2014-05-21, 16:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av anti-svensk
Tack! Men ska man inte vrida ljusknappen till samma symbol om man vill ha på halvljuset? Elr ska den på auto?

Har uppkörning imorgon.
Du har tre val på ljusknappen; 0, den jag länkat till och ännu en som ser ut som en halvljus symbol. ( http://www.rsip.lsu.edu/tom/images/g...ght-switch.jpg ) 0 betyder inget ljus. Parkeringsljus-symbolen betyder parkeringsljus och halvljussymbolen betyder att halvljuset är automatiskt, och det är endast på den här inställningen du kan slå på helljuset.

Ta en bil och laborera med ljusinställningarna själv så du ser vilka lampor som lyser. Parkeringsljuset är ganska svagt, halvljuset är medel starkt och helljuset starkast.

Kolla noga så att du verkligen stänger av ljuset; råkade själv göra missen att inte säga till eleven att återställa till halvljusinställningen efter en ljusundersökning så parkeringsljuset lös fint och bra tills batteriet dog Det kunde ju inte min elev veta och jag glömde kolla. Visst kan det vara intressant att lära sig rent praktiskt hur man startar en bil med dött batteri, men lite onödigt.
Citera
2014-05-21, 17:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
Du har tre val på ljusknappen; 0, den jag länkat till och ännu en som ser ut som en halvljus symbol. ( http://www.rsip.lsu.edu/tom/images/g...ght-switch.jpg ) 0 betyder inget ljus. Parkeringsljus-symbolen betyder parkeringsljus och halvljussymbolen betyder att halvljuset är automatiskt, och det är endast på den här inställningen du kan slå på helljuset.

Ta en bil och laborera med ljusinställningarna själv så du ser vilka lampor som lyser. Parkeringsljuset är ganska svagt, halvljuset är medel starkt och helljuset starkast.

Kolla noga så att du verkligen stänger av ljuset; råkade själv göra missen att inte säga till eleven att återställa till halvljusinställningen efter en ljusundersökning så parkeringsljuset lös fint och bra tills batteriet dog Det kunde ju inte min elev veta och jag glömde kolla. Visst kan det vara intressant att lära sig rent praktiskt hur man startar en bil med dött batteri, men lite onödigt.
Tack som fan! Nu hajar jag verkligen det här med hur man kontrollerar parkering, halvljus och helljus.
Citera
2014-05-21, 17:10
Medlem
Citat:
Tack som fan! Nu hajar jag verkligen det här med hur man kontrollerar parkering, halvljus och helljus.
När man kan symbolerna blir det lite mer logiskt. Lycka till när det väl är dags. Jag rekommenderar att du gör en full inre och yttre säkerhetskontroll varje gång du ska köra. Hitta en rutin och följ den.

EDIT:
exempelvis denna rutinen:
http://korkortonline.se/teori/sakerhetskontroll/
Citera
2014-05-21, 17:20
Medlem
Finns det ingen här som kuggar på uppkörningen eller som kan lite om detta?
Citera
2014-05-21, 17:24
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av u53rn4m3
När man kan symbolerna blir det lite mer logiskt. Lycka till när det väl är dags. Jag rekommenderar att du gör en full inre och yttre säkerhetskontroll varje gång du ska köra. Hitta en rutin och följ den.

EDIT:
exempelvis denna rutinen:
http://korkortonline.se/teori/sakerhetskontroll/
Tackar!

Tänkte även fråga hur mycket man får använda bromsen? Om jag kommer till en korsning i en rätt så låg fart, får man pussa lite på bromsen eller får man enbart motorbromsa? Tänkte på det här med miljökörning.

Kommer även köra upp imorgon då det är ljust. Måste jag ha på halvljuset då också?
Citera
2014-05-21, 17:50
Medlem
pok?s avatar
Citat:
Tackar!

Tänkte även fråga hur mycket man får använda bromsen? Om jag kommer till en korsning i en rätt så låg fart, får man pussa lite på bromsen eller får man enbart motorbromsa? Tänkte på det här med miljökörning.

Kommer även köra upp imorgon då det är ljust. Måste jag ha på halvljuset då också?

Beror väl på hur det ser ut. Är det dålig sikt så måste du gå ner ordentligt i fart och motorbroms kanske inte är tillräckligt.

Halvljus behöver du bara om det är kväll. På de flesta bilar sätts varselljuset på automatiskt när bilen är igång. Om du ska köra upp imorgon så borde du redan veta det.
Citera
2014-05-21, 18:04
Bannlyst
Om jag kommer till en korsning i villaområde där högerregel gäller (såklart), får man då inte köra över 20 km/h eftersom det kan finnas barn? Min polare hade uppkörning och tydligen ska man ner i ettan vid korsningen och krypköra samtidigt som man kollar. Efter det kan man köra som vanligt. Är detta sant? Min kompis hade tur för att han inte körde mer än 20. Annars hade han kuggats.
Citera
2014-05-21, 18:05
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av pok?
Beror väl på hur det ser ut. Är det dålig sikt så måste du gå ner ordentligt i fart och motorbroms kanske inte är tillräckligt.

Halvljus behöver du bara om det är kväll. På de flesta bilar sätts varselljuset på automatiskt när bilen är igång. Om du ska köra upp imorgon så borde du redan veta det.
Så då kan jag vrida lysreglaget till 0 medan jag kör?
Citera
2014-05-21, 18:07
Medlem
Citat:
Om jag kommer till en korsning i villaområde där högerregel gäller (såklart), får man då inte köra över 20 km/h eftersom det kan finnas barn? Min polare hade uppkörning och tydligen ska man ner i ettan vid korsningen och krypköra samtidigt som man kollar. Efter det kan man köra som vanligt. Är detta sant?

Nej, det beror på hur sikten i korsningen är. Ser du ingenting kan du inte bränna på i 20 km/h. Du måste anpassa farten till rådande siktförhållanden..
Citera
2014-05-21, 18:29
Medlem
Man kan väl kugga på alla delar? Beror väl på vad folk har övat minst på.

Själv var jag nära att kugga då uppkörningsledaren tyckte jag körde för långsamt i kurvorna på en 70 väg. Låg i ~65 på en 70 väg i kurvorna.

"det som räddade dig var att det inte låg några fordon bakom dig" ...

Och japp, du måste betala 1600 kr igen om du kuggar
Citera
2014-05-21, 19:14
Medlem
Citat:
Tackar!

Om du kör i områden du är van vid finns absolut ingen anledning att inte motorbromsa. Vet du att det kommer att bli 50 bakom nästa krön är det bara att börja motorbromsa innan. Lokalkännedom är det bästa för sparsamkörning som finns. Men som sagt, kör du där du inte känner till området är det inte alltid lätt att veta att det ska bil hastighetsförändring bakom en svag men dold kurva och då måste man ju hjälpbromsa, men försök att inte använda bromsen alls förutom just när du växlar (om det behövs, det är inte alltid det gör det, men oftast måste man hjälpbromsa).

Samma sak gäller om du t.ex. ser att det kommer en rondell några hundra meter fram på en 70-väg du just svängt ut på, då kanske du inte måste gasa upp hela vägen till max. Accelerationen tar mycket mer bensin än vad motorbromsning tjänar in, därför är det också viktigt att man är snabb på att få upp farten så att man kan rulla så mycket som möjligt och motorbromsa så mycket som möjligt.

Ett annat exempel är om du kör i en stad med många väg-gupp; även om det är 50 som maxhastighet på vägen kanske det inte är lämpligt att köra i mer än 35-40.

Citat:
Om jag kommer till en korsning i villaområde där högerregel gäller (såklart), får man då inte köra över 20 km/h eftersom det kan finnas barn? Min polare hade uppkörning och tydligen ska man ner i ettan vid korsningen och krypköra samtidigt som man kollar. Efter det kan man köra som vanligt. Är detta sant? Min kompis hade tur för att han inte körde mer än 20. Annars hade han kuggats.
Kör inte snabbare än att du hinner stanna om något händer. 20km/h är alldeles för fort på vissa ställen. I villaområden kan precis VAD SOM HELST hoppa fram och det är högerregel i princip överallt (utfarter undantaget). Generellt ska du försöka att undvika att gasa när du ska in i en korsning. I bostadsområden måste du vara handlingsberedd till 100%. Där fungerar faktiskt rådet "titta, lyssna, läs" eftersom du verkligen måste titta åt alla håll (kanske kommer någon från vänster som inte sett dig) lyssna är också bra. Hör du glada barnaskrik så är det extra viktigt att vara handlingsberedd. Sedan kan du ju lyssna på bilen också så att du inte kör på för hög eller låg växel. Läs omgivningen. Läs skyltar (finns det en gatunamnskylt är det en korsning - även om du inte ser själva vägen - och där gäller högerregeln).

Oftast i bostadsområden cyklar barn och ungdomar som inte kan trafikreglerna också. Och de kommer i en farlig fart! Man KAN köra ihjäl någon i 20km/h också!
Citera
2014-05-21, 19:22
Bannlyst
Tack så mycket för alla råd. Tänkte bara fråga också när man ska blinka ut ur cirkulationsplatsen om man ska köra rakt? Är det precis innan man kör ut som man ska blinka höger?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in