2008-05-12, 21:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av BinaryT
Rättigheten fanns, men den blev kränkt.

Det är därför vi kan säga att handlingen är fel, och det är därför vi kan ställa människor som mördar andra inför rätta. Oavsett om det råkar vara lagligt i landet eller ej.

Vem hade bestämt att den fanns?
Citera
2008-05-12, 21:51
Medlem
BinaryTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loop62
Vem hade bestämt att den fanns?
Fortfarande: Logik och rationalitet.
Precis som att logik och rationalitet bestämmer att matematiken är objektiv, bestämmer de att rättigheter existerar.
Citera
2008-05-12, 21:58
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Fortfarande: Logik och rationalitet.
Precis som att logik och rationalitet bestämmer att matematiken är objektiv, bestämmer de att rättigheter existerar.

Det där har ju redan Khepera framgångslöst försökt förklara, och objektiva logiker ska ju alla kunna förstå (2+2=4), så du borde ju kunna förklara om vissa rättigheter är en objektivt logisk slutsats!
Citera
2008-05-12, 22:14
Medlem
knulluppads avatar
Citat:
Rättigheten fanns, men den blev kränkt.

Det är därför vi kan säga att handlingen är fel, och det är därför vi kan ställa människor som mördar andra inför rätta. Oavsett om det råkar vara lagligt i landet eller ej.

så man kan inte ha åsikter om olika handlingar utan att sätta upp regler som ska passa in i exakt varje fall och som står över folkvilja och välbefinnande?
försök på allvar leva ditt liv så i praktiken så hoppas jag du märker hur efterblivet det är.
Citera
2008-05-12, 23:00
Medlem
1:aHjälpens avatar
binary t

...
Senast redigerad av 1:aHjälpen 2008-05-12 kl. 23:05. Anledning: skit samma...
Citera
2008-05-12, 23:38
Medlem
BinaryTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av knulluppad
så man kan inte ha åsikter om olika handlingar utan att sätta upp regler som ska passa in i exakt varje fall och som står över folkvilja och välbefinnande?
försök på allvar leva ditt liv så i praktiken så hoppas jag du märker hur efterblivet det är.
Dessa "regler" säger pretty much bara att det är fel att mörda, fel att våldta, fel att stjäla, etc.

Jag personligen finner det inte speciellt svårt att leva efter dem faktiskt. Många i världen gör, tydligen.

Åsikter kan man ha (2+2 borde vara 5), men det förändrar inte den objektiva verkligheten (2+2=4).
Citera
2008-05-12, 23:43
Medlem
BinaryTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bananjuice
Det där har ju redan Khepera framgångslöst försökt förklara, och objektiva logiker ska ju alla kunna förstå (2+2=4), så du borde ju kunna förklara om vissa rättigheter är en objektivt logisk slutsats!
Nu är ju Khepera objektivist, och de har fel lika ofta som de har rätt (ironiskt nog).

Men visst, jag kan göra ett litet försök att visa att moral måste vara logisk och rationell. Men det förutsätter förstås att du anser att logik och rationalitet är något man bör leva efter...
Citera
2008-05-13, 09:09
Medlem
bananjuices avatar
Citat:
Nu är ju Khepera objektivist, och de har fel lika ofta som de har rätt (ironiskt nog).

Men visst, jag kan göra ett litet försök att visa att moral måste vara logisk och rationell. Men det förutsätter förstås att du anser att logik och rationalitet är något man bör leva efter...

Ja visst tycker jag att logik och rationalitet är något man ska leva efter i den mån det går. Tyvärr är det så att det är väldigt få områden som är logiska och rationella, men du kan gärna få försöka övertyga mig om att rättigheter är logiska.

Ja jag har märkt att det är lite splittringar vad gäller rättigheter i det liberala lägret, men ni är fortfarande idealister, så det är inte så himla viktiga skillnader i alla fall
Citera
2008-05-13, 10:00
Medlem
Kid Currys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loop62
Vad bra, varför vill nästan hela högern och sossarna ha kvar skiten då? Med en fri marknad utan domare kommer också rätten för fackföreningar och revolutionära organisationer att göra vad fan de vill utan att det blir nån internationell trams inblandning ifrån tex IMF.

Brott? Jo, mot en hel del saker som införts av stater, FN mm. Jag är verkligen inte för folkmord. Och enligt mig har alla rätten till sitt liv, men det är ju en "rättighet" som jag vill ha, inget som finns per automatik. Men i de stater där folkmord skett med statens goda minne tex Tyskland, så fanns ju inte denna rättighet. Detta kan du inte förneka.
Jag förstår inte var sossarna och moderaterna kommer in i bilden? De är väl inte på något sätt för en fri marknad och har aldrig varit. Instititioner som skyddar företag (och privatpersoner) från angreppsvåld är väl däremot helt enligt den fria marknaden så vad som helst kan inte dina "revolutionära organisationer" göra...

Är det förresten en objektiv slutsats att objektiva rättigheter inte existerar? Kan ni inte bevisa detta i sådanafall istället för att bara fortsätta upprepa att rättigheter inte existerar.
Citera
2008-05-13, 10:44
Medlem
1:aHjälpens avatar
hävdar man något som inte är en väletablerad sanning har man rimligtvis bevisbördan för det..
Citera
2008-05-13, 18:14
Medlem
knulluppads avatar
Citat:
Dessa "regler" säger pretty much bara att det är fel att mörda, fel att våldta, fel att stjäla, etc.

Jag personligen finner det inte speciellt svårt att leva efter dem faktiskt. Många i världen gör, tydligen.

Åsikter kan man ha (2+2 borde vara 5), men det förändrar inte den objektiva verkligheten (2+2=4).

fast du sa ju att det var en förutsättning för att man skulle kunna ha åsikter om olika handlingar, på vilket sätt är det det? och hur väljer du själv vad du ska göra när du inte kan stödja dig på dina regler? då vet du ju inte vad som är rätt och fel?

bara och bara förresten.. stjäla kan vara skitbra om du är arbetare och stjäl av en kapitalist tillexempel. äganderätten över huvud taget urholkar ju det sociala skyddsnät som nästan alla vill ha och behöver.
och mord och annat våld är ju nödvändigt för att skydda sig mot våldsamma människor.

dina rättigheter är alltså inte bara onödiga utan också omöjliga.
Citera
2008-05-13, 18:36
Medlem
Denna frivilliga poliskår som tydligen så många kommer vilja lägga sin fritid på, har de ingen lag som de följer när de är ute och stoppar brottslingar?

Ett exempel:
Jag blir nedslagen och rånad på väg hem från en fest av ett gäng på 15 beväpnade personer. Om det då inte finns några lagar, på vilka grunder skulle denna hobbypolis kunna frihetsberöva dessa personer.

Dessutom undrar jag:

Vem tänker frivilligt ställa upp iu denna poliskår?
Vem tänker vara frivillig fångvaktare?
Vem tänker bygga polisstationen?

Varför skulle en frivillig poliskår vara mindre korrupt än den vi har idag?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in