2008-05-10, 23:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BinaryT
Varför?

Är status quo rätt bara för att det råkar vara status quo?
Jag tar reda på vad som är rätt, och lever mitt liv efter det. Folk som har fel (såsom människor som förespråkar stater) skiter jag fullständigt i, och om de försöker kränka mina rättigheter försvarar jag mig själv.

Men visst, för de som inte vill leva med integritet är mina inlägg meningslösa. Jag, däremot, väljer att leva på ett logiskt och rationellt sätt. Det är en fantastisk känsla.

Njao, du har fel men jag förstår hur du tänker. Om vi använder den vetenskapliga metoden för att testa våra teorier får vi fram objektiva fakta.

Det betyder inte att vi alltid använder den vetenskapliga metoden rätt (vi är ju trots allt människor som felar), vilket gör att vi tror oss sitta på en sanning som inte är mer än en subjektiv uppfattning.

Jag skulle dock vilja påstå att där finns vissa saker som är objektiva, såsom att verkligheten existerar oberoende av mig, att universum är logiskt, och att vi med den vetenskapliga metoden kan få fram objektiva sanningar.

Hey, jag skrev trots allt att det inte var dina åsikter, det var bara ett exempel.

Men om nu rättigheter är subjektiva, innebär inte det att alla människors uppfattning av rätt och fel inte bör påtvingas någon annan?

Vänta här nu, det är ju du som pratar om status quo, jag pratar om förändring, det är ju pga förändringar som gör att ditt svammel om rättigheter faller platt. Du kan ju försöka försvara dina rättigheter på en polisstation eller i en tingsrätt(har du tur så kan du överklaga till länsrätten eller högre upp, där det finns kompetens och inte politiskt tillsatta nämndemän(visste du detta?).

Intigritet är viktigt. Men logiskt och rationellt låter falskt, subjektivt och jävligt prettotråkigt.

Nej, det finns inget som vi kan kalla objektivt(verkligheten finns iofs oberoende av dig,iofs lite beroende på definition verklighet), för vi kan inte veta att den vetenskapliga metoden är rätt, sådana förändras också. Objektivitet är bara en falsk dröm. Hurvida universum fungerar logiskt eller ej, det skiter jag i, men jag tror inte det är helt logiskt, det är det för komplext för. Tyvärr för hela ditt resonemang så ändrar sig vetenskapliga metoder och det finns flera så skriv det inte i singular.

Tvingas och tvingas, individer är ju rätt ointressanta/oviktiga om de sätts i ett sammanhang, så nja får bli mitt svar. Sammanhanget är ju det viktiga och man kan ju inte ha ett samhälle där några dårar går runt och våldtar bara för att de tycker det är deras rätt. Så då bör de tvingas
Senast redigerad av loop62 2008-05-10 kl. 23:43.
Citera
2008-05-11, 03:00
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pseud0nym
Inser du inte att det sliter på trovärdigheten i allas ögon att deduktivt välja ut historiska händelser och bortse från andra? Anta att jag skulle använda exemplet Irak och påstå att det kapitalistiska systemet är imperialismens moder i det moderna samhället, och totalt bortse från Sojvjetunionens ockupationer. Skulle det vara klokt och konsekvent?
Spelar ingen roll. Ditt argument om högern försvagar inte mitt argument om anarkin och kommunismen.

Människans omognad gör att hon inte kan hantera ett strukturlöst samhälle med begränsade resurser. Några kommer alltid att ta makten och förtrycka dom andra. Högern i början av 1900-talet trodde att människan inte kunde hantera demokratin, men dom hade inte massvis med exempel på det. Och det visade sig att dom hade fel.

Däremot finns det massivs med exempel på att anarki och framför allt kommunism alltid slutar jävligt illa. Tanken bakom må vara fin, men det funkar inte förrän människan blir tillräckligt mogen. Och blir hon väl så mogen att hon skulle kunna hantera anarki eller kommunism, så finns det förmodligen inget behov av någondera längre.
Citera
2008-05-11, 10:49
Medlem
BinaryTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Spelar ingen roll. Ditt argument om högern försvagar inte mitt argument om anarkin och kommunismen.

Människans omognad gör att hon inte kan hantera ett strukturlöst samhälle med begränsade resurser. Några kommer alltid att ta makten och förtrycka dom andra. Högern i början av 1900-talet trodde att människan inte kunde hantera demokratin, men dom hade inte massvis med exempel på det. Och det visade sig att dom hade fel.

Däremot finns det massivs med exempel på att anarki och framför allt kommunism alltid slutar jävligt illa. Tanken bakom må vara fin, men det funkar inte förrän människan blir tillräckligt mogen. Och blir hon väl så mogen att hon skulle kunna hantera anarki eller kommunism, så finns det förmodligen inget behov av någondera längre.
Så även om jag och mina vänner känner oss mogna för att bryta oss loss från ditt system, så ska vi inte få göra det?

Om vi vill slippa bli bestämda över av en påtvingad majoritet, ska vi inte få slippa?
Vad ger dig rätten att bestämma hur jag ska leva mitt liv?
Citera
2008-05-11, 10:56
Medlem
BinaryTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loop62
Vänta här nu, det är ju du som pratar om status quo, jag pratar om förändring, det är ju pga förändringar som gör att ditt svammel om rättigheter faller platt. Du kan ju försöka försvara dina rättigheter på en polisstation eller i en tingsrätt(har du tur så kan du överklaga till länsrätten eller högre upp, där det finns kompetens och inte politiskt tillsatta nämndemän(visste du detta?).
Jag skrev om vad som är rätt och fel. Du säger att det inte har någon betydelse då det "finns en verklighet". Min fråga blir då: Anser du att vi inte bör ta reda på vad som är rätt och fel och leva efter det, bara precis för att verkligheten råkar se ut på ett visst sätt just nu?

Citat:
Intigritet är viktigt. Men logiskt och rationellt låter falskt, subjektivt och jävligt prettotråkigt.
Jovisst, man kan tycka att logik är subjektivt...
Men då blir det lite svårt att säga att där ligger ett faktiskt objektivt fel i uttalanden som "Solen är varm, jag är varm, därför är jag solen".

Citat:
Hurvida universum fungerar logiskt eller ej, det skiter jag i, men jag tror inte det är helt logiskt, det är det för komplext för.
Så universum fungerar inte alltid logiskt, säger du?

Det är inte så att vi kan fortsätta existera tack vare att universum i sig inte är motsägelsefullt - fullt logiskt?

Citat:
Tvingas och tvingas, individer är ju rätt ointressanta/oviktiga om de sätts i ett sammanhang, så nja får bli mitt svar. Sammanhanget är ju det viktiga och man kan ju inte ha ett samhälle där några dårar går runt och våldtar bara för att de tycker det är deras rätt. Så då bör de tvingas
Men varför kan du tvinga våldtäktsmännen?
Varför är din syn på att våldtäkter är fel, mer giltig än våldtäktsmännens tankar om att det är rätt?

Eller det är så att vad som är rätt och fel bestäms av majoriteter med vapen?
Citera
2008-05-11, 11:00
Medlem
Sälklubbarns avatar
Citat:
Så även om jag och mina vänner känner oss mogna för att bryta oss loss från ditt system, så ska vi inte få göra det?

Om vi vill slippa bli bestämda över av en påtvingad majoritet, ska vi inte få slippa?
Vad ger dig rätten att bestämma hur jag ska leva mitt liv?
Var ska ni bo, då? Var ska ni ha ert anarkiland nånstans?

Klart en liten grupp kan få isolera sig och klara sig själva. Det finns ju redan en massa sekter som gör sånt. Det är när det är på samhällsnivå som det blir farligt.
Citera
2008-05-11, 17:02
Medlem
Alpha-Omegas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunnyman2
Okej, jag tror jag förstår din poäng. Men att vara fri behöver inte vara det bästa alternativet för människan, så länge vi är hotade av alla de problem som existerar. Så måste du komma ihåg att frihet också leder till friheten till tyckandet, så teoretiskt sätt så kommer jag inte vara fri om jag inte får införa lagar, vilket jag vill ha. Så frihet är ett krav som inte går att ge till alla! då alla tycker mer eller mindre olika, och den faktorn kommer du omöjligt att kunna utesluta. Och jag har mycket svårt att se en framtid där alla vill införa anarki, med tanke på hur världen har utvecklas de senaste 200 åren, och jag vill inte tänka 600 år fram. Jag vill veta vilken teori som är bäst för flest personer, och är möjlig i nutiden.
Och idag så tycker största delen av världen helt olika, så alternativet ”anarki” existerar inte, kanske om flera hundra år, men om vi ser på hur världen ser ut idag, så tror jag vi får vänta längre än så.

Uhm... jo, du kan införa "lagar", lagar i form av sociala kontrakt.

http://en.wikipedia.org/wiki/Anarchist_law

Dessutom är det ju klart att många måste gilla anarkismens alternativa organisation, annars kommer ingen att välja den över staten. Men för att skapa alternativa organisationsformer så måste man ju först övertyga folk och sprida de anarkistiska idéerna, vilket jag ju gör nu.
Citera
2008-05-11, 18:17
Bannlyst
Citat:
Jag skrev om vad som är rätt och fel. Du säger att det inte har någon betydelse då det "finns en verklighet". Min fråga blir då: Anser du att vi inte bör ta reda på vad som är rätt och fel och leva efter det, bara precis för att verkligheten råkar se ut på ett visst sätt just nu?

Jovisst, man kan tycka att logik är subjektivt...
Men då blir det lite svårt att säga att där ligger ett faktiskt objektivt fel i uttalanden som "Solen är varm, jag är varm, därför är jag solen".

Så universum fungerar inte alltid logiskt, säger du?

Det är inte så att vi kan fortsätta existera tack vare att universum i sig inte är motsägelsefullt - fullt logiskt?

Men varför kan du tvinga våldtäktsmännen?
Varför är din syn på att våldtäkter är fel, mer giltig än våldtäktsmännens tankar om att det är rätt?

Eller det är så att vad som är rätt och fel bestäms av majoriteter med vapen?

Nej, du har fel och du förstår inte hur komplexa saker är. Jag skrev ett jävligt långt och seriöst svar till dig men det försvann tydligen, så nu orkar jag inte igen. Du är en hopplös naiv idealist.
Citera
2008-05-11, 19:05
Medlem
BinaryTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Var ska ni bo, då? Var ska ni ha ert anarkiland nånstans?
Eftersom jag äger min tomt kommer jag bo kvar där. Fast då inte längre kopplade till ditt system.

Tänk på det som en person som byter försäkringsbolag. Man behöver inte flytta någonstans; ena dagen är man med i det ena systemet, nästa dag är man med i det andra systemet.
Citera
2008-05-11, 19:06
Medlem
BinaryTs avatar
Citat:
Nej, du har fel och du förstår inte hur komplexa saker är. Jag skrev ett jävligt långt och seriöst svar till dig men det försvann tydligen, så nu orkar jag inte igen.
Det var tråkigt att höra.

Citat:
Du är en hopplös naiv idealist.
Det var ganska skämtsamt att höra.
Citera
2008-05-12, 08:50
Medlem
Kid Currys avatar
Citat:
Jag vill verkligen ha en fri marknad helt utan WTO, EFTA, IMF mfl, tro mig, tänk bara på vad lite stridbara fackföreningar skulle kunna göra om inte en massa stater och skit blandade sig i hela tiden. Det är inte en konsekvens av några rättigheter, de rättigheter du säkerligen vill ha på en marknad, de upphävdes väl förmodligen i den förra meningen jag skrev.

Om de inte är godtyckliga, subjektiva mm, vad är det då? Nåt som är bestämt av gud eller naturlagarna(dessa är beständiga(nja, för det mesta), men definitionen på dem förändras pga forskningsframsteg mm)?
Jag anser att det är fel med folkmord, Pol Pot, Hitler mfl tyckte inte det. Det är helt subjektivt.
Jag har läst länken, trams. Jag skrev ju om det tidigare. Sluta vara så jävla frälst och fatta att din tro inte är universiell.
Jag är i allra högsta grad emot dylika organistioner då de är inskränkningar på den fria marknaden. Rätten till en fri marknad, att byta varor och tjänster med vem du än önskar och med vad du än önskar, är en konsekvens av rättigheter. Jag tvivlar på att du verkligen är för en fri marknad, där exempelvis arbetsgivare kan anställa folk för att skapa det där förhatliga mervärdet.

Men det är alltså fortfarande inget brott, dessa folkmord i diverse stater? De har ju inga rättigheter och då inte heller rätten till sitt liv enligt dig. Du har undvikit att svara på det.
Citera
2008-05-12, 21:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kid Curry
Jag är i allra högsta grad emot dylika organistioner då de är inskränkningar på den fria marknaden. Rätten till en fri marknad, att byta varor och tjänster med vem du än önskar och med vad du än önskar, är en konsekvens av rättigheter. Jag tvivlar på att du verkligen är för en fri marknad, där exempelvis arbetsgivare kan anställa folk för att skapa det där förhatliga mervärdet.

Men det är alltså fortfarande inget brott, dessa folkmord i diverse stater? De har ju inga rättigheter och då inte heller rätten till sitt liv enligt dig. Du har undvikit att svara på det.

Vad bra, varför vill nästan hela högern och sossarna ha kvar skiten då? Med en fri marknad utan domare kommer också rätten för fackföreningar och revolutionära organisationer att göra vad fan de vill utan att det blir nån internationell trams inblandning ifrån tex IMF.

Brott? Jo, mot en hel del saker som införts av stater, FN mm. Jag är verkligen inte för folkmord. Och enligt mig har alla rätten till sitt liv, men det är ju en "rättighet" som jag vill ha, inget som finns per automatik. Men i de stater där folkmord skett med statens goda minne tex Tyskland, så fanns ju inte denna rättighet. Detta kan du inte förneka.
Citera
2008-05-12, 21:36
Medlem
BinaryTs avatar
Citat:
Men i de stater där folkmord skett med statens goda minne tex Tyskland, så fanns ju inte denna rättighet. Detta kan du inte förneka.
Rättigheten fanns, men den blev kränkt.

Det är därför vi kan säga att handlingen är fel, och det är därför vi kan ställa människor som mördar andra inför rätta. Oavsett om det råkar vara lagligt i landet eller ej.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in