Resultat: Ni som har tagit höga doser tramadol, har ni fått ett krampanfall någon gång?
Ja
33,19%
299 röster
Nej
66,81%
602 röster
2013-09-08, 14:42
Medlem
KITTENMITTONSs avatar
Krampat en gång på Tram, hade käkat 300mg Lyrica på morgonen och ~700mg Tram på eftermiddagen. Det skedde under sömnen så jag kommer ej ihåg det men det kändes i musklerna dagen efter. Enda gången jag har krampat och då har jag blandat Tram+Lyrica i större mängder flera gånger innan.
Citat:
Ursprungligen postat av mephedron
Jag har haft över 50 krampanfall (mest på lyrica men även tram) så jag vet allt.
Förutom hur man slipper dem. (Färutom att sluta ta lyrica/tram men fan heller att jag går med social fobi hela livet och mina anfall drabbar bara mig).
Skulle kunna skriva en guide i hur man tar hand om någon som krampar, men det kanske redan finns en sån?
Aja har ni några frågor är det bara att ställa dem så ska jag svara så gott jag kan.
Svarar inte på förolämpningar dock, orka
Du borde verkligen lägga ner om du har haft 50 krampanfall, förr eller senare slutar det med att du dunkar huvudet i väggen under anfallen, om ingen är i närheten kan det sluta riktigt illa. Men det visste du redan antar jag. Jag tycker min kompis var korkad som inte la ner efter 5-6 anfall, detta är bara idioti.
Citera
2013-09-08, 14:52
Medlem
mephedrons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KITTENMITTONS
Krampat en gång på Tram, hade käkat 300mg Lyrica på morgonen och ~700mg Tram på eftermiddagen. Det skedde under sömnen så jag kommer ej ihåg det men det kändes i musklerna dagen efter. Enda gången jag har krampat och då har jag blandat Tram+Lyrica i större mängder flera gånger innan.

Du borde verkligen lägga ner om du har haft 50 krampanfall, förr eller senare slutar det med att du dunkar huvudet i väggen under anfallen, om ingen är i närheten kan det sluta riktigt illa. Men det visste du redan antar jag. Jag tycker min kompis var korkad som inte la ner efter 5-6 anfall, detta är bara idioti.
Man ska aldrig blanda lyrica och tram.
Har inte direkt nåt att leva för så skiter i om jag dör eller ej (kommer dock inte aktivt ta livet av mig pga skuldfrågan som kommer komma för de få anhöriga jag har).
Dör jag blir jag ett Darwin award och vem som helst får pissa på min grav
Jag skrev att jag ville hjälpa andra som haft anfall genom att svara på deras frågor, och som vanligt kommer du hit och leker moralpolis. Skrev ju att jag inte ville ha några förolämpningar.
F ö får jag aldrig anfall på under 300 mg, så det är bara att låta bli att överskrida den dosen.
Tack puss och hej

Ps förklara gärna på vilket sätt mina epanfall drabbar just dig.
(Nånting måste det ju vara eftersom du blir så fruktansvärt upprörd)
Senast redigerad av mephedron 2013-09-08 kl. 14:58.
Citera
2013-09-08, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Black&White
Jag har länge undrat hur pass vanligt det är att man får ett krampanfall. Själv tar jag ungefär 600mg - 1000mg nu för tiden när jag ska ta tram och jag har aldrig råkat ut för något, dock har min kompis krampat på endast 550.

Det är sjukt vanligt, jag inkl. mååånga jag känner har fått krampanfall av tramadolskiten, jag skulle tro att dom snart drar in tram'en som läkemedel pga hur många som får krampanfall.
Senast rök Dextropropifon eller vad den nu hette, ungefär likadan som tram i effekt vid samma doser, men lätt att få andningsuppehåll vid blandning med alkohol, till slut drabbades nog många och Dextro't drogs in som läkemedel.

Kolla bara omröstningen här på FB, 1/3del har fått krampanfall, tänk er då en undersökning med ALLA som käkat tramadol, eller iaf dom som tagit större doser, läskiga siffror...
Citera
2013-09-08, 18:17
Medlem
Citat:
Tram och Lyrica verkar vara en alldeles värdelös kombination.....

En polare till mig krampade på just den kombinationen också, han hade käkat tram hundratals gånger, säkert tusentals utan att krampa, men så testade han Lyrica för första gången samtidigt som han tog tram, krampade typ direkt Lyrican fick effekt.
Livsfarligt.

Citat:
Ursprungligen postat av hiphopopotamus
Jag har själv aldrig råkat ut för ett krampanfall och då har jag tagit 23 50mgs som mest. Men för ett tag sen så inträffade det, dock inte jag som drabbades. Men min kompis, som åt vid det tillfället 12-14 50mg (tror jag), fick krampanfall, han sträckte ut armarna rakt ut och huvudet bakåt och började skaka. blev en tur till lasarettet. Har inte pratat med han personligen men han mår bra.

Haha skönt att du ringer ambulansen i panik till din polare, sen inte kollar läget med honom dagen efter, schysst.
Senast redigerad av DuArKeff 2013-09-08 kl. 18:20.
Citera
2013-09-08, 19:24
Medlem
KITTENMITTONSs avatar
Citat:
Man ska aldrig blanda lyrica och tram.
Har inte direkt nåt att leva för så skiter i om jag dör eller ej (kommer dock inte aktivt ta livet av mig pga skuldfrågan som kommer komma för de få anhöriga jag har).
Dör jag blir jag ett Darwin award och vem som helst får pissa på min grav
Jag skrev att jag ville hjälpa andra som haft anfall genom att svara på deras frågor, och som vanligt kommer du hit och leker moralpolis. Skrev ju att jag inte ville ha några förolämpningar.
F ö får jag aldrig anfall på under 300 mg, så det är bara att låta bli att överskrida den dosen.
Tack puss och hej

Ps förklara gärna på vilket sätt mina epanfall drabbar just dig.
(Nånting måste det ju vara eftersom du blir så fruktansvärt upprörd)
Det drabbar inte mig öht (såvida du inte kör bil samma dag/dagen efter), ogillar att leka moralpolis och det var inte det jag försökte uppnå heller - däremot så vill jag hjälpa människor att begå dumma misstag så gott det går. Förmodligen så har mina ord ingen verkan på dig men man vet aldrig, vet själv hur det känns att inte ha något att leva för och vara utanför samhället men det finns nästan jämt ett ljus i slutet på tunneln.. Även om det inte känns så på X antal år :/ Skadar inte att försöka iaf, detta är trots allt ett diskussionsforum där man får skriva vad man vill.
Citat:
Ursprungligen postat av DuArKeff
Tram och Lyrica verkar vara en alldeles värdelös kombination.....

En polare till mig krampade på just den kombinationen också, han hade käkat tram hundratals gånger, säkert tusentals utan att krampa, men så testade han Lyrica för första gången samtidigt som han tog tram, krampade typ direkt Lyrican fick effekt.
Livsfarligt.
Japp det är dumt, både Lyrica och Tram sänker kramptröskeln så det är därför, blir liksom sänkt och sedan sänkt igen. Har dragit i mig 700mg-1g+ Tram utan tolerans minst 20 gånger och aldrig fått kramp, käkat 2g Lyrica lika många gånger utan att det hänt något. Endast den gången med den kombinationen tillsammans, så det är en riktigt kass kombo sett ur risksynpunkt.
Citera
2013-09-08, 19:38
Medlem
mephedrons avatar
Citat:
Det drabbar inte mig öht (såvida du inte kör bil samma dag/dagen efter), ogillar att leka moralpolis och det var inte det jag försökte uppnå heller - däremot så vill jag hjälpa människor att begå dumma misstag så gott det går. Förmodligen så har mina ord ingen verkan på dig men man vet aldrig, vet själv hur det känns att inte ha något att leva för och vara utanför samhället men det finns nästan jämt ett ljus i slutet på tunneln.. Även om det inte känns så på X antal år :/ Skadar inte att försöka iaf, detta är trots allt ett diskussionsforum där man får skriva vad man vill..
Givetvis får du skriva var du vill, men du har redan i en tidigare tråd skrivit nästan exakt samma sak så därför undanbad jag sådana kommentarer direkt, men visst mår du bättre av det så.
Lyrica och tram är det enda som fungerar mot min sociala fobi och jag har hellre nåt epanfall om året än är så folkskygg att jag inte ens kan gå och handla.
Har bara haft två anfall senaste två åren f ö och försöker hålla mig till mina maxdoser (300 mg på lyrica, 500 mg på tram och aldrig blanda) så gott jag kan.
De flesta av anfallen hade jag för tre-fyra år sen innan jag lärt mig exakt var gränsen gick. Har tom en "maxtid" på hur långt det måste gå mellan intagen för att vara helt säker. Så därför får jag nästan aldrig anfall numera.
Och nej för andra ggn jag har inte körkort, och kommer aldrig ta.
Och jag kommer aldrig sluta med lyrica.
Men som sagt är det rätt lugnt nu, och jag tror inte mina problem i livet kommer lösa sig för jag har redan förlorat för mycket, men man vet ju aldrig förstås
Citera
2013-09-08, 20:25
Medlem
Citat:

Japp det är dumt, både Lyrica och Tram sänker kramptröskeln så det är därför, blir liksom sänkt och sedan sänkt igen. Har dragit i mig 700mg-1g+ Tram utan tolerans minst 20 gånger och aldrig fått kramp, käkat 2g Lyrica lika många gånger utan att det hänt något. Endast den gången med den kombinationen tillsammans, så det är en riktigt kass kombo sett ur risksynpunkt.

Jag tycker det är så skumt då Lyrica används mot epilepsi/krampanfall! (Men det är endast efter regelbundet bruk, jag vet.)
Är det samma med Gabapentin och tram??
Gabapentin är som lyrica-light och motverkar epileptiska/krampanfall vid lite längre regelbundet bruk, en månad har jag för mig man ska äta dagligen för att det ska motverka EP/kramp.
Citera
2013-09-08, 22:47
Medlem
KITTENMITTONSs avatar
Citat:
Givetvis får du skriva var du vill, men du har redan i en tidigare tråd skrivit nästan exakt samma sak så därför undanbad jag sådana kommentarer direkt, men visst mår du bättre av det så.
Lyrica och tram är det enda som fungerar mot min sociala fobi och jag har hellre nåt epanfall om året än är så folkskygg att jag inte ens kan gå och handla.
Har bara haft två anfall senaste två åren f ö och försöker hålla mig till mina maxdoser (300 mg på lyrica, 500 mg på tram och aldrig blanda) så gott jag kan.
De flesta av anfallen hade jag för tre-fyra år sen innan jag lärt mig exakt var gränsen gick. Har tom en "maxtid" på hur långt det måste gå mellan intagen för att vara helt säker. Så därför får jag nästan aldrig anfall numera.
Och nej för andra ggn jag har inte körkort, och kommer aldrig ta.
Och jag kommer aldrig sluta med lyrica.
Men som sagt är det rätt lugnt nu, och jag tror inte mina problem i livet kommer lösa sig för jag har redan förlorat för mycket, men man vet ju aldrig förstås
Mår bättre av att skriva här gör jag inte av det då resultat av vad man skriver här inte direkt dyker upp på mailen, men man kan alltid hoppas att någon tar till sig vad man skriver och lever några år längre.
Om det stämmer att du bara har haft ett par anfall de senaste två åren låter det som att du har bra koll på dina anfall men 50 lät väldigt extremt i mina öron, kände du aldrig "nu får det vara nog, detta funkar inte längre"? Social fobi är jobbigt som fan men det finns ju exempelvis Benso, fungerar inte dem alls för dig? Sen undrar jag av nyfikenhet när jag skrivit detta tidigare till dig, kommer nämligen inte ihåg detta. Fast det är ju inget ovanligt med minnesluckor i denna delen av FB..
Citat:
Jag tycker det är så skumt då Lyrica används mot epilepsi/krampanfall! (Men det är endast efter regelbundet bruk, jag vet.)
Är det samma med Gabapentin och tram??
Gabapentin är som lyrica-light och motverkar epileptiska/krampanfall vid lite längre regelbundet bruk, en månad har jag för mig man ska äta dagligen för att det ska motverka EP/kramp.
Tycker också det är jävligt skumt, men Lyrica är fan den skummaste medicinen jag någonsin kommit över. Tram används inte för att motverka EP-anfall såvitt jag vet, har aldrig sett/hört något om någon som har fått färre EP-anfall efter att ha börjat äta Tram regelbundet. Gabapentin kan jag inte svara på då jag inte har läst på nämnvärt om det.
Citera
2013-09-08, 23:13
Medlem
mephedrons avatar
Citat:
Mår bättre av att skriva här gör jag inte av det då resultat av vad man skriver här inte direkt dyker upp på mailen, men man kan alltid hoppas att någon tar till sig vad man skriver och lever några år längre.
Om det stämmer att du bara har haft ett par anfall de senaste två åren låter det som att du har bra koll på dina anfall men 50 lät väldigt extremt i mina öron, kände du aldrig "nu får det vara nog, detta funkar inte längre"? Social fobi är jobbigt som fan men det finns ju exempelvis Benso, fungerar inte dem alls för dig? Sen undrar jag av nyfikenhet när jag skrivit detta tidigare till dig, kommer nämligen inte ihåg detta. Fast det är ju inget ovanligt med minnesluckor i denna delen av FB..

Tycker också det är jävligt skumt, men Lyrica är fan den skummaste medicinen jag någonsin kommit över. Tram används inte för att motverka EP-anfall såvitt jag vet, har aldrig sett/hört något om någon som har fått färre EP-anfall efter att ha börjat äta Tram regelbundet. Gabapentin kan jag inte svara på då jag inte har läst på nämnvärt om det.
https://www.flashback.org/sp44506420 där.
Men jadå det är lugnt, är inte arg elle nåt sånt
Jo visst funkar benso (inte på samma sätt riktigt men dock rätt bra ändå) men tror du verkligen en läkare vill skriva ut den livsfarliga narkotikan benso på daglig basis när han istället kan ge mig det helt ofarliga, icke klassade och icke beroendeframkallande lyrica? han vägrar ge mig benso. Och vad kostar det på gatan, 20 spänn pillret (1 mg xanor). Och jag skulle behöva säkert 3 mg om dan för önskad effekt (Sen ökar väl toleransen med?) så nej, det har jag inte råd med. Dessutom har jag ingen 100%-kran. Med det menar jag att jag kan säkert fixa de om jag vill men om kranen skulle få torka sitter jag där med min AT...
Observera att det inte är jag som anser att lyrica är ofarligt och ej beroendeframkallande, jag citerade bara mina läkare

Det är fint att du bryr dig och jag uppskattar det men du kastar pärlor åt svin, jag kommer aldrig kunna möta verkligheten utan kemikalier i kroppen. Särskilt inte nu när jag är så ensam, det var skillnad på den tiden jag hade många som stöttade mig.
Men nu ska vi inte utveckla detta till en egotråd om mitt patetiska liv utan prata om tramadol
Tänkte ta 450 mg imorgon (tramadol depot retard) och undrar om det räcker med att man delar dem eller måste man typ krossa dem i mortel? Alla säger olika hela tiden...

Tillägg: glömde svara på en fråga. I början med epanfallen försökte jag "låtsas som det regnar" så länge det gick. Jag ignorerade ep-risken för bara tanken på att behöva sluta med lyrica gjorde mig rädd. Jag mindes ju ändå inte anfallen så sket i vilket.
Men efter typ 30-40 st började jag tänka om, framförallt för jag förlorade massa vänner pga anfallen (Yep, så bra vänner hade jag). Så jag började experimentera för att se var min gräns låg. Tog ett tag men lyckades till slut.

Till sist vill jag tillägga till alla er som har bekanta som brukar krampa; ni ska ge FAN i att vara arga och skälla ut personen precis efter den krampat!
Man är redan rädd nog när man vaknar efter ett anfall men alls utskällningar har gjort att jag drömmer mardrömmar om detta nästan hela tiden. Har ni inget snällt att säga så säg inget alls, iaf om ni nu är riktiga vänner. Nattinatt från miss M
Senast redigerad av mephedron 2013-09-08 kl. 23:23.
Citera
2013-09-08, 23:20
Medlem
Citat:
Nja, är snarare så att Tramadol är den skummaste medicinen du någonsin kommit över.....Lyrica kommer långt under.

Hahah, äta tram för att motverka EP-anfall, det var det d[...]!! Snacka om livsfarlig medicinering isf.....

Nee tram är en jävla skit''drog'', kasst rus som känns kemiskt/syntetiskt som fan, blandat med skyhög risk att drabbas av krampanfall, oavsett dos, känner folk som fått på 150mg..........
Och jag tror fan inte det är nyttigt med tram-anfall!! Känns SJUKT skadligt för hjärnan, har personligen kännt mig helt knullad i flera dagar efter jag fått, och när man ser folk få det och hur jäävla borta dom är i flera timmar efteråt, läskigt asså...:/

Att undvika att få ett krampanfall, eller s.k tramanfall, är anledning nog att aldrig testa tramadol!!
Citera
2013-09-08, 23:50
Medlem
KITTENMITTONSs avatar
Citat:
https://www.flashback.org/sp44506420 där.
Men jadå det är lugnt, är inte arg elle nåt sånt
Jo visst funkar benso (inte på samma sätt riktigt men dock rätt bra ändå) men tror du verkligen en läkare vill skriva ut den livsfarliga narkotikan benso på daglig basis när han istället kan ge mig det helt ofarliga, icke klassade och icke beroendeframkallande lyrica? han vägrar ge mig benso.
Observera att det inte är jag som anser att lyrica är ofarligt och ej beroendeframkallande, jag citerade bara mina läkare

Det är fint att du bryr dig och jag uppskattar det men du kastar pärlor åt svin, jag kommer aldrig kunna möta verkligheten utan kemikalier i kroppen. Särskilt inte nu när jag är så ensam, det var skillnad på den tiden jag hade många som stöttade mig.
Men nu ska vi inte utveckla detta till en egotråd om mitt patetiska liv utan prata om tramadol
Tänkte ta 450 mg imorgon (tramadol depot retard) och undrar om det räcker med att man delar dem eller måste man typ krossa dem i mortel? Alla säger olika hela tiden...

Tillägg: glömde svara på en fråga. I början med epanfallen försökte jag "låtsas som det regnar" så länge det gick. Jag ignorerade ep-risken för bara tanken på att behöva sluta med lyrica gjorde mig rädd. Jag mindes ju ändå inte anfallen så sket i vilket.
Men efter typ 30-40 st började jag tänka om, framförallt för jag förlorade massa vänner pga anfallen (Yep, så bra vänner hade jag). Så jag började experimentera för att se var min gräns låg. Tog ett tag men lyckades till slut.

Till sist vill jag tilläga till alla er som har bekantag som brukar krampa; ni ska ge FAN i att vara arga och skälla ut personen precis efter den krampat!
Man är redan rädd nog när man vaknar efter ett anfall men alls utskällningar har gjort att jag drömmer mardrömmar om detta nästan hela tiden. Har ni inget snällt att säga så säg inget alls, iaf om ni nu är riktiga vänner. Nattinatt från miss M
Haha, låter som att din läkare är rätt dum i huvudet, ganska känt bland läkare att Lyrican är beroendeframkallande som fan även om den salufördes som ett icke beroendeframkallande alternativ till Benso. Men skönt för dig iaf, har man haft ett riktigt hårt liv är piller ibland det enda alternativet tyvärr.

Jag brukar bara ta och tugga sönder depot med framtänderna, undvik hörntänderna för då fastnar det och smakar skit i flera timmar efteråt >,<.
Låter rätt brutalt att du låtsades som att det regnade såpass länge men kan förstå det då Lyrican verkligen tar över hjärnan och den avtändningen man får på den är ju inte direkt rolig..

Att folk har skällt ut dig efter anfall låter helt sinnessjukt, de gånger jag har sett folk krampa på fester eller hos vänner har alla tyckt synd om människan.. Fast iofs om de har sett dig göra det massa med gånger kan jag förstå att de blir irriterade men det är ju som du skriver inget kul att vakna upp till direkt - det är ju inte direkt så att man jagar EP/kramp-anfall.

Kan man stoppa ett krampanfall förresten? En kompis till mig blev likblek och spände sig som en pinne i sin stol efter att han käkat Lyrica, skyndade mig fram till honom fort som fan och drog ned honom på golvet och la honom i framstupa sidoläge och inväntade att han skulle börja skaka men inget mer hände och han kvicknade till efter 10-20 sekunder.

Citat:
Nja, är snarare så att Tramadol är den skummaste medicinen du någonsin kommit över.....Lyrica kommer långt under.

Hahah, äta tram för att motverka EP-anfall, det var det d[...]!! Snacka om livsfarlig medicinering isf.....

Nee tram är en jävla skit''drog'', kasst rus som känns kemiskt/syntetiskt som fan, blandat med skyhög risk att drabbas av krampanfall, oavsett dos, känner folk som fått på 150mg..........
Och jag tror fan inte det är nyttigt med tram-anfall!! Känns SJUKT skadligt för hjärnan, har personligen kännt mig helt knullad i flera dagar efter jag fått, och när man ser folk få det och hur jäävla borta dom är i flera timmar efteråt, läskigt asså...:/

Att undvika att få ett krampanfall, eller s.k tramanfall, är anledning nog att aldrig testa tramadol!!
Motverknings-delen var en missuppfattning från min sida, gissade på att det var det du menade med ditt inlägg (du var lite otydlig ). Men jag tycker att Lyrican är mycket skummare än Tram, Lyrican är så jävla trippig om du tar rätt dos och blandar med koffein.. Något noddliknande tillstånd har jag hamnat i flera gånger av den, mest tydliga var en gång då jag låg i sängen med stängda ögon och såg en tecknad film där jag kunde styra vad som skulle ske (låter lite flummigt men ganska svårt att förklara). That being said, Tram är också en jävligt konstig medicin, framför allt med tanke på hur vanligt det är att få krampanfall på den.. Bägge dessa mediciner är jävligt skumma och farliga, har sett folk krampa på såpass lite som 300mg Lyrica i kombination med alkohol.
Citera
2013-09-09, 11:09
Medlem
mephedrons avatar
Citat:
Haha, låter som att din läkare är rätt dum i huvudet, ganska känt bland läkare att Lyrican är beroendeframkallande som fan även om den salufördes som ett icke beroendeframkallande alternativ till Benso. Men skönt för dig iaf, har man haft ett riktigt hårt liv är piller ibland det enda alternativet tyvärr.

Jag brukar bara ta och tugga sönder depot med framtänderna, undvik hörntänderna för då fastnar det och smakar skit i flera timmar efteråt >,<.
Låter rätt brutalt att du låtsades som att det regnade såpass länge men kan förstå det då Lyrican verkligen tar över hjärnan och den avtändningen man får på den är ju inte direkt rolig..

Att folk har skällt ut dig efter anfall låter helt sinnessjukt, de gånger jag har sett folk krampa på fester eller hos vänner har alla tyckt synd om människan.. Fast iofs om de har sett dig göra det massa med gånger kan jag förstå att de blir irriterade men det är ju som du skriver inget kul att vakna upp till direkt - det är ju inte direkt så att man jagar EP/kramp-anfall.

Kan man stoppa ett krampanfall förresten? En kompis till mig blev likblek och spände sig som en pinne i sin stol efter att han käkat Lyrica, skyndade mig fram till honom fort som fan och drog ned honom på golvet och la honom i framstupa sidoläge och inväntade att han skulle börja skaka men inget mer hände och han kvicknade till efter .
Vet inte om läkaren fortfarande tror lyrica är ofarligt men detta var vad han sa när jag fick det utskrivet för tre-fyra år sen iaf. Får benso vid "behov" (=20 tabletter varannan månad typ) och hal vägrar öka det,

Jag kan då iaf inte stoppa mina ep-anfall men det kanske är individuellt.
När jag känner att det är "på g" vilket jag alltid gör innan numera så brukar jag gå in i ett enskilt rum, lägga mig ner mjukt och invänta det bara.
Vill alltid vara ensam när jag får ep, mest för att folk omkring agerar idiotiskt som sagt.
Antingen är de arga eller helt skräckslagna. Både och är helt fruktansvärt för den drabbade.
Man ska vara glad, trevlig och lugn. Men eftersom ingen kan va det så är jag helt solokvist när jag ska krampa
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in