2018-05-07, 21:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Macklin
Hur vill dom att man tar en vänstersväng i rondell på uppkörningen?

Enligt bilderna jag hittar så vill dom att man byter körfält från den inre till den yttre innan man svänger ut från rondellen. Varför är det så? Är det inte bara risk att man hamnar i vägen för dom som ursprungligen är rakt fram i rondellen som också ska ta samma avfart som mig?

Det beror ju helt på hur rondellen ser ut. Är den dubbelfilig med båda filerna som går vänster? Är den dubbelfilig där varje utfart har dubbelfil? Är den enkelfilig? Får du påbud att enbart köra vänster på vänster sida?

Är rondellen dubbelfilig med dubbelfilig utfart så skall du lägga dig i den utfartsfil som du kommer från, dvs om du tar innerfilen skall du också komma ut i innerfilen i utfarten. Annars behöver du göra ett filbyte lagom före utfarten.

Körskolelärarnas bestämda taktik och teori spolas snart ned i toaletten när du tar körkort för högre behörigheter. Då inser du snabbt att det inte alltid är det bästa att svänga vänster i innerfilen.
Citera
2018-05-07, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Attalion
Man kan aldrig läsa på för lite så fortsätta plugga (läs på från boken, försök föreställa dig situationer där reglerna gäller, koppla gärna till situationer som när du kört ute i trafiken etc.). Se till att du förstår varför du får fel på de fem frågorna och försök lära dig detta. Se även till att du förstår varför du får rätt på de frågorna du svarar på. Om du också kan förklara varför du får rätt på frågorna och svaret inte är "för att det är det svaret testet vill ha som rätt" så är det bra.

Det är helt individuellt huruvida du klarar dig på det eller inte, jag klarade mig utmärkt på Elevcentralen + boken och en del regler/situationer/förklaringar som jag kollade upp på nätet för extra förståelse. Fick nästa full pott på provet. Men då försökte jag hela tiden djuplära, inte lära mig de enskilda situationerna/frågorna och vilket svar som provet ville ha. Detta tror jag hjälpte mig mycket så att jag kunde känna igen situationerna där vissa regler gällde istället för att bli panikslagen när jag inte kände igen frågan för att de hade skruvat på den eller gjort den svårare än vad Elevcentralen tidigare frågat efter. Så det är mitt tips i vilket fall!

Lycka till!

De enda frågorna man kan använda ytinlärning på är dessa enormt störande statistikfrågor som är 1/3 av provet. Dessa uppgifter är så ouppdaterade att det bara är att komma ihåg rätt alternativ på frågan som kommer.
Citera
2018-05-07, 21:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Me0w
Vad jag kan rekommendera, om du är villig att lägga ut lite mer pengar, är sajten iKörkort. Deras prov är rätt svåra (definitivt svårare än vad provet var) och dessutom får du utförliga svar och förklaringar när du svarar fel. Fixar du proven på iKörkort fixar du det riktiga teoriprovet.

Elevcentralens prov var väldigt lätta så det kan vara farligt att bara förlita sig på det. Sedan tyckte jag i för sig att det riktiga provet var väldigt lätt också så egentligen var de ju lika på det sättet.

Jag har svårt att se hur en körkortsapp kan ha svåra frågor. Det svåraste är nog att trixa med parkeringsreglerna och olika skyltkombinationer. Men det tror jag inte att iKörort har. En, för en bilist, svårt detalj kan vara hur en privatbilist skall lastsäkra sin last i bagaget. Hur stor andel kraft/tyngd/vik/massa måste en lastbärare klara av, framåt, bakåt och sidorna? Hur kan man förstänga en last i en personbil?

Svåra frågor är mer:
Du åker i en fullastad Volvo som har en totalvikt på 2,5 ton. Du åker upp på ett garageplan som har en bruttoviktsbegränsning på 2 ton, får du åka in där med din personbil?
Citera
2018-05-07, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Det beror ju helt på hur rondellen ser ut. Är den dubbelfilig med båda filerna som går vänster? Är den dubbelfilig där varje utfart har dubbelfil? Är den enkelfilig? Får du påbud att enbart köra vänster på vänster sida?

Är rondellen dubbelfilig med dubbelfilig utfart så skall du lägga dig i den utfartsfil som du kommer från, dvs om du tar innerfilen skall du också komma ut i innerfilen i utfarten. Annars behöver du göra ett filbyte lagom före utfarten.

Körskolelärarnas bestämda taktik och teori spolas snart ned i toaletten när du tar körkort för högre behörigheter. Då inser du snabbt att det inte alltid är det bästa att svänga vänster i innerfilen.

Såhär ser det ut i min bok och på alla bilder på sidor när dom visar vänstersvängar eller om man ska vända i rondell

https://www.övningskörning.com/cirkulationsplats/
Citera
2018-05-07, 22:16
Medlem
Citat:
Såhär ser det ut i min bok och på alla bilder på sidor när dom visar vänstersvängar eller om man ska vända i rondell

https://www.övningskörning.com/cirkulationsplats/

mm... Och så här ser det ut i verkligheten:
https://www.google.com/maps/@59.3110...7i13312!8i6656

Som du se kan du svänga vänster i båda filerna och du skall givetvis inte byta fil

https://www.google.com/maps/@59.3109...7i13312!8i6656
Citera
2018-05-08, 09:57
Medlem
Me0ws avatar
Citat:
Jag har svårt att se hur en körkortsapp kan ha svåra frågor. Det svåraste är nog att trixa med parkeringsreglerna och olika skyltkombinationer. Men det tror jag inte att iKörort har. En, för en bilist, svårt detalj kan vara hur en privatbilist skall lastsäkra sin last i bagaget. Hur stor andel kraft/tyngd/vik/massa måste en lastbärare klara av, framåt, bakåt och sidorna? Hur kan man förstänga en last i en personbil?

Svåra frågor är mer:
Du åker i en fullastad Volvo som har en totalvikt på 2,5 ton. Du åker upp på ett garageplan som har en bruttoviktsbegränsning på 2 ton, får du åka in där med din personbil?
Jag använde inte en app utan webbplatsen. Det sagt förstår jag inte riktigt vad det har med saken att göra. En svår fråga är väl en svår fråga oavsett var den presenteras?

Nu var det ett tag sedan jag använde iKörkort men jag vet att jag alltid fick lägre poäng där än på t e x elevcentralen.

iKörkort ställde frågor precis som ditt exempel. Andra exempel man stöter på där är avstånd man ser fotgängare i reflexer/utan reflexer med/utan helljus, hur mkt starksprit som finns i en folkis på X centiliter, hur lång stoppsträckan blir om man kör i xkm/h osv osv.

Sedan ska det tilläggas att många av dessa sifferfrågor aldrig dök upp på teoriprovet, men eftersom jag pluggat på även dem kände jag mig fan redo för allt (fick 63/65).
Citera
2018-05-09, 00:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Me0w

iKörkort ställde frågor precis som ditt exempel.

Nu vet jag att Min fråga inte kommer på något prov under BE-behörighet då termen bruttoviktsbegränsning börjar dyka upp inför BE och introduceras i C. Däremot gäller bruttoviktsbegränsningarna personbilar också.

Citat:
Andra exempel man stöter på där är avstånd man ser fotgängare i reflexer/utan reflexer med/utan helljus, hur mkt starksprit som finns i en folkis på X centiliter, hur lång stoppsträckan blir om man kör i xkm/h osv osv.

Dessa frågor har jag alltid kastat i kategorin onödigt vetande.
Stoppsträckan kan man matematiskt räkna ut med en fysisk härledning.
Citera
2018-05-09, 09:23
Medlem
Me0ws avatar
Citat:
Nu vet jag att Min fråga inte kommer på något prov under BE-behörighet då termen bruttoviktsbegränsning börjar dyka upp inför BE och introduceras i C. Däremot gäller bruttoviktsbegränsningarna personbilar också.

Dessa frågor har jag alltid kastat i kategorin onödigt vetande.
Stoppsträckan kan man matematiskt räkna ut med en fysisk härledning.

Kollade lite fort på din fråga när jag skrev, jag menade helt enkelt frågor om de olika vikterna.

Jag tycker också att det är onödigt vetande men det stoppar inte frågorna från att dyka upp på proven tyvärr.
Citera
2018-05-13, 16:10
Medlem
Kanske en dum fråga men.. det börjar ju gälla nya besiktningsregler fr.o.m. 20 maj 2018, vilket innebär att systemet med sista siffran i registreringsnumret tas bort. Är det någon som råkar veta ifall man fortfarande bör kunna det nuvarande systemet med sista siffran i registreringsnumret inför ett teoriprov som infaller efter att dessa regler drar igång den 20 maj i år?
Citera
2018-05-13, 17:28
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sofiaxx
Kanske en dum fråga men.. det börjar ju gälla nya besiktningsregler fr.o.m. 20 maj 2018, vilket innebär att systemet med sista siffran i registreringsnumret tas bort. Är det någon som råkar veta ifall man fortfarande bör kunna det nuvarande systemet med sista siffran i registreringsnumret inför ett teoriprov som infaller efter att dessa regler drar igång den 20 maj i år?
Det lär du behöva. Tror inte de uppdaterat frågorna så snabbt. Som tur är kommer inte de frågorna så ofta.
Har nog aldrig fått en sån fråga under de gånger jag gjort provet
Citera
2018-05-15, 10:51
Medlem
loxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Det lär du behöva. Tror inte de uppdaterat frågorna så snabbt. Som tur är kommer inte de frågorna så ofta.
Har nog aldrig fått en sån fråga under de gånger jag gjort provet
Fast de lär väl inte ha med en fråga där man måste svara fel?
Det känns mer troligt att de plockar bort alla dessa frågor innan den 20:e.
Att ta bort några frågor i ett sådant här system är enkelt, tar kanske några minuter för en praktikant.
Citera
2018-05-16, 11:13
Medlem
Cybereye303s avatar
Citat:
Hur vill dom att man tar en vänstersväng i rondell på uppkörningen?

Enligt bilderna jag hittar så vill dom att man byter körfält från den inre till den yttre innan man svänger ut från rondellen. Varför är det så? Är det inte bara risk att man hamnar i vägen för dom som ursprungligen är rakt fram i rondellen som också ska ta samma avfart som mig?

Du ska göra som på bilden.

Vem skulle du vara i vägen för? De som kommer från höger på bilden? De har ju väjningsplikt mot dig och kan inte köra in i rondellen förrän du har passerat (oavsett vilken fil du ligger i).

Men du måste alltid kolla döda vinkeln inför ett filbyte.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in