Flashback bygger pepparkakshus!
2018-04-23, 09:10
Medlem
Me0ws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Technerder
Har även läst boken för den delen och har AM-kort sen tidigare. Min fråga är egentligen ifall 60 rätt på Elevcentralen är något att utgå ifrån.
Vad jag kan rekommendera, om du är villig att lägga ut lite mer pengar, är sajten iKörkort. Deras prov är rätt svåra (definitivt svårare än vad provet var) och dessutom får du utförliga svar och förklaringar när du svarar fel. Fixar du proven på iKörkort fixar du det riktiga teoriprovet.

Elevcentralens prov var väldigt lätta så det kan vara farligt att bara förlita sig på det. Sedan tyckte jag i för sig att det riktiga provet var väldigt lätt också så egentligen var de ju lika på det sättet.
Citera
2018-04-23, 16:16
Medlem
Attalions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Technerder
Tja, har teorin på torsdag och snittar en 60 rätt av 65 på Elevcentralen när jag gör deras prov. Bör jag vara relativ lugn ang det riktiga provet? Har hört att Elevcentralen har lite enklare frågor än trafikverkets prov.

Man kan aldrig läsa på för lite så fortsätta plugga (läs på från boken, försök föreställa dig situationer där reglerna gäller, koppla gärna till situationer som när du kört ute i trafiken etc.). Se till att du förstår varför du får fel på de fem frågorna och försök lära dig detta. Se även till att du förstår varför du får rätt på de frågorna du svarar på. Om du också kan förklara varför du får rätt på frågorna och svaret inte är "för att det är det svaret testet vill ha som rätt" så är det bra.

Det är helt individuellt huruvida du klarar dig på det eller inte, jag klarade mig utmärkt på Elevcentralen + boken och en del regler/situationer/förklaringar som jag kollade upp på nätet för extra förståelse. Fick nästa full pott på provet. Men då försökte jag hela tiden djuplära, inte lära mig de enskilda situationerna/frågorna och vilket svar som provet ville ha. Detta tror jag hjälpte mig mycket så att jag kunde känna igen situationerna där vissa regler gällde istället för att bli panikslagen när jag inte kände igen frågan för att de hade skruvat på den eller gjort den svårare än vad Elevcentralen tidigare frågat efter. Så det är mitt tips i vilket fall!

Lycka till!
Citera
2018-05-01, 21:38
Medlem
zyyzzxxys avatar
Vad är svaret på denna fråga?

https://imgur.com/a/e1jnK6V

Fråga 1: vem ska köra först?
A, och B har väjningsplikt men what about C?

Fråga 2: Tillägg, OM vi nu säger att C ska svänga till höger istället för rakt fram ska E fortsätta rakt fram som vanligt eller vänta tills C svängt?
Citera
2018-05-01, 21:55
Medlem
highriders avatar
Fråga 1. E, C, B, A

Fråga 2. C och E kan båda köra i ditt fall då de ej korsar varandras körfält.
Citera
2018-05-01, 21:56
Medlem
C kör på huvudled på samma sätt som E och har därför ingen väjningsplikt i korsningen gentemot A och B men får vänta på bil E att köra färdigt längst huvudleden tills det blir fritt att svänga av. Likt hur man svänger vänster på väg med mötande trafik.

Om bil C ska köra höger så är det bara att svänga höger och följa huvudleden.
Vägarna är inte enfiliga så jag förstår inte vad du menar med frågan.
Citera
2018-05-01, 22:06
Medlem
zyyzzxxys avatar
Men varför ska C vänta på E, det ju E som kör ut på Cs vägbana?
Citera
2018-05-01, 22:10
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zyyzzxxy
Men varför ska C vänta på E, det ju E som kör ut på Cs vägbana?
E kommer ifrån höger.
Citera
2018-05-01, 22:15
Medlem
zyyzzxxys avatar
Högerregeln gäller ju inte på huvudväg
Citera
2018-05-01, 22:17
Medlem
Tarstans avatar
Finns det någon sådan korsning i verkligheten?
Sväng skylten tar ut huvudled? Eller går man efter skyltarnas placering över/under varandra.
Citera
2018-05-01, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
E kommer ifrån höger.

De kör på huvudled.
När C kör "rakt fram" så svänger han av från huvudleden och korsar E's körbana.
C måste således vänta tills E kört förbi på samma sätt som man väntar vid en vanlig vänstersväng på väg med mötande trafik.
Senast redigerad av FlintSkitWood 2018-05-01 kl. 22:20.
Citera
2018-05-01, 22:21
Medlem
Tarstans avatar
B (och A) borde ha väjningsskylt och märken i gatan.
Knepigt med huvudled, inte ofta det är så bara åt ett håll, jag gissar att detta är mycket fiktivt.
Citera
2018-05-01, 22:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tarstan
B (och A) borde ha väjningsskylt och märken i gatan.
Knepigt med huvudled, inte ofta det är så bara åt ett håll, jag gissar att detta är mycket fiktivt.
Det står "Vägmarkeringar och vägmärken saknas. Rita in dessa!". C bör har en motsvarande skylt som E körde förbi men som svänger åt höger. A och B ska ha skylt väjnings- eller stopplikt och vägmarkeringar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in