2021-03-29, 20:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Begär pengarna tillbaka för resterande lektioner. Motivera ditt val och beslut och säg som det är. Antingen ber du om en annan lärare eller pengar tillbaka. Om lektionen var din första och du aldrig har suttit i förarsätet förut är väl backning inte det första du skall hålla på med. Annars kan det vara en kördiagnostik för att kolla var du ligger lunskapsmässigt.

Köra rakt och vänster?
Kör din bil på den högra sidan av parkeringen tills du kommer fram till din lucka. Vänd upp din bil så att du tvärställer den till vänster så att du har höger bakända i riktning mot kanten på din parkeringsplats (eller hörnet på den närmaste grannbilen) och motorhuven mot parkeringarna mitt emot. Backa sedan rakt så att du får bakaxeln vid samma referenspunkt och sedan vrid ratten höger för att svänga in runt hörnet och runt din bakaxel. Nu skall du ha kommit in i parkeringsrutan utan att hamna i bilarna runt dig. Har du en längre och större bil, eller en trängre parkeringsplats får du köra lite längre fram i det initiala skedet.

Allt hänger på att få ditt högerhjul (din bakaxel) på din referenspunkt (hörnet på parkeringsplatsen eller något därintill) så kan du sedan backa in lätt utan att hamna fel och träffa andra fordon. Detta fungerar med 2 meter långa smartcars och 24 meter långa lastbilsekipage med släp. Sedan får du välja om du vill utföra "90 graders backning" eller tvärställa (45 graders backning) bilen först. Jag kan personligen göra båda beroende på fordon och hur mycket plats jag har att backa på. "90 grader backning" kräver lite längre avstånd mellan din initiala uppställning och parkeringsfickan, men inte så mycket plats på bredden. Medan45 graders kan behöva lite mer plats på bredden, men är bättre i smala utrymmen utan plats att manövrera då du redan har rumpan i hålet så att säga.

Tack. Känner mig inte helt hundra på vart jag borde fokusera ögonen när jag backar in. Är det främst den högra backspegeln? Upplever alltid att jag saknar information när jag backar. Kan man föresten backa in till vänster också eller endast sin högra sida? Låter ju konstigt att titta på vänstra backspegeln om man backar vänster
Citera
2021-03-30, 12:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Meddler22
Tack. Känner mig inte helt hundra på vart jag borde fokusera ögonen när jag backar in. Är det främst den högra backspegeln? Upplever alltid att jag saknar information när jag backar. Kan man föresten backa in till vänster också eller endast sin högra sida? Låter ju konstigt att titta på vänstra backspegeln om man backar vänster

Du skall ha koll 360 grader runt bilen när du backar, men primärt skall fokus ligga just på din referenspunkt, samt den diagonala punkten som blir fram på ditt fordon (det hör som kommer att ta i något när du svänger). Du får ha koll i vänsterspegeln så att inte du backar för långt och in i den bil du har bakom dig, där din svängande del av bakändan kommer farandes.
Givetvis fungerar tekniken även på vänster sida om parkeringne, bara att göra spegelvänt.
Citera
2021-03-30, 14:34
Medlem
Finns det inget ställe man kan skriva teoriprov nära Uppsala april eller maj? Hatar fan detta land
Citera
2021-03-30, 19:22
Medlem
Det står att man har företräde ifall man aldrig gjort kunskapsprovet men jag ser ingen företräde alls..?

Och borde man direkt boka körprovet också? Vad händer om man kuggat kunskapsprovet, ryker pengarna för körprovet? Man kan välja 'hyr bil från trafikverket'? 1300kr, är det utöver priset för uppkörningen eller sammanlagt alltihop? Jag övningskör på en trafikskola just nu vad händer ifall de anser att jag är redo för uppkörning? Får man låna deras bil gratis då? Jag trodde inte det var så långa väntetider, kommer inte kunna köra upp förens ett par månader och jag har bokat en massa körlektioner den här veckan.. helt bortkastade pengar
Citera
2021-04-01, 18:17
Medlem
Dimaks avatar
Hej

Går det idag 2021 att boka risk1 och tvåan utan att har haft kontakt med trafikskolan?
Vill komma billigt undan .
Citera
2021-04-01, 19:38
Medlem
Quwerrt93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Flashbackthrowaway
Det står att man har företräde ifall man aldrig gjort kunskapsprovet men jag ser ingen företräde alls..?

Och borde man direkt boka körprovet också? Vad händer om man kuggat kunskapsprovet, ryker pengarna för körprovet? Man kan välja 'hyr bil från trafikverket'? 1300kr, är det utöver priset för uppkörningen eller sammanlagt alltihop? Jag övningskör på en trafikskola just nu vad händer ifall de anser att jag är redo för uppkörning? Får man låna deras bil gratis då? Jag trodde inte det var så långa väntetider, kommer inte kunna köra upp förens ett par månader och jag har bokat en massa körlektioner den här veckan.. helt bortkastade pengar
Om du övningskör med en trafikskola kommer de att informera om när du är redo för uppkörning och i god tid boka in dig för kunskapsprovet och uppkörningen. Dessa bokar de samtidigt till dig. Om du har köpt något sorts paket på trafikskolan så ingår det med största sannolikhet att du får låna deras bil på uppkörningen. Skulle du kugga kunskapsprovet får du boka en ny tid och då betala för denna igen. Pengarna för körprovet kommer inte att gå förlorade bara för att du kuggar kunskapsprovet. Om du nu kör på en trafikskola tycker jag att de borde ha informerat om allt detta, annars så borde du fråga din körlärare, sånt här ska den personen kunna svara på.
Citera
2021-04-02, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dimak
Hej

Går det idag 2021 att boka risk1 och tvåan utan att har haft kontakt med trafikskolan?
Vill komma billigt undan .
Jag har gjort det alla skolor verkar ha en webshop där du lägger risk1&2 i en varukorg och betalar.

Jag ska köra risk 2 i augusti och uppkörning i september för mc och jag har några frågor.
Varför är risk2 så lång? Nästan en hel dag är det inbokat för mig men på de flesta klipp på youtube så är de bara några minuter? Som denna
https://www.youtube.com/watch?v=ErKd34aE7RQ
förvisso kort version men är det några moment de inte har med i filmen?

Jag försöker hitta information om hur en uppkörning går till men det är svårt. Först verkar det som om man ska visa att man kan starta gasa bromsa stanna, trots att man redan måste ha gjort risk 2an? Sen är man tydligen flera samtidigt så vissa får stå och vänta i timmar på att få köra upp? Allt verkar mycket krångligare än bil.
Citera
2021-04-04, 20:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Quwerrt93
Om du övningskör med en trafikskola kommer de att informera om när du är redo för uppkörning och i god tid boka in dig för kunskapsprovet och uppkörningen. Dessa bokar de samtidigt till dig. Om du har köpt något sorts paket på trafikskolan så ingår det med största sannolikhet att du får låna deras bil på uppkörningen. Skulle du kugga kunskapsprovet får du boka en ny tid och då betala för denna igen. Pengarna för körprovet kommer inte att gå förlorade bara för att du kuggar kunskapsprovet. Om du nu kör på en trafikskola tycker jag att de borde ha informerat om allt detta, annars så borde du fråga din körlärare, sånt här ska den personen kunna svara på.

Jag har bokat ett par körlektioner men jag bokar teori & uppkörningsprovet själv, måste trafikskolan boka åt en? Det står ju på tradikverket 325kr för kunskapsprovet och 1000~kr för uppkörning med trafikverkets bil
Citera
2021-04-04, 20:49
Medlem
Måste man göra uppkörning inom 4 månader efter att man klarat kunskapsprovet? Hur ska det gå till när nästan alla uppkörningar är vid slutet av året..?
Citera
2021-04-04, 22:22
Medlem
miikoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaiaa5
Måste man göra uppkörning inom 4 månader efter att man klarat kunskapsprovet? Hur ska det gå till när nästan alla uppkörningar är vid slutet av året..?

Gör man kunskapsprovet innan 30 september 2021, så gäller 6 månader istället.

Om det skulle hända att ingen tid finns inom perioden, sp kan man ansöka om förlängning.

https://transportstyrelsen.se/sv/vag...-kunskapsprov/
Senast redigerad av miikos 2021-04-04 kl. 22:28.
Citera
2021-04-07, 16:37
Medlem
mUdajs avatar
Funkar ikörkort bra? Tänkte plugga för mc teori ska skriva om typ en månad. Tänkte låter ju rätt värt med 199kr istället för 900kr från körskolan för internetfrågorna.

Undrar även vad ni tror, haft b kort ett gäng år, körde moped 3 år innan de och kört cross hela livet. Är de bäst att köpa ett 5 pack lektioner och få lite rabatt, eller köpa typ 2st enbart? Har möjlighet att övningsköra privat.
Senast redigerad av mUdaj 2021-04-07 kl. 16:42.
Citera
2021-04-07, 17:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mUdaj
Funkar ikörkort bra? Tänkte plugga för mc teori ska skriva om typ en månad. Tänkte låter ju rätt värt med 199kr istället för 900kr från körskolan för internetfrågorna.

Undrar även vad ni tror, haft b kort ett gäng år, körde moped 3 år innan de och kört cross hela livet. Är de bäst att köpa ett 5 pack lektioner och få lite rabatt, eller köpa typ 2st enbart? Har möjlighet att övningsköra privat.

Om du redan har B-kort är det ju bara att uppdatera din teori då du redan har läst in dig på den. Du behöver inte ha någon app för det. Du kanlåna en trafikbok på nätet och bara läsa det du vet är osäker på. Funktionskunskapen för MC kan du ju läsa på nätet. Det finns vad jag vet inte något specifikt som skiljer mellan A och B i teorin, mer än funktionskännedom. Det är inte som med C-kort som lägger till ett flertal kapitel i teorin.

Du måste dock köpa minst så många lektioner som det tar för dig att lära dig behärska en tung mc. Tänk på att det är manöverprov på MC, med det menas att det är ett gäng manövrar du skall kunna. Att du har kört moped och cross hjälper inte vid manöverprovet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in