2016-11-13, 12:44
Medlem
Reverentias avatar
Ska köra upp nu i veckan. 10:45. Borde vara rätt lugnt med trafik vid den tiden.

Någon annan som har kört upp på förmiddagen? En polare sa att det var sämre, för att det är mindre trafik vilket innebär att man kommer att köra "mer". Inga köer osv...
Citera
2016-11-13, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverentia
Ska köra upp nu i veckan. 10:45. Borde vara rätt lugnt med trafik vid den tiden.

Någon annan som har kört upp på förmiddagen? En polare sa att det var sämre, för att det är mindre trafik vilket innebär att man kommer att köra "mer". Inga köer osv...

Det är bättre på morgonen. Jag körde 10:00. Du missar självaste morgontrafiken och det mesta av lunchtrafiken med din tid. Det är betydligt enklare med planering och mindre stressigt.

Du kommer få samma antal moment oavsett. Minimumtiden i trafiken är 25minuter på uppkörning. Även om det är fullsmockat kommer helt enkelt hela tiden (45min) användas istället.

Oroa dig inte för att köra "mer". Det är bara grundläggande körning. Tempot kommer endå vara lite "segare" än normalt p.g.a väglaget.
Citera
2016-11-14, 11:15
Medlem
Kastenzs avatar
Har problem med att förstå denna frågan:

Vilket eller vilka vägmärken står närmast den korsning där du ska svänga till Landskrona?

Vägmärkena på bild A
Vägmärkena på bild B
Vägmärket på bild C
Vägmärket på bild D

https://i.gyazo.com/16b016b55ca463db...4a559a38a6.png
Citera
2016-11-14, 12:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kastenz
Har problem med att förstå denna frågan:

Vilket eller vilka vägmärken står närmast den korsning där du ska svänga till Landskrona?

Vägmärkena på bild A
Vägmärkena på bild B
Vägmärket på bild C
Vägmärket på bild D

https://i.gyazo.com/16b016b55ca463db...4a559a38a6.png
Skyltarna står olika långt från korsningar eftersom vissa visar på att du ska svänga här och vissa visar på att det snart kommer en korsning eller ger annan information som är användbar för din fortsatta färd.

Fundera på vad varje skylt visar på och hur tidigt innan du ska svänga som det är vettigt att skylten står.
A: Fortsätt rakt fram för Eslöv och sväng om en liten bit till vänster för Landskrona.
B: Kör till vänster för Landskrona, Rydebäck m.fl.
C: Vänster körfält använder du för att svänga vänster, höger för att köra rakt fram.
D: Du kör nu in i Landskrona.
Citera
2016-11-14, 19:27
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Skyltarna står olika långt från korsningar eftersom vissa visar på att du ska svänga här och vissa visar på att det snart kommer en korsning eller ger annan information som är användbar för din fortsatta färd.

Fundera på vad varje skylt visar på och hur tidigt innan du ska svänga som det är vettigt att skylten står.
A: Fortsätt rakt fram för Eslöv och sväng om en liten bit till vänster för Landskrona.
B: Kör till vänster för Landskrona, Rydebäck m.fl.
C: Vänster körfält använder du för att svänga vänster, höger för att köra rakt fram.
D: Du kör nu in i Landskrona.

Går det att välja fler (står en eller flera).

Alternativ A och B tycker jag är rätt.

A: Du ska svänga nu för att ta dig till Landskrona

B: Du ska svänga nu för att ta dig till Landskrona som ligger 20km bort.

Dessa två skyltar visar att du ska svänga på en gång för att ta dig till målet vilket är rätt.

Alternativ C visar bara att du ska ligga i vänster körfält för att svänga, står inte vart.
Alternativ D visar bara att du är på en väg som leder till Landskrona, kan vara 1000km eller 10km till du ska svänga av.
Citera
2016-11-14, 20:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Elross
Går det att välja fler (står en eller flera).

Alternativ A och B tycker jag är rätt.

A: Du ska svänga nu för att ta dig till Landskrona

B: Du ska svänga nu för att ta dig till Landskrona som ligger 20km bort.

Dessa två skyltar visar att du ska svänga på en gång för att ta dig till målet vilket är rätt.

Alternativ C visar bara att du ska ligga i vänster körfält för att svänga, står inte vart.
Alternativ D visar bara att du är på en väg som leder till Landskrona, kan vara 1000km eller 10km till du ska svänga av.
A är en vägvisar F6 och sitter nära en korsning och kan användas istället för vägvisar F5 (bild B) så A kan vara rätt så länge inte också B sitter uppsatt får då är den närmare.

Jag försökte hitta platsen för skylten på bild A, men förstår inte var den skulle sitta i så fall. Den kanske bara är påhitt även om Eslöv faktiskt ligger längs väg 17.
Kom också på att för att lösa uppgiften så är Street View på Google Maps riktigt bra. Där kan man åka omkring i olika korsningar och se skyltningen.

D är ett platsmärke F10 som visar vad platsen heter. I det här fallet är platsen Landskrona.
Citera
2016-11-14, 20:11
Moderator
Vill du hitta den faktiska platsen där skylten sitter?
Citera
2016-11-14, 20:28
Medlem
Citat:
Vill du hitta den faktiska platsen där skylten sitter?
Det var min tanke ja. Enklare att ge exempel om man kan se det i verkligheten.

Skylt B har jag inte hittat heller, men det är just 14 km mellan Rydebäck och Landskrona. Dock ligger en STR Service AB inne i Landskrona. De vita skyltarna visar på något som ligger nära till vänster. Det går inte heller ihop så det är nog påhittade skyltar, men de har ändå gjort lite efterforskning.
Citera
2016-11-14, 20:33
Moderator
Citat:
Det var min tanke ja. Enklare att ge exempel om man kan se det i verkligheten.

Skylt B har jag inte hittat heller, men det är just 14 km mellan Rydebäck och Landskrona. Dock ligger en STR Service AB inne i Landskrona. De vita skyltarna visar på något som ligger nära till vänster. Det går inte heller ihop så det är nog påhittade skyltar, men de har ändå gjort lite efterforskning.

Vita skyltar är till lokala mål. Du har inte tänkt att detta bara är ett exempel där du ska kunna svaret, inte säkert skylten finns.

Alternativ B betyder att det är vägen där som svänger, alltså kan du inte komma närmare en väg som leder mot Landskrona.

Frågan lyder: Vilket eller vilka vägmärken står närmast den korsning där du ska svänga till Landskrona?

Alternativ B, den är precis där du ska svänga.
Citera
2016-11-14, 20:36
Medlem
Citat:
Vita skyltar är till lokala mål. Du har inte tänkt att detta bara är ett exempel där du ska kunna svaret, inte säkert skylten finns.

Alternativ B betyder att det är vägen där som svänger, alltså kan du inte komma närmare en väg som leder mot Landskrona.

Frågan lyder: Vilket eller vilka vägmärken står närmast den korsning där du ska svänga till Landskrona?

Alternativ B, den är precis där du ska svänga.
Ja, det var du som ville att A och B skulle vara rätt svar och jag kollade upp om det kunde vara så. A kan vara rätt om B inte sitter där. Annars är B mycket riktigt rätt svar.
Citera
2016-11-14, 20:58
Moderator
Citat:
Ja, det var du som ville att A och B skulle vara rätt svar och jag kollade upp om det kunde vara så. A kan vara rätt om B inte sitter där. Annars är B mycket riktigt rätt svar.

Vad bra att jag verkar komma ihåg sakerna. Frågan är om du förstår skillnaden eller ska jag förklara mer ingående varför de alternativen stämmer? Antar att du ska skriva teorin, bra att veta skillnaden mellan olika skyltar med stadsangivelser.
Citera
2016-11-14, 21:28
Medlem
Citat:
Vad bra att jag verkar komma ihåg sakerna. Frågan är om du förstår skillnaden eller ska jag förklara mer ingående varför de alternativen stämmer? Antar att du ska skriva teorin, bra att veta skillnaden mellan olika skyltar med stadsangivelser.
Jag har haft körkort i 20 år och även tagit MC-kort för 10 år sedan.

Läs mitt inlägg #30570 igen så ser du att jag svarar på Kastenz fråga och försöker undvika att ge hela svaret även om jag inte lyckas helt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in