2008-05-09, 22:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Kid Curry
Är det jag som inte fattar varifrån rättigheter kommer? Det är ju ni som verkar ändra er hela och inte förstå konskevenserna av ert eget rättighetsresonemang. Nu är dagens "kapitalism" långt ifrån fri men jag antar att du inte gillar en fri marknad heller så jag frågar dig vad som är så fel med ett frivilligt och ömsesidigt varuutbyte mellan människor, utan dina politrukers inblandning?

Jag tror helt enkelt att du inte förstår att rättigheter alltid existerar, även om de inte alltid upprätthålls. Självklart får man kämpa för att de ska upprätthållas i många fall. Men det förändrar inte det faktum att rättigheter alltid existerar oavsett om de erkänns eller ej.

Jag vill verkligen ha en "fri" marknad, bort med all styrning, då jävlar skulle ni få se på grejor. Då skulle det bli revolution lite kvick då det inte fanns några jävlar som styr marknaden bort från de värsta avarterna här i väst.

Varför existerar alltid rättigheter? Och vem har bestämt dem?
Citera
2008-05-09, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BinaryT
Visst, i ett "kapitalistiskt ekonomiskt system" måste arbetarna kanske "skapa mervärde". Men det har inget med diskussionen att göra.

Det är av visst intresse just eftersom mervärdesskapandet är obetalt.

Citat:
Visa för mig att arbetaren inte har sålt sitt arbete när han mottar lön, och jag kommer vara tyst för all framtid.

Arbetaren har inte sålt sitt merarbete än mindre betalats för det, eftersom det är den del av arbetsdagen som kapitalisten lägger beslag på.

Citat:
Kapitalisten betalar arbetskraftens värde eller ett pris, som mer eller mindre avviker från dess värde, och får i utbyte förfoganderätten över själva den levande arbetskraften. Han utnyttjar denna arbetskraft i två perioder. Under den första perioden framställer arbetaren endast ett värde, som är likamed värdet av hans arbetskraft, alltså endast en ersättning för detta värde. För priset på arbetskraften erhåller kapitalisten sålunda en produkt av samma pris. Resultatet är detsamma, som om han köpt produkten färdig på marknaden. Under den andra perioden, då merarbetet utföres, frambringar arbetskraften däremot ett värde för kapitalisten, som inte kostar denne något värdevederlag.[725*] Detta bruk av arbetskraften får han gratis. I denna mening kan merarbetet kallas obetalt arbete.
http://www.marxists.org/svenska/marx/1867/23-d105.htm
Citera
2008-05-10, 00:01
Medlem
BinaryTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disneyklubben
Det är av visst intresse just eftersom mervärdesskapandet är obetalt.
Men herrejösses, arbetaren får ju (oftast) betalt för att skapa just "mervärde"!

Utan arbetaren skulle varan vara värd precis lika mycket. Du anställer arbetare (köper arbete) för att din vara ska öka i värde (egentligen nytta/'utility').

Alltså, det är arbetet i sig man får betalt för. Vad jag som arbetare arbetar med är egentligen ointressant för frågan om vem som äger vad;

Arbetsgivare X äger vara X. Han köper Arbetare Ys arbete. Arbetet som arbetsgivaren nu äger läggs på vara X. Vara X ökar i värde. Alla pengar som kommer in vid försäljningen går till arbetsgivaren, eftersom arbetsgivaren äger både vara och arbete.
Arbetare Y har redan fårr betalt för sitt arbete genom lön. Mervärdet på varan har ingen betydelse; även om varan skulle minska i värde (av irrelevant anledning) har arbetaren fortfarande rätt till sin avtalade lön.

Mervärdesskapandet är betalt. Betalningen för skapandet (arbetet) kallas lön, och lönen är lika enligt ett avtal; arbetaren har ingen rätt till något mervärde (detta får arbetsgivaren), och arbetaren behöver inte täcka eventuella förluster företaget gör (detta måste arbetsgivaren göra).
Hur mycket mervärdet är på är alltså irrelevant för arbetaren, eftersom arbetaren inte äger varken råvaror eller arbete när arbetet är utfört; han äger lön.

Det som har utbytts mellan arbetsgivare och arbetare är alltså lön mot arbete. Eftersom arbetsgivaren äger varan, har han rätt till alla vinster (eller förluster!) som görs tack vara varan. Eftersom arbetaren äger lönen, har han rätt till alla vinster (eller förluster) som görs tack vare lönen.
Inget annat är relevant i ägandefrågan - mervärde är helt ointressant.

Och angående arbete...
Det är otroligt ignorant att tro att det inte krävs enormt mycket tid och kraft (arbete) att vara entreprenör som sköter ett företag. De som tror att entreprenörer bara kan sitta på sin häck och röka cigarr utan att ha gjort någonting för det borde verkligen se sig omkring lite...
Senast redigerad av BinaryT 2008-05-10 kl. 00:04.
Citera
2008-05-10, 00:02
Medlem
Kid Currys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loop62
Jag vill verkligen ha en "fri" marknad, bort med all styrning, då jävlar skulle ni få se på grejor. Då skulle det bli revolution lite kvick då det inte fanns några jävlar som styr marknaden bort från de värsta avarterna här i väst.

Marknadsfrågan vet jag inte om den hör hemma i den här tråden så den kanske vi ska lämna härvid, även om jag tvivlar på att du skulle vilja ha en fri marknad (som ju i själva verket är en konskevens av rättigheter).

Om du bemödar dig med att läsa bland annat vad jag skrivit tidigare och hela länken jag skickade kanske saker och ting blir klarare för dig.

Varför är rättigheter godtyckliga och existerar bara ibland? Varför säger du att det är fel med folkmord när du samtidigt påstår att folk inte har rätten till sitt liv om rättigheten inte är erkänd?
Citera
2008-05-10, 00:08
Medlem
BinaryTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loop62
Det är logik och rationalitet som bestämmer rättigheter, precis som det är logik och rationalitet som bestämmer vad som är vetenskap och vad som inte är det.

När man lägger fram en teori om vad som är rätt och fel, lägger man fram en teori om hur verkligheten är och om hur universum fungerar. För att denna teori ska vara giltig, måste den vara logisk och rationell (och internt konsekvent/koherent, och en massa annat).
En teori som inte är detta är alltså falsk och ogiltig, och de som väljer att ändå hålla sig fast vid dem är människor som förkastar de mest grundläggande kunskaperna om universum.

Och besides, om rättigheter nu bara är någonting subjektivt;
Varför är din preferens om att staten har rätten att ta från folk i form av skatt mer giltig än min preferens att staten bara borde rulla över och dö? (Detta är bara ett exempel, jag vet inte om du verkligen tycker så.)
Varför har du rätten att tvinga på mig dina preferenser? Är denna rätt också subjektiv?
Senast redigerad av BinaryT 2008-05-10 kl. 00:10.
Citera
2008-05-10, 01:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha-Omega
Okej, du ska få lite svar på dessa 4 punkter. Dock behöver vi nog ha dem i en annan ordning, så att rätt sak hamnar på rätt plats, så att säga. Dessutom kan vi ta bort punkt 4, eftersom den inte riktigt är relevant.

3.

Inom mutualismen (en gren inom anarkismen) förespråkar man ofta "evolution före revolution", det vill säga att man sakta men säkert gör småförändringar och på så vis bygger ett nytt samhälle inne i det gamla, som sedan växer sig större och mer populärare, tills staten till slut är så svag och så bortvald till förmån för de mutualistiska organisationsmetoderna att den helt enkelt dör bort. På så vis finns redan en ny samhällsstruktur, skapad utan statligt tvång, som människorna är del av. Samma princip gäller också för de former av anarkism som förespråkar revolution, eftersom revolution kräver väldigt god organisation för att det ska gå bra. Exempelvis förespråkar syndkialister revolution och de menar att man ska utföra detta genom facklig organisation. På så vis finns även ett nytt samhällssystem byggt utan tvång när staten försvinner. Kort och gott, genom arbetet att få bort staten kommer det att finnas ett nytt system.

2.

Eftersom folk nu har valt att steg för steg ta del i ett system som är mer fritt än det förra så kommer de mer och mer att vänja sig vid denna frihet. När staten sedan försvinner och friheten blir som störst så kommer folk att vara bättre på att hantera den.

1.

Eftersom folk är fria och med all sannolikhet trivs med sin frihet så kommer de nog inte acceptera att vem som helst kommer och säger åt dem att de minsann inte är fria att göra som de vill längre. Folk kommer alltså att slåss för att bevara sin frihet. Eftersom anarkismen också bygger väldigt mycket på jämlikhet och samarbete så kommer folk förhoppningsvis att fatta att det är bäst att samarbeta och tillsammans slåss mot dessa våldsverkare som försöker förslava dem igen.

Okej, jag tror jag förstår din poäng. Men att vara fri behöver inte vara det bästa alternativet för människan, så länge vi är hotade av alla de problem som existerar. Så måste du komma ihåg att frihet också leder till friheten till tyckandet, så teoretiskt sätt så kommer jag inte vara fri om jag inte får införa lagar, vilket jag vill ha. Så frihet är ett krav som inte går att ge till alla! då alla tycker mer eller mindre olika, och den faktorn kommer du omöjligt att kunna utesluta. Och jag har mycket svårt att se en framtid där alla vill införa anarki, med tanke på hur världen har utvecklas de senaste 200 åren, och jag vill inte tänka 600 år fram. Jag vill veta vilken teori som är bäst för flest personer, och är möjlig i nutiden.
Och idag så tycker största delen av världen helt olika, så alternativet ”anarki” existerar inte, kanske om flera hundra år, men om vi ser på hur världen ser ut idag, så tror jag vi får vänta längre än så.
Citera
2008-05-10, 01:11
Medlem
Kid Currys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunnyman2
Så måste du komma ihåg att frihet också leder till friheten till tyckandet, så teoretiskt sätt så kommer jag inte vara fri om jag inte får införa lagar, vilket jag vill ha.
Du får givetvis införa regler och "lagar" för ditt hus, din tomt eller din egendom. Du får inte tvinga på andra dina lagar.
Citera
2008-05-10, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kid Curry
Du får givetvis införa regler och "lagar" för ditt hus, din tomt eller din egendom. Du får inte tvinga på andra dina lagar.

Vad har lagen då för syfte, om ingen behöver följa den?
Citera
2008-05-10, 20:26
Medlem
Kid Currys avatar
På din egendom följer folk de regler du har satt upp och informerat dem om. Du kan däremot inte sätta reglerna för andra människors egendom.
Citera
2008-05-10, 20:39
Medlem
Sälklubbarns avatar
Varken anarki eller kommunism fungerar ju annat än i en idealvärld. Anarki leder bara till krigsherrar och maffiastyre, kommunism leder bara till förtryck och blodbad. Varför inte lämna utopierna och komma in i verkligheten nån gång.
Citera
2008-05-10, 20:41
Medlem
Pseud0nyms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sälklubbarn
Varken anarki eller kommunism fungerar ju annat än i en idealvärld. Anarki leder bara till krigsherrar och maffiastyre, kommunism leder bara till förtryck och blodbad. Varför inte lämna utopierna och komma in i verkligheten nån gång.
Inom högern använde man liknande argument när man försökte förhindra den allmäna rösträttens införande i början av 1900-talet.
Citera
2008-05-10, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BinaryT
Men herrejösses, arbetaren får ju (oftast) betalt för att skapa just "mervärde"!

Mycket riktigt, ändå ser arbetaren inte röken av mervärdet.

Citat:
Och angående arbete...
Det är otroligt ignorant att tro att det inte krävs enormt mycket tid och kraft (arbete) att vara entreprenör som sköter ett företag. De som tror att entreprenörer bara kan sitta på sin häck och röka cigarr utan att ha gjort någonting för det borde verkligen se sig omkring lite...

De är parasiter och behöver det levande arbetet, det senare behöver inte dem. Medlöpare har anledning att dra öronen åt sig.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in