2010-08-02, 16:45
Medlem
Sebastianos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Obefintlig
Man blir ju sjukligt trött på folk som påstår att de kan äta hur mycket/litet som helst utan att deras vikt förändras.

Det är BS och deras tro grundar sig i att de inte förstår att de har en liten/stor aptit.

Större delen av Sveriges befolkning har en extremt begränsad förståelse för näringslära, och det är väldigt tråkigt.
Men ännu värre är att större delen av Sveriges befolkning tror sig ha stenkoll, vilket resulterar i spridning av bullshit som GI-metoder, fettförbrännarpiller och titeln på denna tråd.
Citera
2010-08-02, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sebastiano
Större delen av Sveriges befolkning har en extremt begränsad förståelse för näringslära, och det är väldigt tråkigt.
Men ännu värre är att större delen av Sveriges befolkning tror sig ha stenkoll, vilket resulterar i spridning av bullshit som GI-metoder, fettförbrännarpiller och titeln på denna tråd.

Ett exempel på det du säger kan väl vara den här sidan

http://www.dietist.se/viktokning.htm

Citerat från sidan

Citat:
Nedan finns du några tänkbara orsaker till din låga vikt:
· Du har ”smala” gener
· Du har hög ämnesomsättning
· Du äter för lite
· Du rör dig för mycket
· Du har en bakomliggande sjukdom

vad är egentligen "smala gener" ? Allting handlar väl om hur mycket kalorier man tar in jämfört med hur många kalorier man gör av med,
sen kan det väl finnas vissa variationer i folks ämnesomsättning, men det har inte så stor betydelse utan det som i huvudsak avgör folks vikt är deras aptit, har man stor aptit blir man fet automatiskt, har man liten aptit blir man smal och får kämpa för att gå upp i vikt.

Eller har jag fel?
Citera
2010-08-02, 20:48
Medlem
BengtZzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterThor

Citerat från sidan

vad är egentligen "smala gener" ? Allting handlar väl om hur mycket kalorier man tar in jämfört med hur många kalorier man gör av med,
sen kan det väl finnas vissa variationer i folks ämnesomsättning, men det har inte så stor betydelse utan det som i huvudsak avgör folks vikt är deras aptit, har man stor aptit blir man fet automatiskt, har man liten aptit blir man smal och får kämpa för att gå upp i vikt.

Eller har jag fel?
Ja precis där satt den. Anledningen till att feta människor är feta är för att de har för stor aptit och för att de skiter i hur mycket och/eller vad de äter.

Anledningen till att smala människor är smala är för att de äter för lite och tränar för lite.
Citera
2010-08-02, 22:34
Medlem
Jag är en person som vissa fått för sig att jag kan äta hur mycket som helst utan att bli fet ...

Jag har vad som anses vara inom ramarna för "normal BMI" och anses vara smal. Förr i tiden brukade jag äta skräpmat som pizza, kebabtallrik och annat väldigt ofta, i vissa perioder nästan varje dag. Jag överkonsumerade Cola dagligen också. Inte sällan åt jag ute med olika vänner vilket förmodligen var det som gav dem uppfattningen att jag kunde äta mycket utan att bli tjock.

Men jag äter nästan aldrig någonting annat än mat (äter inte godis, chips osv. vanligtvis) och för det mesta äter jag bara två gånger om dagen. Mina portioner är dock stora. Jag kan äta ganska sällan i jämförelse med många människor. Jag kan skippa frukost, lunch och inte äta förrän eftermiddagstid och så äter jag bara en gång och nöjer mig med det för dagen.

Jag är ganska flexibel när det kommer till mat.
Senast redigerad av RTVSA 2010-08-02 kl. 22:40.
Citera
2010-08-02, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RTVSA
Jag är en person som vissa fått för sig att jag kan äta hur mycket som helst utan att bli fet ...

Jag har vad som anses vara inom ramarna för "normal BMI" och anses vara smal. Förr i tiden brukade jag äta skräpmat som pizza, kebabtallrik och annat väldigt ofta, i vissa perioder nästan varje dag. Jag överkonsumerade Cola dagligen också. Inte sällan åt jag ute med olika vänner vilket förmodligen var det som gav dem uppfattningen att jag kunde äta mycket utan att bli tjock.

Men jag äter nästan aldrig någonting annat än mat (äter inte godis, chips osv. vanligtvis) och för det mesta äter jag bara två gånger om dagen. Mina portioner är dock stora. Jag kan äta ganska sällan i jämförelse med många människor. Jag kan skippa frukost, lunch och inte äta förrän eftermiddagstid och så äter jag bara en gång och nöjer mig med det för dagen.

Jag är ganska flexibel när det kommer till mat.

Mm, det är vanligt att man äter så. Iaf känner jag till flera som gör det och åt så själv när jag var runt 18. : ) Man får även tänka på att kroppen inte förändras speciellt synbart på en månad med överkonsumtion. Även om du skulle gå upp 3 kg fett på en månad så syns det ofta inte och sen går du ner dem utan att ens veta om det. : )
Citera
2010-08-03, 17:30
Medlem
Gx740s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterThor

Citerat från sidan

Eller har jag fel?

Vad betyder egentligen ordet ämnesomsättning? Vad har det för innebörd?

Tack
Citera
2010-08-03, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gx740
Vad betyder egentligen ordet ämnesomsättning? Vad har det för innebörd?

Tack

http://sv.wikipedia.org/wiki/Metabolism
Citera
2010-08-03, 18:18
Medlem
Manstankss avatar
Jag är smal men tränar och äter mycket för att gå upp i vikt. Innan jag började träna åt jag ganska mycket. En vanlig dags mat kunde t.ex. bestå av:

Frukost: 1 ägg, 2 mackor med skinka, 1 glas juice, 1 skål mjölk med flingor.

Lunch: 150 gr hamburgare med pommes frites, 4 dl läsk.

Mellanmål: Fika med kaffe och kakor/godis.

Middag: Pasta med köttfärssås, hyffsat stor portion, 4-5 dl mjölk.

Kvällsmål: 2 mackor med ost/skinka, 3-4 dl mjölk.

Till det motionerade jag sällan. Gick inte upp ett gram i vikt. Och exemplet ovan var en "nyttig dag". Vissa dagar kunde man käka en pizza till lunch och en till till middag.

EDIT: Har även en vän som är väldigt smal, men han äter ofantliga mängder mat och även godis/chips/läsk/kakor. Han brukar äta 30 köttbullar med en hel tallrik makaroner till lunch exempelvis, men han är smal i alla fall.
Citera
2010-08-03, 20:10
Medlem
Niekos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Manstanks
Jag är smal men tränar och äter mycket för att gå upp i vikt. Innan jag började träna åt jag ganska mycket. En vanlig dags mat kunde t.ex. bestå av:

Frukost: 1 ägg, 2 mackor med skinka, 1 glas juice, 1 skål mjölk med flingor.

Lunch: 150 gr hamburgare med pommes frites, 4 dl läsk.

Mellanmål: Fika med kaffe och kakor/godis.

Middag: Pasta med köttfärssås, hyffsat stor portion, 4-5 dl mjölk.

Kvällsmål: 2 mackor med ost/skinka, 3-4 dl mjölk.

Till det motionerade jag sällan. Gick inte upp ett gram i vikt. Och exemplet ovan var en "nyttig dag". Vissa dagar kunde man käka en pizza till lunch och en till till middag.

EDIT: Har även en vän som är väldigt smal, men han äter ofantliga mängder mat och även godis/chips/läsk/kakor. Han brukar äta 30 köttbullar med en hel tallrik makaroner till lunch exempelvis, men han är smal i alla fall.

Det är inte mycket du äter,Det är väl en normal svensson diet,Sen det hära"Hyffsat stor portion" Problemet är hyffsat betyder olika för olika,Hur ligger din Pasta/kött ratio,Asså det är mycke som räknas in,Inte bara ah lite pasta och köttfärs, eller som din polare som käkade 30 köttbullar,Det beror ju helt på total mängden i vikt.

Prova så här,Ät samma som du brukar,Fast dubbla allt,Går du inte upp i vikt då så ahh du kommer gå upp i vikt.
Citera
2010-08-04, 13:40
Medlem
Gx740s avatar
Jag tror ändå att dom flesta personer som har svårt har en mycket högre Metabolism, än personer som har lätt för att gå upp i vikt.

Sen antar jag att det är fullt möjligt även för personer med hög Metabolism att gå upp i vikt, bara att det är betydligt mycket svårare.
Citera
2010-08-04, 13:43
Medlem
Gx740s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nieko
Det är inte mycket du äter,Det är väl en normal svensson diet,Sen det hära"Hyffsat stor portion" Problemet är hyffsat betyder olika för olika,Hur ligger din Pasta/kött ratio,Asså det är mycke som räknas in,Inte bara ah lite pasta och köttfärs, eller som din polare som käkade 30 köttbullar,Det beror ju helt på total mängden i vikt.

Prova så här,Ät samma som du brukar,Fast dubbla allt,Går du inte upp i vikt då så ahh du kommer gå upp i vikt.

Men, om han då ska dubbla den matmängd han skriver där, så lär han nog inte kunna äta dubbel mängd på samma tillfälle som tidigare.

Eftersom han troligen äter sig proppmätt på just den mängd han äter, så är det väl omöjligt att proppa ner dubbelt så mycket?

Även om han tex skulle äta ännu en extra hamburgare ''mellan målen'' så betyder ju det att när han ska äta det ''riktiga målet'' så kommer han inte orka med ens hälften av det, eftersom han för inte alls för länge sen käkat det där ''extra målet'' med mat. Och då blir väl ändå mängden densamma som tidigare?

Jag tycker inte det här med att äta mera riktigt fungerar, eftersom dom flesta redan äter sig mätta. Och är man mätt, så är man mätt, eller?
Senast redigerad av Gx740 2010-08-04 kl. 13:48.
Citera
2010-08-04, 14:07
Medlem
trewqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gx740

Jag tycker inte det här med att äta mera riktigt fungerar, eftersom dom flesta redan äter sig mätta. Och är man mätt, så är man mätt, eller?

Jag citerar mig själv från ett tidigare inlägg i tråden:

"I och för sig tränar jag dagligen (fyra gympass, tre löpträningar i veckan) och med mina stats ( man i ~30-års åldern, 180 cm, 73 kg hyfsat aktiv) bör jag ligga kring 3500 kcal för att gå upp 0,5 kg i veckan, vilket jag också vill. För att inte tappa vikt MÅSTE jag få i mig ungefär 3000 kcal. När sen min aptit är som en liten flickas, tvingas jag "fuska" för att ens hålla vikten genom energitäta och samtidigt lättätna livsmedel som att dricka olivolja, äta cashewnötter och choklad mer eller mindre dagligen. Att jag skulle få i mig 3500 kcal genom enbart så kallad "nyttig" och typisk byggar/idrottarkost mat som kvarg, keso, kyckling, lax, ris, ägg, grönsaker och havregryn är bara att glömma. Hade jag skippat alla gainers, oljor, majonnäs, grädde, nötter, chips, glass och godis skulle jag se ut som en avmagrad maratonlöpare på 62 kg."

Det enda som fungerar är att äta rätt saker, i detta fall lättätna och energitäta livsmedel, i stället för att lura sig själv att det är en enkel sak för alla individer att öka i vikt genom "nyttig"/vanlig kosthållning.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in