2008-05-08, 01:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av the Lemur
Om du tyckte Saddam "funkade" så ok.
Jo, bättre än nu, vilket var min poäng
Citera
2008-05-08, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Alpha-Omega
Så det var inte katastrof innan? Problemet är inte att de inte har en regering, problemet är att:

1. Diverse grupper försöker ta makten och använder givetvis våld som sin metod.
2. Folket är inte vana vid frihet och har därför svårt att ta till sig den.
3. Förändringen gick snabbt som fan och inga alternativa system hann byggas upp innan regeringen störtades.
4. USA är där och pillar, vilket är ömsom bra och ömsom dåligt.

Ja, och hur kan du bara utesluta dessa punkter? det är ju dessa punkter som är ett motargument för anarkin, dvs det kommer inte funka så länge de 4 punkterna du rabblar upp där existerar. Så svara nu, hur skall du kunna "ta bort" dessa fyra punkter du rabblar upp? när folket slåss för något helt annat, vilket alltid kommer vara fallet, i värkligheten. Så tror du fortfarande på anarki? Eller är ni bara blinda och tror på ett drömsamhälle där alla är nöjda och glada? eller inser ni att det aldrig kommer fungera, och allt är bara en dröm för er.
Citera
2008-05-08, 10:17
Medlem
Kid Currys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av loop62
Men du fattar inte varifrån rättigheter kommer så det spelar ingen roll vad du anser.
Jag anser att det är fel med folkmord, men det finns ställen där det uppenbarligen inte funkat så. Och det tycker jag är fel, liksom att det är fel med kapitalism enligt mig.
Är det jag som inte fattar varifrån rättigheter kommer? Det är ju ni som verkar ändra er hela och inte förstå konskevenserna av ert eget rättighetsresonemang. Nu är dagens "kapitalism" långt ifrån fri men jag antar att du inte gillar en fri marknad heller så jag frågar dig vad som är så fel med ett frivilligt och ömsesidigt varuutbyte mellan människor, utan dina politrukers inblandning?

Jag tror helt enkelt att du inte förstår att rättigheter alltid existerar, även om de inte alltid upprätthålls. Självklart får man kämpa för att de ska upprätthållas i många fall. Men det förändrar inte det faktum att rättigheter alltid existerar oavsett om de erkänns eller ej.
Citera
2008-05-08, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chrillisonline
Ni säger att tvång är något ont. Staten bygger på tvång, därför är den också ond. Nåja, hur har ni tänkt att göra i er anarkistiska värld, om jag får för mig att vilja döda någon. Ska ni tvinga mig att inte göra det?

Även, utan en stat, så skulle det förekomma tvång

I ett samhälle utan stat, skulle olika grupper, ändå kunna skapa sig tillräcklig auktoritet för att tvinga oss att göra sånt som vi inte vill. Hels Angels får ju större befogenheter utan den stat, som begränsar deras möjligheter att leka gangsters. Elller för den delen annan form av organiserad brottslighet. Eller ska ni tvinga dem att inte göra vad dem vill?

Om tvång är något ont, hur ska ni då kunna förhindra att folk tvingar andra, genom att inte använda ett tvångsmedel?

Kanske är det till och med så, att graden av tvång är mindre i en demokratisk stat, än vad den skulle vara i en icke stat. Allt beror ju på vilka människor som finns i icke staten. Vad föredrar ni ett maffiastyrt samhälle, eller en demokratiskt stat? Poängen är alltså, att ni kan inte veta att graden av tvång kommer att vara mindre i en icke stat än i en demokrati.

Se "Gangs of NY". Man kan ju spola bort där di caprio och hon ulla bella är med, då är det en bra film som visar hur demokratin alltid är korrumperad.
Vare sig det gäller mutor elle att tillåta immegranter att komma och sänka löner.
Citera
2008-05-08, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BinaryT
Nope, och han fick inte allt mitt arbete. Han fick en vara av mig, jag fick en av honom.

Men bevars, fick arbetsgivaren bara en bit av kakan du hade bakat och ändå hela kakan? Vilken vara fick du av arbetsgivaren, 1 kilo mjöl eller bara vanligt mjöl? Vem var arbetstagaren om ni båda gav varandra varor? Var både du och han både arbetstagare och arbetsgivare på samma gång?

Tacksam för svar.
Citera
2008-05-08, 14:09
Medlem
BinaryTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disneyklubben
Men bevars, fick arbetsgivaren bara en bit av kakan du hade bakat och ändå hela kakan? Vilken vara fick du av arbetsgivaren, 1 kilo mjöl eller bara vanligt mjöl? Vem var arbetstagaren om ni båda gav varandra varor? Var både du och han både arbetstagare och arbetsgivare på samma gång?Tacksam för svar.
Arbetsgivaren ägde lite mjöl. Han behövde någon som kunde baka en kaka. Jag kunde baka kakor. Jag erbjöd mig att sälja mitt arbete (omvandla mjöl till kaka) mot arbetsgivarens pengar (lön).

Jag bakade kakan, som arbetsgivaren efteråt ägde då det var hans mjöl och jag fick pengar för mitt arbete. Därefter gick jag därifrån, och såg aldrig arbetsgivaren igen.

Vad som hände med mina pengar hade arbetsgivaren inte med att göra. Eventuella vinster gjorda med pengarna tillföll mig, då det var mina pengar.
Vad som hände med kakan hade inte jag med att göra. Eventuella vinster gjorda med kakan tillföll arbetsgivaren, då det var arbetsgivarens kaka.

För att jag ska ha rätt till vinster gjorde med kakan ("mitt arbete") ska arbetsgivaren ha rätt till vinster gjorda med min lön ("hans pengar").

Det är enkel logik.

Och på sätt och vis är vi ju båda köpare och säljare samtidigt.
Jag köper den lön arbetsgivaren säljer / Arbetsgivaren köper det arbete jag säljer.
Citera
2008-05-08, 14:18
Medlem
1:aHjälpens avatar
haha alltid denna pedagogik. två nötter bodde på en ö, cmon, catchup!
Citera
2008-05-08, 17:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BinaryT
Arbetsgivaren ägde lite mjöl. Han behövde någon som kunde baka en kaka.

Så brukar det låta, ja.

Citat:
Den kapitalistiska produktionen är inte endast produktion av varor, den är först och främst produktion av mervärde. Arbetaren producerar inte åt sig själv utan åt kapitalisten. Därför är det inte längre nog, att han framställer produkter. Han måste producera mervärde. Endast den arbetare är produktiv, som producerar mervärde åt kapitalisten eller bidrar till att kapitalet förökas.
http://www.marxists.org/svenska/marx/1867/23-d105.htm
Citera
2008-05-08, 18:13
Medlem
BinaryTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disneyklubben
Så brukar det låta, ja.
Citat:
Den kapitalistiska produktionen är inte endast produktion av varor, den är först och främst produktion av mervärde. Arbetaren producerar inte åt sig själv utan åt kapitalisten. Därför är det inte längre nog, att han framställer produkter. Han måste producera mervärde. Endast den arbetare är produktiv, som producerar mervärde åt kapitalisten eller bidrar till att kapitalet förökas.
Arbetaren omvandlar en vara till en annan, och den nya varan blir värd mer eftersom den har större nytta för människor (den är närmare "konsumtionsvara" än innan).
För omvandlingen får arbetaren pengar.

Varför skulle någon vilja betala mig för att göra deras varor mindre värda?
Någon äger en bit bröd. De ber mig bre smör på brödet, då brödet stiger i värde om jag gör så. Som kompensation får jag pengar.

Jag ser inte varför jag skulle ha rätt till brödet med smör på om jag tar emot en kompensation för mitt arbete.

Visst, i ett "kapitalistiskt ekonomiskt system" måste arbetarna kanske "skapa mervärde". Men det har inget med diskussionen att göra. Frågan var varför arbetaren har rätt till något han sålt efter att han har sålt det.

Visa för mig att arbetaren inte har sålt sitt arbete när han mottar lön, och jag kommer vara tyst för all framtid.
Citera
2008-05-08, 19:18
Medlem
1:aHjälpens avatar
Vissa människor MÅSTE inte jobba för att överleva, de kan leva på förräntat kapital, som deras förfäder har arbetat ihop eller kommit över på olika sätt.

De här människorna kan använda sina pengar i den obalanserade affärsrelation som uppstått. De kan utnyttja sin motparts sämre förhandlingsläge och därmed få orättvisa fördelar. Fördelarna kan man kalla för profit i vissa fall.

(Välfärdsstaten har uppkommit som ett svar på den här orättvisan, men de institutioner som en gång skulle användas för att balansera de besuttnas makt används ofta som ett kontrollverktyg av de besuttna.)
Citera
2008-05-08, 19:31
Medlem
Utopia.s avatar
De flesta anarkister brukar antingen förespråka mycket småskaliga samhällen eller andra organisationsformer än regeringsformen. Syndikalismen är ju en form av anarkism men förespråkar andra former av styre där gemensamma beslut tas genom demokratiska val på så låg nivå som möjligt. Anarkism måste inte betyda att man bara löser upp hela det etablerade samhället och återgår till stenåldern, även om det finns vissa som förespråkar det... De flesta anarkister är ju syndikalister.

Det känns som att mycket av den kritiken som riktas mot anarkismen utgår ifrån samhället vi har idag och vad avsaknaden av myndigheter etc skulle betyda för en hyfsat stor representativ demokrati.
Senast redigerad av Utopia. 2008-05-08 kl. 19:34.
Citera
2008-05-09, 17:16
Medlem
Alpha-Omegas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bunnyman2
Ja, och hur kan du bara utesluta dessa punkter? det är ju dessa punkter som är ett motargument för anarkin, dvs det kommer inte funka så länge de 4 punkterna du rabblar upp där existerar. Så svara nu, hur skall du kunna "ta bort" dessa fyra punkter du rabblar upp? när folket slåss för något helt annat, vilket alltid kommer vara fallet, i värkligheten. Så tror du fortfarande på anarki? Eller är ni bara blinda och tror på ett drömsamhälle där alla är nöjda och glada? eller inser ni att det aldrig kommer fungera, och allt är bara en dröm för er.

Okej, du ska få lite svar på dessa 4 punkter. Dock behöver vi nog ha dem i en annan ordning, så att rätt sak hamnar på rätt plats, så att säga. Dessutom kan vi ta bort punkt 4, eftersom den inte riktigt är relevant.

3.
Citat:
Förändringen gick snabbt som fan och inga alternativa system hann byggas upp innan regeringen störtades.

Inom mutualismen (en gren inom anarkismen) förespråkar man ofta "evolution före revolution", det vill säga att man sakta men säkert gör småförändringar och på så vis bygger ett nytt samhälle inne i det gamla, som sedan växer sig större och mer populärare, tills staten till slut är så svag och så bortvald till förmån för de mutualistiska organisationsmetoderna att den helt enkelt dör bort. På så vis finns redan en ny samhällsstruktur, skapad utan statligt tvång, som människorna är del av. Samma princip gäller också för de former av anarkism som förespråkar revolution, eftersom revolution kräver väldigt god organisation för att det ska gå bra. Exempelvis förespråkar syndkialister revolution och de menar att man ska utföra detta genom facklig organisation. På så vis finns även ett nytt samhällssystem byggt utan tvång när staten försvinner. Kort och gott, genom arbetet att få bort staten kommer det att finnas ett nytt system.

2.
Citat:
Folket är inte vana vid frihet och har därför svårt att ta till sig den.

Eftersom folk nu har valt att steg för steg ta del i ett system som är mer fritt än det förra så kommer de mer och mer att vänja sig vid denna frihet. När staten sedan försvinner och friheten blir som störst så kommer folk att vara bättre på att hantera den.

1.
Citat:
Diverse grupper försöker ta makten och använder givetvis våld som sin metod.

Eftersom folk är fria och med all sannolikhet trivs med sin frihet så kommer de nog inte acceptera att vem som helst kommer och säger åt dem att de minsann inte är fria att göra som de vill längre. Folk kommer alltså att slåss för att bevara sin frihet. Eftersom anarkismen också bygger väldigt mycket på jämlikhet och samarbete så kommer folk förhoppningsvis att fatta att det är bäst att samarbeta och tillsammans slåss mot dessa våldsverkare som försöker förslava dem igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in