2016-11-02, 19:26
Medlem
Qusimotos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MittNamnVarTaget
Jag har skaffat hem teoriböckerna och skall studera och plugga, problemet är min fokusering... Jag har noll fokus när det kommer till pluggande. Jag fick 65 körkortsfrågor man kunde pröva att besvara online, jag svarade på 5 stycken innan jag tappade intresset och läste facit. Detta är ett stort problem och jag är väldigt orolig över hur jag ska klara detta.

Har någon här några tips på hur pluggandet ska bli lite intressantare?

Samma här men jag lägger 1tim om dagen på pluggande, plus att jag fick en bok med en massa frågor som är riktigt bra
Citera
2016-11-03, 14:16
Medlem
Idag var det min tur att göra körprovet i Kungsbacka.

Det hela började bra, läraren försökte lura mig att göra en "farlig" vänstersväng på landsväg vilket jag inte gick på. Fortsatte vägen och vände i en rondell för att istället göra en högersväng.

Jag tyckte det gick väldigt bra, om man kollar på vilka förutsättningar jag hade. Körde nämligen i Kungsbacka vilket jag inte hade gjort innan då jag är bosatt i centrala Göteborg. Men visste sedan tidigare att i deras tätbebyggda område så gäller 40 och inte 50 km/h.

Jag kom en gång på en väg där trafikläraren sa lite snabbt (och möjligtvis sent) att jag skulle svänga in i vänster körfält som precis började för att göra en vänstersväng och komma ut mot motorvägen.
Jag kollade i alla backspeglar så ingen var bakom och även i döda vinkeln, och det var fritt. Kollade även längre fram så jag inte mötte någon bil men det var ingen bakom eller framför.

Jag gjorde dock vänstersvängen till andra körfältet lite sent då jag fick instruktionen sent av läraren då jag hade fullt fokus på om det var någon bakom innan jag skulle byta fil.

När jag väl svängde in i andra körfältet så blev det heldragen linje precis framför men jag klarade att komma över endå ganska lugnt, kan möjligtvis vara så att jag körde över med högerhjulet pyttelite men det är jag osäker på.

Jag sa då till läraren att hon måste säga till tidigare när jag skall svänga någonstans. Och att jag hade fortsatt rakt fram om jag hade någon bil bakom eller framför. Så att jag på bästa möjliga sätt inte skulle överraska dom andra bilförarna.

Efteråt så fick jag "Icke Godkänt" pågrund utav just denna svängen. Utan någon riktigt bra förklaring mer än att enligt henne så körde jag över heldragen linje och borda ha planerat bättre vilket betydde att jag inte fick godkänt. Försökte förklara för henne att jag hade fortsatt rakt fram om det inte var så att det inte var någon bakom eller framför plus att jag möjligtvis körde några millimeter på linjen med högerhjulet..
Förövrigt så sa hon att jag körde lugnt och säkert och att jag gjorde det bra som anpassade hastigheten beroende på situation. Och att helheten var bra. Men jag fälldes på just detta.

Så nu blir det omprov..
Citera
2016-11-03, 18:02
Medlem
Gjorde en synundersökning i samband med att jag gick utbildningen för att få övningsköra privat. Behöver jag göra en ny undersökning innan jag får körkortet eller räcker den?
Citera
2016-11-03, 18:06
Medlem
SilentVictorys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Riven-Ost
Gjorde en synundersökning i samband med att jag gick utbildningen för att få övningsköra privat. Behöver jag göra en ny undersökning innan jag får körkortet eller räcker den?
Har du fått ett körkortstillstånd av transportstyrelsen så behöver du inte göra någon mer synundersökning.
Citera
2016-11-06, 19:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bertbw
Idag var det min tur att göra körprovet i Kungsbacka.

Det hela började bra, läraren försökte lura mig att göra en "farlig" vänstersväng på landsväg vilket jag inte gick på. Fortsatte vägen och vände i en rondell för att istället göra en högersväng.

Jag tyckte det gick väldigt bra, om man kollar på vilka förutsättningar jag hade. Körde nämligen i Kungsbacka vilket jag inte hade gjort innan då jag är bosatt i centrala Göteborg. Men visste sedan tidigare att i deras tätbebyggda område så gäller 40 och inte 50 km/h.

Jag kom en gång på en väg där trafikläraren sa lite snabbt (och möjligtvis sent) att jag skulle svänga in i vänster körfält som precis började för att göra en vänstersväng och komma ut mot motorvägen.
Jag kollade i alla backspeglar så ingen var bakom och även i döda vinkeln, och det var fritt. Kollade även längre fram så jag inte mötte någon bil men det var ingen bakom eller framför.

Jag gjorde dock vänstersvängen till andra körfältet lite sent då jag fick instruktionen sent av läraren då jag hade fullt fokus på om det var någon bakom innan jag skulle byta fil.

När jag väl svängde in i andra körfältet så blev det heldragen linje precis framför men jag klarade att komma över endå ganska lugnt, kan möjligtvis vara så att jag körde över med högerhjulet pyttelite men det är jag osäker på.

Jag sa då till läraren att hon måste säga till tidigare när jag skall svänga någonstans. Och att jag hade fortsatt rakt fram om jag hade någon bil bakom eller framför. Så att jag på bästa möjliga sätt inte skulle överraska dom andra bilförarna.

Efteråt så fick jag "Icke Godkänt" pågrund utav just denna svängen. Utan någon riktigt bra förklaring mer än att enligt henne så körde jag över heldragen linje och borda ha planerat bättre vilket betydde att jag inte fick godkänt. Försökte förklara för henne att jag hade fortsatt rakt fram om det inte var så att det inte var någon bakom eller framför plus att jag möjligtvis körde några millimeter på linjen med högerhjulet..
Förövrigt så sa hon att jag körde lugnt och säkert och att jag gjorde det bra som anpassade hastigheten beroende på situation. Och att helheten var bra. Men jag fälldes på just detta.

Så nu blir det omprov..

Fy, vilken smörja

Jag är lite nyfiken på hur hon försökte "lura" dig att göra vänstersväng, sa hon "sväng här" eller "åk in på den där vägen"?

Ska du göra omprovet på samma plats med samma förarprövare?
Citera
2016-11-07, 08:26
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JoelSUOMI
Ni som kört upp i Farsta, hur får ni köra? Kuggad eller godkänd spelar ingen roll, bara nyfiken på vart det kan tänkas bära

Antar att 73:an ingår, isf söderut eller in mot stan? Tågövergången i Hökarängen? Tänkte spana in om det finns några ej uppenbara regelsituationer i närområdet och sugen på att höra hur det sett ut.

Denna kanske hjälper dig..
https://www.youtube.com/watch?v=hgdrSFf2E8E
Citera
2016-11-08, 22:45
Medlem
FullMetallJackas avatar
Om jag som myndig, privat körelev får mitt körkortstillstånd indraget, blir mina två handledare kontaktade då?
Citera
2016-11-09, 20:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FullMetallJacka
Om jag som myndig, privat körelev får mitt körkortstillstånd indraget, blir mina två handledare kontaktade då?
Är ganska säker på att dina handledare inte på något sätt är personliga (alltså skrivna/registrerade på just dig) så det borde nog inte vara någon fara.
Citera
2016-11-09, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWindCriesMary
Är ganska säker på att dina handledare inte på något sätt är personliga (alltså skrivna/registrerade på just dig) så det borde nog inte vara någon fara.
Handledare och elev är kopplade till varandra.
Citera
2016-11-09, 20:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Handledare och elev är kopplade till varandra.
Får inte en handledare köra med vilken körelev som helst? En körelev får väl övningsköra med vilken handledare som helst? Vore ju snopet om jag haft fel i alla dessa år.
Citera
2016-11-09, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWindCriesMary
Får inte en handledare köra med vilken körelev som helst? En körelev får väl övningsköra med vilken handledare som helst? Vore ju snopet om jag haft fel i alla dessa år.
Man måste ansöka i varje enskilt fall. En handledare får ha maximalt 15 elever. En elev får ha hur många handledare som helst.
Citera
2016-11-09, 20:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av e7andy
Man måste ansöka i varje enskilt fall. En handledare får ha maximalt 15 elever. En elev får ha hur många handledare som helst.
Där ser man, kan inte minnas att jag hört talas om det någon gång. Kollade upp det och det stämmer ju mycket riktigt, det var som sjutton. Antar att maxantalet är till för att begränsa utbudet på svarta körutbildningar. Man tackar för infon!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in