Citat:
Ursprungligen postat av
Meddler22
Mina största problem:
Har ofta svårt med högerregeln/svägningsregeln.
När man väl kommer till en korsning finns det inget sett att veta ifall jag är på huvudled eller ifall det är högerregel? Jag glömmer alltid kolla skyltarna i början av vägen...
Och svägningsregeln? Behöver jag endast ha ett öga på dem från höger och framför mig? Om jag vill svänga vänster och det finns bilar från vänster och höger då behöver jsg endast släppa förbi dem från höger som ska rakt eller vänster mot mig? Tack
Lugn!
Folk har i allmänhet väldigt svårt för högerregeln och när den skall tillämpas. Du behöver inte skämmas för det som student.
Högerregeln gäller alltid om det inte a) är skyltat annat, såsom skylt för huvudled som alltid sitter efter korsningen, b) undantag för högerregeln gäller (sk. utfartsregeln). När man får mer erfarenhet i trafiken letar man oftast efter "vimplarna" i marken vid korsningen eller om väjningspliktsskylten alt stoppliktsskylten sitter uppe på högra sidan i korsningen. Då vet man med all säkerhet att den som kommer från höger har vägnings- eller stopplikt mot dig (om du inte se den diamantformade huvudledsskylten).
Svängningsregeln säger att du har väjningsplikt mot mötande fordon när du svänger vänster. Du har också väjningsplikt mot gående etc. som korsar den väg du svänger in på.
Slår vi ihop detta så blir det följande: Antag att du har en fyrvägskorsning där du kommer från söder (S). Du skall svänga vänser till väst (V). Du har då väjningsplikt från de bilar som kommer från höger (öster) och sedan har du väjningsplikt från de bilar som kommer från Norr (N) och möter dig. De som kommer från väst har väjningsplikt mot dig.
Sedan har vi en del samspelsregler, där du t.ex. släpper förbi bilen från väst, för att du ändå har väjningsplikt mot höger(öst) och bilen från norr har också väjningsplikt mot väst. Sedan släpper du förbi den bilen från Norr. Men detta kräver kommunikation med de andra trafikanterna då samma regler gäller för ALLA fordon i korsningen i relation till sig själva. Här brukar man då ha flervägsstopp istället.