2008-01-07, 15:38
Medlem
Marsvinets avatar
Min trafiklärare sa till mig att jag inte behövde säga vad jag gjorde...inspektören ska se vad du håller på med. Det ska du inte behöva säga till om.
Citera
2008-01-07, 15:41
Medlem
zelamers avatar
Min säkerhetskontroll:

VV-gubben(sur och tvär): "Nu ska vi göra säkerhetskontrollen... *djuuuuuup suck* Ah men vafaaaaaan... Du kan ju tuta lite så kör vi sen..."

Jag vred om tändningen, tutade lite och gjorde ett slappt "allt klart"-tecken man lärde sig i lumpen.

VV-gubben(märkbart gladare): "Gott! Då åker vi!"

Det räcker nog med att säga om helljuset fungerar eller ej när du kontrollerar det, osv. Vet att en tjej klarade sin uppkörning trots att hon inte kunde få upp motorhuven när hon skulle kolla nån vätskenivå. Jag skulle inte oroa mig för sådana trivialiteter som säkerhetskontrollen. Se till att körningen går bra istället.
Citera
2008-01-07, 15:45
Medlem
56ks avatar
det beror på vädret, regnar det och är allmänt kallt blir det bara en invändig säkerhetskontroll, då kollar du speglar,broms/handbroms och förarstolposition det är dom jag kan komma på?
men har du otur och det är en underbar svensk sommardag får du nog göra hela kalaset. kolla lampor runt bilen blinkers osv, däcken, öppna huven och berätta vad som är vad.
Citera
2008-01-07, 21:05
Bannlyst
Varje gång har jag fått testa bromsarna. Men jag är lite osäker på hur jag ska testa dom på alla olikm sätt. Ett sätt är väl att lägga bilen i rullning och sen dra åt i handbromsen, vad finns det mer?

Tacksam för svar.
Citera
2008-01-07, 21:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bLyGE_kEntA
Varje gång har jag fått testa bromsarna. Men jag är lite osäker på hur jag ska testa dom på alla olikm sätt. Ett sätt är väl att lägga bilen i rullning och sen dra åt i handbromsen, vad finns det mer?

Tacksam för svar.

Fotbromsen tar du och pumpar på för att sedan hålla inne i ett par sekunder
för att se så att de inte läcker.
Har jag lärt mig iaf
Citera
2008-01-07, 21:22
Bannlyst
Citat:
Ett sätt är väl att lägga bilen i rullning och sen dra åt i handbromsen, vad finns det mer?

Du kan likaväl stå still.
Citera
2008-01-07, 21:27
Medlem
chades avatar
Citat:

Tacksam för svar.

Handbromsen kan du ju lika gärna ha i när du står still, lägg i ettan och lätta lite på kopplingen så känner du ju om du står still eller inte.

"Fotbromsen" trycker du ner stenhårt innan du startar bilen om det är ABS och när du väl startar ska den sjunka ner ytterligare lite till så är allt okej..

Jag tror att många kontrollanter är rätt slappa med säkerhetskontrollen.. jag fick testa tutan och ställa in backspegeln.. :P
Citera
2008-01-08, 09:04
Medlem
ownz0res avatar
Tänkte väcka tråden till liv igen, dags för min uppkörning snart!

Hade lite funderingar kring rondeller och korsningar. Jag är rätt säker på mig själv, men lika bra att fråga ändå. Vad är det viktigaste i dessa två situationer, speglar? Blinkers? Döda vinkeln? I vilken ordning, hur ofta, etc.
Citera
2008-01-08, 10:03
Medlem
core_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ownz0re

Hade lite funderingar kring rondeller och korsningar. Jag är rätt säker på mig själv, men lika bra att fråga ändå. Vad är det viktigaste i dessa två situationer, speglar? Blinkers? Döda vinkeln? I vilken ordning, hur ofta, etc.

Döda vinkeln är viktig framförallt vid filbyten, men i rondeller och korsningar måste jag säga att korrekt användade av blinkersen är av största vikt.
Är det inget filbyte inblandat i korsningen/rondellen är inte speglarna och döda vinkeln så jätteviktiga, men därmed inte sagt att du inte ska kolla dom.

Filbyte är en annan femma däremot, Blicken - Pilen - Filen
Citera
2008-01-08, 11:59
Medlem
RyssJävels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ownz0re

Allt är viktigt, men döda vinkeln är extra viktigt! Vänd på huvudet och verkligen titta så att fanskapet ser det, att bara kasta en snabb blick må tycks vara tillräckligt för dig men det kan kosta dig lappen.

ps
Lycka till!
Citera
2008-01-08, 18:51
Bannlyst
Fixat meanmachine.
Citera
2008-01-08, 18:58
Medlem
pluten86s avatar
Tänk logiskt, Blinka, kolla dödavinklen så att du själv ser att du har koll!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in