Citat:
Ursprungligen postat av BinaryT
Varför?
Är status quo rätt bara för att det råkar vara status quo?
Jag tar reda på vad som är rätt, och lever mitt liv efter det. Folk som har fel (såsom människor som förespråkar stater) skiter jag fullständigt i, och om de försöker kränka mina rättigheter försvarar jag mig själv.
Men visst, för de som inte vill leva med integritet är mina inlägg meningslösa. Jag, däremot, väljer att leva på ett logiskt och rationellt sätt. Det är en fantastisk känsla.
Njao, du har fel men jag förstår hur du tänker. Om vi använder den vetenskapliga metoden för att testa våra teorier får vi fram objektiva fakta.
Det betyder inte att vi alltid använder den vetenskapliga metoden rätt (vi är ju trots allt människor som felar), vilket gör att vi tror oss sitta på en sanning som inte är mer än en subjektiv uppfattning.
Jag skulle dock vilja påstå att där finns vissa saker som är objektiva, såsom att verkligheten existerar oberoende av mig, att universum är logiskt, och att vi med den vetenskapliga metoden kan få fram objektiva sanningar.
Hey, jag skrev trots allt att det inte var dina åsikter, det var bara ett exempel.
Men om nu rättigheter är subjektiva, innebär inte det att alla människors uppfattning av rätt och fel inte bör påtvingas någon annan?
Är status quo rätt bara för att det råkar vara status quo?
Jag tar reda på vad som är rätt, och lever mitt liv efter det. Folk som har fel (såsom människor som förespråkar stater) skiter jag fullständigt i, och om de försöker kränka mina rättigheter försvarar jag mig själv.
Men visst, för de som inte vill leva med integritet är mina inlägg meningslösa. Jag, däremot, väljer att leva på ett logiskt och rationellt sätt. Det är en fantastisk känsla.
Njao, du har fel men jag förstår hur du tänker. Om vi använder den vetenskapliga metoden för att testa våra teorier får vi fram objektiva fakta.
Det betyder inte att vi alltid använder den vetenskapliga metoden rätt (vi är ju trots allt människor som felar), vilket gör att vi tror oss sitta på en sanning som inte är mer än en subjektiv uppfattning.
Jag skulle dock vilja påstå att där finns vissa saker som är objektiva, såsom att verkligheten existerar oberoende av mig, att universum är logiskt, och att vi med den vetenskapliga metoden kan få fram objektiva sanningar.
Hey, jag skrev trots allt att det inte var dina åsikter, det var bara ett exempel.
Men om nu rättigheter är subjektiva, innebär inte det att alla människors uppfattning av rätt och fel inte bör påtvingas någon annan?
Vänta här nu, det är ju du som pratar om status quo, jag pratar om förändring, det är ju pga förändringar som gör att ditt svammel om rättigheter faller platt. Du kan ju försöka försvara dina rättigheter på en polisstation eller i en tingsrätt(har du tur så kan du överklaga till länsrätten eller högre upp, där det finns kompetens och inte politiskt tillsatta nämndemän(visste du detta?).
Intigritet är viktigt. Men logiskt och rationellt låter falskt, subjektivt och jävligt prettotråkigt.
Nej, det finns inget som vi kan kalla objektivt(verkligheten finns iofs oberoende av dig,iofs lite beroende på definition verklighet), för vi kan inte veta att den vetenskapliga metoden är rätt, sådana förändras också. Objektivitet är bara en falsk dröm. Hurvida universum fungerar logiskt eller ej, det skiter jag i, men jag tror inte det är helt logiskt, det är det för komplext för. Tyvärr för hela ditt resonemang så ändrar sig vetenskapliga metoder och det finns flera så skriv det inte i singular.
Tvingas och tvingas, individer är ju rätt ointressanta/oviktiga om de sätts i ett sammanhang, så nja får bli mitt svar. Sammanhanget är ju det viktiga och man kan ju inte ha ett samhälle där några dårar går runt och våldtar bara för att de tycker det är deras rätt. Så då bör de tvingas
Senast redigerad av loop62 2008-05-10 kl. 23:43.
Senast redigerad av loop62 2008-05-10 kl. 23:43.