2008-05-20, 00:06
Medlem
Pseud0nyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lyssna Kompis
Jag ger upp, det är som att diskuttera med en vägg. Jag har perfekt kontroll och perfekt inflytande över mitt eget liv, även fast jag just nu är sjukskriven. Comprende?

Nej det har du inte. Du skulle exempelvis få stora problem om du försökte påverka hur matvarorna du köper produceras och vad de produceras av.

Citat:
Sen att du är så fruktansvärt avundsjuk på Kamprad eller andra rika och betydelsefulla människor, det behöver du inte väga in när du argumenterar mot mig.

Det gör jag inte, jag använder lite olika rika personer som exempel. Men visst, vem fan skulle inte vila vara miljardär?

Citat:
Det är inte systemets fel om du föds fattig eller rik. Det är inte systemets fel om din familj tillhör arbetarklassen eller överklassen.

Nej, men det är systemets fel att detta har en stor betydelse för mitt liv.

Citat:
(Som du nu uttrycker dig, ordet klassindelning har knapp funnit i mitt vokabulär förrän nu, jag har aldrig sett på människor och tänkt att "dom är överklass för att dom är läkare" och "han är arbetarklass för han jobbar i fabrik". I mina ögon känns bara förlegat och ger uttryck fär att olika människor är olika värda pga deras jobbförhållande/ekonomiska förhållande).

Olika värda är ju precis vad jag inte tycker att de är.

Citat:
Det är inte med hjälp av systemet som man tjänar mycket pengar. Och det är inte med hjälp av systemet som människor blir lyckliga. Så jag kan inte hålla med dig om att systemet skapar svårigheter för fattiga personer och gynnar rika personer, för det är ungefär vad du gett uttryck för hittills.

Nähä, och ändå har vi kommit överens om att olika människor föds med olika förutsättningar. Naturligtvis gynnar systemet vissa personer bättre än andra.

Citat:
Du är verkligen inte smart.

Din debatteknik bländar mig. Jag är för övrigt mycket smart, det har jag fått någorlunda objektiva bevis på ett flertal gånger.

Citat:
Och? TV6 är tillhör den privata sektorn. Du väljer om du vill titta på kanalen. Vill du slippa reklam så kan du titta på SVT 1/2/24, kunskapskanalen osv. Dessa drivs av den offentliga sektorn, dvs staten. Och här finns ingen reklam.

Jag vill kunna bestämma över min vardag. Den begränsas idag av reklam, som du så fint erkänner med de där orden. Men okej, vi tar det ett steg längre. Det finns reklam på affischer på väggarna i stan. Ska jag undvika stan då också?

Citat:
Hörde du det? Staten.... ingen reklam....
Så ta ditt propagandasnack och försök lura någon annan.

Det är inte bara staten som kan använda sig av propaganda.

Citat:
Så du menar inte att man behöver någon utbildning för att kunna leda ett företag? Likväl som man behöver utbildning för att kunna klara roboten i fabriken?

I de flesta fall tror jag att arbetarna kan sköta besluten genom direkt omröstning. Man kan gott och väl behöva utbildning för att sköta vissa saker, även om jag tror att behovet knappast är så stort som man kan tro. Se på dagens politiker, många av dem är rent ut sagt kasst utbildade. Speciellt sossarna. Hursomhelst, det finns inget som hindrar att arbetsledare är (alternativt blir) utbildade och samtidigt väljs demokratiskt.

Citat:
Städerskan får vara med och bestämma, lika väl som du och jag. Det kallas rösträtt. Om inte majoriteten av sveriges folk skull ha de åsikterna som borgarna har du skulle de inte sitta i regering idag.

En gång vart fjärde år ja. De andra cirka 1400 dagarna är hon i det närmaste utan inflytande. Dessutom har hon ingen makt över ekonomin, den bestäms av företagsledningarna. Trots att det är hon och hennes arbetarklasskamrater som gör själva jobbet. Snacka om sjukt!

Citat:
Och politikerna gör inte som dom vill. Dom följer sina respektive ideologier, som grundar sig i folkets vilja.

Det har jag heller inte påstått. Du sade dock att jag skulle bli politiker om jag ville ha mer inflytande. Alltså har politiker mer inflytande än gemene man i dagens samhälle. Så ska det väl inte vara?

Citat:
Och nej jag tycker inte att städerskan ska få fatta beslut och bestämma över hur sverige,

Varför inte? Det är hennes egen situation det handlar om, vilken rätt har vi att ta ifrån henne rätten att bestäma över den?

Citat:
likväl som jag inte tycker att ekonomichefen på Ericsson ska få det, eller vd:n.

De bestämmer i högsta grad över Sverige idag. Jag är dock glad över att du tycker att de inte borde få göra det.

Citat:
Jag lämnar det åt de som har det som sitt heltidsjobb. Det blir nämligen bäst så. MEn det förstår man inte om man tror att man kan lyckas skapa ett land utan statsstyre där människorna tillsammans styr över sitt land. Det går inte i dagens samhälle, och det kommer aldrig gå så länge människan har sina grundläggande instinkter, t.ex. överlevnadsinstinken samt egoismen.

Vad baserar du det på? Det är ju egoismen som är en av anledningarna till att vi själva ska få bestämma. Vem vill inte ha mer makt över sin vardag? Vem vill inte ha mer pengar? Vi låter överheten ta dessa saker från oss, och vissa av oss tackar till och med dem för det. Nej du, ditt svammel om effektivitet är helt ogrundat. Det finns ingenting som säger att Mona Sahlin eller Fredrik Reinfeldt är duktigare på att bestämma över vår vardag än vad vi själva är.

Citat:
Det du säger är ungefär varför ska jag försöka ändra på min situation, det skulle ju inte behövas om vi levde i den värld som är som jag vill ha den...´

Det säger jag inte alls. Jag tycker att det är utmärkt bra att kämpa för sin sak. Jag är nog mer benägen att försöka ändra min situation än du, som vill ha kvar dagens system. Jag vill lösa problemet permanent. Där du vill ha kvar samhället där man måste driva igenom en facklig kamp varje gång man vill få sin vilja igenom vill jag istället göra slut på det behovet en gång för alla. Jag vill att kampen ska räknas. Jag vill förändra samhället till ett där bestämmande över sin egen vardag är en självklarhet.

Citat:
Om man vill ha förändring så brukar man få kriga för den. Kolla på sjuksköterskorna t.ex. De säger ifrån för att de inte är nöjda - alldeles utmärkt!

Ja verkligen! Vad jag menar är att i ett samhälle där människors behov styrde istället för girighet skulle man inte behöva ta dessa konflikter. I dagens samhälle, visst, strejka på bara! Ju mer desto bättre. Det gör bara klasskampen och behovet av en förändring ännu tydligare, och dessutom möjligare.

Citat:
Därför att människors lika värde sitter inte i makt som du tycks tro.

Naturligtvis inte, men lika värda människor är värda lika mycket makt över sina egna liv. Förhållandet kan jämföras med löner och arbete. Om man utför samma arbete (om man har samma värde) ska man få samma lön (ska man ha samma makt).

Citat:
Ni har som sagt båda ett påfrestande jobb, men det är påfrestande på olika sätt.

Manliga högre tjänstemän lever i genomsnitt 7,9 år längre med full hälsa än manliga arbetare utan yrkesutbildning. För kvinnor är motsvarande skillnad 7,6 år.
Gunnar Ågren: "Folkhälsa i framtiden", föredrag 000215, fhi.se 020810

Barn i familjer med ekonomiska problem mår sämre än andra barn, både fysiskt och psykiskt. Barn som inte haft möjlighet att delta i aktiviteter, som exempelvis att gå på bio eller konsert, har också sämre hälsa. Barn till arbetare har högre dödlighet i både sjukdomar och olycksfall än barn till tjänstemän.
SOU 2001:55, s. 246-253 / LO: ”Lyfter floden alla båtar?”, 2002, s 33

Det är ganska tydligt vilka som mår bra och inte här. Men du kanske tror att det inte finns något sammanband mellan psykisk och fysisk hälsa och arbetets påfrestning?

Citat:
Väldigt enkelt: Han har en position som har beslutsfattanderätt.

Det hade Hitler också. Ger det hans styre legitimitet?

Citat:
Därför har han inflytande över ert arbete. Har har förmodligen bättre kunskaper än du om hur man sköter ett företag, därför har han den positionen.

Eller så är han bundis med min chef. Jag är helt övertygad om att arbetare kan lära sig sköta ett företag tillsammans alldeles utmärkt. Det finns inget som hindrar att arbetare utbildar sig heller. Vem vet, beslutsfattaren i fråga kanske till och med blir kvar på sin post, om arbetarna väljer att ha det så. Huvudsaken är att det finns demokrati inblandat i processen.

Citat:
Om jag har fel här så är det väl bara för dig att kämpa på och visa intresse för att klättra, så kommer säkert den möjligheten att ges till dig.

Fast jag har inte samma möjligheter som han har. Han har en makt över mig. Om han vill kan han exempelvis förhindra mitt klättrande.

Citat:
Men det är nog egentligen inte vad du vill. Du vill att alla gemensamt på en arbetsplats ska styra.

Japp!

Citat:
Varför tror du människor i krig har befäl i staben och ute i fält. Här gäller det liv och här har man också valt en hierarkisk struktur. Varför tror du man har gjort det?

Huvudsakligen eftersom man pysslar med en tävling. Det är konkurrens. I ett samhälle som bygger på sammarbete istället skulle soldaterna gå hem tillsammans diskuterandes hur nya hus bäst skulle kunna byggas. Det är konstruktivitet istället för destruktivitet. Vi behöver inte hierarkier, de är en förolämpning mot principen om allas lika värde. Om vi ska ha hierarkier, i stressade situationer som exempelvis vid operationsbordet, ska de vila på demokratisk grund.

[FORTSÄTTNING FÖLJER]
Citera
2008-05-20, 00:07
Medlem
Pseud0nyms avatar
[FORTSÄTTNING]

Citat:
Och det där andra du skrev om att överklassen är friskare och gladare - det tror jag bara är smörja. Ge mig fakta så ska jag börja argumentera sen i den frågan.

Manliga högre tjänstemän lever i genomsnitt 7,9 år längre med full hälsa än manliga arbetare utan yrkesutbildning. För kvinnor är motsvarande skillnad 7,6 år.

Barn i familjer med ekonomiska problem mår sämre än andra barn, både fysiskt och psykiskt. Barn som inte haft möjlighet att delta i aktiviteter, som exempelvis att gå på bio eller konsert, har också sämre hälsa. Barn till arbetare har högre dödlighet i både sjukdomar och olycksfall än barn till tjänstemän.

Dödligheten bland människor 30-64 år är betydligt högre för de 20 procent av Sveriges befolkning som har lägst inkomst, än för de 20 procent som har högst inkomst.
Hjärtinfarkt är till exempel 4 gånger vanligare bland kvinnor, och dubbelt så vanligt bland män. Självmord är dubbelt så vanligt bland både män och kvinnor. Alkoholrelaterade dödsfall är 6 gånger vanligare bland män, och 4 gånger vanligare bland kvinnor.
Statens folkhälsoinstitut: "Välfärden och folkhälsan", Gunnar Ågren 2001, fhi.se 020810
Citera
2008-05-20, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pseud0nym
Nej det har du inte. Du skulle exempelvis få stora problem om du försökte påverka hur matvarorna du köper produceras och vad de produceras av.
Varför då?

Citat:
Nej, men det är systemets fel att detta har en stor betydelse för mitt liv.

Eller så är det systemet som ger dig möjligheter att öeva ett drägligt liv, trots att du inte är jätterik?

Citat:
Olika värda är ju precis vad jag inte tycker att de är.
Så bra då. Man brukar nämligen kunna läsa det i dina argumentationer av typen "varför skulle chefen vara mer värd och få bestämma över arbetarna".

Citat:
Nähä, och ändå har vi kommit överens om att olika människor föds med olika förutsättningar. Naturligtvis gynnar systemet vissa personer bättre än andra.

Jag förstår din synpunkt. Kan både hålla med och inte hålla med. Orkar dock inte dra det längre

Citat:
Din debatteknik bländar mig. Jag är för övrigt mycket smart, det har jag fått någorlunda objektiva bevis på ett flertal gånger.
Du är inte smart om du tror att det var Bill Gates anställda som grundade Microsoft.

Citat:
Jag vill kunna bestämma över min vardag. Den begränsas idag av reklam, som du så fint erkänner med de där orden. Men okej, vi tar det ett steg längre. Det finns reklam på affischer på väggarna i stan. Ska jag undvika stan då också?

Där har du en bättre poäng.

Citat:
Det är inte bara staten som kan använda sig av propaganda.

Point taken, jag vet. Men vårt styrande organ använder sig inte av propagande, det är det viktigaste.

Citat:
I de flesta fall tror jag att arbetarna kan sköta besluten genom direkt omröstning. Man kan gott och väl behöva utbildning för att sköta vissa saker, även om jag tror att behovet knappast är så stort som man kan tro. Se på dagens politiker, många av dem är rent ut sagt kasst utbildade. Speciellt sossarna. Hursomhelst, det finns inget som hindrar att arbetsledare är (alternativt blir) utbildade och samtidigt väljs demokratiskt.

Jo, för om de väljs demokratisk så finns risken att de inte väljs med utgång från sina kunskaper för jobbet.

Citat:
En gång vart fjärde år ja. De andra cirka 1400 dagarna är hon i det närmaste utan inflytande. Dessutom har hon ingen makt över ekonomin, den bestäms av företagsledningarna. Trots att det är hon och hennes arbetarklasskamrater som gör själva jobbet. Snacka om sjukt!

Detta har blivit ett cirkelresonemang. jag föreslår att vi klipper av här?

Citat:
Det har jag heller inte påstått. Du sade dock att jag skulle bli politiker om jag ville ha mer inflytande. Alltså har politiker mer inflytande än gemene man i dagens samhälle. Så ska det väl inte vara?

Politiker har ett program att följa, och det är folket som röstat fram dom utifrån att de stödjer partiets program. Sen ges politikerna inflytande/makt att genomföra åtgärder som tar oss i programmets riktning. En bra modell enligt mig.

Citat:
Varför inte? Det är hennes egen situation det handlar om, vilken rätt har vi att ta ifrån henne rätten att bestäma över den?

Det har vi aldrig gjort. Men om hon vill vara den som sitter vid rodret så har hon möjlighet att bli politiker eller annan form av makthavare.

Citat:
De bestämmer i högsta grad över Sverige idag. Jag är dock glad över att du tycker att de inte borde få göra det.

Här pratade vi förbi varandra. Jag menade att di inte ska få bestämma utifrån politiska perspektiv.

Citat:
Vad baserar du det på? Det är ju egoismen som är en av anledningarna till att vi själva ska få bestämma. Vem vill inte ha mer makt över sin vardag? Vem vill inte ha mer pengar? Vi låter överheten ta dessa saker från oss, och vissa av oss tackar till och med dem för det. Nej du, ditt svammel om effektivitet är helt ogrundat. Det finns ingenting som säger att Mona Sahlin eller Fredrik Reinfeldt är duktigare på att bestämma över vår vardag än vad vi själva är.

Det jag menar är att om allas egenintresse skulle få ta över så har vi snart en soppa där var man endast krigar för sin och sina nära och käras rätt. Och då menar jag verkligen krigar i ordets bemärkelse.

Citat:
Det säger jag inte alls. Jag tycker att det är utmärkt bra att kämpa för sin sak. Jag är nog mer benägen att försöka ändra min situation än du, som vill ha kvar dagens system. Jag vill lösa problemet permanent. Där du vill ha kvar samhället där man måste driva igenom en facklig kamp varje gång man vill få sin vilja igenom vill jag istället göra slut på det behovet en gång för alla. Jag vill att kampen ska räknas. Jag vill förändra samhället till ett där bestämmande över sin egen vardag är en självklarhet.

Så bra då, men du gav uttryck för att du inte ville göra något eftersom det inte skulle behövas. Jag är nöjd med dagens system, därför ser jag ingen anledning att försöka förändra något.

Citat:
Naturligtvis inte, men lika värda människor är värda lika mycket makt över sina egna liv. Förhållandet kan jämföras med löner och arbete. Om man utför samma arbete (om man har samma värde) ska man få samma lön (ska man ha samma makt).

Man har inte sämre makt över sitt eget liv bara för att man inte är chef.

Citat:

Det är ganska tydligt vilka som mår bra och inte här. Men du kanske tror att det inte finns något sammanband mellan psykisk och fysisk hälsa och arbetets påfrestning?

ok, trist läsning. Men jag vågar hävda att lyckan inte sitter i pengar eller makt.

Citat:
Det hade Hitler också. Ger det hans styre legitimitet?

Fruktansvärt raljerande att ta hitler som exempel.
Hur många av landets företagsledare idag har genocida åsikter?

Citat:
Jag är helt övertygad om att arbetare kan lära sig sköta ett företag tillsammans alldeles utmärkt. Det finns inget som hindrar att arbetare utbildar sig heller. Vem vet, beslutsfattaren i fråga kanske till och med blir kvar på sin post, om arbetarna väljer att ha det så. Huvudsaken är att det finns demokrati inblandat i processen.

Jag tror du har rätt, när det gäller små företag.
Men det är omöjligt om det handlar om stora företag.

Citat:
Fast jag har inte samma möjligheter som han har. Han har en makt över mig. Om han vill kan han exempelvis förhindra mitt klättrande.

ja, men det gör han nog inte om du är duktig. I så fall är han inte lämplig för sin post.

[quote=Pseud0nym]Huvudsakligen eftersom man pysslar med en tävling.
Citat:

Nej, det är för att detta har visat sig vara den bästa modellen när man vill nå ett mål. bevisas av att alla människor värnar om sitt eget liv. (I alla fall de allra flesta)
[FORTSÄTTNING FÖLJER]
Citera
2008-05-20, 01:14
Medlem
Pseud0nyms avatar
Citat:
Varför då?

Ja, varför då? Hur skulle du gå till väga? Hur du än gör kommer du ha mindre makt än om kontrollen över företagen var demokratisk, vilket var min poäng.

Citat:
Eller så är det systemet som ger dig möjligheter att öeva ett drägligt liv, trots att du inte är jätterik?

Visst ger systemet mig ett visst andrum, men det gjorde slavsamhällena i det antika Grekland också. Det rättfärdigar dem inte. Du försöker komma på ett sidospår. Faktum är att det är systemet idag som ser till att det spelar roll vad mina föräldrar heter i efternamn.

Citat:
Så bra då. Man brukar nämligen kunna läsa det i dina argumentationer av typen "varför skulle chefen vara mer värd och få bestämma över arbetarna".

Exakt, jag ifrågasätter förhållandet att chefen är mer värd än arbetarna idag. Jag kritiserar det. Jag vill bli av med det. Förstår du?

Citat:
Du är inte smart om du tror att det var Bill Gates anställda som grundade Microsoft.

Han kanske startade själva grejen, men anledningen till att han är rik och det ser ut som det gör idag är inte hans arbete. Det är hans anställdas arbete. Jag uttryckte mig kanske i alltför pedagogiska termer där.

Citat:
Jo, för om de väljs demokratisk så finns risken att de inte väljs med utgång från sina kunskaper för jobbet.

Naturligtvis kommer de väljas med sina kunskaper som grund. Det ligger i arbetarnas intresse att ha kompetenta medarbetare. Det är snarare så att det idag finns en del sociala faktorer med i anställningssituationerna som kan påverka kompetensprioriteringen.

Citat:
Politiker har ett program att följa, och det är folket som röstat fram dom utifrån att de stödjer partiets program. Sen ges politikerna inflytande/makt att genomföra åtgärder som tar oss i programmets riktning. En bra modell enligt mig.

Jaha okej, då förstår jag dig. Du är lite halvdemokratisk liksom. Själv tycker jag att det är irrationellt att vilja lämna ifrån sig makten över sitt liv.

Citat:
Det har vi aldrig gjort. Men om hon vill vara den som sitter vid rodret så har hon möjlighet att bli politiker eller annan form av makthavare.

Du sade ju nyss att "nej jag tycker inte att städerskan ska få fatta beslut och bestämma över hur sverige [ska styras]". Du tycker att hon ska tvingas till att byta yrke för att få bestämma, okej. Gäller det alla? Ska vi alla bli politiker för att få inflytande över vår vardag?

Citat:
Här pratade vi förbi varandra. Jag menade att di inte ska få bestämma utifrån politiska perspektiv.

Ekonomin är politisk, och påverkar politiken såväl som människors liv i högsta grad.

Citat:
Det jag menar är att om allas egenintresse skulle få ta över så har vi snart en soppa där var man endast krigar för sin och sina nära och käras rätt. Och då menar jag verkligen krigar i ordets bemärkelse.

Nej, det ligger i allas egenintresse att sammarbeta och komma överens, eftersom samhället blir bättre och effektivare då. Vi behöver bara sätta igång det så kan folk bestämma över sig själva.

Citat:
Så bra då, men du gav uttryck för att du inte ville göra något eftersom det inte skulle behövas. Jag är nöjd med dagens system, därför ser jag ingen anledning att försöka förändra något.

Du missuppfattade mig. Jag anser att systemet bör vara så bra att vi inte ska behöva kämpa om självklara saker, som att bestämma över våra egna liv.

Citat:
Man har inte sämre makt över sitt eget liv bara för att man inte är chef.

Jo det har man. Man har inte samma möjlighet att bestämma över sin arbetsplats, alltså sin vardag.

Citat:
ok, trist läsning. Men jag vågar hävda att lyckan inte sitter i pengar eller makt.

Bevisligen har man en bättre chans att få ett bra liv om man har pengar och makt.

Citat:
Fruktansvärt raljerande att ta hitler som exempel.
Hur många av landets företagsledare idag har genocida åsikter?

Det är totalt irrelevant. Du sade att företagsledare hade rätten att bestämma eftersom de har positionen som beslutsfattare. Det hade Hitler också. Gav det honom rätten att bestämma?

Citat:
Jag tror du har rätt, när det gäller små företag.
Men det är omöjligt om det handlar om stora företag.

Kollade du på filmen jag skickade typ i eftermiddags nån gång? Den om argentinska fabriker? Det finns inget som säger att större produktionsenheter inte kan skötas demokratiskt. Möjligen är det så att globala jätteföretag kan bli svåra att demokratisera direkt, enbart på grund av mängden anställda, men jag ser ingen anledning till att ha jättestora företag heller.

Citat:
ja, men det gör han nog inte om du är duktig. I så fall är han inte lämplig för sin post.

Kanske inte, kärnan ligger i att han har oförtjänt makt över mig. Han kan om han vill.

Citat:
Nej, det är för att detta har visat sig vara den bästa modellen när man vill nå ett mål. bevisas av att alla människor värnar om sitt eget liv. (I alla fall de allra flesta)

Man kan uppnå mål genom att sammarbeta också, minst lika bra vill jag påstå. Ett gott sammarbete kräver att alla får säga sin mening och att alla lyssnar och tar hänsyn till allas åsikter. Såhär ser det inte ut i ditt exempel, armén.

hursomhelst, även om det vore effektivare legitmerar detta faktum inte systemet i fråga. Stalin skapade en riktigt bra ekonomi på 20- och 30-talet, men hans aktioner var trots det fullkomligt förkastliga. Det handlar om att låta folk bestämma över sina egna liv.
Citera
2008-05-20, 01:51
Medlem
Citat:
Ja, varför då? Hur skulle du gå till väga? Hur du än gör kommer du ha mindre makt än om kontrollen över företagen var demokratisk, vilket var min poäng.

Det skulle du också, om du inte jobbade för just det företaget som producerar dessa varor. Alltså är det inte de facto sjukskrivningen som är bromsklossen.

Citat:
Visst ger systemet mig ett visst andrum, men det gjorde slavsamhällena i det antika Grekland också. Det rättfärdigar dem inte. Du försöker komma på ett sidospår. Faktum är att det är systemet idag som ser till att det spelar roll vad mina föräldrar heter i efternamn.

Jag försöker inte slingra mig, jag försöker få dig att se möjligheter på ett ställe där du ser nackdelar. Att jämföra med ett slavsamhälle - förkastligt.
Föräldrarnas efternamn, övergripande har det inte någon betydelse. Möjligen inom familjeföretag (och detta tycker jag som sagt är helt i sin ordning), så många fler ställen kan jag inte komma på.

Citat:
Exakt, jag ifrågasätter förhållandet att chefen är mer värd än arbetarna idag. Jag kritiserar det. Jag vill bli av med det. Förstår du?

Jag anser (som sagt) inte att en chef är mer värd än sina anställda.

Citat:
Han kanske startade själva grejen, men anledningen till att han är rik och det ser ut som det gör idag är inte hans arbete. Det är hans anställdas arbete. Jag uttryckte mig kanske i alltför pedagogiska termer där.

Du har både rätt och fel. Men det är en evighetsdiskussion. "Jo men om han inte startat upp företaget hade han aldrig kunna blivit rik", "Jo men det är hans anställda som ger honom möjligheten att bli rik" osv.
Han initierade företaget och gav människor möjligheter. Detta gjorde honom rik. De anställda är givetvis en grundkugge i navet.

Citat:
Naturligtvis kommer de väljas med sina kunskaper som grund. Det ligger i arbetarnas intresse att ha kompetenta medarbetare. Det är snarare så att det idag finns en del sociala faktorer med i anställningssituationerna som kan påverka kompetensprioriteringen.

Hypoteser i första menignen. Den andra köper jag, om än inte i lika stor utsträckning som du anser.

Citat:
Jaha okej, då förstår jag dig. Du är lite halvdemokratisk liksom. Själv tycker jag att det är irrationellt att vilja lämna ifrån sig makten över sitt liv.

Makten över sina liv är för hårt uttryck.
Livets grunder:
Sova
Äta
Kissa
Bajsa
Jobba

I endast en av dessa är andra människor inblandad i så stor grad att det kan påverka mig, nämligen jobb. Och jag anser inte att den makten jag gett dom i den frågan styr mig så pass att det stör mitt liv, tvärt om, den hjälper mig.

Citat:
Du sade ju nyss att "nej jag tycker inte att städerskan ska få fatta beslut och bestämma över hur sverige [ska styras]". Du tycker att hon ska tvingas till att byta yrke för att få bestämma, okej. Gäller det alla? Ska vi alla bli politiker för att få inflytande över vår vardag?

Tillbaka till gå igen. Vi har alla inflytsande över vår vardag. De som jobbar som (folkvalda!) politiker har en större möjlighet att påverka och förändra, men detta utefter vår vilja.

Citat:
Ekonomin är politisk, och påverkar politiken såväl som människors liv i högsta grad.

Ytterlgare förtydligande: Jag menade att de inte ska få bestämma i riksdagen...

Citat:
Nej, det ligger i allas egenintresse att sammarbeta och komma överens, eftersom samhället blir bättre och effektivare då. Vi behöver bara sätta igång det så kan folk bestämma över sig själva.

Och vad händer när folk inte är överens?

Citat:
Du missuppfattade mig. Jag anser att systemet bör vara så bra att vi inte ska behöva kämpa om självklara saker, som att bestämma över våra egna liv.

ok

Citat:
Jo det har man. Man har inte samma möjlighet att bestämma över sin arbetsplats, alltså sin vardag.

Vardagen består av fler faktorer än arbete. Och, återigen, alla har möjlighet att strida för saker de inte är nöjda med.

Citat:
Bevisligen har man en bättre chans att få ett bra liv om man har pengar och makt.

Då måste vi börja diskuttera vad som egentligen är ett bra liv, och det blir för OT.

Citat:
Det är totalt irrelevant. Du sade att företagsledare hade rätten att bestämma eftersom de har positionen som beslutsfattare. Det hade Hitler också. Gav det honom rätten att bestämma?

Ja, tyvärr gav det honom rätten att bestämma, men han gjorde saker som är helt fruktansvärda och knappast kan jämföras med någon av landets alla företagsledares havanden.

Hur han lyckades driva igenom sina åsikter är för mig en gåta.

Citat:
Kollade du på filmen jag skickade typ i eftermiddags nån gång? Den om argentinska fabriker? Det finns inget som säger att större produktionsenheter inte kan skötas demokratiskt. Möjligen är det så att globala jätteföretag kan bli svåra att demokratisera direkt, enbart på grund av mängden anställda, men jag ser ingen anledning till att ha jättestora företag heller.

Nej jag kollade tyvärr aldrig, kanske gör det en annan gång. Det är ju jättekul om det funkar. Men jag tror inte att det tillhär vanligheterna.

Citat:
Kanske inte, kärnan ligger i att han har oförtjänt makt över mig. Han kan om han vill.

Jag tycker inte den makten är oförtjänt.

Citat:
Man kan uppnå mål genom att sammarbeta också, minst lika bra vill jag påstå. Ett gott sammarbete kräver att alla får säga sin mening och att alla lyssnar och tar hänsyn till allas åsikter. Såhär ser det inte ut i ditt exempel, armén.

hursomhelst, även om det vore effektivare legitmerar detta faktum inte systemet i fråga. Stalin skapade en riktigt bra ekonomi på 20- och 30-talet, men hans aktioner var trots det fullkomligt förkastliga. Det handlar om att låta folk bestämma över sina egna liv.

Alla får säga sin mening, jättebra. Men när detta ska bakas ihop till ett beslut och alla inte är överens, hur gör vi då?
Citera
2008-05-20, 05:24
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillisonline
Ni säger att tvång är något ont. Staten bygger på tvång, därför är den också ond. Nåja, hur har ni tänkt att göra i er anarkistiska värld, om jag får för mig att vilja döda någon. Ska ni tvinga mig att inte göra det?

Även, utan en stat, så skulle det förekomma tvång

I ett samhälle utan stat, skulle olika grupper, ändå kunna skapa sig tillräcklig auktoritet för att tvinga oss att göra sånt som vi inte vill. Hels Angels får ju större befogenheter utan den stat, som begränsar deras möjligheter att leka gangsters. Elller för den delen annan form av organiserad brottslighet. Eller ska ni tvinga dem att inte göra vad dem vill?

Om tvång är något ont, hur ska ni då kunna förhindra att folk tvingar andra, genom att inte använda ett tvångsmedel?

Kanske är det till och med så, att graden av tvång är mindre i en demokratisk stat, än vad den skulle vara i en icke stat. Allt beror ju på vilka människor som finns i icke staten. Vad föredrar ni ett maffiastyrt samhälle, eller en demokratiskt stat? Poängen är alltså, att ni kan inte veta att graden av tvång kommer att vara mindre i en icke stat än i en demokrati.

En stat, en på våld och tvång ytterst grundad auktoritet, är oundgänglig för ett så kallat civiliserat samhälle. Vad det handlar om är att denna "stat" inte ska tillåtas fjärma sig från folket, folkets bästa element, till att börja med "de vapenföra männen" (som i en gammal germansk ordning). Så lite byråkrati som möjligt, så mycket individuell frihet som inte skadar andra som möjligt. De som kallar sig "anarkister" i vår tid är tyvärr överlag imbecillt, ur borgarklassen härstammande, bortskämt slödder, samt diverse kriminella element.
Citera
2008-05-20, 21:04
Medlem
Alpha-Omegas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ezzelino
En stat, en på våld och tvång ytterst grundad auktoritet, är oundgänglig för ett så kallat civiliserat samhälle.

http://en.wikipedia.org/wiki/Anarchist_communities

Citat:
Vad det handlar om är att denna "stat" inte ska tillåtas fjärma sig från folket, folkets bästa element, till att börja med "de vapenföra männen" (som i en gammal germansk ordning). Så lite byråkrati som möjligt, så mycket individuell frihet som inte skadar andra som möjligt.

Jag antar att du syftar på något i stil med vad nazister brukar förespråka. Om inte, så får du hojta till. Men om det är så att mitt antagande är sant, så är det där inte alls vad ni vill ha. Så mycket frihet som möjligt? Jovisst, förutom om du är homosexuell, inte vill ha barn eller vill ligga med någon av en annan "ras".

Citat:
De som kallar sig "anarkister" i vår tid är tyvärr överlag imbecillt, ur borgarklassen härstammande, bortskämt slödder, samt diverse kriminella element.

Mitt IQ är över medel, jag är inte mer bortskämd än någon annan och det mest kriminella jag har gjort är att snatta godis
Citera
2008-05-20, 22:24
Medlem
solmystiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha-Omega
Jag antar att du syftar på något i stil med vad nazister brukar förespråka. Om inte, så får du hojta till. Men om det är så att mitt antagande är sant, så är det där inte alls vad ni vill ha. Så mycket frihet som möjligt? Jovisst, förutom om du är homosexuell, inte vill ha barn eller vill ligga med någon av en annan "ras".
Jävla skitsnack. Vad “nazister” brukar förespråka hör ju knappast till saken, det är ju blott argumentation på grottmänniskors nivå, moraliserande bourgeoisiekärringstjafs, pk-ism och spasmodisk etnomasochism, att överhuvudtaget fördumma ner ett sådant argument till “nazism”. Att krigare, i germanska samhällen, prioriterats högre än handelskaster och en deformerad köpmansmentalitet - det är inte uteslutande nationalsocialism eller fascism, utan något som härrör, i princip, från en rik indoeuropeisk tradition.
Citera
2008-05-20, 22:33
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av solmystik
Jävla skitsnack. Vad “nazister” brukar förespråka hör ju knappast till saken, det är ju blott argumentation på grottmänniskors nivå, moraliserande bourgeoisiekärringstjafs, pk-ism och spasmodisk etnomasochism, att överhuvudtaget fördumma ner ett sådant argument till “nazism”. Att krigare, i germanska samhällen, prioriterats högre än handelskaster och en deformerad köpmansmentalitet - det är inte uteslutande nationalsocialism eller fascism, utan något som härrör, i princip, från en rik indoeuropeisk tradition.

HAHA! Jag älskar hur du med ditt högtravande val av språk försöker få det till att verka som om du äger på svenska, när du misslyckas så totalt med att läsa vad Alpha-Omega skriver överhuvudtaget.

Vad h*n skriver är ju bara att det är samma typ av retorik som nazister använder, inte att det är nazistiska åsikter. Fan, äpplen och päron! Att sedan nazister är reaktionära på det planet är inte så konstigt, de är överlag ganska reaktionära på det samhälleliga planet.
Citera
2008-05-20, 23:12
Medlem
solmystiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
HAHA! Jag älskar hur du med ditt högtravande val av språk försöker få det till att verka som om du äger på svenska, när du misslyckas så totalt med att läsa vad Alpha-Omega skriver överhuvudtaget.

Vad h*n skriver är ju bara att det är samma typ av retorik som nazister använder, inte att det är nazistiska åsikter. Fan, äpplen och päron! Att sedan nazister är reaktionära på det planet är inte så konstigt, de är överlag ganska reaktionära på det samhälleliga planet.

Enfaldiga kamel, du vet mycket väl varför Alpha-Omega nämnde nazism.

Och nej… jag tänker inte diskutera med dig huruvida nationalsocialism är reaktionärt eller inte.
Citera
2008-05-21, 00:02
Medlem
felpost
Citera
2008-05-21, 01:04
Medlem
Pseud0nyms avatar
Lyssna kompis

Jag har tenta på fredag och måste skriva rapport efter det, svarar när jag har tid.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in