2017-09-13, 09:42
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Frågorna är inte särskilt lika de på elevcentralen och har du inte läst boken noggrant och bara lärt dig Elevcentralens frågor utantill, vilket många gör, kommer du inte klara det.
Så, sätt dig och läs igenom de stycken du vet att du har svårt för, gör prover på nätet för att få omformulerade frågor som ser annorlunda ut än just Elevcentralens och se hur det går där.

Med tanke på att väldigt många kuggar eller får låga poäng om än godkänt är det nog rätt svårt.
Inte teorin i sig, men just att folk lär sig frågor och svar utantill så de vet vilken bokstav som hör till rätt svar och sen sitter där med helt omformulerade frågor och inte förstår teorin bakom.

Nej, du kan inte göra gamla prov. Sätt dig och läs boken!

Provet är bara svårt om du försöker fuska och inte läsa & förstå boken man borde ha läst.
Jag läste boken nästan 5 veckor, medans jag övningskörde och gjorde proven på elevcentralen.
Hade bara 2 fel på första skrivningen, körde upp helt utan någon anmärkning också på första försöket.
Proven är för lätta idag.
Citera
2017-09-13, 12:28
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av FuriousRage
Provet är bara svårt om du försöker fuska och inte läsa & förstå boken man borde ha läst.
Jag läste boken nästan 5 veckor, medans jag övningskörde och gjorde proven på elevcentralen.
Hade bara 2 fel på första skrivningen, körde upp helt utan någon anmärkning också på första försöket.
Proven är för lätta idag.

Lite det Stockis skriver att om du bara pluggar in frågorna på elevcentralen kommer du tycka provet är svårt för att du inte lär dig anledningen bakom varför det är rätt svar utan bara att det alternativet är rätt, sedan när det är en annan formulering eller en liknande regel men annan trafiksituation kan man vet man inte svaret. Därför bör man läsa boken som du gjort och sedan komplettera med elevcentralens frågor.
Citera
2017-09-13, 14:59
Medlem
Gick kursen för att kunna övningsköra privat för 2 veckor sedan, ännu ej fått hem godkännande av att börja privat övningsköra.
Hur fan länge tar det egentligen?
(Skickade in samma dag via nätet samt betalade direkt).
Citera
2017-09-13, 20:15
Medlem
ALZIRs avatar
Jag tänkte på att påbörja att börja med mitt körkort.

Ni som håller på med körkortet nu, hur gör ni?
Läser ni den vanliga körkortsboken, den lättlästa eller gör ni tester via nätet?

Tar gärna emot "pluggtips"
Citera
2017-09-13, 20:23
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Quizy
Gick kursen för att kunna övningsköra privat för 2 veckor sedan, ännu ej fått hem godkännande av att börja privat övningsköra.
Hur fan länge tar det egentligen?
(Skickade in samma dag via nätet samt betalade direkt).

Skitlång tid. Jag fick vänta nästan en månad. Av en slump kom det dagen efter jag ringde och frågade dem... man undrar ju
Dessutom heter det "Handledartillstånd" eller något liknande, och skickas hem till den som skall vara din handledare, inte dig. Förutsatt att ni inte bor på samma adress, givetvis.

Citat:
Ursprungligen postat av ALZIR
Jag tänkte på att påbörja att börja med mitt körkort.

Ni som håller på med körkortet nu, hur gör ni?
Läser ni den vanliga körkortsboken, den lättlästa eller gör ni tester via nätet?

Tar gärna emot "pluggtips"
Köp Körkortsboken, senaste upplagan. Börja läs den lite mjukt för att begripa vad du ger dig in på. När du börjar köra lite och förstår praktiken pröjsar du en hundring för appen iKörkort - den ensam gjorde teoriprovet superlätt, och hjälpte förmodligen till en hel del med vad man ska titta efter under körning.
Citera
2017-09-13, 20:47
Medlem
ALZIRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Köp Körkortsboken, senaste upplagan. Börja läs den lite mjukt för att begripa vad du ger dig in på. När du börjar köra lite och förstår praktiken pröjsar du en hundring för appen iKörkort - den ensam gjorde teoriprovet superlätt, och hjälpte förmodligen till en hel del med vad man ska titta efter under körning.

Tack för svar vännen!

Ska beställa boken och kika på appen du nämde
Citera
2017-09-13, 21:46
Medlem
Iskelos avatar
Fyfan blev underkänd på körprovet men fick aldrig något konkret svar på vad jag gjorde fel

Nästa tid är 2018
Citera
2017-09-13, 23:37
Medlem
tantrs avatar
Citat:
Fyfan blev underkänd på körprovet men fick aldrig något konkret svar på vad jag gjorde fel

Nästa tid är 2018

Skojar du?

Jag planerar att köra upp i Oktober, Är det helt omöjligt alltså?

Enligt min flickvän ska körskolor ha reserverade tider, någon som vet något om det?
Citera
2017-09-14, 12:05
Medlem
JoelSUOMIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tantr
Skojar du?

Jag planerar att köra upp i Oktober, Är det helt omöjligt alltså?

Enligt min flickvän ska körskolor ha reserverade tider, någon som vet något om det?

https://fp.trafikverket.se/Boka/#/licence - Varsågod.

Det är bara att börja hugga, särskilt om du vill ha tid redan nästa månad. Kika på alla möjliga kontor, och verkar det hopplöst nu kan du göra det till en vana och ringa dem om morgnarna - det är jättevanligt med avbokningar, se.

Det där med körskoletider tror jag inte på, men jag gick inte den vägen så har inte mycket att säga i ämnet.
Citera
2017-09-14, 13:45
Medlem
FuriousRages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Iskelo

Nästa tid är 2018

Bra, då har du flera månader på dig att läsa boken och förstå reglerna, så kommer provet 2018 gå galant.
Citera
2017-09-18, 05:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Iskelo

Nästa tid är 2018

Hej,

Det borde väl stå på protokollet varför du kuggade?
I övrigt får du nog kontinuerligt uppdatera sidan under mornarna om du vill köra upp tidigare. Annars rekommenderar jag mars/april, då är det fint att köra upp.

Hälsar
Henrik
Citera
2017-09-24, 13:51
Medlem
arabansplitternys avatar
Varför är det så jäääävla långa väntetider på proven?
Är det verkligen så jävla mycket folk som tar körkort hela tiden?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in