonomiska förhållande). Det är inte med hjälp av systemet som man tjänar mycket pengar. Och det är inte med hjälp av systemet som människor blir lyckliga. Så jag kan inte hålla med dig om att systemet skapar svårigheter för fattiga personer och gynnar rika personer, för det är ungefär vad du gett uttryck för hittills.
Citat:
Japp.
Du är verkligen inte smart.
Citat:
Jo det gör vi visst. Bara för att vi har rätt att säga emot innebär det inte att vi har något inflytande. Har du någon gång försökt få reklampauserna att sluta på TV6? Det är svårt, kan jag tala om. Minst 5000 reklambudksap om dagen bombarderas vi med, om vi ska fråga "fiendelägret" (
http://www.relationshipgroup.com/2006/10/)
Och? TV6 är tillhör den privata sektorn. Du väljer om du vill titta på kanalen. Vill du slippa reklam så kan du titta på SVT 1/2/24, kunskapskanalen osv. Dessa drivs av den offentliga sektorn, dvs staten. Och här finns ingen reklam.
Hörde du det? Staten.... ingen reklam....
Så ta ditt propagandasnack och försök lura någon annan.
Citat:
Vilka? De kan uppleva saker och dra slutsatser själva, om de ges möjligheten, och dra sin egna slutsatser. Precis som företagsledare gör idag.
Så du menar inte att man behöver någon utbildning för att kunna leda ett företag? Likväl som man behöver utbildning för att kunna klara roboten i fabriken?
Bra tänkt, kompis.
Citat:
Jag tycker att man ska kunna ha inflytande utan att vara politiker. Jag tycker att även en städerska ska få vara med och bestämma. Men du kanske inte tycker det? Du kanske tycker att det är okej att politikerna ska få göra lite som de vill, och inte lyssna på vad folket säger till dem? Det låter lite så, när du tycker att de ska ha större inflytande än folket.
Städerskan får vara med och bestämma, lika väl som du och jag. Det kallas rösträtt. Om inte majoriteten av sveriges folk skull ha de åsikterna som borgarna har du skulle de inte sitta i regering idag.
Och politikerna gör inte som dom vill. Dom följer sina respektive ideologier, som grundar sig i folkets vilja.
Och nej jag tycker inte att städerskan ska få fatta beslut och bestämma över hur sverige, likväl som jag inte tycker att ekonomichefen på Ericsson ska få det, eller busschauffören eller vd:n. Jag lämnar det åt de som har det som sitt heltidsjobb. Det blir nämligen bäst så. MEn det förstår man inte om man tror att man kan lyckas skapa ett land utan statsstyre där människorna tillsammans styr över sitt land. Det går inte i dagens samhälle, och det kommer aldrig gå så länge människan har sina grundläggande instinkter, t.ex. överlevnadsinstinken samt egoismen.
Citat:
Det skulle jag också göra, jag skulle försöka få med mina arbetskamrater på en strejk eller liknande. Men detta ska inte ens behövas! Varför ska vi, som sköter jobbet, ha mindre makt över fabriken än de, som lätt kan ersättas och ändå får mer pengar än vi?
Det du säger är ungefär varför ska jag försöka ändra på min situation, det skulle ju inte behövas om vi levde i den värld som är som jag vill ha den...´
Om man vill ha förändring så brukar man få kriga för den. Kolla på sjuksköterskorna t.ex. De säger ifrån för att de inte är nöjda - alldeles utmärkt!
Citat:
Precis, så ska det låta! Och om människor är lika mycket värda, varför ska då vissa få bestämma mer över andra?
Därför att människors lika värde sitter inte i makt som du tycks tro.
Citat:
Men min chef har större möjligheter än vad jag har. Han kan öka arbetstakten utan att kämpa. Hans jobb är inte mer påfrestande än mitt,.....
Ni har som sagt båda ett påfrestande jobb, men det är påfrestande på olika sätt.
Citat:
.....överklassen i allmänhet är friskare och gladare. Varför ska han få sin vilja igenom bara sådär? Varför ska han ha störra inflytande över VÅRAT arbete?
Väldigt enkelt: Han har en position som har beslutsfattanderätt. Därför har han inflytande över ert arbete. Har har förmodligen bättre kunskaper än du om hur man sköter ett företag, därför har han den positionen. Om jag har fel här så är det väl bara för dig att kämpa på och visa intresse för att klättra, så kommer säkert den möjligheten att ges till dig. Men det är nog egentligen inte vad du vill. Du vill att alla gemensamt på en arbetsplats ska styra. Varför tror du människor i krig har befäl i staben och ute i fält. Här gäller det liv och här har man också valt en hierarkisk struktur. Varför tror du man har gjort det?
Och det där andra du skrev om att överklassen är friskare och gladare - det tror jag bara är smörja. Ge mig fakta så ska jag börja argumentera sen i den frågan.