2008-05-05, 21:12
Medlem
Charmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Kan kanske vara bra att veta att du har rätt att vända dig till ett annat landsting.

Angående fostervattensprovet så är det en väldigt personlig fråga att ta ställning till, så du och pappan måste komma fram till något eget beslut där. Det är ju som du säger viktigt att pappan får vara med - om barnet föds skadat så behöver man vara minst två.
Ett barn som föds med allvarligare fel är dessutom en svår belastning på förhållandena - skiljsmässor verkar vara mer regel än undantag.
Mm läste lite om det, men det lät ganska krångligt att vända sig till annat landsting och skulle nog kosta en del också som jag förstod det. Plus att hon på BVC påminde om att det ju är strejk just nu, så att det är nog svårt ändå med att få personalen att räcka till.
Citera
2008-05-05, 21:30
Medlem
Charmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av capmac
Först och främst, grattis!
Tackar!

Citat:
För mig är och var valet självklart, ju mer information man har desto bättre beslut fattar man.
Så har jag också resonerat i allt jag tagit mig för hitills i mitt liv. Men nu innebär det ju också en viss (om än inte jättestor) risk för missfall, och det kan ju vara värt att väga in.

Citat:
Jag och min fru var i en liknande situation vid första graviditeten, men till skillnad från dig hade hon haft svårt tidigare att bli gravid och detta kom som en glad överraskning.

Som du var vi lite över 30 och inte i den direkta riskgruppen för DS, och pga svårigheten att bli gravid ville vi inte riskera missfall med ett FVP. Allt var lugnt, statistiken såg bra ut. Det gjordes Nupp och KUB och fan vet allt, då vi har kontakter i området var det aldrig några problem. Alla proverna visade starkt minskade risker för kromosomskada.

Vid rutinultraljud i 18:e veckan upptäcktes missbildningar som tydde på kromsomavvikelser. Då var det ingen tvekan och FVP gjordes samma dag. Efter något dygns fruktansvärd väntan kom beskedet, Trisomi-18 (-21 är DS), de som vill kan Googla.

Det blev en abort i 19:e graviditetsveckan, och det var inte heller speciellt kul, men bättre än att vänta på ett barn som var gravt missbildat.

Det är alltså viktigt att komma ihåg att alla andra tester är bara indikationer och statistikpillande, ett FVP (amniocentes) är enda sättet att veta.
Jobbigt, men bra ni fick veta iaf.

Citat:
Ett drygt år senare var vi gravida igen och nu var det FVP så snart som möjligt. Testet gick bra (men är inte så roligt med den långa nålen), fostret var friskt och vi kunde fokusera nojorna under graviditeten på andra saker....
Vilken lättnad att det funkade att bli gravid igen och det inom en rimlig tid. Om man bara hade nån slags statistik på det också, så skulle det känna lättare. Dvs att det var lätt för mig att bli gravid första gången så då kommer det inte bli några problem om vi försöker en andra gång (pga missfall).
Gällande den långa nålen tror jag inte det ska bli några problem att uthärda. Jag är inte direkt spruträdd och inte så smärtkänslig. Fast det är klart, en ren nöjesupplevelse räknar jag inte med att det ska bli.
Citat:
Så mitt råd är att ALLTID ta ett FVP om du inte har extrema skäl till att avstå, tex flera misslyckade IVF som sen äntligen fungerar eller så. Tänk så här; har du normal-lätt för att bli gravid så är det ingen stor grej även om det skulle bli ett FVP-inducerat missfall, jämfört med att få ett handikappat barn.

Jag ser ingen anledning att föda ofriska foster och skulle självklart abortera ett som upptäcks skadat.

/capmac
Skönt med någon som talar så tydligt för. Tycker tendenser jag hört hitills mest varit emot, eller "känn efter själv". Klart jag/vi ändå kommer ta ett eget beslut, men just vitsen att fråga på ett forum är ju att få lite olika vinklar på det hela och sen bilda sig en egen uppfattning.

Och jag ser det heller inte som någon självändamål att föda till varje pris (alltså trots påvisad missbildning). Men dömer absolut inte på något sätt de som väljer att föda trots allt, och vet inte till 100% hur jag kommer ställa mig om jag väl fick ett sådant besked.
Citera
2008-05-05, 22:16
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Charma
Dvs att det var lätt för mig att bli gravid första gången så då kommer det inte bli några problem om vi försöker en andra gång (pga missfall).

Ett missfall påverkar på inget sätt dina fortsatta chanser att bli gravid. Det kan du släppa nu med en gång

Citat:
Skönt med någon som talar så tydligt för. Tycker tendenser jag hört hitills mest varit emot, eller "känn efter själv". Klart jag/vi ändå kommer ta ett eget beslut, men just vitsen att fråga på ett forum är ju att få lite olika vinklar på det hela och sen bilda sig en egen uppfattning.

Vidhåller vad jag sade tidigare.
Skulle du och din kille tycka att det var hemskt med ett skadat barn?
Vill ni absolut inte ha ett skadat barn?
Då ska ni göra fvp.

Är det ingen katastrof om barnet är skadat?
Känner ni att ni klarar det och att det vore okej, tja, då behöver ni ju inte göra något fvp
Citera
2008-05-10, 14:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av byggare bob
Från vårdguiden:

"Läkaren för in en tunn nål genom buken och livmodern till fostervattnet och suger ut fostervätska som sedan analyseras. Fostervattenprov, som är frivilligt, kan tas från och med graviditetsvecka 15 då det finns så mycket fostervatten att en del utan problem kan sugas ut. Provet, som innehåller celler som stötts bort från fosterhinnorna och fostret, analyseras efter provtagningen."

Risken är främst att hålet som nålen gjort inte läker ihop utan att fostervattnet läcker ut istället.

Vårdguiden:

"Det finns en liten risk för att fostervattenprovet kan leda till missfall. Den beräknas till ett missfall på mellan 100 och 200 provtagningar."

fy fan... låter ju som att det gör jävligt ont.....
nä det där ska jag då aldrig göra, oavsett om jag är 45 år gammal och blir mamma...
Citera
2008-05-10, 17:20
Medlem
Charmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katarsis
Ett missfall påverkar på inget sätt dina fortsatta chanser att bli gravid. Det kan du släppa nu med en gång

Vidhåller vad jag sade tidigare.
Skulle du och din kille tycka att det var hemskt med ett skadat barn?
Vill ni absolut inte ha ett skadat barn?
Då ska ni göra fvp.

Är det ingen katastrof om barnet är skadat?
Känner ni att ni klarar det och att det vore okej, tja, då behöver ni ju inte göra något fvp
Tja alltså vi vill verkligen gärna att barnet ska vara friskt. Det som främst skulle kännas tråkigt skulle vara att på direkten släppa alla drömmar om att se barnet med tiden utvecklas till en vuxen människa som skaffar utbildning, så småningom flyttar hemifrån, får ett jobb, egen familj, egna barn osv. Man blir liksom förälder på livstid (eller det är man ju ändå, men inte på samma sätt), och även om ett barn med DS säkerligen utvecklas på sitt sätt blir det ju aldrig samma sak. Egoistiskt att tänka så - ja förmodligen
Citat:
Ursprungligen postat av ~~stina~~
nä det där ska jag då aldrig göra, oavsett om jag är 45 år gammal och blir mamma...
Att föda ut ett barn sägs ju vara som att skita en vattenmelon sakta sakta, så en tunn nål i magen under de minuter detta kan tänkas ta ska man väl kunna genomlida.
Citera
2008-05-10, 17:40
Medlem
Katarsiss avatar
Citat:
Egoistiskt att tänka så - ja förmodligen

Allting med att föda barn är egoistiskt. Man skaffar ju barn för att man själv vill ha det idag (förut fick man dem bara - nu är det ett aktivt val utifrån egna önskningar)
Och det är bra så - det innebär att de flesta barn är önskade och efterlängtade
Citera
2008-05-10, 17:52
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dagge1976
Det är samma som det NUPP-test vi gjorde. Det låter dock skojigare än KUB

Märkligt att barnmorskan inte informerade om alternativ till FV-prov..

Det är inte riktigt samma sak. NUPP är nackuppklarning i v 11-13. Vid KUB (Kombinerat Ultraljud och Biokemi) testet gör man en NUPP plus att man kolla vissa ämnen i blodet hos mamman 8hCG och PAPP-A). Dessa värden knappas in i datorn och man får ett procentvärde på risken för Downs syndrom. Observera att med dessa etst upptäcker man som regel inte andra genetiska avvikelser som man kan göra med fostervattenprov.

Citat:
Ursprungligen postat av crazy84
risken att ungen dör är alltså lika "liten" (enligt vårdguiden)
Som att ungen skulle vara sjuk...
glöttigt känns det,

Detta är ju också anledningen till att man inte gärna vill göra fostervattenprov innan 35 år då risken för Downs syndrom blir allt större.
Citera
2008-05-11, 11:25
Medlem
joppes avatar
Vet inte om Sverige är lita långsamma, eller att svenska myndigheter gärna vill hålla befolkningen i ett grepp av oro.

I store delar av Europa och USA, anses fostervattnesprov inte som något synnerligt riskabelt. Det finns flera undersökningar och forskningar som visar att det fostervattensprov inte ger en större rick för missfall.

http://www.greenjournal.org/cgi/content/short/111/3/589

"Conclusion...The total fetal loss rate was not significantly different from that observed in patients who had no procedure."

http://womens-health.jwatch.org/cgi/...ull/2008/424/1

"Comment: Clinicians can feel confident in recommending second-trimester amniocentesis as safe and beneficial for both mother and fetus. The long-held amniocentesis-associated fetal loss rate of 1 in 200 procedures has been challenged before (Journal Watch Women’s Health Apr 4 2006 and Jan 11 2007); perhaps we can now amend it to 1 in 700."
Senast redigerad av joppe 2008-05-11 kl. 11:29.
Citera
2008-05-11, 12:17
Medlem
Kvasar2000s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av joppe
Vet inte om Sverige är lita långsamma, eller att svenska myndigheter gärna vill hålla befolkningen i ett grepp av oro.

I store delar av Europa och USA, anses fostervattnesprov inte som något synnerligt riskabelt. Det finns flera undersökningar och forskningar som visar att det fostervattensprov inte ger en större rick för missfall.

http://www.greenjournal.org/cgi/content/short/111/3/589

"Conclusion...The total fetal loss rate was not significantly different from that observed in patients who had no procedure."

http://womens-health.jwatch.org/cgi/...ull/2008/424/1

"Comment: Clinicians can feel confident in recommending second-trimester amniocentesis as safe and beneficial for both mother and fetus. The long-held amniocentesis-associated fetal loss rate of 1 in 200 procedures has been challenged before (Journal Watch Women’s Health Apr 4 2006 and Jan 11 2007); perhaps we can now amend it to 1 in 700."

Det där är en studie. Observera att det är lätt att hitta studier som ger ett motsatt resultat, även europeiska och amerikanska.

T.ex.
http://www.thieme-connect.com/DOI/DO.../s-2007-963217
http://www3.interscience.wiley.com/j...TRY=1&SRETRY=0
Och här en review:
http://www.sciencedirect.com/science...59ce2413d71f8f

Jag skulle inte vara så snabb på att frikänna amniocentes.
Citera
2008-05-11, 16:07
Medlem
Nennenes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ~~stina~~

Det känns överhuvudtaget inte!
När jag skulle göra det så kom det in en karl med sneda ögon och presenterade sej som läkaren.

Höll på o trilla av britsen då jag av någon anledning trodde att han var städare!
Han "såg inte ut" att vara läkare och eftersom jag är extremt spruträdd så målade jag upp ett hemskt scenario!

Darrande som ett asplöv så frågade jag efter en liten stund hur lång tid det skulle ta innan han var klar.
Då log han och sa......det är redan klart!!
Han var så otroligt skicklig så jag inte ens kände sticket!

Om det hade visat sej att något hade varit galet med barnet så hade jag valt att ta bort det.
Citera
2008-05-14, 12:52
Medlem
hur gammal var du då du gjorde det ?
när man inläggen i denna tråd så verkar det ju vara ett test som man "måste" / bör göra då man är lite äldre och gravid.
Min mamma var 33 år gammal då hon fick mig, dom tjatade som fan på henne att göra sån`t där test eftersom hon då, på 80-talet var " på gränsen till FÖR gammal" ( enligt läkarena/barnmorskorna) dock så vägrade hon att göra det och det gick ju bra iaf =)
själv vill jag då inte ha barn fören jag är runt 35

Citat:
Ursprungligen postat av Nennene
Det känns överhuvudtaget inte!
När jag skulle göra det så kom det in en karl med sneda ögon och presenterade sej som läkaren.

Höll på o trilla av britsen då jag av någon anledning trodde att han var städare!
Han "såg inte ut" att vara läkare och eftersom jag är extremt spruträdd så målade jag upp ett hemskt scenario!

Darrande som ett asplöv så frågade jag efter en liten stund hur lång tid det skulle ta innan han var klar.
Då log han och sa......det är redan klart!!
Han var så otroligt skicklig så jag inte ens kände sticket!

Om det hade visat sej att något hade varit galet med barnet så hade jag valt att ta bort det.
Citera
2008-05-14, 13:05
Medlem
ulvenas avatar
Jag gjorde FVP när jag väntade mitt tredje barn, jag var över 35 då.
Brukar tycka allt med nålar och sprutor är läskigt men det gick snabbt och gjorde inget ont.
Barnet var friskt och självfallet ringde jag direkt när jag fick svaret för att höra vilket kön det var.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in