2016-09-29, 01:59
Medlem
dovAkins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tazzo
Är ni osäkra på vilken hastighetsbegränsning som råder på en väg så kan ni hitta det här; http://www.trafikverket.se/tjanster/...agar-pa-karta/

Hade min tredje uppkörning och klarade det idag. Det är lättast att köra upp då det inte är rusningstrafik, för då slipper man alla förare som har pissbråttom till/från jobbet. 08.30 och 09.30 är bra tider att välja

Då är det rusning i Stockholm i alla fall.
Citera
2016-09-29, 19:49
Medlem
Wonds avatar
Fyfan jag vet ej hur jag ska ta körkortet.
Vill verkligen ha farsan till hjälp, just nu jobbar han långt härifrån men kommer säkerligen komma tillbaka till sitt gamla jobb här ett tag senare.
Frågan är dock hur värt och bra trafikskolans lektioner är? Ser via denna sida: https://korkortonline.se/fakta att cirka en timme för 800 kr, låter väl mycket. Speciellt då jag är jävligt trög generellt, tror fan det kommer ta mig minst 30 lektioner innan jag kan köra bil ens..
Jag HAR prövat tidigare, blev så nervös i korsningen att jag gav upp.

Obligatoriskt så kostar det ju endast 4000 kr, hur har ni gjort egentligen?
Finns alls nå nytta i praktik övning via datorn eller är det bara teori jag lär kunna läsa medans jag väntar och börjar övningsköra?

Sist jag övninskörde så hade jag knappt teori på något, jag är nervös som cyklist också i stort sett
Citera
2016-09-29, 19:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wond
Fyfan jag vet ej hur jag ska ta körkortet.
Vill verkligen ha farsan till hjälp, just nu jobbar han långt härifrån men kommer säkerligen komma tillbaka till sitt gamla jobb här ett tag senare.
Frågan är dock hur värt och bra trafikskolans lektioner är? Ser via denna sida: https://korkortonline.se/fakta att cirka en timme för 800 kr, låter väl mycket. Speciellt då jag är jävligt trög generellt, tror fan det kommer ta mig minst 30 lektioner innan jag kan köra bil ens..
Jag HAR prövat tidigare, blev så nervös i korsningen att jag gav upp.

Obligatoriskt så kostar det ju endast 4000 kr, hur har ni gjort egentligen?
Finns alls nå nytta i praktik övning via datorn eller är det bara teori jag lär kunna läsa medans jag väntar och börjar övningsköra?

Sist jag övninskörde så hade jag knappt teori på något, jag är nervös som cyklist också i stort sett
Ekonomiska vägen: lär dig köra privat i början, så mycket som krävs. När du börjar känna dig säker blandar du privat körning med körlektioner på trafikskola. På så sätt får du ut maximalt av lektionerna.

Förstår inte riktigt vad du menar med teorin men om du menar vad som är bäst av böcker och datorprogram utgår ju i alla fall datorprogrammen från böckerna och då får du med hjälpmaterial också.
Citera
2016-09-30, 20:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheWindCriesMary
Ekonomiska vägen: lär dig köra privat i början, så mycket som krävs. När du börjar känna dig säker blandar du privat körning med körlektioner på trafikskola. På så sätt får du ut maximalt av lektionerna.

Förstår inte riktigt vad du menar med teorin men om du menar vad som är bäst av böcker och datorprogram utgår ju i alla fall datorprogrammen från böckerna och då får du med hjälpmaterial också.

Risken med detta är att man lär sig fel från början och sedan har svårt att lära om sig. Den bästa vägen är att börja på körskola sen parallellt mängdträna hemma.
Citera
2016-10-01, 06:25
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MajesticTwelve
Risken med detta är att man lär sig fel från början och sedan har svårt att lära om sig. Den bästa vägen är att börja på körskola sen parallellt mängdträna hemma.
Det beror helt på hur man menar med att "börja".
Jag skulle aldrig rekommendera någon att lära sig hantera fordonet på trafikskola med den prisbild som finns/har funnits. Det duger föräldrarna, deras bil och en lämplig parkering för. Där får man lära sig att inte skada den egna bilen.
När man är så pass mogen att man kan köra upp till skyltad hastighet på landsväg utan att vingla som en smörklick i en stekpanna under jordbävning så kan det vara läge att söka till trafikskolan. Där får man lära sig alla regler, förhållningssätt och rutiner som folk skiter i normalt sett när de stressat fram sin utbildning.

Det viktiga är att man inte ska lita för mycket på föräldrarnas kompetens. 90% av alla förare med körkort är krattor om man ska beakta alla regler och förordningar, men dom kommer anse sig tillhöra toppskiktet av förarna eftersom de hittar mellan hemmet, arbetsplatsen och mataffären. Därför är det smart att bara göra mängdträning hemma och lära sig att köra bra på skolan genom att lyssna och lyda.

I personen Wond´s fall så skulle jag vänta tills farsgubben är tillbaka eller kolla om det finns någon annan som kan vara handledare och ställa upp så att grunderna sitter.
Men också att börja plugga teori. Vill man övningsköra torrt så kan man sätta sig på cykeln eller längst fram i en buss och titta hur andra gör för att få en uppfattning. Dock ska man som sagt tänka på att 90% av förarna kör inte alltid som man skall, men det ger iaf information. Kombinerar man vad man läser i boken och får frågor på så lär man sig.

Allt som är styrt eller reglerat i trafiken har ett syfte. Kan man se syftet i varje enskilt fall så är det busenkelt. Då klarar man också både kunskaps och körprovet på väldigt kort tid.
Citera
2016-10-01, 19:06
Medlem
introvertos avatar
Vad är det effektivaste sättet för den late att plugga in teoribiten? Bonniers trafikskola eller något i den stilen?
Citera
2016-10-01, 20:22
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av introverto
Vad är det effektivaste sättet för den late att plugga in teoribiten? Bonniers trafikskola eller något i den stilen?

Läsa boken
Citera
2016-10-01, 20:23
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Är man lat så kanske det lättaste sättet är att åka buss resten av livet.

Men annars är det effektivt att köpa ett teoripaket med böcker, övningsfrågor och webbfrågor.
Sen är det bara att börja läsa och göra frågorna. Notera vad man är kass på och öva där.

Det finns inga genvägar till kunskap.
Citera
2016-10-01, 20:30
Medlem
introvertos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Läsa boken
Nähä? Fan, den tanken har aldrig slagit mig innan. Eller försökte du bara vara rolig?
Citat:
Ursprungligen postat av toby79
Är man lat så kanske det lättaste sättet är att åka buss resten av livet.

Men annars är det effektivt att köpa ett teoripaket med böcker, övningsfrågor och webbfrågor.
Sen är det bara att börja läsa och göra frågorna. Notera vad man är kass på och öva där.

Det finns inga genvägar till kunskap.
Jo, det finns det. Vilken version av Bonniers trafikskola är att föredra? Är 2011 så inaktuell att den bör kasseras eller går det att bygga en grund av att plöja igenom det? Jag har alla böcker och häften osv, men de är så förbannat tråkiga att läsa i, och de där proven ger inte mycket heller utan hänvisar en till boken. Så jag vill bygga min grund på något annat och sedan komplettera med att läsa enstaka stycken i boken, göra något i häftena osv.

Är ni med?
Citera
2016-10-01, 20:50
Medlem
toby79s avatar
Citat:
Nähä? Fan, den tanken har aldrig slagit mig innan. Eller försökte du bara vara rolig?

Jo, det finns det. Vilken version av Bonniers trafikskola är att föredra? Är 2011 så inaktuell att den bör kasseras eller går det att bygga en grund av att plöja igenom det? Jag har alla böcker och häften osv, men de är så förbannat tråkiga att läsa i, och de där proven ger inte mycket heller utan hänvisar en till boken. Så jag vill bygga min grund på något annat och sedan komplettera med att läsa enstaka stycken i boken, göra något i häftena osv.

Är ni med?
Inte för att göra reklam, men välj material från STR. Sveriges Trafikskolors Riksförbund
Då går det inte att misslyckas för en normalbegåvad människa.

2011 är alldeles för gammalt. Har hänt mycket sedan dess. Vet du vad som är ändrat så är det okej, men då du inte har någon utbildning ännu så....
Citera
2016-10-02, 23:55
Medlem
Citat:

Är ni med?

Det enda sättet är att läsa boken och göra testfrågorna. Det finns inga genvägar.

Köp senaste boken, 2011 är inaktuell. Håller med personen som tipsade om STR.
Senast redigerad av Den.smarta 2016-10-03 kl. 00:01.
Citera
2016-10-03, 09:37
Medlem
Citat:

Det finns en mängd sidor på nätet med tusentals gratisfrågor osv. Räckte gott och väl för mig (60/65), men vissa saker som kom på provet hade jag inte sett innan (hur långt fram man kan se en gående i mörker vid halvljus? Varför man inte får tvätta bilen så att det rinner ner i marken/en kloak). Läsa igenom boken (jag hade inte den) och göra gratisfrågor bör vara tillräckligt om du lägger ett par dagar på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in