Citat:
Ursprungligen postat av Lyssna Kompis
Jag ger upp, det är som att diskuttera med en vägg. Jag har perfekt kontroll och perfekt inflytande över mitt eget liv, även fast jag just nu är sjukskriven. Comprende?
Nej det har du inte. Du skulle exempelvis få stora problem om du försökte påverka hur matvarorna du köper produceras och vad de produceras av.
Citat:
Sen att du är så fruktansvärt avundsjuk på Kamprad eller andra rika och betydelsefulla människor, det behöver du inte väga in när du argumenterar mot mig.
Det gör jag inte, jag använder lite olika rika personer som exempel. Men visst, vem fan skulle inte vila vara miljardär?
Citat:
Det är inte systemets fel om du föds fattig eller rik. Det är inte systemets fel om din familj tillhör arbetarklassen eller överklassen.
Nej, men det är systemets fel att detta har en stor betydelse för mitt liv.
Citat:
(Som du nu uttrycker dig, ordet klassindelning har knapp funnit i mitt vokabulär förrän nu, jag har aldrig sett på människor och tänkt att "dom är överklass för att dom är läkare" och "han är arbetarklass för han jobbar i fabrik". I mina ögon känns bara förlegat och ger uttryck fär att olika människor är olika värda pga deras jobbförhållande/ekonomiska förhållande).
Olika värda är ju precis vad jag inte tycker att de är.
Citat:
Det är inte med hjälp av systemet som man tjänar mycket pengar. Och det är inte med hjälp av systemet som människor blir lyckliga. Så jag kan inte hålla med dig om att systemet skapar svårigheter för fattiga personer och gynnar rika personer, för det är ungefär vad du gett uttryck för hittills.
Nähä, och ändå har vi kommit överens om att olika människor föds med olika förutsättningar. Naturligtvis gynnar systemet vissa personer bättre än andra.
Citat:
Du är verkligen inte smart.
Din debatteknik bländar mig. Jag är för övrigt mycket smart, det har jag fått någorlunda objektiva bevis på ett flertal gånger.
Citat:
Och? TV6 är tillhör den privata sektorn. Du väljer om du vill titta på kanalen. Vill du slippa reklam så kan du titta på SVT 1/2/24, kunskapskanalen osv. Dessa drivs av den offentliga sektorn, dvs staten. Och här finns ingen reklam.
Jag vill kunna bestämma över min vardag. Den begränsas idag av reklam, som du så fint erkänner med de där orden. Men okej, vi tar det ett steg längre. Det finns reklam på affischer på väggarna i stan. Ska jag undvika stan då också?
Citat:
Hörde du det? Staten.... ingen reklam....
Så ta ditt propagandasnack och försök lura någon annan.
Så ta ditt propagandasnack och försök lura någon annan.
Det är inte bara staten som kan använda sig av propaganda.
Citat:
Så du menar inte att man behöver någon utbildning för att kunna leda ett företag? Likväl som man behöver utbildning för att kunna klara roboten i fabriken?
I de flesta fall tror jag att arbetarna kan sköta besluten genom direkt omröstning. Man kan gott och väl behöva utbildning för att sköta vissa saker, även om jag tror att behovet knappast är så stort som man kan tro. Se på dagens politiker, många av dem är rent ut sagt kasst utbildade. Speciellt sossarna. Hursomhelst, det finns inget som hindrar att arbetsledare är (alternativt blir) utbildade och samtidigt väljs demokratiskt.
Citat:
Städerskan får vara med och bestämma, lika väl som du och jag. Det kallas rösträtt. Om inte majoriteten av sveriges folk skull ha de åsikterna som borgarna har du skulle de inte sitta i regering idag.
En gång vart fjärde år ja. De andra cirka 1400 dagarna är hon i det närmaste utan inflytande. Dessutom har hon ingen makt över ekonomin, den bestäms av företagsledningarna. Trots att det är hon och hennes arbetarklasskamrater som gör själva jobbet. Snacka om sjukt!
Citat:
Och politikerna gör inte som dom vill. Dom följer sina respektive ideologier, som grundar sig i folkets vilja.
Det har jag heller inte påstått. Du sade dock att jag skulle bli politiker om jag ville ha mer inflytande. Alltså har politiker mer inflytande än gemene man i dagens samhälle. Så ska det väl inte vara?
Citat:
Och nej jag tycker inte att städerskan ska få fatta beslut och bestämma över hur sverige,
Varför inte? Det är hennes egen situation det handlar om, vilken rätt har vi att ta ifrån henne rätten att bestäma över den?
Citat:
likväl som jag inte tycker att ekonomichefen på Ericsson ska få det, eller vd:n.
De bestämmer i högsta grad över Sverige idag. Jag är dock glad över att du tycker att de inte borde få göra det.
Citat:
Jag lämnar det åt de som har det som sitt heltidsjobb. Det blir nämligen bäst så. MEn det förstår man inte om man tror att man kan lyckas skapa ett land utan statsstyre där människorna tillsammans styr över sitt land. Det går inte i dagens samhälle, och det kommer aldrig gå så länge människan har sina grundläggande instinkter, t.ex. överlevnadsinstinken samt egoismen.
Vad baserar du det på? Det är ju egoismen som är en av anledningarna till att vi själva ska få bestämma. Vem vill inte ha mer makt över sin vardag? Vem vill inte ha mer pengar? Vi låter överheten ta dessa saker från oss, och vissa av oss tackar till och med dem för det. Nej du, ditt svammel om effektivitet är helt ogrundat. Det finns ingenting som säger att Mona Sahlin eller Fredrik Reinfeldt är duktigare på att bestämma över vår vardag än vad vi själva är.
Citat:
Det du säger är ungefär varför ska jag försöka ändra på min situation, det skulle ju inte behövas om vi levde i den värld som är som jag vill ha den...´
Det säger jag inte alls. Jag tycker att det är utmärkt bra att kämpa för sin sak. Jag är nog mer benägen att försöka ändra min situation än du, som vill ha kvar dagens system. Jag vill lösa problemet permanent. Där du vill ha kvar samhället där man måste driva igenom en facklig kamp varje gång man vill få sin vilja igenom vill jag istället göra slut på det behovet en gång för alla. Jag vill att kampen ska räknas. Jag vill förändra samhället till ett där bestämmande över sin egen vardag är en självklarhet.
Citat:
Om man vill ha förändring så brukar man få kriga för den. Kolla på sjuksköterskorna t.ex. De säger ifrån för att de inte är nöjda - alldeles utmärkt!
Ja verkligen! Vad jag menar är att i ett samhälle där människors behov styrde istället för girighet skulle man inte behöva ta dessa konflikter. I dagens samhälle, visst, strejka på bara! Ju mer desto bättre. Det gör bara klasskampen och behovet av en förändring ännu tydligare, och dessutom möjligare.
Citat:
Därför att människors lika värde sitter inte i makt som du tycks tro.
Naturligtvis inte, men lika värda människor är värda lika mycket makt över sina egna liv. Förhållandet kan jämföras med löner och arbete. Om man utför samma arbete (om man har samma värde) ska man få samma lön (ska man ha samma makt).
Citat:
Ni har som sagt båda ett påfrestande jobb, men det är påfrestande på olika sätt.
Manliga högre tjänstemän lever i genomsnitt 7,9 år längre med full hälsa än manliga arbetare utan yrkesutbildning. För kvinnor är motsvarande skillnad 7,6 år.
Gunnar Ågren: "Folkhälsa i framtiden", föredrag 000215, fhi.se 020810
Barn i familjer med ekonomiska problem mår sämre än andra barn, både fysiskt och psykiskt. Barn som inte haft möjlighet att delta i aktiviteter, som exempelvis att gå på bio eller konsert, har också sämre hälsa. Barn till arbetare har högre dödlighet i både sjukdomar och olycksfall än barn till tjänstemän.
SOU 2001:55, s. 246-253 / LO: ”Lyfter floden alla båtar?”, 2002, s 33
Det är ganska tydligt vilka som mår bra och inte här. Men du kanske tror att det inte finns något sammanband mellan psykisk och fysisk hälsa och arbetets påfrestning?
Citat:
Väldigt enkelt: Han har en position som har beslutsfattanderätt.
Det hade Hitler också. Ger det hans styre legitimitet?
Citat:
Därför har han inflytande över ert arbete. Har har förmodligen bättre kunskaper än du om hur man sköter ett företag, därför har han den positionen.
Eller så är han bundis med min chef. Jag är helt övertygad om att arbetare kan lära sig sköta ett företag tillsammans alldeles utmärkt. Det finns inget som hindrar att arbetare utbildar sig heller. Vem vet, beslutsfattaren i fråga kanske till och med blir kvar på sin post, om arbetarna väljer att ha det så. Huvudsaken är att det finns demokrati inblandat i processen.
Citat:
Om jag har fel här så är det väl bara för dig att kämpa på och visa intresse för att klättra, så kommer säkert den möjligheten att ges till dig.
Fast jag har inte samma möjligheter som han har. Han har en makt över mig. Om han vill kan han exempelvis förhindra mitt klättrande.
Citat:
Men det är nog egentligen inte vad du vill. Du vill att alla gemensamt på en arbetsplats ska styra.
Japp!
Citat:
Varför tror du människor i krig har befäl i staben och ute i fält. Här gäller det liv och här har man också valt en hierarkisk struktur. Varför tror du man har gjort det?
Huvudsakligen eftersom man pysslar med en tävling. Det är konkurrens. I ett samhälle som bygger på sammarbete istället skulle soldaterna gå hem tillsammans diskuterandes hur nya hus bäst skulle kunna byggas. Det är konstruktivitet istället för destruktivitet. Vi behöver inte hierarkier, de är en förolämpning mot principen om allas lika värde. Om vi ska ha hierarkier, i stressade situationer som exempelvis vid operationsbordet, ska de vila på demokratisk grund.
[FORTSÄTTNING FÖLJER]