2021-05-25, 12:23
Medlem
Vad gör man när man är i inre körfältet i en rondell och ska ut i tredje avfarten dä det är en massa kö..? Jag kommer ju garanterat ha bilar till höger om mig så hur ska man svänga ut från rondellen när bilar till höger blockerar..?
Citera
2021-05-25, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mandis96
Vad gör man när man är i inre körfältet i en rondell och ska ut i tredje avfarten dä det är en massa kö..? Jag kommer ju garanterat ha bilar till höger om mig så hur ska man svänga ut från rondellen när bilar till höger blockerar..?

Du har bara tre alternativ:

A) Stanna kvar i innerfilen och blinka ut till ytterfilen, invänta din tur då du har väjningsplikt.
B) Stanna kvar i innerfilen och fortsätt runt för att sedan byta till ytterfil någonstans i ciruklationen, för att sedan vänta på din tur, men här har du faktiskt rätten att köra före alla som kommer in i cirkulationen.

C) Välj en annan avfart ut.
Citera
2021-05-25, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du har bara tre alternativ:

A) Stanna kvar i innerfilen och blinka ut till ytterfilen, invänta din tur då du har väjningsplikt.
B) Stanna kvar i innerfilen och fortsätt runt för att sedan byta till ytterfil någonstans i ciruklationen, för att sedan vänta på din tur, men här har du faktiskt rätten att köra före alla som kommer in i cirkulationen.

C) Välj en annan avfart ut.

Så jag har rätt att stanna/sakta ner i rondellen? Har för mig att någon sa att det är förbjudet men det är svårt att lita på andra förare ifall dem ska rakt eller också svänga ut
Citera
2021-05-25, 17:40
Medlem
Mina största problem:

Har ofta svårt med högerregeln/svägningsregeln.

När man väl kommer till en korsning finns det inget sett att veta ifall jag är på huvudled eller ifall det är högerregel? Jag glömmer alltid kolla skyltarna i början av vägen...

Och svägningsregeln? Behöver jag endast ha ett öga på dem från höger och framför mig? Om jag vill svänga vänster och det finns bilar från vänster och höger då behöver jsg endast släppa förbi dem från höger som ska rakt eller vänster mot mig? Tack
Citera
2021-05-25, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mandis96
Så jag har rätt att stanna/sakta ner i rondellen? Har för mig att någon sa att det är förbjudet men det är svårt att lita på andra förare ifall dem ska rakt eller också svänga ut

Givetvis kan du köa i cirkulationen. Att köa är inte att stanna eller parkera.
Citera
2021-05-25, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meddler22
Mina största problem:

Har ofta svårt med högerregeln/svägningsregeln.

När man väl kommer till en korsning finns det inget sett att veta ifall jag är på huvudled eller ifall det är högerregel? Jag glömmer alltid kolla skyltarna i början av vägen...

Och svägningsregeln? Behöver jag endast ha ett öga på dem från höger och framför mig? Om jag vill svänga vänster och det finns bilar från vänster och höger då behöver jsg endast släppa förbi dem från höger som ska rakt eller vänster mot mig? Tack

Lugn!

Folk har i allmänhet väldigt svårt för högerregeln och när den skall tillämpas. Du behöver inte skämmas för det som student.

Högerregeln gäller alltid om det inte a) är skyltat annat, såsom skylt för huvudled som alltid sitter efter korsningen, b) undantag för högerregeln gäller (sk. utfartsregeln). När man får mer erfarenhet i trafiken letar man oftast efter "vimplarna" i marken vid korsningen eller om väjningspliktsskylten alt stoppliktsskylten sitter uppe på högra sidan i korsningen. Då vet man med all säkerhet att den som kommer från höger har vägnings- eller stopplikt mot dig (om du inte se den diamantformade huvudledsskylten).

Svängningsregeln säger att du har väjningsplikt mot mötande fordon när du svänger vänster. Du har också väjningsplikt mot gående etc. som korsar den väg du svänger in på.

Slår vi ihop detta så blir det följande: Antag att du har en fyrvägskorsning där du kommer från söder (S). Du skall svänga vänser till väst (V). Du har då väjningsplikt från de bilar som kommer från höger (öster) och sedan har du väjningsplikt från de bilar som kommer från Norr (N) och möter dig. De som kommer från väst har väjningsplikt mot dig.

Sedan har vi en del samspelsregler, där du t.ex. släpper förbi bilen från väst, för att du ändå har väjningsplikt mot höger(öst) och bilen från norr har också väjningsplikt mot väst. Sedan släpper du förbi den bilen från Norr. Men detta kräver kommunikation med de andra trafikanterna då samma regler gäller för ALLA fordon i korsningen i relation till sig själva. Här brukar man då ha flervägsstopp istället.
Citera
2021-05-25, 21:43
Medlem
Består kunskapsprovet utav en massa frågor som är svåra att veta utan att ha läst pä statistik? T.ex hur många % dör utan bälte osv osv, sånna frågor är ju bara en chansning...

Eller är kunskapsprovet lite enklare än frågor online? Jag snittar ungefär 50 rätt, men många frågor känns väldigt svåra..

Finns det några viktiga frågor man borde kunna?
Senast redigerad av kaiaa5 2021-05-25 kl. 21:55.
Citera
2021-05-26, 14:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
Består kunskapsprovet utav en massa frågor som är svåra att veta utan att ha läst pä statistik? T.ex hur många % dör utan bälte osv osv, sånna frågor är ju bara en chansning...

Eller är kunskapsprovet lite enklare än frågor online? Jag snittar ungefär 50 rätt, men många frågor känns väldigt svåra..

Finns det några viktiga frågor man borde kunna?

Mer än 70% av frågorna är just statistikfrågor som är från 90-talet. Trafikverket gillar sina statistikfrågor så plugga på dessa, främst i kapitlet om människa och miljö.

Klassikerna är just statistik om alkoholkonsumtion, antalet döda i trafiken, olika inlärningssätt, bromssträcka etc. Väldigt få frågor handlar egentligen om själva trafiken.
Citera
2021-05-26, 16:08
Medlem
Har själv gjort provet nu, mina frågor var mycket enklare än vad man pluggar på nätet. Vet inte om man får skriva frågorna men dem flesta var i stort sett frågor som kollar ifall du är en defensiv förare eller aggressiv
Citera
2021-05-28, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Du har väl bara fått göra det praktiska momentet för AB?

C-ges heller inte ut bara sådär utan det ges på uppdrag om man behöver det på arbetsplatsen. Sällan man behöver så stora truckar.

Gjort Både TeoriProv samt Uppkörning som Gäller För AB Behörighet^^
Citera
2021-05-28, 22:04
Medlem
Uppkörningen

Hej det är så att jag har uppkörningen den 16 juni i kristinehamn 15:30 känner inte så stor press på mig iaf om det då jag har klarat teoriprovet övningskört mycket hemma och med körskolan så gör provet genom o låna min körskolas bil då dom anser att jag kommer klara min uppkörning men har ni några andra tips osv som jag bör tänka på kom med förslag.. mvh Kevin
Citera
2021-05-28, 22:11
Medlem
Det är precis som vid skolbänken. Det viktigaste är att du och läraren klickar bra. Har ni bra kemi mellan er kan du komma undan med några småfel. Beror också på vilket humör läraren är på den dagen, hoppas han är glad. Lycka till!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in