Resultat: Ni som har tagit höga doser tramadol, har ni fått ett krampanfall någon gång?
Ja
33,19%
299 röster
Nej
66,81%
602 röster
2010-05-23, 12:54
Medlem
Rabbahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guggliano
EEG heter det man gör för att mäta hjärnans verksamhet. Om du lyckats skapa såna ärr i hjärnan som är tecken på många svåra kramper, antar jag att du hållit på bra länge, och i hyfsade doser, inte bra. Dessa krampepisoder, och att du har fått hjärnskador av dom, kommer att hamna i din journal, så jag fattar inte hur du tror att du kan hjälpa dig genom att inte ta medicin, när det som sagt kommer i pappren ändå. Att fortsätta tramma för skojs skull låter, om du ursäktar, idiotiskt om du till och med fåt hjärnskador av det.

Jag har inte fått dessa black outs eller känningar av epilepsi sen jag slutade. Det är svårt att förklara men man skulle kunna säga att jag kände doktorn som gav mig ett val. Han förstod troligtvis vad som stod på och gav mig ett alternativ. För övrigt kan jag förstå varför du säger så, möjligt att det låter värre än det var.

I min journal står det förmodligen att jag överdoserade Tramadol vilket i sin tur ledde till epileptisk anfall.
Om det skulle stått i papperna hade de inte beviljat körkort då man måste varit fri från anfall i 1-2 år(?).

En fortsättning vars nivå ligger i botten, max 200-400mg. Gissar på att det fungerar med ännu lägre doser då jag inte har någon som helst tolerans. Samt en bra dos självdisciplin på det, en gång i månaden maximalt.
Citera
2010-05-23, 13:00
Medlem
Xamples avatar
Har vid ett fåtal tillfällen haft mindre kramper, är rätt säker på att jag fått ett ordentligt anfall också då jag dagen efter hade extremt ont i vissa muskler. Detta var trots att jag hade tagit 20mg stess, runt 1000mg tram och lite alkohol.
Citera
2010-05-23, 22:54
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabbah
Jag har inte fått dessa black outs eller känningar av epilepsi sen jag slutade. Det är svårt att förklara men man skulle kunna säga att jag kände doktorn som gav mig ett val. Han förstod troligtvis vad som stod på och gav mig ett alternativ. För övrigt kan jag förstå varför du säger så, möjligt att det låter värre än det var.

I min journal står det förmodligen att jag överdoserade Tramadol vilket i sin tur ledde till epileptisk anfall.
Om det skulle stått i papperna hade de inte beviljat körkort då man måste varit fri från anfall i 1-2 år(?).

En fortsättning vars nivå ligger i botten, max 200-400mg. Gissar på att det fungerar med ännu lägre doser då jag inte har någon som helst tolerans. Samt en bra dos självdisciplin på det, en gång i månaden maximalt.
En sak man ska komma ihåg är att ett drogutlöst krampanfall inte är det samma som epilepsi, anfallen liknar varandra, men om anfallen slutar när patienten slutar ta megadoser av den drog som utlöst anfallen så är problemet löst, men du sa ju att ditt EEG visade på en epileptiform aktivitet (tecken på epilepsi), därför undrar jag om du hade trammat strax innan du gjorde EEG-undersökningen, eller har du senare fått bekräftat av neurolog att du har en bestående epileptiform aktivitet i hjärnan? Ta reda på dessa saker för ditt eget bästa, be läkaren tala om det, eller ännu bättre, be att få läsa journalen.
Senast redigerad av guggliano 2010-05-23 kl. 22:57.
Citera
2010-05-24, 22:38
Medlem
Rabbahs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av guggliano
En sak man ska komma ihåg är att ett drogutlöst krampanfall inte är det samma som epilepsi, anfallen liknar varandra, men om anfallen slutar när patienten slutar ta megadoser av den drog som utlöst anfallen så är problemet löst, men du sa ju att ditt EEG visade på en epileptiform aktivitet (tecken på epilepsi), därför undrar jag om du hade trammat strax innan du gjorde EEG-undersökningen, eller har du senare fått bekräftat av neurolog att du har en bestående epileptiform aktivitet i hjärnan? Ta reda på dessa saker för ditt eget bästa, be läkaren tala om det, eller ännu bättre, be att få läsa journalen.

Jag har nog dragit epilepsi och drogutlöst krampanfall i samma kam. Ja, som jag sa innan slutade kramperna besöka mig efter jag lagt av. Jag minns tyvärr inte det då detta var ett antal år sedan och minnet är inte det bästa i ligan. Det jag minns är att jag tyckte det var lite konstigt att jag fick välja ang medicinering.

Jävligt synd att man inte minns mer, men nästa gång skall det tas i rimliga doser.

Brukar du Tramadol eller jobbar du inom ämnet? du verkar väldigt insatt i det.
Citera
2010-05-25, 08:25
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabbah
Jag har nog dragit epilepsi och drogutlöst krampanfall i samma kam. Ja, som jag sa innan slutade kramperna besöka mig efter jag lagt av. Jag minns tyvärr inte det då detta var ett antal år sedan och minnet är inte det bästa i ligan. Det jag minns är att jag tyckte det var lite konstigt att jag fick välja ang medicinering.

Jävligt synd att man inte minns mer, men nästa gång skall det tas i rimliga doser.

1.Brukar du Tramadol 2.eller jobbar du inom ämnet? du verkar väldigt insatt i det.

1.Ja, vid behov. 2.Ja, jag har jobbat inom sjukvården på både psyk och soma-sidan och sett kramper av olika sort, både EP- och drog-/alkohol-/abstinenskramper.
Citera
2010-05-25, 15:48
Medlem
ultrasunks avatar
ta helst inte iktorivil som kramplösande då det kan orsaka epileptiska anfall bara av att ta iktorivil. använd istället stesolid, den är minst lika effektiv, mot just tramadolkramper vet jag dock ej.
Citera
2010-05-26, 08:22
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ultrasunk
ta helst inte iktorivil som kramplösande då det kan orsaka epileptiska anfall bara av att ta iktorivil. använd istället stesolid, den är minst lika effektiv, mot just tramadolkramper vet jag dock ej.
Det som löser EP-kramp löser även tramkramper, men du har en poäng i att klonazepam kan utlösa kramper, dock är det väldigt sällsynt, och förekommer troligen vid kontinuerlig medicinering mot svår EP (typ 2mg ikto+2mg ergenyl+ 2mg fenantoin etc etc. /dag) snarare än akut, så risken att det skulle förvärra en pågående kramp är nog obefintlig, det löserkrampen, sen är det bra. Men som du säger, vill man vara helt på den säkra sidan är stesolid den bästa, då den inte har någon sådan indikation.
Citera
2010-05-26, 22:38
Medlem
Bangar_intes avatar
Har tagit max 1000mg på stöten och aldrig krampat, men jag tycker inte att jag har tagit en hög dos, inte om man jämför med folk som går på de tredubbla. Men vet folk som har krampat på 300mg och på 2000mg. Så tror inte det är mängden utan otu och omständigheterna.
Citera
2010-05-27, 07:15
Medlem
gugglianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bangar_inte
Har tagit max 1000mg på stöten och aldrig krampat, men jag tycker inte att jag har tagit en hög dos, inte om man jämför med folk som går på de tredubbla. Men vet folk som har krampat på 300mg och på 2000mg. Så tror inte det är mängden utan otu och omständigheterna.

För sista gången. Varje människa har sin egen unika kramptröskel, den påverkas i sin tur främst av kosthållning, sömn samt alkohol- och drogmissbruk, skillnaden mellan dig, mig, och dom där tio därborta på gatan är alltså genetisk
Citera
2010-11-17, 17:28
Medlem
hiphopopotamuss avatar
Jag har själv aldrig råkat ut för ett krampanfall och då har jag tagit 23 50mgs som mest. Men för ett tag sen så inträffade det, dock inte jag som drabbades. Men min kompis, som åt vid det tillfället 12-14 50mg (tror jag), fick krampanfall, han sträckte ut armarna rakt ut och huvudet bakåt och började skaka. Jag blev panikslagen och höll i huvudet rakt och stoppade in en handduk då han inte skulle bita av tungan. Ringde 112 och pratade med dom, under tiden jag pratade med dom så blev min vän bättre. La han i framsida stupa läge och väntade på ambulansen. När dom kom hade han piggnat till och spydde, blev en tur till lasarettet. Har inte pratat med han personligen men han mår bra.
Senast redigerad av hiphopopotamus 2010-11-17 kl. 17:45.
Citera
2010-11-17, 19:17
Medlem
Klangspiels avatar
råkade ut för ett i somras.
vaknade till i ambulansen, fullt chattandes med ssk:n. trodde jag drömde, det gjorde jag tydligen inte. sa rätt så absurda saker. hon lär tyckt jag var mysko. sen fick jag lite minnesluckor igen. väl framme på sjukhuset förstod jag vad som hade hänt och hela familjen var samlade. f.ö då mina föräldrar fick reda på att jag tog droger. lugnade dem med att säga att det var första och sista gången. vita lögner, ironiskt nog en sjukhus-serie!
Citera
2010-11-17, 19:29
Medlem
kaprismuffs avatar
Som sagts tidigare så tror att framför allt kosthållning spela stor roll, MEN också hur fort man käkar sin ''total dos''. Har som högst tagit 1000mg då utspritt under ca 6-8 timmar, hur lugnt som helst! Men har vid något tillfälle tagit 700mg i en näve och börjat spy som en idiot och var otroligt nära krampanfall!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in