2020-10-27, 20:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Se nedan, Methos har faktiskt rätt....

Du kan väl börja med att läsa att personen frågade om "HANDLEDARE" och "ÖVNINGSKÖRNING"

Och jag skrev under "ÖVNINGSKÖRNING" Läs innan du svarar.
Senast redigerad av muhahaha94 2020-10-27 kl. 20:49.
Citera
2020-10-29, 18:34
Medlem
C-kortsfråga:

Du börjar jobba med att lasta lastbilen kl.0600, du är klar med lastningen 09.00 och börjar då köra lastbilen. När måste du senast ta rast?

A. 11.00
B. 12.00
C. 13.30

Är det 13.30 då man får köra 4.30 och sedan ta 45 minuter rast eller går vägarbetstidslagen in och styr då jag i så fall måste ta rast (30minuter) efter sex timmars jobb, alltså 12.00?
Citera
2020-11-01, 16:47
Medlem
Ska skriva teoriprov för B-körkort på Fredag.

Undrar vilken av alla dessa hemsidor som har övningsprov som mest liknar det prov jag ska skriva på Fredag? Struntar i pedagogik osv. (har en bok), allt jag behöver är prov att öva på. Gärna gratis, men kan tänka mig att jag kommer behöva betala en slant
Citera
2020-11-01, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tank77
C-kortsfråga:

Du börjar jobba med att lasta lastbilen kl.0600, du är klar med lastningen 09.00 och börjar då köra lastbilen. När måste du senast ta rast?

A. 11.00
B. 12.00
C. 13.30

Är det 13.30 då man får köra 4.30 och sedan ta 45 minuter rast eller går vägarbetstidslagen in och styr då jag i så fall måste ta rast (30minuter) efter sex timmars jobb, alltså 12.00?

Tänk så här:
Du tar rast efter minsta tillåtna arbetade tid: Antingen tar du rast efter att ha kört 4,5 timme eller så tar du rast efter att ha haft annat arbete och körtid efter 6 timmar.

Så vi tänker oss nu att du har tagit din lastbil, stoppat in ditt förarkort i skrivaren, backat in i porten. Nu står du på annat arbete och lastar i 3 timmar (vem gör det?). Du har ungefär låt säga 4,4 timmars körtid kvar på passet. Det betyder att det är den allmänna arbetstiden som reglerar din rast och du kan som sagt köra i 3 timmar för att sedan ta 30 minuters rast.

MEN! Du kommer nu att märka att detta inte fungerar i praktiken, så du tar 15 minuters rast någonstans under de här 3 timmarna du lastar, eller varför inte direkt efter du lastat?, för att sedan ta 30 minuter efter 6 timmar. Det för att du annars blockerar dig själv med en olaglig rastkombination (30-15) då du lär få slut på körtid senare på dagen.

Rätt svar är alltså 12:00

Citera
2020-11-04, 23:07
Medlem
Den som funderar på att köra upp i Ljusdal kan ha fördelen av att det är mindre trafik och situationer som kan göra dig osäker för att kugga. Men du kan också ha otur med vem du kör upp med. De är människor och beter sig olika också. Akta er för en viss person som heter Arne T. Han har inte som ändamål att endast prova er kunskapsnivå, han försöker även gillra fällor och sätta er tidigt i situationer där ni ska känna er osäkra. Exempelvis sätta på dimljuset innan avfärd för att sen konfrontera dig några minuter senare i bilen...
Citera
2021-01-27, 21:04
Medlem
självständig körning?

hej!

jag övningskör sen en tid tillbaka, har bokat teoriprov i februari och kommer antagligen snart boka körprov. kör endast på trafikskola då jag tyvärr inte har nån som kan hjälpa mig privat.

det har gått väldigt bra det senaste och jag känner att jag utvecklas och är mer trygg i trafiken för varje gång jag kör. däremot säger min trafiklärare att jag ska köra "mer självständigt" och även om han förklarar det för mig så tycker jag det är svårt att tolka. han berättar väldigt mycket på lektionerna vad jag ska göra, men jag vet ofta vad det är jag ska göra i mitt huvud, men har väl lite sämre reaktionstid än honom vilket jag inte tycker är konstigt då han är en extremt van förare. det kan till exempel vara att jag ska byta fil, och att han säger att jag ska göra det nån sekund innan jag hade tänkt göra det själv. och det känns ju fult att bara "jag visste faktiskt det!!!" varje gång. svårt att förklara, men jag hoppas att ni förstår haha

vad betyder "köra självständigt" för er? har ni några tips? mottages tacksamt
Citera
2021-01-27, 21:08
Medlem
Självständig körning betyder att det finns ett mål, mycket vanligt vid själva uppkörningen. Nu för dig, om det inte finns ett klart mål, så ska du ta beslut i god tid, vad det nu än gäller
Citera
2021-01-27, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BetterStories
Självständig körning betyder att det finns ett mål, mycket vanligt vid själva uppkörningen. Nu för dig, om det inte finns ett klart mål, så ska du ta beslut i god tid, vad det nu än gäller

okej, det låter rimligt. om han säger att vi ska köra mot ett särskilt mål tycker jag det är lätt att följa skyltar osv, så antar att det handlar om uppmärksamhet och reagera snabbare? vi övningskör mycket i området där jag ska köra upp, tror det kommer underlätta en del.
Citera
2021-01-27, 21:17
Medlem
SittFints avatar
Det är klart att han kan planera körningen bättre än du, men det kan ju faktiskt vara så att du gör allting jättesent.
Citera
2021-01-27, 21:18
Medlem
yz44s avatar
Min tolkning är att läraren vill att du ska köra med mer självförtroende.
Att du med din körning visar att du vet vad du sysslar med.

Ett annat sätt att uttrycka det kan vara att du ska köra som om du vet vart du är på väg.
Med det menar jag att du ska köra planerat, blinka som man ska och göra filbyten i god tid.
Hela tiden ligga steget före det som för ögonblicket händer, förutse och undvika komplikationer.
Köra så tydlig att andra trafikanter kan förutse hur du kommer att agera.
Citera
2021-01-27, 21:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Min tolkning är att läraren vill att du ska köra med mer självförtroende.
Att du med din körning visar att du vet vad du sysslar med.

Ett annat sätt att uttrycka det kan vara att du ska köra som om du vet vart du är på väg.
Med det menar jag att du ska köra planerat, blinka som man ska och göra filbyten i god tid.
Hela tiden ligga steget före det som för ögonblicket händer, förutse och undvika komplikationer.
Köra så tydlig att andra trafikanter kan förutse hur du kommer att agera.
Du blandar ihop självförtroende med självförmåga (self-efficacy). Ej samma sak.
Citera
2021-01-27, 21:51
Medlem
yz44s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ilpobre
Du blandar ihop självförtroende med självförmåga (self-efficacy). Ej samma sak.
Det ena ger det andra så det spelar väl ingen större roll i sammanhanget, eller?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in