2007-12-30, 03:50
Medlem
orvarens avatar
Håller nog med om att "berättande" körning är vettigt,men (för mig iaf) känner jag att om man ska berätta om allt man tittar på,så måste man börja sålla innan man talar(inte h#n som inte tycks veta vart h#n ska ser ju bra ut)
Sen att hinna haspla ur sig allt som du ser tar betydligt mer tid än att reagera på det..
Det är faktiskt inte lätt att köra,men lycka till! (jag gör misstag fortfarande
trots 14 år bakom ratten på tunga fordon..)
Citera
2008-01-02, 18:31
Medlem
Tja!

Jag undrar om någon kan rekomendera mig att göra en uppkörning i Eskilstuna?
Jag har aldrig kört där...är det en stor stad och vad dnns det mest av?

Vilken adress har deras uppkörnings plats? Hittar inget på vv, hittar bara mälardälens kontor?

Tack på förhand!
Citera
2008-01-02, 18:44
Medlem
Dehstas avatar
Sväng vänster i en cirkulationsplats brukar vara ett ess i ärmen.
Citera
2008-01-02, 19:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Dehsta

Hur menar du?
Citera
2008-01-02, 19:36
Medlem
jamesbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dehsta

Just detta kallas väl "eco-driving" om man ändå skall till vänster - man sparar några meter och några droppar bensin.
Citera
2008-01-02, 19:40
Citat:
Ursprungligen postat av index

Inte så stor stad men många rondeller.

Citat:
Vilken adress har deras uppkörnings plats? Hittar inget på vv, hittar bara mälardälens kontor?

Vägverkets kontor ligger på Tullgatan 8 (försökte länka till hitta men det gick sådär...)
Citera
2008-01-02, 20:18
Medlem
Big_Bites avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sahi
Uppkörningen blir av ons. 2 januari i Örebro. Vi får se hur det går, då jag aldrig har satt min fot i den staden

Citat:
Tja!

Jag undrar om någon kan rekomendera mig att göra en uppkörning i Eskilstuna?

Jag själv har aldrig gjort en uppkörning på VV, men staden bör ju inte spela ngn roll eller?
Oavsett om man vart där eller ej då uppkörningskontrollanten knappast ger dig en adress dit du ska köra utan säger ex. "kör mot centrum"/"följ skyltar mot centrum"
Citera
2008-01-03, 10:52
Medlem
Jag klarade precis min uppkörning. Körde upp i jakobsberg i snökaos, vilket enbart var en fördel tror jag. Jag kunde då nämligen motivera att hålla en något lägre hastighet och behövde således aldrig tänka på om jag körde för långsamt.
Vi inledde med en inre säkerhetskontroll och jag testade alla reglage och jag mumlade lite att det här ser fint ut. Sen så körde vi iväg. Jag gjorde ett litet misstag när vi åkte ut från parkeringen att ligga i vänsterfil så han var tvungen att påpeka att vi fortfarande har högertrafik i sverige. Sen råkade jag komma åt en trottoarkant i snömoddet. Annars var han nöjd.
Han skojade dock en massa och sa saker som te x. "Nej du kör så dåligt så vi åker tillbaka nu" och när vi var klara sa han "Jag måste tyvärr godkänna dig". Hjärtat var i halsgropen.

just nu känns det bara konstigt. vad ska man hitta på nu då?
Citera
2008-01-03, 12:04
Medlem
Softis...s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sitata
Jag klarade precis min uppkörning. Körde upp i jakobsberg i snökaos, vilket enbart var en fördel tror jag. Jag kunde då nämligen motivera att hålla en något lägre hastighet och behövde således aldrig tänka på om jag körde för långsamt.
Vi inledde med en inre säkerhetskontroll och jag testade alla reglage och jag mumlade lite att det här ser fint ut. Sen så körde vi iväg. Jag gjorde ett litet misstag när vi åkte ut från parkeringen att ligga i vänsterfil så han var tvungen att påpeka att vi fortfarande har högertrafik i sverige. Sen råkade jag komma åt en trottoarkant i snömoddet. Annars var han nöjd.
Han skojade dock en massa och sa saker som te x. "Nej du kör så dåligt så vi åker tillbaka nu" och när vi var klara sa han "Jag måste tyvärr godkänna dig". Hjärtat var i halsgropen.

just nu känns det bara konstigt. vad ska man hitta på nu då?
Vilken klassiker

Stort grattis till lappen !
Citera
2008-01-07, 12:03
Medlem
Uppkörning - säkerhetskontroll

Hej!

En liten fråga. När man gör säkerhetskontrollen ska man säga högt typ

"helljuset funkar bra"
"Dimbakljuset funkar bra"
"däcken ser bra ut, minst 3mm" osv

Eller ska man bara gå runt tyst och sen säga att allt ser bra ut efter att ha kollat allt? Eller frågor han frågor ?

Mvh
Citera
2008-01-07, 12:19
Medlem
P3tters avatar
Du ska säga högt varje grej du kollar.
Citera
2008-01-07, 12:53
Medlem
T-bone-s avatar
Det är väll ganska olika, vissa slipper den helt medans andra får göra en überkontroll.
Men det kan ju inte skada att vara noggrann.

Jag behövde bara kolla däcken när jag körde upp och det räckte med att jag sa ''det ser bra ut''.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in