2008-05-17, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gryshnozk
Frågan är, som jag ser det, om folket i ett anarkistiskt samhälle skulle acceptera att det finns vissa personer som går runt och utför våldsbrott eller om dom skulle ta tag i det.

Du menar en slags frivillig poliskår?
Vem kommer betala all utrustning?
Vem kommer lägga sin fritid på detta?
Vilka regler följer då den här folkpolisen? Kan de arrestera/spöa upp vem som helst?

Brottlsighet kommer alltid att finnas. Den kommer självklart inte bara att försvinna bara för att polisen försvinner. Uppenbarligen kommer den öka.
Citera
2008-05-17, 20:29
Medlem
Gryshnozks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av amiralanal
Vilka regler följer då den här folkpolisen? Kan de arrestera/spöa upp vem som helst?

Brottlsighet kommer alltid att finnas. Den kommer självklart inte bara att försvinna bara för att polisen försvinner. Uppenbarligen kommer den öka.

Jag har väldigt dålig koll på anarkism och liknande, men jag har svårt att tänka mig att det inte skulle startas en slags poliskår som lyder folket till stor del, sen får ju folket i området som skyddas av polisen betala för utrustningen. Allt annat känns orimligt.
Citera
2008-05-17, 21:19
Medlem
Alpha-Omegas avatar
Citat:

De som använder sig av poliskårens tjänster, måntro?

Citat:

Samma personer som vill bli poliser idag...?

Citat:

Nej, då är de lika brottsliga själva. Rimligtvis bör de försvara människorna mot angreppsvåld, alltså initierandet av våld. Sen lär de väl få lösa upp konflikter där någon brutit mot ett kontrakt. Övriga regler kan ju demokratiskt bestämmas av de berörda.

Citat:

Ja, det säger väl sig självt...
Citera
2008-05-17, 22:19
Medlem
1:aHjälpens avatar
Citat:

jag berör alltså bara ditt sista påstående. Kriminologisk statistik visar dock på att hårdare straff och fler poliser inte har det sambandet till minskad brottslighet som vissa populister och konservativa vill låta påskina, varje person som är en brottsling har en historia och är alltså inte "ond". Snarare än ökad repression bör samhället bygga bort brottslighet med sociala skyddsnät. Det finns ju såklart inte forskning på total avsaknad av polis i storstadsregioner men ...
Citera
2008-05-17, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1:aHjälpen
jag berör alltså bara ditt sista påstående. Kriminologisk statistik visar dock på att hårdare straff och fler poliser inte har det sambandet till minskad brottslighet som vissa populister och konservativa vill låta påskina, varje person som är en brottsling har en historia och är alltså inte "ond". Snarare än ökad repression bör samhället bygga bort brottslighet med sociala skyddsnät. Det finns ju såklart inte forskning på total avsaknad av polis i storstadsregioner men ...

Kan du ge en källa på den här "kriminologiska" statistiken? Något konkret, kan du exempelvis nämna en rapport, och inte enbart slänga ut floskler du läst i Aftonbladet?
Citera
2008-05-18, 00:13
Medlem
1:aHjälpens avatar
aja... antingen kan du tro mig eller kolla med en kriminolog, jag pallar inte leta, nej jag har inte läst floskler i aftonbladet.
Citera
2008-05-18, 01:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1:aHjälpen
aja... antingen kan du tro mig eller kolla med en kriminolog, jag pallar inte leta, nej jag har inte läst floskler i aftonbladet.
Vilken tur att du är ett mänskligt bibliotek av universalsanningar då..
Citera
2008-05-18, 04:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid Curry
På din egendom följer folk de regler du har satt upp och informerat dem om. Du kan däremot inte sätta reglerna för andra människors egendom.
”lagar i ditt eget hem”. Tror du vill knarka, varför säger du bara inte att du vill ha bort alla lagar som förbjuder dig att knarka istället? Fattar inte hur ni tänker, vilken lag är det som skadar ditt liv så hårt att du vill ha bort alla lagar? Fattar ens inte varför jag skriver här, ingen kan fan ta er seriöst.
Citera
2008-05-18, 05:29
Medlem
Gryshnozks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunnyman2
”lagar i ditt eget hem”. Tror du vill knarka, varför säger du bara inte att du vill ha bort alla lagar som förbjuder dig att knarka istället? Fattar inte hur ni tänker, vilken lag är det som skadar ditt liv så hårt att du vill ha bort alla lagar? Fattar ens inte varför jag skriver här, ingen kan fan ta er seriöst.

Som jag tolkar det så är det inte någon som vill ta bort alla lagar, och om det är så lever den personen i en fantasivärld.

Det skulle däremot fungera finfint att sätta upp egna lagar i sitt hem, så länge det inte är någon som exempelvis skulle få för sig att mord och våldtäkt är okej hemma hos honom. Då skulle man kalla in en polisaktig styrka som kan ta hand om problemet.
Citera
2008-05-18, 05:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gryshnozk
Som jag tolkar det så är det inte någon som vill ta bort alla lagar, och om det är så lever den personen i en fantasivärld.

Det skulle däremot fungera finfint att sätta upp egna lagar i sitt hem, så länge det inte är någon som exempelvis skulle få för sig att mord och våldtäkt är okej hemma hos honom. Då skulle man kalla in en polisaktig styrka som kan ta hand om problemet.

Så vilka nutida lagar vill du bryta i ditt hem? som du tror att polisen skulle orka sparka in din dörr för att stoppa dig mot de brott du bryter?
Citera
2008-05-18, 05:42
Medlem
Gryshnozks avatar
Citat:
Så vilka nutida lagar vill du bryta i ditt hem? som du tror att polisen skulle orka sparka in din dörr för att stoppa dig mot de brott du bryter?

Jag vill inte bryta mot några större lagar som finns idag.

Citat:
”lagar i ditt eget hem”. Tror du vill knarka, varför säger du bara inte att du vill ha bort alla lagar som förbjuder dig att knarka istället?

Tja, du verkar tro att folk vill avskaffa lagarna så att dom kan röka på, det jag ville visa med mitt inlägg var att man inte kan få bestämma vad som helst i sitt hem. T.ex. om det springer runt massa föräldrar som är oroliga för barnen så kommer den polisaktiga styrkan (som måste finnas kvar) i ett platt organiserat samhälle ta han om personen som springer runt och är allmänt hög hela tiden.

Sen måste det inte vara polisen som går och tar hand om det, det kan vara någon hjälporganisation som har som uppgift att hjälpa folk med liknande problem.
Citera
2008-05-18, 10:46
Medlem
BinaryTs avatar
Citat:
Att inte få knarka i sitt eget hem skadar extremt många människor väldigt mycket, kan jag säga.

Det hela handlar om att låta människor vara fria från andras förtryck. Det handlar om att få folk att inse att jag inte har någon rätt att tvinga dig leva som jag vill, och om jag ändå försöker har du rätten att försvara dig själv.

Eller du är beredd att använda våld mot mig, om jag gör någonting som inte faller dig i smaken (som inte kränker andra människors rättigheter, förstås)?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in