2016-05-11, 18:32
Medlem
st0ckiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Xemnas
Säg inte så. Alla föds inte med förmågan att kunna köra bil. Jag kan köra bil, men jag blir så pass nervös att jag glömmer hur man ska köra. Jag fick två anmärkningar idag, vilket var körning i tätort och körning på motorväg/motortrafikled.

Absolut inte, men den går i nio fall av tio att träna upp, om du är normalbegåvad. Fan, jag vet till och med människor som gått i särskola hela sitt liv och är gravt handikappade, som både kör bil, truck, travers och fan vet allt. Allt går, bara man vill.

Att bli nervös är fullt normalt, det blev jag också härom dagen när jag körde upp, men det gick utmärkt, trots både ett och två fel.

De gör som sagt en helhetsbedömning av ens körning, ett par småfel gör ingenting, så länge resten av körningen är ok.
Men om du inte klarar av de två enklaste momenten, motorväg och tätort, så kanske du borde fundera på om du verkligen ska ha körkort till att börja med.

Sen går du tillbaks till trafikskolan, köper typ 5 lektioner och ber de öva på dessa moment med dig.
Citera
2016-05-12, 16:52
Medlem
Xemnass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av st0ckis
Absolut inte, men den går i nio fall av tio att träna upp, om du är normalbegåvad. Fan, jag vet till och med människor som gått i särskola hela sitt liv och är gravt handikappade, som både kör bil, truck, travers och fan vet allt. Allt går, bara man vill.

Att bli nervös är fullt normalt, det blev jag också härom dagen när jag körde upp, men det gick utmärkt, trots både ett och två fel.

De gör som sagt en helhetsbedömning av ens körning, ett par småfel gör ingenting, så länge resten av körningen är ok.
Men om du inte klarar av de två enklaste momenten, motorväg och tätort, så kanske du borde fundera på om du verkligen ska ha körkort till att börja med.

Sen går du tillbaks till trafikskolan, köper typ 5 lektioner och ber de öva på dessa moment med dig.

Går ju bra att köra, men tror han mest tänkte på min anpassning av farten. Jag blev kuggad på motorväg p.g.a att jag vajade lite för snabbt med ratten, tyckte han i alla fall.
Ska jag göra. Tackar
Citera
2016-05-12, 17:23
Medlem
Citat:
Ahapp där ger jag upp.. Fjärde gången man kuggar. Pallar fan inte mer!
Jag körde upp 6 ggr Tips; ta 4-5 lektioner av trafikskolan, och hyr deras bil, då kommer de vara mkt snällare i sin bedömning, är omöjligt att klara med trafikverkets bil.

Jag gjorde så jag körde 5 ggr och körde bra alltså , men blev kuggad. Ringde en trafik skola och sa

"Hej jag heter ConGOAT, jag har nu kört upp 5 ggr och klarar det inte, jag har tagit 15 lektioner förut för något år sedan (lång historia) och kört bil sen jag var 16-17 år nästan dagligen, hade jag kunnat ta några lektioner med er, kanske 4-5, för att träna bort dåliga vanor. samt hyra en bil av er?"

Sagt å gjort, andra gången jag klara teorin var detta, körde upp 2ggr innan med trafikverket på denna teori och tog 5 lektioner på 3 veckor efter jag kuggat 2ggr på denna teori, bilskoleläraren sa nästan inget till mig utan gav mig små onödiga tips bara för att inte verka dum, körde upp med deras bil och klarade det, och har haft bättre uppkörningar, det är ALLTSÅ nästan omöjligt att klara utan att hyra en bil från trafikskolan och säga man har gått där, eftersom min handledare/trafikskolelärare också sa till trafikverket-mannen att jag kör perfekt - en av hans bättre elever sa han, vilket jag håller med om. Jag är väll en av dom som pluggat teori mest skulle jag tro (satt på bonniers HUR mkt som helst under flera månader och tvinga mig att läsa i boken), manövreringen inga problem och har inga problem med uppmärksamhet och koncentration.

Jag lovar man kan få köra upp 100ggr med trafikverkets bilar, jag skojar inte. Hade jag hyrt från bilskolan hade jag klarat det på en gång. Värsta är att alla 5 gånger hittar dom på saker man missat, som man inte missat.

Jag gjorde TILL OCH MED fel nu den 6te gången, jag höll för låg hastighet i korsningar, jag gjorde alltså ett fel denna gång.
Citera
2016-05-12, 17:26
Medlem
Citat:
Säg inte så. Alla föds inte med förmågan att kunna köra bil. Jag kan köra bil, men jag blir så pass nervös att jag glömmer hur man ska köra. Jag fick två anmärkningar idag, vilket var körning i tätort och körning på motorväg/motortrafikled.

Grejjen är ju att hälften av alla jag kört med säger "Vi gör en helhets bedömning och det inte behöver vara perfekt, om man missar på något är det inte hela världen, bara det inte är trafikfarligt"

Jävla hyckleri det där, därför de borde vara två i bilen, så de inte kan bluffa de jävlarna.
Citera
2016-05-12, 20:06
Moderator
Tystnads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arne.Anka
Vissa diagnoser som adhd kräver läkarintyg.

Okej! Men har dom väl fått det så gäller kortet på livstid då?

Detta finner jag lite märkligt, nu syftar jag inte på adhd som jag inte vet någon som har, utan nu rörde det sig om ett par personer som milt utryckt kan beskrivas som "skruvade" bägge är runt femtio så det var ju länge sedan dom fick kortet, så omständigheterna då var kanske mildare även om jag vet att den ena av dessa personer fick kortet på väldigt ljuskygga omständigheter .
Däremot är det jäkligt konstigt att dessa personer får fortsätta köra utan regelbunden undersökning av körförmågan och beteende förmåga i trafikmiljö, för den är fan i mig inte bra! och med stigande ålder blir den sämre.
Citera
2016-05-12, 20:20
Moderator
Arne.Ankas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Okej! Men har dom väl fått det så gäller kortet på livstid då?
Skulle tro det ja, aldrig hört om någon som regelbundet måste visa sig kapabel att framföra ett fordon.

Citat:
Däremot är det jäkligt konstigt att dessa personer får fortsätta köra utan regelbunden undersökning av körförmågan och beteende förmåga i trafikmiljö, för den är fan i mig inte bra! och med stigande ålder blir den sämre.
Tycker alla oavsett sjukdomsbild eller frisk borde tvingas "köra upp" med jämna mellanrum, typ var 10:e år upp till 60 och sen vart 5:e år.
Citera
2016-05-12, 20:32
Medlem
SkateBlinds avatar
Jag körde upp på MC idag, trafikinspektörer var väldigt lugn och det gav oss uppkörare ett lugn. Han var inne på rätt spår, och gav oss en extra chans när vi missade till exempel på högfarten. Det kändes bra att han verkligen ville hjälpa en och inte sabba för en, något jag upplever att många andra känner.

Och jo det gick bra så nu har jag mc-kort.
Citera
2016-05-12, 21:06
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConGOAT
Jag körde upp 6 ggr Tips; ta 4-5 lektioner av trafikskolan, och hyr deras bil, då kommer de vara mkt snällare i sin bedömning, är omöjligt att klara med trafikverkets bil.

Jag gjorde så jag körde 5 ggr och körde bra alltså , men blev kuggad.
Det är ju oftast samma bilar Golf och V40, sen att de skulle vara lättare att köra upp med en trafikskolas bil är garanterat skitsnack. Inspektörerna gör bara sitt jobb de har inte provision och de är vanliga arbetande människor såna har vett i skallen och vill göra rätt för sig. Varför skulle det vara roligt att neka folk körkort? Mår de bra efter jobbet då?

Blir man kuggad är man helt enkelt inte lämplig att köra bil.
Citera
2016-05-12, 21:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Det är ju oftast samma bilar Golf och V40, sen att de skulle vara lättare att köra upp med en trafikskolas bil är garanterat skitsnack. Inspektörerna gör bara sitt jobb de har inte provision och de är vanliga arbetande människor såna har vett i skallen och vill göra rätt för sig. Varför skulle det vara roligt att neka folk körkort? Mår de bra efter jobbet då?

Blir man kuggad är man helt enkelt inte lämplig att köra bil.

LOL!

De är för de inte orkar ta diskussionen med trafikskolan alltid. Är ju dessutom bra om man kört några timmar med den bil man ska köra upp med. Är betydligt svårare å klara om man inte går till trafikskola, dels för trafikskolan låter en inte köra upp om man inte kan allt och därmed kollar dom då inte lika hårt.

Citera
2016-05-12, 22:22
Medlem
3-Negrer-Med-Kedjas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ConGOAT
LOL!

De är för de inte orkar ta diskussionen med trafikskolan alltid. Är ju dessutom bra om man kört några timmar med den bil man ska köra upp med. Är betydligt svårare å klara om man inte går till trafikskola, dels för trafikskolan låter en inte köra upp om man inte kan allt och därmed kollar dom då inte lika hårt.

Vad var roligt i det jag skrev?
Om man blir godkänd eller inte är inget man diskuterar det är redan klart innan man stänger av bilen.

Körvana i en bil är ju alltid bra men det ska ju inte påverka hur man kör. Det är ju inte bilen som kör utan föraren om man slirar lite på kopplingen eller inte vet var backen ligger skiter väl inspektören i. Handlar ju som sagt om körningen.
Jag tog två lektioner i trafikskola och körde upp som privatist på Sveriges "svåraste" uppkörnings ställe och gjorde många fel men jag löste problemen vilket gjorde att jag inte kuggade. Fick förklaringen så.

Den som ska köraupp vet ju knappast bättre än inspektören. Det är som att gå till läkaren och va läkaren själv fast man är bagare.
Citera
2016-05-13, 04:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 3-Negrer-Med-Kedja
Vad var roligt i det jag skrev?
Om man blir godkänd eller inte är inget man diskuterar det är redan klart innan man stänger av bilen.

Körvana i en bil är ju alltid bra men det ska ju inte påverka hur man kör. Det är ju inte bilen som kör utan föraren om man slirar lite på kopplingen eller inte vet var backen ligger skiter väl inspektören i. Handlar ju som sagt om körningen.
Jag tog två lektioner i trafikskola och körde upp som privatist på Sveriges "svåraste" uppkörnings ställe och gjorde många fel men jag löste problemen vilket gjorde att jag inte kuggade. Fick förklaringen så.

Den som ska köraupp vet ju knappast bättre än inspektören. Det är som att gå till läkaren och va läkaren själv fast man är bagare.

Ja du hade tur. För jag gjorde inga fel då jag körde upp. Ena trafikverket nissen sa till mig "ja jag vet inte vad jag ska säga riktigt, du kör ju bra och du kan mycket och du gör inga fel men du kändes nervös, jag vet inte vad jag ska säga, men det är inte godkänt."
Medans ena kärringen hittade på massa saker att jag inte kollat där jag överdrivit. Nåväl jag är inte dum, har dom redan bestämt sig innan jag satt mig bakom ratten så kommer jag inte ta en diskussion.

Så gick jag till en trafikskola och klara det och gjorde den gången fel också.

Har inte och göra med om man är kompetent förare, jo klart det spelar in, men i detta fall kände trafikskoleläraren och trafikverket nissen varandra då jag klara det.
Citera
2016-05-13, 16:12
Medlem
VenGyrs avatar
Ett par frågor angående säkerhetskontrollen.

Ska köra upp i en V60. Bör väl likna detta ungefär :http://www.autoexpress.co.uk/car-rev...015-pictures#2

Antar att bilen har en knapp man startar med, för att endast starta tändningen ska man då trycka in knappen helt eller hur fungerar det?

Hur slår man på parkeringsljus? Är detta på spaken vid ratten eller på panelen till vänster om ratten?

Hur ändrar man till helljus? På spaken eller panelen?

Panelen till vänster om ratten har ett instrument man kan vrida. Är detta inga ljus - halvljus - helljus?

Tack på förhand
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in